Nový Zéland: Severný ostrov – Itinerár a rozpočet

Oasis Motel and Holiday Park Turangi – 60 nzd (cca 36 eur) / 2 osoby / noc
Hotel Kuntz Paríž - 60 eur / 2 osoby / noc
Tiki Lodge Backpackers Taupo – 70 nzd (cca 42 eur) / 2 osoby / noc
The Crossing Backpackers, Tongariro National Park – 61 nzd (cca 37 eur) / 2 osoby / noc
Flat Hills Tourist Park – 81 nzd (cca 48 eur) / 2 osoby / noc
Lodge in the City, Wellington – 53 nzd (cca 31 eur) / 2 osoby / noc
Suzuki Swift, Jucy Rentals – 354 nzd (cca 212 eur) / 2 osoby / 8 dní
Viedeň – Bratislava – Slovaklines 1 eur / osoba
Nový Zéland Nový Zéland
Wellington

Novozélandský dolár (NZD)

+12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Nového Zélandu kratšiu ako 90 dní je potrebný cestovný pas a vyplniť elektronickú cestovnú registráciu Nzeta. Vyplniť by ste ju mali aspoň 72 hodín pred cestou na stránke https://nzeta.immigration.govt.nz/ alebo v mobilnej aplikácii. Schválenie by malo prísť do niekoľkých minút. Z registráciu sa platí poplatok 12 NZD (9 NZD pokiaľ žiadosť vypĺňate cez aplikáciu) +35 NZD turistický poplatok.

Najlepší čas na návštevu Nového Zélandu je od Decembra do Februára, kedy je tu leto a najlepšie počasie s teplotami okolo 25°C, ale aj ceny sú vtedy najvyššie. Dobrým obdobím je aj jeseň medzi marcom a májom, kedy sú už teploty nižšie, ale zväčša prevláda ešte pekné počasie. V ktoromkoľvek období, ale treba na Novom Zélande rátať s premenlivým počasím, dažďom aj vetrom.

Angličtina, Maorijčina

Ak nerátame dni, keď odlietame a prilietame, máme na Novom Zélande sedem dní čistého času, čo je dosť málo, viac nám však pracovné povinnosti nedovoľovali. No zasa je to lepšie ako nič. Najradšej by sme za tento čas navštívili aj Južný aj Severný ostrov, no ako tak pozeráme na mapu a na všetky miesta, ktoré chceme vidieť,  je nám jasné, že za tento čas budeme stíhať len jeden ostrov. Hoci sa sprvoti môže zdať, že Nový Zéland je malá krajina, nie je tomu tak, a vzdialenosti sú tu celkom veľké. Ak si zoberieme len severný ostrov, tak z Wellingtonu, ktorý je na južnom konci ostrova do Cape Reinga, čo je najsevernejší bod ostrova, je to vyše 1000 km.

Výber teda musíme zúžiť na jeden ostrov. Je to ťažké, pretože oba majú niečo do seba. Pre severný ostrov sú typické sopky, gejzíry, bublajúce bahná a termálne jazierka, ale aj pláže. Južný ostrov je zase plný ľadovcov, fjordov a zasnežených hôr. Južný ostrov je takisto menej zaľudnený a divokejší ako severný.

Už pri pristávaní v Aucklande vidíme pekné scenérie

Už pri pristávaní v Aucklande vidíme pekné scenérie

Pozdáva sa nám skôr Južný, ale dôležitým faktorom pri našom rozhodovaní je aj to, že prilietavame na Severný a presun na Južný by nás stál kopu času a peňazí. Zhodujeme sa teda na Severnom ostrove. Aj tu by sa nám hodilo ešte pár dní navyše, no musíme pracovať s tým, čo máme k dispozícii.

Pre Severný ostrov je typická geotermálna aktivita

Plán cesty

Postupne spisujeme, hľadáme a plánujeme, čo všetko chceme vidieť. A je toho len na Severnom ostrove ozaj dosť.

Zaujali nás hlavne prírodné zaujímavosti Nového Zélandu a teda sa rozhodneme úplne vynechať mestá Auckland a Wellington.

Postupom času zostavujeme itinerár, ktorý nakoniec vyzerá približne takto:

1. deň

Prílet do Wellingtonu, požičanie auta, nákup, dlhší presun na ubytovanie do Turangi.

2. deň

Návšteva vulkanického termálneho parku Wai-o-tapu, kúpanie sa v horúcich prameňoch Hot and Cold alebo Kerosene Creek, krátka túra v Rainbow Mountain Scenic Reserve, prechádzka v korunách stromov –Redwoods Treewalk, návšteva modrých jazierok Hamurana Springs, večer v mestečku Rotorua prechádzka okolo Kuirau Park a Goverment Gardens.

Chodník v korunách stromov v Novozélandskom podaní

Chodník v korunách stromov v Novozélandskom podaní

3. deň

Presun do mesta Tauranga a krátka turistika na horu Mount Maunganui. Poobede presun na sever na polostrov Coromandel so zastávkami pri Wentworth Valley Falls, Whangamata Beach a Hot Water Beach. Na záver dňa návšteva Cathedral Cove.

4. deň

Prechádzka na vyhliadku Shakespeare Cliff Lookout, návšteva Otama Beach, vyviezť sa na vyhliadku vláčikom Driving Creek Railway. Návšteva Hobbitonu a túra k Wairere Falls.

