Na skok do Amsterdamu

január 2014
Eindhoven - Brno, Wizzair - 10 eur / osoba
Budapešť - Eindhoven, Wizzair -10 eur / osoba
Letenky do Amsterdamu alebo Eindhovenu môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Hampshire Hotel Crown - 58 eur / 1 noc / 2 osoby
Bratislava - Budapešť, Eurolines - 5 eur / osoba
Brno - Bratislava, Eurolines - 6 eur / osoba
Holandsko Holandsko
Amsterdam

Euro (EUR)

Medzi Slovenskom a Holdanskom nie je žiadny časový posun

Návšteva Holandska je možná celoročne, keďže má miernu klímu. Počas celého roka je však počasie vlhké s množstvom dní, počas ktorých prší. Najmenej daždivých dní je od júla do augusta, kedy sú aj teploty najvyššie a je tu najviac turistov. Sezóna tulipánov trvá od marca do mája. Výborná na návštevu môže byť aj zima, kedy počas najchladnejších dní voda v kanáloch zamrzne a môže sa na nich korčuľovať.

Holandčina, Frízština

Amsterdam, mesto vodných kanálov a pestrofarebných tulipánov.  Amsterdam je však aj mesto tolerantnosti, kde môžete obdivovať  historické pamiatky, či múzeá a o pár krokov ďalej zablúdiť do uličky červených svetiel, či nakúpiť suveníry z marihuany. Mesto, kde osem mesiacov z dvanástich prší, no napriek tomu väčšina domácich využíva na miestnu dopravu bicykle.

I keď sme o návšteve Holandska predtým nejako extra neuvažovali, všetko sa zmenilo, keď sme ešte v novembri narazili na celkom lacné letenky. Z Budapešti do Eindhovenu za 10 €. Keď som zbadal túto cenu, hneď som začal kombinovať. Ako? Kedy? Po pár minútach hľadania, keď som zistil, že sa to dá zvládnuť aj bez potreby dovolenky v práci a stihneme navštíviť aj Amsterdam bolo rozhodnuté. I keď sme ešte ani nemohli tušiť aké počasie bude v januári v Holandsku, nakoniec sme to naplánovali na posledný januárový víkend. V sobotu ráno po šiestej odlet z Budapešti ,o ôsmej sme v Holandsku a v nedeľu poobede odlet z Eindhovenu do Brna, konečná cena 20 €.

Dostať sa do Budapešti a Brna z Bratislavy nie je problém, medzi týmito mestami jazdí niekoľko krát denne niekoľko autobusových spoločností, stačí si len vybrať. U nás vyhrala hlavne vďaka cene 5 € do Budapešti a 6 € z Brna spoločnosť Eurolines. Ako najdrahšia položka výletu sa ukázala cesta medzi Eindhovenom a Amsterdamom. Medzi týmito mestami jazdia časté autobusové a vlakové spoje, no tu sme lístky dopredu nekupovali a nechali sme to na rozhodnutie po prílete. Už ostávalo len nájsť nejaké lacné a vhodné ubytovanie a mohli sme sa tešiť na ďalší výlet. Zohnať lacný hotel však nebola taká jednoduchá úloha. Ceny hotelov v Amsterdame, v jednom z najviac tuisticky vyhľadávných miest v Európe, boli dosť vysoké. Celkom nám padlo vhod teda, že sme leteli z Eindhovenu v nedeľu o druhej, a preto sme sa rozhodli, že celú sobotu strávime v Amsterdame, navštívime toho, čo najviac, koľko sa bude dať tu a večer sa vrátime do Eindhovenu, ubytujeme sa tam a v nedeľu doobeda si ešte pozrieme Eindhoven.

Pred odletom sme sledovali aj počasie, keďže sme sa trochu báli, že bude snežiť alebo pršať, ale nakoniec sa ukázalo, že by malo byť okolo 5-6 stupňov celý víkend. A aj keď bolo trochu pod mrakom, počasie vyšlo.

