Zanzibar: Plávanie s delfínmi a šnorchlovanie

november 2022

Typ DTyp D
Typ GTyp G

Swahilčina, Angličtina

Na Zanzibar sa chodí hlavne za kúpaním a vodnými aktivitami. Je to logické, keďže je to ostrov a má nádherné pieskové pláže. Aj my každý deň trávime aspoň určitú časť dňa na pláži. No vodných aktivít sa tam dá podniknúť veľa a nejaké si chceme vyskúšať aj my. Na jeden deň si teda dohadujeme šnorchlovanie pri ostrove Mnemba.

Na výber je viacero možností, môžeme ísť na skupinový výlet, ktorý je lacnejší, ale zasa sa ide s viacerými ľuďmi, a teda programom sa treba prispôsobiť. My keďže sa na Zanzibare stretávame s našimi priateľmi, dohadujeme si nakoniec súkromný výlet pre štyroch. Rovnako ako prvý výlet na Zanzibare, aj tento dohadujeme teraz už cez nášho miestneho kamaráta Hajiho.

Malý ostrov Mnemba

Výlet sa začína ráno o deviatej na pláži v Nungwi, kde nás čaká kapitán s loďkou. Okrem neho je na loďke ešte jeden sprievodca a jeden miestny, ktorý sa volá James a rozpráva po česky. Je to celkom vtipné, keď černoch zo Zanzibaru rozpráva po česky.

Skupinka delfínov plávajúca podo mnou

Výlet dohadujeme tak, že ráno pôjdeme najprv plávať s delfínmi, potom šnorchlovať k ostrovu Mnemba, ďalej sa zastavíme na sandbanku a nakoniec ešte pôjdeme pozrieť na hviezdice. Späť do Nungwi by sme sa mali vrátiť približne o jednej poobede. Keďže sme štyria, dohadujeme si cenu na 35 USD za osobu. Výhodou je aj to, že môžeme byť na každom z miest, kam ideme tak dlho ako budeme chcieť. Teda ak sa nám niekde bude páčiť, môžeme ostať dlhšie, ak nie môžeme sa presunúť na ďalší bod programu. To je výhoda oproti skupinovému zájazdu.

Pri delfínoch ale nie sme sami, okrem nás je tam asi 10 ďalších lodiek

Ráno pred plavbou ideme ešte do jedného zo stánkov na pláži, kde si vyskúšame a berieme plutvy. Šnorchle máme vlastné, ale keby sme nemali, dajú sa požičať aj tie. Keďže ja nie som vôbec dobrý plavec, beriem si aj plávaciu vestu. Predsa len voda tam bude asi hlboká a  neviem či by som tam bez nej skočil.

Plávanie s delfínmi

Na túto aktivitu sme počuli rôzne rozporuplné recenzie. Niekto vravel, že sa im to páčilo, iný zasa, že to bolo úplne o ničom a neoplatí sa tam ísť. My smerujeme z Nungwi na sever a plavíme sa okolo Zanzibaru smerom k ostrovu Mnemba. Približne v polovičke plavby vidíme ďalej od brehu viacero lodičiek a smerujeme k nim. Okrem nás je tu asi ďalších 10 lodí, ktoré tiež pozorujú delfíny a hlavne je tu veľká skupina delfínov.

Tento prefrčal len pár metrov (alebo centimetrov?) okolo mňa

Pred začiatkom som si veľmi nevedel predstaviť ako to bude fungovať toto plávanie s delfínmi. Delfíny sme už vo voľnej prírode videli v Západnej Austrálii, tam to ale bolo niečo úplne iné. Tam sme sami prišli na pláž a delfíny prišli k nám až takmer na breh.

Teraz zisťujeme, že ten druhý sprievodca, ktorý je s nami, je vlastne akýsi stopér delfínov. Povie nám, aby sme sa pripravili, dali si plutvy, šnorchle. Potom sa zahľadí do vody a naviguje kapitána, kam má ísť. Až v jednom momente silno zakričí „JUMP“ a skočí hneď do vody. My nerozmýšľame a skočíme za ním. Až po skočení, keď ma ponorí asi dva metre a plávajúca vesta ma vytiahne na hladinu, si uvedomujem, že v takej hlbokej vode som nikdy neplával. Pozerám sa pod seba a podo mnou môže byť tak 50 metrov hĺbka. No hneď zbadám podo mnou plávať aj veľkú skupinu delfínov. Je ich asi dvadsať, tak sa len pozerám a nasledujem nášho sprievodcu, ktorý stále ukazuje, kam zabáčajú a kam budú plávať. Keď delfíny odplávajú ďalej, prichádza náš kapitán s loďkou, my rýchlo dávame dole plutvy, naskakujeme a na loďke sa presunieme za delfínmi.

Prvý pohľad do hĺbky keď som skočil do vody

Prvý pohľad do hĺbky, keď som skočil do vody

Kolečko sa opakuje, sprievodca znova smeruje kapitána, kam má, ísť. Potom zasa zakričí „JUMP“ a my skáčeme do vody. Tentoraz som sa už ponaučil a neskáčem tak prudko aby ma neponorilo tak hlboko, ale sa iba spustím z loďky a plávam tam, kam mi ukazuje náš sprievodca. V hĺbke podo mnou je zasa veľká skupina delfínov. Až v jednej chvíli, keď sa potrebujú nadýchnuť plávajú k hladine. Od dna plávajú priamo na mňa a mám pocit, že ma idú zraziť. No plávam len ďalej a pozorujem ich. Plávajú len asi meter odo mňa. Ani sa mi nezmestia do fotoaparátu. Je to ale nádherný zážitok. Akurát náš vodotesný fotoaparát nerobí až tak dobré fotky, škoda.