5. deň

Prechádzka popri rieke Blue Spring a presun k jazeru Taupo, návšteva Huka Falls, kúpanie sa v prírodných termálnych prameňoch Spa thermal park, prechádzka okolo jazera Taupo

6. deň

Deň vyhradený na rybačku a presun k Tongariro National Park

7. deň

Celodenná túra Tongariro Alpine Crossing, ak nám ostane čas tak krátka túra ku Taranaki Falls

8. deň

Presun na juh ostrova a túra k Putangirua Pinnacles a v Kaitoke Regional Park, presun do Wellingtonu.

9. deň

Skoro ráno vrátenie auta a odlet.

Ako celá cesta nakoniec prebiehala a čo všetko sa nám podarilo/nepodarilo navštíviť si môžete prečítať v ďalších cestopisoch z tejto cesty.

Čo sa nám nezmestilo do itineráru

Na Severnom ostrove je ešte mnoho krásnych miest, ktoré sme však kvôli krátkosti času nestihli navštíviť. Keby sme mali ešte pár dní naviac, určite by sme do nášho itineráru zaradili sever ostrova: zátoku Bay of Islands, kde sú krásne pláže a  dajú sa tu pozorovať delfíny, maják Cape Reinga na najsevernejšom cípe ostrova.

Veľmi nás zaujala aj možnosti trekov okolo Mt. Taranaki na západnej strane ostrova, kam sa dostanete cestou č. 43, tzv. „Forgotten World Highway“ s množstvom zákrut a úzkych tunelov.

A samozrejme by sme po jednom dni venovali aj prehliadke AucklanduWellingtonu. Ak chcete teda prejsť celý Severný ostrov, ideálne je mať aspoň čistých 12 dní.

Kryštáľovočistá voda a bujná vegetácia na Severnom ostrove

Kryštáľovočistá voda a bujná vegetácia na Severnom ostrove

Konečný rozpočet našej cesty na Nový Zéland

Samozrejme, rozpočet sme sa snažili dostať čo najnižšie, i keď určite by sa dalo ísť ešte nižšie, no zasa ani so šetrením to netreba preháňať. Mohli sme napríklad vynechať návštevu Hobbitonu, kde cena vstupného bola až 84 novozélandských dolárov na osobu, ale keď sme tam už boli, chceli sme to vidieť. Poďme sa teda podrobnejšie pozrieť na rozpočet, do akého sa môžete v prípade cesty zmestiť:

Letenky:

Komplet letenky vrátane prískokov do Paríža a odbavenej batožiny nás nakoniec vyšli na 380 eur na osobu.

Návštevu Hobbitonu sme nemohli vynechať

Ubytovanie:

Ubytovanie na jednu noc v Paríži - 60 eur / noc / 2 osoby

Ubytovanie na Novom Zélande:

Oasis Motel and Holiday Park Turangi – 60 nzd (cca 36 eur) / noc / 2 osoby

The Backyard Inn Rotorua – 64 nzd (cca 38 eur) / noc / 2 osoby

Cooks Beach Resort – 65 nzd (cca 39 eur) / noc / 2 osoby

Tiki Lodge Backpackers Taupo – 70 nzd (cca 42 eur) / noc / 2 osoby

The Crossing Backpackers, Tongariro National Park – 61 nzd (cca 37 eur) / noc / 2 osoby

Flat Hills Tourist Park – 81 nzd (cca 48 eur) / noc / 2 osoby

Lodge in the City, Wellington – 53 nzd (cca 31 eur) / noc / 2 osoby

Auto:

Požičanie auta na osem dní vrátane plného poistenia a poplatku za vrátenie mimo otváracích hodín – 354 nzd (cca 212 eur)

Ostatné:

Autobus po prílete z Viedne do Bratislavy - 1 eur / osoba.

ESTA pre vstup do USA - 14 usd (cca 12 eur)

Jednodenný Fishing permit na Novom Zélande - 20 nzd (cca 11 eur)

Vstup do Hobbitonu - 84 nzd (cca 50 eur) osoba

Autobus v Paríži z letiska- 16 eur / osoba

Vlak v San Franciscu z letiska a späť na letisko – 19,28 usd (cca 16 eur)

Sopečné jazero s prenikavou farbou

Sopečné jazero s prenikavou farbou

Spolu:

Spolu tieto výdavky na letenky, ubytovanie, auto, niektoré vstupy a presuny vyšli na 770 eur / osoba

Ostatné výdavky na vstupy, stravu, suveníry a tankovanie vyšli na 357 eur / osoba

Spolu nás teda celý výlet na Novom Zélande + deň v San Franciscu a deň v Paríži vychádza na 1128 eur / osoba

Či to je veľa alebo málo už necháme na posúdenie každému. Isté je, že podstatná bola úspora na letenkách a dalo by sa povedať, že nás celý výlet vyšiel za normálnu cenu letenky. Usporili sme aj tým, že sme sa minimálne stravovali v reštauráciách a viac sa snažili si večer niečo uvariť. V prípade, že by sme kempovali ako sme pôvodne plánovali, by išla cena ešte o niečo nižšie.

Toľko k plánovaniu a informáciám o ceste na Nový Zéland. Dúfam, že tento článok pomôže spraviť predstavu ako sa dá takáto cesta zorganizovať a približne koľko to môže vyjsť. Hlavne záleží, za akú cenu sa vám podarí kúpiť letenky. Cestopisy z navštívených ciest a ceste po novom Zélande si môžete prečítať v ďalších článkoch.