Viktória – hlavné mesto Britskej Kolumbie

Typ ATyp A
Typ BTyp B

-5 až -9 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Kanady je potrebný platný cestovný pas a vyplnenie tzv. pred-cestovnej elektronickej autorizácie (eTA). Podobne ako americká ESTA, je aj kanadská ETA, nevyhnutnou podmienkou pre slovenských občanov na vstup do krajiny. Návod ako na ETU nájdete v tomto článku. Aktuálne informácie si overte na stránke MZV.

Najlepší čas na návštevu Kanady je zrejme leto od júla do augusta. Kedy je najteplejšie a najmenšia pravdepodobnosť zrážok. Je to však top sezóna a všetko treba rezervovať niekoľko mesiacov dopredu. Máj a jún a september a október môžu byť tiež dobré na návštevu, aj keď je tu väčšia pravdepodobnosť dažďa. Ak sa chystáte pozorovať polárnu žiaru na severe Kanady, ideálne je na to obdobie od februára do apríla.

Angličtina, Francúzština

I keď si ľudia poväčšine myslia, že hlavným mestom kanadskej provincie Britská Kolumbia je Vancouver. Nie je to tak. Vancouver je síce najväčším mestom, ale hlavným je Viktória, ktorá sa od Vancouveru nachádza približne 120 kilometrov južnejšie. Mesto nie je až také veľké, žije tu približne 90 000 obyvateľov a nachádza sa na Vancouver Islande. Je cieľom aj mnohých cestovateľov a z Vancouveru, ak nechcete pokračovať v ceste ďalej po Vancouver Islande, môže byť ideálnym cieľom na jednodňový výlet.

Ak ste čítali naše predošlé články, iste viete, že my sme už na Vancouver Islande boli. Vtedy boli ale skôr naším cieľom iné časti tohto ostrova, a tak sme Viktóriu vynechali. Tentokrát sme sa to rozhodli napraviť.

Je niekoľko spôsobov ako sa dostať z Vancouveru na Vancouver Island a do Victorie. My využívame hromadnú dopravu a loď. V sobotu ráno vstávame čo najskôr. Skytrainom sa odvážame na konečnú stanicu Bridgeport Station. Tu prestupujeme na autobus, ktorý ide priamo na Tsawwassen Ferry terminál, odkiaľ vyplávajú lode do prístavu Swartz Bay na Vancouver Islande. My využívame prepravnú spoločnosť BCFerries, ktorej lode vyplávajú každú hodinu. Presný harmonogram odchodov môžete nájsť priamo na ich stránke: http://www.bcferries.com/schedules.

Z lode sú nádherné výhľady, dokonca dovidno až na Mt. Rainier v USA

Z lode sú nádherné výhľady, dokonca dovidno až na Mt. Rainier v USA

Lístky kupujeme až v prístave  a nie sú vôbec lacné (vlastne nič v Kanade nie je lacné) - 18 dolárov za jednosmerný lístok je celkom dosť. Chvíľu počkáme v prístave, kým pripláva naša loď a začne sa nástup. Loď je celkom veľká a plavba príjemná. Ani necítime, že sa vôbec hýbeme. Na lodi sú aj nejaké obchodíky a reštaurácie, no je ešte celkom skoro ráno a my trocha pospávame a užívame si výhľady na okolné ostrovčeky. Po as dvoch hodinách kotvíme v prístave Swartz Bay. Z prístavu  chodia priamo autobusy, a tak nie je problém dostať sa do Viktórie.

