Zanzibar: jaskyňa Mangapwani Coral Cave a hlavné mesto Stone Town

Typ DTyp D
Typ GTyp G

Swahilčina, Angličtina

Hoci Zanzibar je najznámejší svojimi nekonečnými plážami s bielym pieskom, na ostrove sa nachádza aj niekoľko zaujímavých jaskýň, v ktorých sa dokonca dá aj vykúpať. Najznámejšia je určite Kuza Cave, ktorú navštevuje aj najviac turistov. Mangapwani Coral Cave je tak trochu mimo trasy bežných turistov a väčšinou ju navštevujú skôr deti z miestnych škôl, ktoré idú na výlet. Stonetown je zase hlavné mesto ostrova, ktoré je známe svojou atmosférou, spleťou úzkych uličiek a predajcov.

Katedrála v Stone Towne

Keď sa nám pomaly blíži posledný deň na Zanzibare, začíname rozmýšľať ako ho využijeme. Odlet máme až večer okolo šiestej, to znamená, že máme ešte takmer celý deň na ostrove. Mohli by sme ho stráviť aj na pláži pri našom hoteli v Nungwi, ale radšej by sme ešte niečo z tohto ostrova spoznali. Najskôr uvažujeme nad výletom na Prison Island a Nakupenda Sandbank, napokon nás odrádza skutočnosť, že by sme sa nemali kde osprchovať pred odletom. Vyberáme si teda nakoniec návštevu koralovej jaskyne v Mangapwani a prehliadku mesta Stone Town, po ktorom nás zavezú na letisko. Celý výlet nám opäť organizuje náš kamarát Haji, s ktorým sme vybavovali aj ostatné výlety. Cena tohto výletu je 35 dolárov, napokon ale stojí 43 dolárov na osobu, keďže ho cestou ešte meníme.

Odbočka do Mangapwani Coral Cave je značená, neskôr sa ale musíme spýtať na trasu miestnych

Mangapwani Coral Cave

Mangapwani Coral Cave sa nachádza na západnom pobreží ostrova približne 20 kilometrov od Stone Townu. Autom to sem z Nungwi trvá takmer dve hodiny. Šofér nás vyzdvihne ráno na hoteli, kufre naložíme do auta a smerujeme na juh. Cestou naberieme aj Hajiho, ktorý ide s nami a aj ďalšieho miestneho sprievodcu, ktorý hovorí po česky a bude nás neskôr sprevádzať po Stone Towne.

Cestou do Mangapwani Coral Cave

Po nejakom čase odbáčame z hlavnej asfaltovej cesty a prechádzame len poľnými cestami až do Mangapwani, čo v preklade znamená arabské pobrežie. Zaujímavé je, že aj naši sprievodcovia sa musia pýtať na cestu, asi sem príliš často nechodia. Cestou míňame domčeky miestnych a obrovské červené plachty vystreté na poliach, kde miestni sušia ryby. Po asi niekoľkých minútach je už cesta príliš zlá na to, aby sme pokračovali v aute, a tak vysadáme a ďalej ideme pešo. Nie je to ale ďaleko, maximálne desať minút.

Pasúce sa kravy pri jaskyni

Ako prichádzame ku jaskyni, spustí sa dosť lejak. Chvíľu čakáme, či neprestane pršať, napokon ale začíname prehliadku, však v jaskyni nám aj tak dážď vadiť nebude. Miestny sprievodca nám každému rozdá baterku a vedie nás schodmi do jaskyne.

Vchádzame do jaskyne

Po vchode sa pred nami rozprestiera dosť veľká jaskyňa, ale sprvu sa nám zdá, že jaskyňu tvorí len táto prvá miestnosť. Nie je tomu však tak a jaskyňa pokračuje aj ďalej. Najprv nám miestny sprievodca porozpráva o histórii tejto jaskyne, ktorá je veľmi zaujímavá. Jaskyňu objavili, keď do nej padla koza a keď ju miestny chlapec išiel hľadať, počul len békanie, ale kozu nevidel. Napokon ju našli spadnutú v jaskyni. V jaskyni vyviera čerstvá voda a miestni ju využívali na pitie a dokonca sa povrávalo, že má aj zázračné účinky. Neskôr ale sa bohužiaľ jaskyňa začala využívať ako miesto, kde zavierali otrokov, ktorí tu museli ostávať v úplnej tme.

