Faerské ostrovy: Turistika na ostrovoch Kalsoy a Bordoy

máj 2019
Chatka cez Airbnb, Selatrað - 60 eur / 2 osoby / noc
Giljanes Hostel, Sandavágur - 60 eur / 2 osoby / noc
Toyota Corolla, Vestcar – 2800 dkk (cca 375 eur) / 2 osoby / 4 dní, vrátane neobmedzených kilometrov, prejazdov tunelmi, dvoch vodičov a zníženia spoluúčasti
Faerské Ostrovy Faerské Ostrovy
Tórshavn

Faerská krona (dánska krona)

Typ ETyp E
Typ KTyp K

- 1 hodina oproti Slovensku

Na návštevu Faerských ostrovov postačí občiansky preukaz.

Na Faerské ostrovy sa dá letieť celoročne, ale hlavná sezóna trvá od mája do októbra. Teploty sú celoročne stabilné, zimy sú mierne a v lete teploty nezvyknú stúpať na viac ako 15 °C. Nasnežiť môže aj koncom mája. Počasie býva premenlivé so slnkom, dažďom aj snehom. Fúkať môže silný vietor.

Faerčina, Dánčina

Šesť najsevernejších ostrovov z Faerských ostrovoch sa nazývajú Nordoyggjar - Severné ostrovy. Tvoria ich  ostrovy Kalsoy, Kunoy, Borðoy, Viðoy, Svínoy a Fugloy. Majú asi 6000 obyvateľov, ktorí žijú v malých dedinkách, ktoré sú roztrúsené pomedzi nádherné strmé kopce, alebo v meste Klaksvík, ktoré je známe ako hlavné mesto rybolovu na Faerských ostrovov. My navštevujeme tri z nich: Kalsoy, Bordoy a Vidoy.

Ráno sa budíme akoby v úplne inej krajine ako sme boli včera. Všetko okolo je pokryté snehom a vo vzduchu stále poletujú snehové vločky. Plán na dnes je ako prvé podniknúť túru na ostrove Kalsoy.

Lode na Kalsoy odchádzajú z mestečka Klaksvík, do ktorého to máme niečo viacej ako 70 kilometrov. Pôvodne sme plánovali stihnúť loď ráno už o 6:40, tento plán ale už večer meníme a rozhodujeme sa, že pôjdeme na loď o 8:00.

Sandvágur opúšťame približne o šiestej a podmorskými tunelmi cez ostrovy Streymoy a Eysturoy sa presúvame až na ostrov Bordoy do Klaksvíku. Cesta nám zaberie niečo viac ako hodinku. Do prístavu prichádzame prví a do odchodu lode to máme ešte takmer hodinu. Nikam sa nám ale nechce, tak si len dávame raňajky a čakáme. Medzitým prichádzajú ešte ďalšie dve autá.

Pristávame na ostrove Kalsoy

Maják na ostrove Kalsoy neďaleko prístavu

Kalsoy

Ostrov Kalsoy, ktorý miestni nazývajú aj Flauta, kvôli jeho dlhému tvaru, je len 1 km široký a 30 km dlhý. Na ostrove sa nachádza 13 vrchov z ktorých je najvyšší je Nestindar (787 m), na ktorý sa dá tiež podniknúť túra, ale je to už jedna z ťažších túr na ostrovoch.

Na ostrove sa nachádza pár dediniek, v ktorých žije asi 100 obyvateľov, ale nenachádza sa tu napríklad žiadna reštaurácia. V dedinke Trøllanes je malý obchodík, kde si môžete dať kávu alebo malé občerstvenie, prípadne niečo drobné kúpiť. No neboli sme v ňom, takže neviem ako je otvorený. Istejšie bude ak plánujete na ostrove stráviť celý deň, nakúpiť napríklad v Klaksvíku, kde je veľký supermarket Bónus a nejakú desiatu si na ostrov zobrať so sebou.

Loď z Klaksvíku na Kalsoy odchádza presne na čas. Platí sa až pri nástupe na loď a za dvoch cestujúcich a auto platíme 200 dkk za spiatočný lístok.

Presné časy, kedy loď premáva a aj aktuálne ceny nájdete na stránke https://www.ssl.fo/en/. Pozor si treba dať, že mimo  sezónu premáva táto loď menej často ako v sezóne. Plavba trvá približne len 20 minút a je oveľa pokojnejšia ako včerajšia plavba na Mykines. Ak vychytáte pekné počasie, ako my, môžete si počas plavby užívať pekné výhľady na každú stranu.

