Astana - naše prvé kroky do Strednej Ázie

Kazachstan Kazachstan
Astana

Kazachstanský tenge (KZT)

+3 až +4 hodiny oproti slovenskému letnému času, +4 až +5 hodín oproti slovenskému zimnému času

Na návštevu Kazachstanu kratšiu ako 30 dní je potrebný platný cestovný pas.

Pre Kazachstan sú typické veľké rozdiely v teplotách v zime a v lete. Kým v lete môže teplota vystúpiť až do 40°C, v zime môže naopak klesnúť až pod -40°C. Astana, Aktau a v stepi v centrálnom Kazachstane majú najextrémnejšie počasie. Oblasti na juhu krajiny okolo Almaty majú miernejšie počasie. Zimy sú charakteristické nízkymi teplotami, hustým snežením a silným vetrom. Najlepším obdobím na návštevu je Apríl až Október. Jar a jeseň trvajú len približne v mesiacoch apríli a október, kedy je výborný čas na návštevu oblasti okolo Almaty.

Kazaština, Ruština

Moderné budovy, široké ulice, parky, nákupné a zábavné centrá, pod tým by si Kazachstan predstavil málokto. No predsa toto všetko nájdete v jeho hlavnom meste Astana. Astana je relatívne mladým mestom, ešte do roku 1997 bolo hlavným mestom Almaty na druhej strane Kazachstanu a tu sa nachádzalo iba malá mestečko Akmola. Keď sa však Kazašský prezident rozhodol, že  premiestni hlavné mesto sem, premenovali ho na Astanu a začala sa tu búrlivá výstavba.  Názov Astana je veľmi originálny, v preklade znamená „hlavné mesto“.

Do Strednej Ázie sme sa chystali už dlhšiu dobu, no keď nám Kazachstan zrušil vízovú povinnosť pred EXPOM 2017, pravdepodobne aby zvýšil jeho návštevnosť, tak sme sa začali obzerať aj po letenkách do Kazachstanu. Ďalšia dobrá správa prišla, keď letecká spoločnosť Wizzair oznámila otvorenie novej linky z Budapešti práve do Astany. Zo začiatku len sledujeme vývoj ceny a keď časom klesnú a my máme ešte pár dní voľna, neváhame a kupujeme.

Keď už máme rezervované letenky, začíname už tradične s výberom ubytovania na základe recenzií a s plánovaním nášho programu v Astane. Vyberáme Mini hotel Ulpan, s ktorým sme nakoniec veľmi spokojní.  Na spoznanie mesta máme tri dni, a keďže to je na Astanu celkom dosť, najskôr plánujeme, že jeden deň využijeme na výlet mimo mesta. Ale keďže sa v tomto období v Astane koná EXPO 2017, ktoré  nás celkom zaujme, a tak sa rozhodujeme namiesto výletu stráviť jeden deň tam. Rezervujeme teda dopredu cez internet aj lístky na EXPO. Veľkou výhodou toho, že sa EXPO koná práve v Astane je, že cena lístkov je omnoho nižšia oproti predchádzajúcim ročníkom, kedy sa konala v Miláne alebo v iných západných mestách.

V meste nájdete rôzne zaujímavé sochy

V meste nájdete rôzne zaujímavé sochy

Z Budapešti odlietame okolo obeda, to znamená, že už o desiatej by sme mali byť na letisku. Preto z Bratislavskej autobusovej stanice odchádzame okolo štvrtej ráno. Cesta nám ubieha rýchlo, keďže celú cestu sa snažíme ešte dospávať krátku noc. Akurát nás prekvapí, keď nás autobus v Budapešti vysádza inde ako zvyčajne, ale cesta na letisko nie je komplikovaná. V automate kupujeme lístky a odvážame sa na letisko. Návod ako sa dostať na Budapeštianske letisko sme spísali tu.