Prameň pitnej vody v jaskyni

Po prednáške sprievodcu ideme preskúmať aj ďalšie časti jaskyne. Určite sa sem hodí pevná obuv, lebo niekde sú skaly celkom šmykľavé. Najskôr sa ideme pozrieť doľava, kde kráčame po akejsi dlhej chodbe. Jaskyňa sa ale pomaly začína zužovať čím ďalej tým viac a aj kyslíka je tu oveľa menej. Napokon sme v takom malom priestore, že len čupíme a hneď nad hlavami máme strop jaskyne. Na chvíľku zhasíname svetlá bateriek a zažívame v akej tme tu žili otroci. Vždy keď prichádzame do nejakej novej časti, vylietajú odtiaľ netopiere. Potom sa otáčame a vraciame sa späť do prvej miestnosti. Prehliadka ale ešte nekončí, teraz pokračujeme na pravo. V jednej z chodbičiek, vidíme aj obrovského hada, ktorého považujú za posvätného a nesmie sa fotiť.

V jaskyni vidíme veľa netopierov

Prichádzame k prameňu, kde vyviera čistá voda, ale hladina je veľmi nízka. A potom k jazierku, kde sa dá aj kúpať. Škoda ale že sme si nezobrali plavky! Do vody skočí aspoň Haji, ale náhodou drgne do mobilu nášho sprievodcu, ktorý padne do jazierka a klesne kdesi ku dnu. Chvíľu sa ho snažia ešte vyloviť, bohužiaľ bez úspechu. Potom už pokračujeme k východu. Ten ale tvorí len úzka štrbina medzi skalami, cez ktorú sa musíme vyštverať hore von z jaskyne. Prechádzame cez ňu len tak tak. V jaskyni bolo dosť horúco a aj celkom vlhko. Navyše chodbičky sú celkom úzke, tak sa tam aj ťažšie dýchalo. Vonka vychádzame úplne spotení.

Škoda, že sme si nezobrali plavky

Návšteva tejto jaskyne bola veľmi dobrodružná a určite stála za to. Neďaleko jaskyne sa ešte nachádzajú bunkre z čias 2. svetovej vojny. Platí sem rovnaký vstup ako aj do jaskyne. Nachádza sa tu niekoľko bunkrov a sprievodca nám vysvetľuje, ktorý na čo slúžil. Je tu aj strážna veža, z ktorej strážili a upozorňovali na prichádzajúce lode. Veža je ale v zlom stave, takže sa do nej nedostaneme.

Bunkre z čias 2. svetovej vojny

Nachádza sa tu aj strážna veža

Od bunkrov schádzame až k moru a užívame si pekné výhľady. Blízko je aj veľmi pekná pláž, ale keďže je už dosť hodín, k nej už nejdeme.

Stone Town

Stone Town je historická časť hlavného mesta Zanzibar City zapísaná aj v Zozname svetového dedičstva UNESCO. Stone Town má bohatú históriu, v minulosti slúžil ako centrum obchodu s koreniami, ale aj bohužiaľ aj obchodu s otrokmi. V Stone Towne sa počas stáročí miešala arabská, perzská, indická, ale aj európska kultúra.  Veľká časť Stone Town bola postavená v 19. storočí a zostala nezmenená dodnes. Tvorí ho bludisko uličiek medzi vysokými domami a palácmi s vyrezávanými drevenými dverami a ťažkými zámkami.

Pri pobreží

Celý Stone Town nie je veľký, pešo sa dajú prejsť hlavné pamiatky aj za pol dňa. Sprievodca nie je nutný, všetky pamiatky si môžete prejsť aj sami. My už máme sprievodcu v cene výletu, takže ideme s ním. Aspoň nám porozpráva rôzne zaujímavosti. Je ale celkom vtipné počuť Zanzibarčana rozprávať po česky. A nie je to len pár slov, po česky vie dosť dobre.

Forodhani Gardens je veľmi pekný park pri pobreží

Ako prvé sa zastavujeme pri dome s názvom House of Wonders. Táto veľká budova dominuje tejto časti Stone Townu pri pobreží a je jednou z najväčších budov na ostrove a na vrchole je veľká hodinová veža. Budova sa niekoľko storočí využívala ako palác a úrad vlády, v roku 2002 tu bolo otvorené Múzeum histórie a kultúry. Bola to prvá budova na Zanzibare s elektrikou neskôr aj s elektrickými výťahom, preto ju miestni začali volať House of Wonders, teda dom zázrakov. Bohužiaľ budova je v rekonštrukcii už niekoľko rokov a vyzerá, že ešte aj dlho bude.

Typické uličky Stone Townu

Od House of Wonders prechádzame k nábrežiu s parkom – Forodhani Gardens. Je to veľmi príjemné miesto, kde môžete pozorovať lode na mori. Tento park je ale zaujímavý najmä podvečer, kedy sa zaplní rôznymi stánkami ponúkajúcimi jedlo či pitie a miestnymi obyvateľmi.