Po zakotvení na ostrove Kalsoy už v prístave čaká autobus na cestujúcich, ktorí prišli bez auta a ide až do poslednej dedinky Trøllanes rovnako ako my, takže nie je problém ísť na túru z Trollanes na maják aj pre tých, čo nemajú požičané auto. Cesta do Trøllanes vedie cez niekoľko dosť úzkych tunelov, ale inak je dobrá. Pozor si treba dávať akurát na pobehujúce ovce.

Od majáka Kallur sú nádherné výhľady na okolité ostrovy

Chodník až na koniec sveta

Túra k majáku Kallur

Túra k majáku Kallur je jedna z najpopulárnejších na ostrove Kalsoy. Začína v dedinke Trøllanes, kde je malé parkovisko, na ktorom parkujeme auto.

Túra má približne tri kilometre tam aj späť a nám zaberá niečo viac ako dve hodinky. Aj to nám to trvá tak dlho len kvôli tomu, že sa neponáhľame a celkom dosť fotíme a točíme videá. Na túre sme úplne sami a máme pekné slnečné počasie a takmer bezvetrie.

Už na začiatku sú veľmi pekné výhľady na dedinku Trøllanes a zasnežené kopce v jej pozadí.  Keď prichádzame k majáku, odkryjú sa nám nádherné výhľady na okolité ostrovy. Na tie pohľady sa nedá vynadívať. Od majáka sa dá prejsť ešte na dva bočné útesy. Chodník ide síce po úzkom hrebeni, kde z oboch strán sa nachádza strmý zráz, ale zvládnu to aj tí, ktorí majú strach z výšok.

Počasie na Faerských ostrovoch je veľmi premenlivé. Užívame si slniečko, no už o chvíľu prichádza strašná snehová chumelica. Našťastie trvá len pár minút a za chvíľu už znova vychádza slniečko. Keď si už užijeme výhľadov do sýtosti cez útes sa vraciame späť k autu.

Maják Kallur

Počasie sa mení behom pár minút. O ďalších desať minút už znova pekne svieti slniečko

Počasie sa mení behom pár minút. O ďalších desať minút už znova pekne svieti slniečko

Túra Mikladalur – Trøllanes

Druhou túrou, o ktorej sme dopredu nevedeli a celkom nás zaujala, je túra z Mikladalur do Trøllanes (prípadne opačne). Táto túra je ale jednosmerná a má celkom dosť prevýšenia. Na tejto túre idete takmer z výšky 0 metrov nad morom do výšky približne 450 m.n.m a potom znova dole. Dĺžka túry je približne 4,5 kilometra. Problémom pre nás ale je, že túra je jednosmerná, a teda nevieme, či by sme sa vedeli vrátiť späť k autu načas na trajekt, takže ju už neabsolvujeme. Túra ponúka veľmi pekné výhľady na obe dedinky a okolie, takže ak budete mať dostatok času, určite odporúčame absolvovať.

Ovečky sú proste úplne všade

Seal woman v Mikladalure

Do dedinky Mikladalur prechádzame teda autom. V tejto dedinke sa nachádza napríklad pekný kostolík, no hlavnou zaujímavosťou je socha Seal Woman alebo po faersky Kópakonan. Podľa starodávnych povestí miestni obyvatelia verili, že tulene sú ľudia, ktorí umreli v mori a premenili sa na tulene. Jedinú noc v roku mali dovolené vyjsť na pevninu, zvliecť tuleniu kožu a prežiť noc ako človek. Jedného dňa však jeden farmár vystriehol ako sa takto mladá tulenia žena vracia na breh. Zapáčila sa mu, a tak skryl jej tuleniu kožu, aby sa nemohla vrátiť do mora. So ženou sa oženil a mali spolu aj deti. Farmár však musel mať jej tuleniu kožu neustále ukrytú a zamknutú. Jedného dňa, keď odišiel na pole si uvedomil, že kľúčik nechal doma. Ponáhľal sa teda čím skôr domov, ale doma našiel už len deti. Odvtedy sa povrávalo, že vždy, keď ich deti niekedy zašli na pláž, v diaľke sa objavil tuleň, ich mama.

Sochu tu postavili v roku 2014 a bola stavaná tak, aby vydržala až 13 metrové vlny.

Seal woman

Potom si dáme krátku prechádzku po dedinke a chodníkom vyjdeme trocha nad ňu. Cestou do Syðradaluru si ešte nájdeme miesto, kde si robíme piknik na obed. Ešte máme do odchodu lode trochu času, tak si prejdeme aj Syðradalur, zájdeme aj na neďaleký maják, ku ktorému to trvá približne pätnásť minút.

