Edmonton

Typ ATyp A
Typ BTyp B

-5 až -9 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Kanady je potrebný platný cestovný pas a vyplnenie tzv. pred-cestovnej elektronickej autorizácie (eTA). Podobne ako americká ESTA, je aj kanadská ETA, nevyhnutnou podmienkou pre slovenských občanov na vstup do krajiny. Návod ako na ETU nájdete v tomto článku. Aktuálne informácie si overte na stránke MZV.

Najlepší čas na návštevu Kanady je zrejme leto od júla do augusta. Kedy je najteplejšie a najmenšia pravdepodobnosť zrážok. Je to však top sezóna a všetko treba rezervovať niekoľko mesiacov dopredu. Máj a jún a september a október môžu byť tiež dobré na návštevu, aj keď je tu väčšia pravdepodobnosť dažďa. Ak sa chystáte pozorovať polárnu žiaru na severe Kanady, ideálne je na to obdobie od februára do apríla.

Angličtina, Francúzština

Letenky v rámci Kanady alebo z Kanady niekam patria podľa štatistík k najdrahším na svete. Nelieta tu žiadny Ryanair, a tak aj tie najkratšie trasy z Vanocuveru do Victorie, Calgary alebo Edmontonu väčšinou stoja niekoľko sto dolárov. Kým na lety do USA sme teda počas nášho pobytu v Kanade využívali hlavne bonusové letenky, v rámci Kanady sme sa presúvali radšej autom, ak to bolo možné, no veľké vzdialenosti tomu občas bránili. Ďalším naším obmedzením bolo, že sme mohli cestovať iba cez víkendy, keďže sme boli pracujúci.

Až jeden večer pri hľadaní všetkých možných kombinácii leteniek, tak aby sa dalo niekam zaletieť za normálny peniaz, som narazil na predajcu, ktorý ponúkal zľavu 90 eur na lety s leteckou spoločnosťou Westjet. Táto cena ale platila iba pri platbe jedným typom platobnej karty. Zhodou okolností som presne túto kartu mal a mohol som sa pustiť do hľadania termínov. Pri odletoch z Vancouveru ale ani táto zľava neznížila cenu tak, aby sme to boli ochotní kúpiť, a tak som sa presunul na hľadanie odletov z čo najbližšieho okolia. Neďaleko Vancouveru je ešte jedno letisko pri mestečku Abbotsford. A práve odtiaľto lieta aj letecká spoločnosť Westjet napríklad do Edmontonu alebo Calgary. Ceny boli o trošku nižšie ako pri odletoch z Vancouveru. A tak nachádzam termín do Edmontonu s odletom v piatok večer za 6 eur. Lety v nedeľu späť do Vancouveru sú už o niečo drahšie, ale za 47 eur kupujeme nakoniec aj ten.

Počas plánovania cesty zisťujeme, že ak nemáte auto alebo vás nemá kto odviesť, letisko v Abbotsforde nie je ideálne, keďže tam nezachádza žiaden autobus. Kam ale autobusy idú je Highstreet Shopping Center – veľké nákupné centrum, odkiaľ sú to na letisko nejaké štyri kilometre, a to už zvládneme aj pešo.

I keď predchádzajúce skúsenosti z Airbnb nemáme veľmi pozitívne volíme tento spôsob ubytovania na dve noci v Edmontone, keďže je to o niečo lacnejšie ako hotel. Pri rezervácii píšeme, že máme let až o deviatej večer, a tak dorazíme len pred polnocou. Okrem toho ešte naplánujeme, čo za tie dva dni v Edmontone vidieť a môžeme vyraziť.