Takto skáčeme do vody štyrikrát. A poviem vám, dá to dosť zabrať. Sme z toho unavení ako keby sme prešli dvadsať kilometrovú túru. Rýchlo skočiť do vody, plávať a pozerať delfíny, potom vo vode zložiť plutvy a rýchlo vyjsť na loďku a rýchlo pokračovať ďalej. Po štvrtom zoskoku sa teda presúvame k ostrovu Mnemba.

Už sa potrebujú nadýchnuť aj delfíny

Šnorchlovanie pri ostrove Mnemba

Až keď odchádzame od delfínov si uvedomím, že James, teda Zanzibarčan, ktorý vie po česky. Nechodil do vody, ale len čakal v loďke. Pýtam sa ho, prečo nepláva? Snaží sa vykrútiť, že tu on nepláva a že teraz sa mu nechce. Ale je mi jasné, že plávať nevie. Na druhej strane, sprievodca, ktorý stopoval delfíny plával perfektne.

Od ostrova Mnemba už nie sme ďaleko a po pár minútach plavby prichádzame na miesto. Mnemba je súkromný ostrov a na breh sa nesmie vystúpiť. Mimochodom patrí Billovi Gatesovi a je na ňom luxusný hotel. Keď prichádzame k ostrovu, je tu už tiež celkom dosť iných lodiek. Hneď k nám prichádza jedna z lodiek a naši sprievodcovia platia akýsi poplatok za to, že tu môžeme prísť.

Hneď ako vojdeme do vody, máme takéto výhľady

Zaparkujeme loďku a skáčeme do vody a šnorchlujeme. Voda tu už nie je hlboká, môže mať nejaké 4 – 5 metrov. V jednej časti sa nachádza niekoľko koralov, no niekde zasa je na dne piesok. Rybičiek je tu celkom dosť. Niektoré plávajú okolo nás, iné zasa v hĺbke pri koraloch. Šnorchlovanie je tu pekné, určite sa oplatí to zažiť, no napríklad na Seychelách to bolo o čosi lepšie. Jednoznačne ale najlepším na šnorchlovanie ostáva Egypt. Ten neprekonali ani Seychely ani Zanzibar.

Húf žltých rýb pri koraloch a ježkovia

Medzitým ako my šnorchlujeme, nám naši sprievodcovia pripravia občerstvenie v podobe ovocia. Po vyjdení na loďku nás tam čaká kopa ovocia, ktoré si hneď vychutnáme. Tiež v chladničke máme rôzne nápoje, ktoré si môžeme zobrať.

Naša loďka kotviaca na sandbanku

Sandbank pri ostrove Mnemba

V podstate stále ostávame pri ostrove Mnemba len sa presunieme o pár desiatok metrov ďalej. Keď vaši sprievodcovia zaplatia poplatok, môžete ísť na sandbank bližšie k ostrovu, kde je voda asi tak po kolená. Naši ale poplatok nezaplatili, a tak sme na sandbanku trocha ďalej. Je tu voda tak do dvoch metrov. Na niektorých miestach dotiahneme na zem, inde nám pár centimetrov chýba, aby sme dočiahli na dno. Voda je tu ale veľmi pekná, priezračná a my sa tu kúpeme a skáčeme z loďky do vody. Je tu aj taký slabší prúd, a tak keď len tak ležíme na vode, odnesie nás to celkom od loďky a my musíme doplávať späť. Čo po celom dni na slnku a vo vode už dá zabrať.

Pekná voda pri sandbanku, len by to chcelo asi kvalitnejší fotoaparát pod vodu

Pozorovanie hviezdic

Cestou späť do Nungwi sa ešte zastavujeme na jednom mieste. V podstate je to len tak miesto kdesi na mori. No zaujímavé je tým, že je tu veľa morských hviezdic. Voda je tu hlboká tak dva až tri metre, na dno teda nedotiahneme. Na dne je väčšinou tráva. Okrem množstva hviezdic je tu aj celkom dosť morských ježkov, na ktorých si treba dávať pozor. Keďže ale nedotiahneme na dno, nie je to až taký problém. Rýb je tu málo, ak sme tu vôbec nejaké videli. No videli sme tu aj jednu medúzu, ktorú sme doteraz na Zanzibare nevideli.

Hviezdica na trávnatom dne

Po zaparkovaní skáčeme do vody a ponárame sa k hviezdiciam. Môžete ich chytať. ale nemali by ste ich dávať von z vody. To im škodí, teda treba ich dať rýchlo späť do vody. Keďže nedotiahneme na dno, musíme sa ponoriť keď chceme nejakú hviezdicu zobrať. No nie je to hlboké, tak sa to dá. Len vtedy si treba dávať pozor, aby sme nechytili ježka.

Hviezdice mali rôzne farby, od žltej cez oranžovú až po zelenú

Pozor ale na ježkov

Na tomto mieste sa už nezdržujeme až tak dlho, chvíľu si ešte zaplávame, poobzeráme a pofotíme hviezdice, na loďke dojeme ovocie, ktoré nám ešte ostalo a potom už smerujeme späť do Nungwi.

Tento výlet určite stál za absolvovanie. Najviac sa nám páčilo plávanie s delfínmi, ktoré ale bolo aj najnamáhavejšie. Šnorchlovať sme skúšali aj v okolí Nungwi pri brehu, no tam bolo len veľmi málo rybičiek, preto sa oplatí zájsť k ostrovu Mnemba. Skvelí boli aj naši sprievodcovia, ktorí pre nás stopovali a hľadali delfíny a ryby, aby sme čo najviac videli.

Posledný pohľad na skupinku delfínov