Na letisko prichádzame akurát načas, ešte stihneme niečo zjesť, bez problémov prechádzame cez kontroly a nastupujeme do lietadla. Lietadlo je takmer plné a spolu s nami letí aj jeden slovenský folklórny súbor, ktorý má vystupovať na EXPE. Let je celkom dlhý, no prebieha pokojne.

Do Astany prilietame už po zotmení. Letisko je úplne prázdne, je tu iba zopár zamestnancov letiska. Pasová kontrola prebieha celkom rýchlo, akurát sa nás pýtajú na dôvod návštevy. Po kontrolách vychádzame do hlavnej haly, no ostávame celkom prekvapení, lebo tu nie je absolútne nič, ani zmenáreň ani bankomat. Nakoniec sa pýtame čašníka v kaviarni, jediného zamestnanca, ktorého tu nachádzame, kde by sme si mohli zameniť peniaze. Ten nás len odkáže na druhý starý terminál. Prechádzame teda tam, a tu už je celkom dosť ľudí, ale hlavne bankomaty alebo zmenáreň. Vyberáme si teda kazašské tenge a z informačného centra si berieme nejaké tie mapky a informačné letáky. Linka Wizzairu bola jedna z prvých, ktoré začali lietať na nový terminál v Astane. Ostatné sa pravdepodobne budú časom presúvať.

Postavičky z EXPA 2017 na hlavnom bulvári v Astane

Postavičky z EXPA 2017 na hlavnom bulvári v Astane

Spred letiska každých pár minút odchádzajú do centra autobusy číslo 10 alebo 12. Lístky sa tu dopredu nekupujú, ale funguje to tak, že najprv nastúpite do autobusu a potom ku vám príde sprievodca/vyberač, ktorý predáva lístky. Lístky sú ale veľmi lacné, v prepočte stoja iba pár centov.

Po približne 20 minútach prichádzame do centra a vystupujeme pri zastávke Bayterek. Náš hotel je odtiaľto vzdialený  ešte vyše jedného kilometra, ale to už prechádzame pešo. Každopádne na hotel prichádzame celkom neskoro a poriadne vyhladnutí. Hneď ako sa ubytujeme, zisťujeme, či je v okolí ešte nejaká otvorená reštaurácia a vyrážame do ulíc ju hľadať. Našťastie to nie je príliš ďaleko, hneď na rohu nachádzame krčmu či reštauráciu, ktorú nám odporučili aj v hoteli. Ešte stále varia, a to je hlavné. Sadáme si teda, dávame si kazažšské syrové pide a dve pivká.

Hoci je Kazachstan zväčša moslimská krajina, a v čase našej návštevy je zrovna ramadán, no tu sa tu vôbec nedá ani poznať. Miestni sedia pri pive a pofajčievajú. My tiež chvíľu posedíme a odchádzame späť na hotel sa trochu vyspať.

Na nasledujúce ráno vstávame do slnečného, ale celkom veterného počasia. Prehliadku mesta začíname pri budove, ktorá vyzerá ako obrovský lietajúci tanier. Žiadni mimozemšťania tu však nebývajú, ide o budovu Astanského Cirkusu. Okolo Cirkusu sa nachádza aj park s fontánami a rôznymi kríčkami v tvare zvierat či dinosaurov.

Budova Cirkusu vyzerá ako obrovský lietajúci tanier

Triumph Astana

Od Circusu ideme pomaly smerom do mesta. Zastavujeme sa akurát v malých potravinách a kupujeme niečo na raňajky. Prechádzame okolo majestátnej budovy, ktorú sme si všimli už aj včera a pôsobí na nás ako akýsi hrad. Vnútri sa nachádza komplex apartmánov, ale aj obchody, kancelárie a aj hotel Triumph. Celá budova je kópiou moskovského Palácu Triumf. Pokračujeme okolo až k peknej budove Opery v Astane, ktorá je však celá oplotená a do protiľahlého Lovers Parku.