Cesta do Amsterdamu

Deň nášho odletu sa rýchlo blížil a ani sme sa nenazdali a bol tu piatok večer a už sme aj stáli na autobusovej stanici v Bratislave. Asi s 15 minútovým meškaním sme vyrazili do Budapešti , no vodič cestou meškanie dohnal a nakoniec sme do Budapešti dorazili ešte s predstihom niekoľkých minút. Nasledoval presun na letisko, ktorý sme už veľmi dobre ovládali, keďže už sme takto išli niekoľkokrát. Vystúpili sme na autobusovej stanici Népliget, kde sme nastúpili na metro a pokračovali na konečnú zastávku Köbánya-Kispest. Tu sme prestúpili na autobus E200, ktorý má konečnú zastávku priamo pred terminálom budapeštianskeho letiska. Prestup z metra na autobus je veľmi dobre značený, takže určite nezablúdite. Pred polnocou sme dorazili na letisko a zostávalo nám ešte niekoľko hodín do odletu, ktoré sme prečkali v príletovej hale. Nadránom sme sa pobrali na kontroly a k nášmu gate. Stihli sme si tentokrát aj trocha pospať , a tak sme ráno neboli až tak veľmi unavení. Odlietali sme načas a let prebiehal pokojne bez akýkoľvek problémov. Niečo po ôsmej hodine sme už pristávali v Eindhovene.

Existujú 2 spôsoby ako sa dostať z letiska do centra Amsterdamu, buď priamo letiskovým autobusom alebo sa MHD odviezť na vlakovú stanicu do Eindhovenu a odtiaľ vlakom. Kedže bola sobota a prvý autobus išel až o desiatej, rozhodli sme sa pre druhú možnosť. V stánku sme si kúpili lístok na MHD (č.400 alebo 401) za asi 3 €. Kúpili lístky na vlak a pokračovali do Amsterdamu. Amsterdam je od Eindhovenu vzdialený približne 120 km. Nám cesta vlakom ubehla celkom rýchlo a po asi hodinke a pol sme vystúpili na hlavnej stanici v Amsterdame. Po meste sme už chodili pešo, centrum je nie je veľké, a tak sa dá prejsť v pohode aj pešo, prípadne na bicykli.

Budova amsterdamskej stanice Centraal

Mesto vodných kanálov

Už hlavná stanica Amsterdam Centraal je veľkolepá budova, ktorá vyzerá skôr ako nejaký palác a nie stanica. Stanica, už ako naznačuje aj jej názov sa nachádza v centre Amsterdamu a z nej vychádza systém rozširujúcich sa vodných kanálov, typických pre Amsterdam. Potom ako sme si spravili pár fotiek , sme sa vydali do mesta po hlavnej amsterdamskej triede Dam, kde bolo v tom čase asi milión ľudí až na námestie Damrak, kde sa okrem iného nachádza aj Kráľovský palác. Palác je možno oproti iným európskym palácom menej honosný a napriek svojmu názvu tu kráľovská rodina nebýva. Pred ním je veľké námestie, kde v tom čase protestovalo aj niekoľko ľudí, aby podporilo protesty v Ukrajine. Prvé čo sme si tu a vlastne aj v Holandsku všimli, bolo neskutočné množstvo bicyklov a cyklistov. Bicykle boli skrátka úplne všade, a jazdili na nich všetci od malých detí až po nahodených manažérov v sakách. Proste niečo úžasné.

Kráľovský palác

Amsterdamské kanály

Po chvíli sme sa rozhodli, že budeme pokračovať rovno až k Rijksmuseum a Museumplein, kde stojí jedna zo symbolov Amsterdamu, veľký nápis „Iamsterdam“. Hoci na mape sa nám zdalo, že to bude ďaleko, v skutočnosti nám trvalo asi polhodinu, kým sme na miesto dorazili. Cestu nám skrášľovala nádherná scenéria vodných kanálov, ktorých je v Amsterdame neúrekom a jeden je krajší ako druhý. Rijksmuseum je jedno z najväčších múzeí na svete, a kto by chcel, mohol by tam stráviť aj celý deň. Ale keďže my sme toľko času nemali, pozreli sme si ho aspoň zvonka a prešli sme na druhú stranu k veľkým písmenkám, kde sa zase fotilo asi tisíc turistov naraz. Ani my sme neboli výnimkou a po pár povinných fotkách sme sa vrátili do centra. Tentoraz sme to zobrali okľukou cez najkrajšiu štvrť Amsterdamu – Jordaan a len sme sa túlali popri vodných kanáloch a typických krivých domčekoch. Táto štvrť bola naozaj pekná, trochu sme sa po nej potúlali a pofotili si nádherné zákutia.