Kostolík Church of Our Lord – tu začíname a aj končíme naše poznávanie Viktórie

Našu prehliadku mesta začíname pri kostolíku Church of Our Lord. Odtiaľ prechádzame na hlavnú ulicu Douglas Street, kde sa neďaleko križovatky nachádza Miniature World. Chceme sa pozrieť aj dovnútra, ale bohužiaľ je zatvorené. Pomaly uličkami mesta prechádzame až do čínskej štvrti, ktorá je pekne vyzdobená a chvíľu si pripadáme ako v nejakom čínskom mestečku. Prechádzame sa na námestí Centennial Square, ktoré je hneď pri čínskej štvrti a pri ktorom sa nachádza aj Victoria City Hall, ale napríklad aj veľká socha ľadového medveďa. Je január, a tak teploty klesajú na mínusové hodnoty. Vo väčšine miest pri takýchto teplotách vypínajú fontány. Zaujímavé, že tu vo Viktórii všetky fungujú, a tak sú pekne zamrznuté. Pri niektorých vidíme len sochu z ľadu a počujeme ako vnútri žblnká voda.

Vstupná brána do čínskej štvrti mesta

Fungujúce fontány počas mrazov vytvárajú zaujímavé útvary z ľadu

Pekné domčeky v okolí Market Square

Pekné domčeky v okolí Market Square

Cez čínsku štvrť mierime na pobrežie. Prechádzame pomedzi obchodíky na Market Square až k zálivu a ďalej popri prístave. Na chvíľu sa nám podarí stratiť sa v uličkách a nachádzame výbornú reštauráciu. Teda skôr takú miestnu vývarovňu, kde za celkom rozumné ceny ponúkajú veľmi chutné jedlá. Ľudí je tu síce množstvo, ale na dobré sa oplatí počkať, a tak sadáme na obed.

Po obede pokračujeme ďalej v objavovaní mesta. Míňame informačné centrum, zaujímavú budovu hotela Fairmont Empress ako aj sochu kapitána Jamesa Cooka a prichádzame až k budove Legislative Assembly of British Columbia, kde sídli parlament. Cestou sme minuli niekoľko spoločností, ktoré ponúkajú Whale Watching – teda výlety za pozorovaním veľrýb. My sme ale jeden už absolvovali z Vancouveru, a tak ich ponuke dnes nevyužívame. Aj tak je na pozorovanie veľrýb príliš zima. Pred budovou Legislative Assembly of British Columbia je park, taktiež so stále funkčnými zamrznutými fontánami a ceduľkami informujúcimi o zákaze kempovania. Ak by ste náhodou chceli zakempovať v centre mesta pred parlamentom, tak aby ste vedeli, že sa to nesmie.

Obchádzame budovu a uličkami smerujeme do mestského parku Beacon Hill. Na druhej strane parku sa napríklad nachádza pamätník Mile Zero Monument – na tomto mieste začína cesta číslo jeden – Trans Canada Highway, ktorá sa tiahne naprieč celou Kanadou. Z parku prejdeme cez školský dvor jednej zo škôl a uličkami sa dostávame k katedrále Christ Church Cathedral. A tu sa naše spoznávanie Viktórie pomaly končí. Jednou z uličiek, v ktorej je množstvo starožitných obchodov sa vraciame späť na hlavnú ulicu.

Budova hotela Fairmont Empress

Legislative Assembly of British Columbia

Christ Church Cathedral

Čas ubehol ani nevieme ako rýchlo a nastupujeme na najbližší autobus, ktorý nás odváža do prístavu Swartz Bay. Kupujeme lístky na najbližšiu loď, chvíľu čakáme a potom hneď aj nastupujeme. Vonka sa pomaly aj zotmelo a my sme po celodennom chodení pekne vyhladnutí. Sadáme do jednej z reštaurácii na lodi a dávame si chutnú večeru. Potom sa snažíme pripojiť na wifi, ktoré je na lodi bezplatné. Pripojiť sa nám síce podarí, no internet veľmi nefunguje. Po zakotvení v prístave Tsawwassen sa snažíme čo najrýchlejšie opustiť loď, aby sme sa napchali do prvého autobusu do Vancouveru, čo sa nám aj podarí. Domov sa vraciame celkom neskoro a dostatočne unavení po celom dni, ale zasa plní nových zážitkov.