Neďaleko od Forodhani Gardens leží pevnosť The Old Arab Fort pochádzajúca zo 17. storočia a postavená Ománcami. Slúžila im na ochranu pred Portugalcami. Dnes sa v nej nachádza amfiteáter, kde sa konajú rôzne koncerty a udalosti. Taktiež sa dá vyjsť aj na vežu a pozrieť sa na Stone Town z výšky.

V starej pevnosti

Na Zanzibare sa narodil slávny spevák Freddie Mercury. Dlho však na Zanzibare neostal, jeho rodičia sa po pár rokoch od jeho narodenie presťahovali do Veľkej Británie.  Rodný dom Freddieho Mercuryho sa nachádza len pár metrov od pevnosti. Dnes sa tu nachádza malé múzeum, čo sme ale počuli, tak jeho návšteva sa veľmi neoplatí. Preto aj my si jeho dom pozrieme len zvonka. V ďalšej časti domu Freddieho Mercuryho sa nachádza luxusný hotel, kde sa môžete ubytovať.

Dom Freddieho Mercuryho

Zaujímavé, že celú uličku od domu Freddieho Mercuryho lemujú klenotníctva a obchody, ktoré predávajú šperky z tanzanite, polodrahokamu, ktorý sa ťaží len v Tanzánii. My ale nič nekupujeme.

Uličkami sa postupne presúvame smerom k miestnym trhom. Cestou ale míňame množstvo nádherných vyrezávaných dverí, typických pre Stone Town. Sprievodca nám vysvetľuje ako rozoznáme, ktoré dvere sú indické a ktoré arabské.

Pre Stone Town sú typické takéto krásne vyrezávané dvere

Zastavíme sa aj na malom námestíčku zvanom Jaws Corner, kde miestni muži posedávajú, klebetia, popíjajú kávu alebo čaj alebo hrajú africkú hru bao.

Jaws Corner

Kam si zavoláme?

Prichádzame na trh Darajani Market, kde môžete kúpiť čokoľvek od zeleniny a ovocia, cez čerstvé ryby alebo korenia.  Hala, ktorá sa pôvodne využívala ako trh je momentálne v rekonštrukcii, takže stánky sú umiestnené všade naokolo. Zaujímavá je najmä časť, kde sa predávajú čerstvé ryby. Navštevujeme aj časť, kde sa nachádza trh s korením a kupujeme nejaké suveníry.

Rybí trh v Stone Towne

Dali by ste si?

Našou poslednou zastávkou v Stone Towne je “Old Slave market and the Cathedral of Christ Church“ čiže Starý otrokársky trh a anglikánska katedrála.  Platí sa sem vstup 12 dolárov za dospelého, ale my to už máme v cene výletu. Ak máte šortky alebo krátku sukňu, tak Vám dajú aj šatku na zakrytie. Zanzibar bol kedysi centrom obchodu s otrokmi a slonovinou vo východnej Afrike. V  18. a 19. storočí bolo asi 45 000 otrokov zajatých na pevninskej Afrike prepravených zo Zanzibaru do Brazílie, Indie a arabských krajín. V jednej maličkej miestnosti, ktorú sme navštívili bolo údajne uväznených 50 otrokov čakajúcich na aukciu niekoľko dní. Keď sultán Barghash v roku 1873 zatvoril trh s otrokmi, misionári toto miesto kúpili a takmer okamžite začali stavať katedrálu, ktorá tu stojí dodnes. Pred katedrálou stojí socha otrokov pripútaných v jame ako spomienka na otrokov, ktorí prešli týmto miestom.

K Zanzibaru patrí aj história otrokárstva, ktorú pripomína táto socha

Po katedrále sa napokon presúvame na neskorý obed do reštaurácie Lukmaan, ktorá je v Stone Town veľmi obľúbená a ponúka mnohé miestne špeciality. Okrem toho tu majú skvelé ovocné smoothie, ktoré mixujú rovno pri vchode. Podávajú tu aj miestnu špeciálnu korenistú zanzibarskú kávu a majú tu aj kokosy za veľmi dobrú cenu 2000 TZS, kým na pláži v Nungwi zaň všade chceli 5000 TZN. Jediná nevýhoda bola trochu pomalá obsluha, keďže tu mali dosť plno.

Anglikánska katedrála

Na trhu nakúpite miestne korenie

Po obede nás už čaká náš šofér, ktorý nás ešte odvezie na letisko. Hoci sme pred našou návštevou na Stone Town počuli rozporuplné recenzie, napriek tomu sa nám páčil. Zaujali nás krásne vyrezávané dvere na každom rohu, trhy, ale aj Jaws Corner. Centrum Stone Town sa dá prejsť aj za pol dňa, takže by som jeho návštevu na Zanzibare určite nevynechal.