Do odchodu lode je to ešte asi trištvrte hodina, no už sa tam začínajú zbierať autá, a teda sa ideme postaviť do rady aj my, aby sme sa na loď vošli. Áut sa na ceste späť nazbiera celkom dosť a nakoniec je loď úplne plná. Dve posledné autá sa na ňu ani nevojdú a musia čakať na ďalšiu.

Hneď oproti Seal woman sa nachádza takýto pekný malý vodopád

Kalsoy určite stojí za návštevu. Ak sa sem budete chcieť vydať, odporúčame ísť na ostrov radšej skôr ráno. My sme všade úplne sami a nikto nám nezavadzia na fotkách, ani sa nemusíme nikomu vyhýbať. Neskoršie lode už prichádzajú na ostrov plné.

Plavba späť je úplne pokojná a asi po dvadsiatich minútach kotvíme v Klaksvíku.

Viðareiði – najsevernejšia dedinka Faerských ostrovov

Rovno z prístavu ideme na ostrov Viðoy, na ktorom sa nachádza najsevernejšia dedinka Faerských ostrovov - Viðareiði. Do Viðareiði to nie je ďaleko, no ide sa úzkou cestou cez niekoľko úzkych a dlhých tunelov. My navštevujeme len kostolík v tejto dedinke a pozrieme si pekné výhľady na okolie. Zaujímavou možnosťou môže byť túra na tretiu najvyššiu horu faerských ostrovov - Villingardalsfjall. Túra to vraj nie je úplne jednoduchú, ponúka ale veľmi pekné výhľady na dedinku a okolie.  My kvôli nedostatku času túto túru neplánujeme. Možno niekedy nabudúce, keď sa nám podarí ešte raz sem dostať.

Kostolík v dedinke Viðareiði

Kostolík v dedinke Viðareiði

Túra na horu Klakkur nad mestom Klaksvík

Vrátime sa do Klaksvíku, zastavíme sa na nákup v Bónuse. Je asi pol piatej a na ubytovanie sa nám ešte nechce. Na tento deň máme naplánovanú ešte túru na 413 metrov vysokú horu Klakkur nad mestom. Autom sa odvážame nad mesto. Cesta pokračuje ešte ďalej, no je v dosť zlom stave, a tak radšej parkujeme vedľa cesty a pokračujeme už pešo.

Tam hore sa štveráme

Asi po kilometri prichádzame na koniec cesty, kde začína chodník. Je tu niekoľko lavičiek a malé jazierko. Už aj odtiaľto je pekný výhľad na celé mesto, no my pokračujeme ďalej. Chodník je celkom rozbahnený, no na niektorých úsekoch vidieť, že tu stavajú nový. Chodník sa postupne začína dvíhať a niektoré úseky sú trocha strmšie, no nie je to nič hrozné.

Výhľad na druhé najväčšie mesto Klaksvík pod nami.

Výhľad z vrcholu hory Klakkur na okolité ostrovy

Výhľad z vrcholu hory Klakkur na okolité ostrovy

Po niečo viac ako hodine prichádzame na vrchol. Počasie nám tiež celkom vyšlo. Je síce pod mrakom, ale je úplné bezvetrie. Asi preto, že sme na túto túru išli celkom neskoro, sme tu znova úplne sami. Výhľady na všetky strany sú úžasné. Rovnako vidieť aj celé mesto Klaksvík. Na vrchole je niekoľko vysielačov, ale napríklad aj ďalekohľad, ktorým si popozeráme okolie. Cestou hore sme sa trocha zapotili, tak si dávame prestávku a užívame si výhľady. O chvíľu sa rozosneží a my sa poberáme späť dole. K autu prichádzame niečo po siedmej. Celá túra nám zabrala približne dve hodiny a prešli sme cca 6 kilometrov tam aj späť.

Z vrcholu hory Klakkur vidieť celý ostrov Kalsoy na ktorom sme dnes boli

Z vrcholu hory Klakkur vidieť celý ostrov Kalsoy na ktorom sme dnes boli

Klakkur – protiľahlé kopce, rovnako vidieť celú trasu, ktorou sme išli na vrchol

K nášmu dnešnému ubytovaniu to máme necelých 50 kilometrov. Podmorským tunelom sa vraciame na ostrov Eysturoy do malej dedinky Selatrað. Hoci celou cestou nám pekne svieti slniečko, po príchode sa spustí husté sneženie. No aj napriek tomu je to pekná dedinka mimo hlavných turistických atrakcií v krásnom fjorde. No po náročnom dni my už len rýchlo robíme večeru a zaliehame do postelí.

Ak by ste si chceli pozrieť priebeh našej cesty nájdete ho aj vo videu: