Bahrajn: Manama a jej okolie

Manáma

Bahrainský dinár (BHD)

Arabčina

Bahrajn je maličký ostrovný štát ležiaci v Perzskom zálive. S pevninou je spojený 25 km dlhým mostom King Fahad Highway, ktorý spája Bahrajn so Saudskou Arábiou. Hlavné mesto Bahrajnu je Manama, kde žije asi 900 000 obyvateľov z celkových 1,5 milióna. Bahrajn má dlhú históriu, ale bohatým sa stal najmä kvôli ropnému priemyslu, ťažbe perál a bankovníctvu. Mnohým sa Bahrajn spája aj s Veľkou cenou F1, ale to určite nie je jediné kvôli čomu sa oplatí Bahrajn navštíviť. Bahrajn to sú moderné mrakodrapy v Maname, ale aj staré mesto, pevnosti, mešity a múzeá. Ideálne je vyhradiť si na návštevu Bahrajnu zhruba dva dni, počas ktorých sa dá stihnúť pozrieť si hlavné zaujímavosti.

Neďaleko Finančného prístavu – Finance Harbour

Promenáda popri pobreží

Doprava v Bahrajne

Do Bahrajnu prichádzame autobusom zo Saudskej Arábie. Terminál autobusov SAPTCO sa nachádza priamo v centre Manamy neďaleko Souqu. Počas dvoch dní v Bahrajne sme sa rozhodli nepožičiavať si auto. Väčšinu času sme sa nachádzali v centre Manamy, kde sa dá takmer všade dostať pešo, prípadne pomôže miestna MHD. MHD v Bahrajne je lacná a chodí celkom presne. Linky a trasy MHD sa dajú nájsť na stránke https://bahrainbus.bh/en ale najjednoduchšie je, ak si trasu vyhľadáte pomocou google maps. Niekedy sa nám totiž stalo, že v aplikácii ešte autobus figuroval, ale v skutočnosti už bol zrušený. Lístky sa dajú kúpiť v hotovosti alebo na tzv. Go Card. Hoci na zastávkach bolo napísané, že za hotovosť sa lístky v autobuse nedajú kúpiť, my sme s tým ani raz nemali problém. Jednorazový lístok v hotovosti stojí 300 fils (čiže 0,3 BHD) s Go Card je to lacnejšie – 270 fils. Go Card sa oplatí využiť, ak plánujete viac jázd denne, najviac totiž za deň zaplatíte 700 fils za deň.

MHD je určite najlacnejší spôsob dopravy po meste, ale funguje tu aj uber, ktorý sme využili napríklad na cestu k pevnosti Bahrain Fort, kam až autobusy nechodia.

V Bahrajne je množstvo architektonicky zaujímavých budov a mrakodrapov

V Bahrajne je množstvo architektonicky zaujímavých budov a mrakodrapov

Čo vidieť v Bahrajne

Do Bahrajnu sme dorazili pred obedom, takže sme mali takmer dva celé dni na spoznanie hlavného mesta Bahrajnu – Manamy a za tento čas sme toho stihli celkom veľa.

Zaujímavá budova a hotel Rotana v rekonštrukcii

Zaujímavá budova a hotel Rotana v rekonštrukcii

Finančný prístav a Bahrain World Trade Center

Ako prvé sme sa vybrali k Bahrain Financial Harbour, modernej štrvti, plnej mrakodrapov blízko pobrežia. Táto štvrť je oddelená od starého mesta diaľnicou King Fahad, ktorá spája Bahrajn so Saudskou Arábiou. Výstavba štvrte sa začala v roku 2003 a v roku 2007 boli dokončené dve hlavné veže – Harbour Towers. V dôsledku finančnej krízy v roku 2008 sa ale výstavba zvyšných budov oneskorila o celé desaťročie. Ešte stále sa tu veľa stavia a veľa budov je tu ešte nedokončených.

Harbour Towers v štvrti Bahrain Financial Harbour

Harbour Towers v štvrti Bahrain Financial Harbour

Pôvodne sme chceli prejsť cez Avenues Park až k nákupnému centru Avenues, odkiaľ by mal byť pekný výhľad na mesto, ale celé pobrežie pri tomto parku bolo tiež uzavreté a stavali sa tu ďalšie budovy.

Socha mincí pred harbour Towers

Namiesto toho sme teda radšej prešli k budove Bahrain World Trade center. Táto budova je úplne ikonická a patrí určite k jedným z najzaujímavejším aké sme videli. Budova je vysoká 240 metrov, má 50 poschodí a bola dokončená v roku 2008. Zaujímavosťou je, že medzi dvomi budovami sa nachádzajú tri veterné turbíny, ktoré produkujú elektrickú energiu pre budovu.

Budova World Trade Centra v Bahrajne

Budova World Trade Centra v Bahrajne

Medzi budovami sa nachádzajú tri turbíny

Souq a Staré mesto

Keďže nás už pomaly začína chytať hlad, pomaly sa vraciame do starého mesta. Máme tu vyhliadnutú reštauráciu Haji's Traditional Cafe, ktorá je mimoriadne obľúbená nielen medzi turistami, ale aj miestnymi. A chápeme prečo, jedlo tu bolo fantastické, obsluha príjemná a navyše je aj celkom lacná. Veľa ľudí sem prichádza na raňajky, ktoré sa podávajú asi do jedenástej, ale my sme tu už na obed.  Po obede si ideme ešte kúpiť čerstvú ovocnú šťavu, ktorú máme veľmi radi a v Bahrajne je opäť prekvapivo lacná. Za asi dve eurá dostávame mangovú šťavu do pollitrového pohára. Prejdeme sa ešte k autobusovej stanici, kde zisťujeme možnosti ako sa dostať k pevnosti Bahrain Fort. Zisťujeme, že autobus, ktorý chodil priamo k pevnosti zrušili, lebo chodil prázdny. Návštevu pevnosti teda odkladáme na zajtra a vrátime sa ešte prejsť do centra Manamy.

Bab al Bahrain

Prechádzame Bab al Bahrain, hlavnou bránou, za ktorou sa nachádza miestny souq, čiže trh. Zaujímavosťou, je že keď bola Bab al Bahrain postavená v roku 1949 nachádzala sa priamo na pobreží. V dôsledku rozsiahlej rekultivácie a úprav zeme sa ale dnes nachádza viac ako kilometer od pobrežia.

Vchádzame na miestny Souq

Mešita neďaleko Souqu

V uličkách mesta

V uličkách mesta

V souqu nájdeme plno obchodíkov s kadidlom, šperkami a suvenírmi, ale aj koreninami či textilom. Super je, že predavači tu nie sú nejako doterní. Keď si prejdeme miestne trhy, zamierime k nášmu hotelu, ktorý sa nachádza približne jeden kilometer za souqom. Hotel Imperial Suites môžeme určite odporúčať, vyzeral, že je čerstvo zrekonštruovaný, izby vyzerali úplne nové a čisté. Cestou k hotelu prechádzame mestom a vidíme aj druhú stránku Bahrajnu. Nielen moderné mrakodrapy, ale aj bežné štvrte plné miestnych obchodíkov, kaviarní.

Bahrajn a Manam to nie sú len mrakodrapy

Bahrajn a Manam to nie sú len mrakodrapy

Uličky Manamy

Al Fateh Grand Mosque

Po malej prestávke na hoteli sa vyberieme na opačnú stranu Manamy navštíviť najväčšiu mešitu v Bahrajne - Al Fateh Grand Mosque. Táto mešita bola postavená v roku 1987, takže je to relatívne nová stavba.

Cestu, ktorá vedie k mešite rekonštruujú, takže to musíme trochu obchádzať, ale napokon sa k nej bez problémov dostávame. Mešita je otvorená pre návštevníkov každý deň od 09:00 do 16:00. Organizujú sa tu komentované prehliadky aj pre nemoslimov. My sme prišli už po 16:00, takže prehliadku sme nestihli, ale oplatí sa pozrieť si mešitu aspoň zvonka, je to naozaj majestátna stavba. Cestou späť na hotel sa už len zastavíme na večeru vo vynikajúcej indickej reštaurácii oproti hotelu a deň zakončíme avokádovým smoothiem.

Výhľad na mešitu z neďalekého nákupného centra

Výhľad na mešitu z neďalekého nákupného centra

Park neďaleko nášho hotela

Pevnosť Bahrain Fort

Druhý deň ráno máme v pláne navštíviť pevnosť Bahrain Fort.  Ako sme sa dozvedeli, priamo k pevnosti autobus nejde, ale odvezieme sa aspoň k nákupnému centru Seef Mall, ktoré je neďaleko neho. Autobus 43 odchádza len pár metrov od nášho hotela. U vodiča si bez problémov kupujeme lístky a cesta autobusom k nákupnému centru trvá niečo vyše polhodinu. Pri nákupnom centre si voláme UBER, s ktorým sa necháme odviezť až k pevnosti, nakoniec je to ale zo Seef Mallu celkom blízko, mohli sme ísť aj pešo.

Bahrain Fort

Vstup do pevnosti je zadarmo a okrem nej sa tu nachádza aj kaviareň a malé múzeum. Najstaršie archeologické vykopávky pevnosti pochádzajú z roku 2300 pred Kristom. Pevnosť postupne okupovali Gréci, Portugalci aj Peržania až do 18.storočia. Pevnosť je zapísaná aj v Zozname svetového dedičstva UNESCO.

V pevnosti nájdeme aj takéto zákutia

V pevnosti nájdeme aj takéto zákutia

Pevnosť si prejdeme najskôr dookola, potom vchádzame dnu a prechádzame si jednotlivé časti. Z pevnosti sú väčšinou už len ruiny, ale aj tak je to veľmi zaujímavé miesto, ktoré sa oplatí navštíviť. Oproti rušnému centru tu vládne kľud a okrem nás je tu len pár ďalších turistov. Trávime tu vyše hodiny, prechádzame si pevnosť a napokon sa pešo vraciame k Seef Mallu, zkadiaľ sa autobusom vraciame späť do centra Manamy.

V pevnosti sme takmer sami

V pevnosti sme takmer sami

Fish Market v Maname

Z autobusu vystupujeme na stanici a prechádzame k ďalšiemu obchodnému centru, ktorých je v Maname viac než dosť - Marina Mall, ktoré sa nachádza len kúsok od Central Fish Market. V Marine Mall si dáme obed a potom už rovno smerujeme na Fish Market. Trochu sa obávame, že sme tu neskoro a už žiadne ryby tu nebudú, ale opak je pravdou. Rybí trh je ešte otvorený a je tu ešte veľa predajcov s množstvom najrôznejších druhov rýb. Prechádzame sa po trhu a predajcovia nás lákajú ku svojim stánkom, aby sme si kúpili čerstvé ryby.

Jeden z množstva stánkov na rybom trhu

Jeden z množstva stánkov na rybom trhu

Ktorú rybu by ste ochutnali?

Prejdeme sa aj v okolí trhu. Je tu vystavených niekoľko drevených lodiek a nejaká zvláštna pevnosť.

Loďka neďaleko Fish Marketu

Zvláštna pevnosť v centre

Popod diaľnicu sa dostávame na pobrežie – na promenádu King Faisal Corniche, ktorý sa nachádza neďaleko Finančného prístavu, kde sme boli už deň predtým. Čo sme tu ale včera vynechali je Monument Athar – zaujímavý monument venovaný bahrajnským ženám. Okolo monumentu sú aj tabuľky s informáciami o úspechoch bahrajnských žien v rôznych oblastiach. Je to pekné miesto, skadiaľ sú aj výhľady na Reef Island oproti a mrakodrapy v centre.