Mrakodrapy v centre Edmontonu

Mrakodrapy v centre Edmontonu

Balíme sa deň vopred a všetky veci si berieme už do práce, aby sme mohli rovno po skončení vyraziť. Však na dva dni toho nepotrebujeme veľa. Autobusom s jedným prestupom sa dostávame k Highstreet Shopping Centru. V autobuse nás ale čaká nemilé prekvapenie. Píše nám majiteľka z Airbnb, ktoré máme rezervované, že kedy prídeme. Odpisujeme jej, že okolo polnoci ako sme aj uviedli pri rezervácii. Vzápätí nám píše, že v tom prípade ubytovanie ruší. Super, Airbnb zasa raz sklamalo. Nemáme internet, takže sa pripájame len na wifi v obchodnom centre, ale nedarí sa nám rýchlo nájsť už nič lacné a vhodné. V obchodnom centre máme ešte chvíľu čas, zájdeme na večeru a trocha ešte uvažujeme, či cestu nezrušiť, keď nemáme ubytovanie. Ale už je aj dosť hodín a návrat do Vancouveru by tiež zabral dosť času, a tak smerujeme na letisko.

Tu sa dozvedáme, že let bude mať ešte asi hodinu meškanie, a tak len čakáme na sedačkách. Je to jediný odlet teraz večer z tohto letiska a aj bezpečnostné kontroly otvoria až tesne pred nástupom do lietadla. Rýchlo ich prechádzame a rovno aj nastupujeme. Let trvá asi hodinku, počas neho sa rozhodujeme, že dnešnú noc už strávime na letisku a na ďalšiu niečo pozrieme, keď budeme mať prístup na internet.

V Edmontone je ešte hodinový posun oproti Vancouveru, a tak s meškaním prilietame až okolo polnoci. Ostávame teda na letisku. Je tu wifi, ktoré síce nefunguje ideálne, ale na niekoľkýkrát sa nám darí rezervovať hotel na ďalšiu noc. Potom sa ukladáme na lavičky a pospávame do nejakej piatej do rána. V Edmontone je v októbri už podstatne chladnejšie ako vo Vancouveri, no na letisku našťastie dobre kúria.

Ráno berieme autobus, ktorý nás odváža na konečnú zastávku metra, kde prestupujeme na metro a smerujeme rovno do centra mesta.

Katedrála Svätej Barbary

Edmonton je druhé najväčšie mesto v kanadskej Alberte. S predmestiami má okolo jedného milióna obyvateľov, ale je to jedno z najrozľahlejších miest v Severnej Amerike, teda patrí medzi mestá s najnižšou hustotou obyvateľstva. Nachádza sa tu napríklad West Edmonton Mall, čo je najväčšie nákupné centrum v Severnej Amerike a jedno z najväčších na svete.

Je niečo po šiestej ráno, ale v uliciach mesta je ešte úplná tma. Chceme si sadnúť do Tima Hortona alebo 7eleven na kávu, kým sa rozvidní, no oba sú plné bezdomovcov. Tak nachádzame inú kaviareň a sadáme si tam. Neviem či je to preto, že je sobota, ale počas celého dňa je mesto ako vyľudnené. Stretávame minimum ľudí, áut, obchodné centrá a väčšina obchodov sú pozatvárané. Oproti Vancouvru, kde to žije či cez týždeň alebo cez víkend, je to pre nás dosť nezvyk.

Po rozvidnení smerujeme k budove Canada Place. Je to kovovo-sklená budova vzhľadom ale nie až tak pekná. Oproti nej sa nachádza Edmontonské Welcome Center – informačné centrum, ktoré je ale zatvorené. Tiež je odtiaľto pekný výhľad na údolie rieky North Saskatchewan. Pokračujeme ku Katedrále Svätej Barbary a do protiľahlého Louise McKinney Riverfront parku. Park je celkom rozsiahly a veľa ľudí ho využíva na prechádzky alebo behanie, no v čase našej návštevy tam veľa vecí rekonštruujú, a tak je veľká časť uzavretá. Tento park tiež patrí do najdlhšieho pásu mestského parku v Amerike, ktorým sa Edmonton pýši. Nachádza sa v ňom Čínska záhrada a je odtiaľ pekný výhľad na protiľahlú stranu rieky, kde sa nachádza  Muttart Conservatory a Gallagher park, odkiaľ je veľmi dobrý výhľad na mesto. Plánujeme sa ísť pozrieť aj tam, no kvôli rekonštrukcii je to úplne uzavreté, a tak túto časť vynechávame a vraciame sa späť do mesta.