Čo nás celkom zaujme je, že tu je strašne veľa policajtov, ktorí sú úplne všade. Na každej križovatke sú minimálne štyria, v každom rohu jeden. Toľko policajtov hádam nebolo ešte nikde. Ďalšia zaujímavá vec je, že všetky stromčeky, ktoré po meste vidíme sú priviazané zo štyroch strán o zem. Nezisťovali sme síce prečo, ale pravdepodobne to bude kvôli vetru. Aj počas našej návštevy občas celkom silno zafúkalo.

V Lovers Parku sa nachádza známy nápis „I Love Astana“ od ktorého je to len kúsok k zaujímavému nákupnému centru Shopping Mall "Khan Shatyr". Toto zatiaľ ešte vynechávame a smerujeme na opačnú stranu mesta  krížom cez Lovers Park. Tento park vlastne postupne prechádza do ďalších väčších či menších parčíkov, ktoré sa tiahnu okolo bulváru krížom cez celé mesto. Bulvár lemuje jedna zaujímavá budova za druhou. Mnohé z nich tu vyrástli v priebehu len pár rokov, a tvoria zaujímavý mišmaš rôznych štýlov. Ale poďme pekne postupne.

Nápis I love Astana pred budovou Gashyktaru

Nápis I love Astana pred budovou Gashyktaru

Všetky stromčeky sú popriväzované

Najprv prechádzame popod zaujímavú budovu Gashyktar, pred ktorým sa nachádza kruhové námestie s niekoľkými fontánami a reštauráciami. Prejdeme popod most a tu sa nachádza niekoľko zaujímavých figurín. Figuríny boli postavené kvôli EXPU a každá predstavuje jeden štát alebo organizáciu, ktorá vystavuje aj na EXPE. Figuríny sú pomaľované väčšinou vo farbách daného štátu a rovnako majú na sebe namaľovanú nejakú zaujímavosť alebo vlajku daného štátu.

Pokračujeme ďalej širokým bulvárom a míňame množstvo rôznych vyzdobených parčíkov, v ktorých sú napríklad sochy jeleňov a rôznych zvierat, veľké motýle a kvety. EXPO sa začalo len dnes, a tak všade ešte vidíme množstvo pracovníkov, ktorí ešte všetko vyzdobujú a dolaďujú.

Hlavný bulvár Astany

Figurína Slovenska medzi ostatnými štátmi

Výzdoba na hlavnom bulvári

Len o kúsok ďalej sa nachádza hádam najznámejšia stavba a symbol Astany veža Bayterek Tower. Obrovská guľa na vrchu veže symbolizuje vajce magického vtáka Samruka, ktorý položil vajce medzi konáre vysokého stromu života. Dá sa ísť aj do vnútra a na vrchol tejto veže, vo výške 97 metrov sa nachádza vyhliadka, no v čase keď sme pri nej je zatvorená. A tak pokračujeme ďalej popri spievajúcej fontáne.

Veža Bayterek

Postupne sa dostávame až k dvom zlatým vežiam Senátu a Parlamentu. Neďaleko sa zas nachádza moderná Kazachstanská koncertná hala. Koncu bulváru na tejto strane rieky dominuje obrovská budova Prezidentského palácu. Kazachstanu vládne autokratický 70 ročný prezident Nursultan Nazarbajev už od 90.rokov. Prezident už od začiatku svojej vlády čelí kritike kvôli jeho autoritatívnemu štýlu a vysokej korupcii v krajine. Jeho slovo je tu v podstate zákon a bol už štyrikrát znovuzvolený. V posledných voľbách získal 97,5% hlasov.

Prezidentský Palác

Zlaté veže Parlamentu a Senátu

Pomaly sa vraciame späť do mesta a sadáme si na obed v jednom z mnohých nákupných centier. Poobede sa vydávame k veľkej mešite Nur Astana v centre mesta. Mešita je jedna z najväčších v Strednej Ázii a bola darom od Katarského emíra. Jej minarety sú vysoké 63 metrov, čo symbolizuje vek v ktorom zomrel Mohamed.