Monument Athar

Bahrain National Museum

Chvíľku sa prechádzame po centre, ale zisťujeme, že do odchodu autobusu do Dammamu máme ešte dosť veľa času. Rozhodujeme sa teda, že sa pôjdeme ešte pozrieť do Bahrajnského národného múzea. Najbližšie k múzeu ide autobus číslo 42, ktorý odchádza od brány Bab al Bahrain. Čakáme tu naň približne 20 minút, ale napokon prichádza a asi za 5 minút vystupujeme na Exhibition Avenue. Odtiaľto je to ešte k múzeu necelý kilometer. Ak nechcete šľapať, tak môžete využiť uber alebo taxík a odviezť sa priamo pred múzeum.

Pred Bahrain National Museum

Západ slnka odrážajúci sa od budovy múzea

Budova múzea a jeho okolie je naozaj krásne. Aj keď nás múzeá zvyčajne až tak nepriťahujú, toto sa oplatí navštíviť už len kvôli jeho vonkajším priestorom. Múzeum leží pri pobreží a pred ním sa nachádza množstvo zaujímavých sôch. Kým vojdeme do múzea, prejdeme sa aj vonku a vychutnávame si posledné lúče slnka. Vstupné do múzea je 1 BHD. Samotné múzeum je celkom veľké, nachádza sa tu niekoľko rôznych miestností, v ktorých sa človek môže dozvedieť viac o histórii Bahrajnu od čias ríše Dilmun spred 5000 rokmi až po nedávnu minulosť. Najzaujímavejšie časti boli tie, ktoré ukazujú bežný život v minulosti v Bahrajne, tradičné remeslá a a taktiež časť o love perál. Časť výstavy je venovaná aj prvej návšteve pápeža Františka v Bahrajne.

Zobrazenie tradičného života v múzeu

Na konci prehliadky si ešte dávame capuccino v predraženej kaviarni v múzeu a potom sa tým istým autobusom odvezieme späť do centra k autobusovej stanici. Pred odchodom autobusu si ešte sadáme  do reštaurácie Mazali na výbornú večeru a potom okolo deviatej sa presunieme na stanicu SAPTCO, odkiaľ nám presne načas odchádza náš autobus späť do Dammamu.

V Bahrajne ale aj samotnej Maname môžete nájsť ešte niekoľko zaujímavostí. Napríklad niekoľko rooftop barov s peknými výhľadmi na mesto. Obľúbeným je napríklad Alto bar. Navštíviť môžete delfinárium. V neďalekom Muharraqu sa oplatí pozrieť staré mesto a pevnosť Arad. Za návštevu stojí aj Royal Camel Farm, kde môžete ochutnať ťavie mlieko a kŕmiť ťavie mláďatá. Turisti častu navštevujú aj Tree of life – strom života. V Bahrajne tiež nájdete umelé ostrovy a aj nejaké pláže. Obľúbeným výletom je výlet na „Bahrajnské Maledivy“ teda ostrovčeky  Jarada Islands.

Bahrain National Museum

Hoci sme od Bahrajnu toho veľa nečakali, ale prekvapil nás tým, že je to veľmi príjemné mesto, je tu vynikajúce a lacné jedlo a čerstvé ovocné džúsy, zaujímavé múzeá a pevnosť. Určite sa tu oplatilo vyraziť, stráviť tie dva dni a spoznať Manamu a jej okolie. Bahrajn síce na týždňovú dovolenku nebude, ale ak sa vám podarí vystihnúť lacné letenky, treba sem zájsť. Ak budete mať viac času, alebo chuť si požičať auto, určite sa oplatí prebehnúť celý Bahrajn.