Canada Place

Výhľad na protiľahlý breh rieky, kde sa nachádza Muttart Conservatory

Prichádzame na námestie Winstona Churchilla, ktoré je hlavným námestím v centre Edmontonu. V jeho okolí sa nachádza napríklad veľmi zaujímavá budova Art Gallery of Alberta a Edmonton City Hall, ale aj umelý vodopád. V City Hall sa práve konajú trhy a rôzne prezentácie ručne vyrábaných výrobkov, a tak na chvíľu vchádzame aj dovnútra a ochutnávame nejaké dobroty.

Pomalým krokom potom prechádzame k multifunkčnej hale Rogers Place, ktorá je hlavne využívaná ako hokejová aréna a je domovským stánkom týmu Edmonton Oilers. Pred halou je socha Wayne Gretzkeho so Stanleyho pohárom, rovnako sú tu vystavené aj Stanleyho poháre, ktoré v minulosti získal Edmonton Oilers. Obchádzame celý štadión a smerujeme k historickej budove Alberta Legislature Building. Okolo je park a fontány, ktoré už ale v čase našej návštevy nefungujú, keďže je už dosť chladno. Budovu obchádzame takmer celú a prechádzame sa pozrieť až na most High Level Bridge.

Pomaly sa zvečerieva, a tak sa vraciame do centra mesta a metrom sa odvážame na stanicu, odkiaľ idú autobusy na letisko. Tu sa ešte zájdeme pozrieť do nákupného centra a potom už smerujeme na letisko, odkiaľ chodí free shuttle autobus k hotelu, ktorý máme na dnes rezervovaný. Hotel má veľmi peknú a obrovskú vstupnú halu, v ktorej sú rôzne vodopády a jazierka ako aj veľký bazén. Škoda, že sme si nezobrali plavky. Dostávame zľavu 25 percent do hotelovej reštaurácie, tak si dávame chutnú večeru a unavení odchádzame na izbu.

Zaujímavá budova Art Gallery of Alberta

Socha Wayne Gretzkeho pred halou Rogers Palace

Historická budova Alberta Legislature Building

Ráno znova využívame hotelový autobus a odvážame sa na letisko, odkiaľ odlietame späť do Vancouveru. Tento let už ale nie je taký pokojný ako väčšina našich letov. Prelietame ponad kanadské Rocky Mountains.  Výhľady sú síce úžasné, no rovnako turbulencie sú strašne silné. Občas nám robí problém vôbec sa napiť alebo udržať pohár s čajom, aby sa nerozlial, keď lietadlo poskakuje hore dole. Našťastie i keď sa to tak zdá, nie je to nič nebezpečné a my na čas prilietame do Abbotsfordu, odkiaľ nás čaká ešte cesta pešo k nákupnému centru a potom hromadnou dopravou do Vancouveru.

Výhľad na Rocky Mountains z lietadla

Do Edmontonu sme sa vybrali, lebo sme chceli aspoň trocha spoznať aj iné kanadské mestá, nielen Vancouver. Cesta to bola síce krátka, ale kvôli problémom s ubytovaním nebola až tak jednoduchá. Sme radi, že sme si Edmonton mohli pozrieť, z Vancouveru to zasa nie je až tak ďaleko, ale cestu z Európy na výlet alebo dovolenku by som tam neodporúčal (iba ak ako východiskový bod do Rocky Mountains). Edmonton je skôr priemyselné a olejárske mesto a na dovolenky je v Kanade veľa krajších a zaujímavejších miest.