Nápis I Amsterdam pred Rijksmuseom

Nápis I Amsterdam pred Rijksmuseom

Za chvíľu sme sa ocitli pri Múzeu Anny Frankovej. Anna Franková bola židovské dievčatko, ktoré sa spolu s celou rodinou skrývala pred nacistami v jednom z amsterdamských domov asi 2 roky, počas ktorých si písala denník. Po asi 2 rokoch ich rodinu našli a odviezli do koncentračného tábora, kde napokon zomrela. No jej denník bol vydaný a stal sa jednou z najznámejších kníh na svete. Múzeum Anny Frankovej je takisto jeden z najvyhľadávanejších atrakcií v Amsterdame a pred vchodom sa tiahol dlhočizný rad návštevníkov. Bohužiaľ nemali sme toľko času, aby sme si vystáli radu a dnu sme sa nakoniec nedostali.

Klasická amsterdamská panoráma

Za každou zákrutou čakal ešte ďalší a krajší kanál

Za každou zákrutou čakal ešte ďalší a krajší kanál

Popritom ako sme sa popri ďalších kanáloch vracali smerom do centra, narazili sme na trh s tulipánmi a ďalšími kvetinami a suvenírmi. Tu sme si samozrejme nakúpili cibuľky tulipánov a nejaké ďalšie suveníry. Celkovo suveníry tu boli celkom lacné v porovnaní s inými európskymi mestami. Chvíľu sme sa ešte motali uličkami Amsterdamu, kým sme našli ďalšie pekné námestíčko: Rembrandtplein, ktoré lemuje mnoho krčiem, obchodíkov a typických cofeeshopov. V strede námestia sa nachádza niekoľkých zaujímavých sôch.

Cofeeshopy boli naozaj všade

Eindhoven nie je len letisko

Keďže sa už stmievalo, rozhodli sme sa, že sa pomaly poberieme späť smerom k vlakovej stanici. Na stanici sme si kúpili lístok do Eindohovenu za 19 €, ktorý chodí približne každú pol hodinu a okolo ôsmej sme už vystupovali v Eindhovene. Hotel sme mali blízko pri stanici, takže sme sa hneď ubytovali a potom sme si ešte vyšli von na večeru a osláviť moje narodeniny.

Na druhý deň sme sa vybrali spoznať Eindhoven. Konečne aj slnko vyšlo a vyzeralo to na nádherný deň. Raňajky sme si chceli dať v jednom z kaviarničiek, ktorých sme toľko videli v Amsterdame, no nepočítali sme s tým, že v nedeľu ráno bude všetko zatvorené a celé mesto akoby vymreté. Tak sme sa vrátili na stanicu, kde sme si kúpili čerstvé croissanty a kávu. Eindhoven je maličké mesto a prejsť centrum netrvá viac ako hodinu. My sme si za doobedie stihli prejsť centrum , kostol sv. Kataríny a blízky parčík. Asi až okolo jedenástej začalo mesto ožívať a prví ľudia išli do kostola alebo behať. My sme sa rozhodli ešte zájsť na obed. A potom sme sa už ponáhľali na letisko, aby sme stihli náš let, ktorý mal odlietať o pol druhej.

Množstvo bicyklov v Eindhovene

Už ako sme dorazili na letisko hlásili meškanie, no ešte sme nevedeli koľko. Až neskôr vypísali predpokladaný odlet o 15:00. Napokon sme odlietali ešte o pár minút neskôr. Boli sme z toho celkom nervózni, lebo sme mali kúpené lístky na autobus z Brna do Bratislavy na 17:30 a nechceli sme ho zmeškať. V Brne sme pristáli do celkom chladného počasia asi o 16:45 a keby MHD, chodila častejšie ako raz za pol hodinu, tak by sme autobus bez problémov stihli. No my sme radšej neriskovali a zobrali si taxík, ktorí nás odviezol na autobusovú stanicu včas.

Víkend v Holandsku by som zhodnotil ako veľmi príjemné vypadnutie z každodenného stereotypu v práci a doma. Aj keď Amsterdam je vo svete známi najmä kvôli liberálnemu prístupu k drogám a kvôli prostitútkam, nás predsa najviac uchvátila jeho romantická atmosféra. Nie nadarmo sa mu hovorí aj „Benátky severu“. Ale koniec koncov každý výlet je taký, aký si ho kto urobí. Navyše za tie dva dni, ktoré sme tam strávili sme stihli pozrieť všetko, čo sme si naplánovali a ani konečný rozpočet cesty nakoniec nebol tak veľký ako sme počítali. Takže domov sme prišli úplne oddýchnutí od všetkých povinností a s čistými myšlienkami. A už môžeme začať plánovať a tešiť sa na ďalší výlet.