Pokračujeme k nákupnému centru Khan Shatyr, ktorý je postavený v štýle veľkého stanu. Táto obrovská stavba má výšku 150 metrov a vo vnútri sa ukrývajú obchody, reštaurácie, kino a aj zábavný park. Čerešničkou na torte je aj bazén s umelými vlnami a „tropická pláž“.

Mešita Nur Astana

Nákupné centrum Khan Shatyr

Na ďalší deň sa odvážame autobusom k areálu EXPA a celý deň trávime tu. Naše dojmy z EXPA si môžete prečítať v ďalšom článku. Ale vráťme sa späť k Astane. Večer sa vraciame späť do mesta a fotíme si vysvietené budovy v centre.

Mešita Nur Astana v noci

Nočná Astana

Druhý deň ráno sa autobusom odvážame na druhú stranu rieky Ishim do časti Saryarka. Práve sa tu konajú nejaké trhy a miestni si tu rozkladajú stánky. Prechádzame sa popri rieke, kde sa nachádza mnoho sôch. Celkovo je toto veľmi príjemná štvrť, skvelá na rannú nedeľňajšiu prechádzku.  Dostávame sa až k mostu, kde sa nachádza socha stáda koní.

Nábrežie rieky Ishim

Poobede sa zase odvážame autobusom k ďalšej veľmi zaujímavej stavbe Astany, ktorú predstavuje  Palác mieru. Samotná budova je postavená v tvare 77 metrov vysokej pyramídy. V Pyramíde sa nachádza kongresové centrum, operná hala, ale aj galéria a knižnica. Pyramída je obklopená veľkým parkom, zeleňou a mnohými jazierkami a fontánami.

Palác mieru

Hneď vedľa sa nachádza aj Národné múzeum Kazachstanu, ktoré sídli takisto vo veľmi modernej budove. Vstup je celkom lacný a múzeum je dosť rozsiahle, takže my ho už bohužiaľ dnes nestíhame.

Prechádzame ale krížom cez široké námestie, kde sa nachádza napríklad Monument Kazakh Eli, ale aj ďalšie moderné budovy, medzi inými Kazakh National University of the Arts.

Do radu moderných budov zapadá aj obrovská mešita Hazrat Sultan Mosque, druhá najväčšia mešita v Strednej Ázií, ktorá dokáže pojmúť až 10 000 ľudí.

Monument a moderné budovy oproti Palácu mieru

Monument a moderné budovy oproti Palácu mieru

Mešita Hazrat Sultan

Od mešity sa odvážame autobusom späť do centra, kde si sadáme na skorú večeru, keďže onedlho už musíme ísť späť na letisko. Cesta na letisko prebieha už veľmi rýchlo a za chvíľu sme späť v novom prázdnom termináli. Hoci máme spravený online check-in, musíme na check-in, kde nám znovu vytlačia naše letenky, s ktorými už teraz môžeme cez kontroly. Keďže nám ešte ostali nejaké kazašské tenge, sadáme si na pivo do jedného z dvoch podnikov, ktoré tu sú, a trávime tu čas až do odletu. Let prebieha takisto bezproblémovo a za chvíľu už pristávame späť v Budapešti.

Od Astany sme toho veľa nečakali, no napriek tomu nás celkom príjemne prekvapila. Milovníci histórie si tu síce asi neprídu na svoje, no zato je to naozaj moderné mesto s množstvom zaujímavých budov a pekných miest. Ale samozrejme je nám jasné, že Kazachstan to nie je len Astana. Je to obrovská krajina, ktorá má čo ponúknuť aj mimo hlavného mesta a určite si zaslúži aj viac času, preto by sme sa radi ešte v budúcnosti pozreli aj do ďalších častí tejto obrovskej krajiny, ktoré ako všade čítame nemajú s Astanou veľa spoločného a sú skôr chudobnejšie, ale možno aj o to zaujímavejšie.