Panama City – hlavné mesto Panamy a jeho okolie

Typ ATyp A
Typ BTyp B

Španielčina

Panama City je hlavné a najväčšie mesto Panamy s viac ako 1 a pol miliónmi obyvateľov. Panama City má bohatú minulosť siahajúcu až do 16. storočia, kedy ho založili španielski dobyvatelia. Mesto leží medzi pobrežím Tichého oceánu a dažďovými pralesmi. Nájdeme tu mrakodrapy, moderné centrum, historickú časť, ale aj parky a bohužiaľ aj chudobné štvrte. Neďaleko Panama City sa nachádza jeden z moderných divov sveta Panamský prieplav a len pár kilometrov ďalej Národné parky Soberania a Camino de Cruces s dažďovými pralesmi. Panama City je obľúbenou turistickou destináciou a človek sa v tomto meste určite nudiť nebude. V meste, ale aj v jeho okolí je množstvo atrakcií a zaujímavostí. My sme mali na preskúmanie Panama City a jeho okolia len dva dni, čo nie je príliš veľa. Napriek tomu sme toho stihli navštíviť celkom dosť. Poďme sa teda pozrieť, čo všetko sa oplatí v Panama City vidieť.

Výhľad na mesto zo strechy hotela Tryp

Do Panama City sme dorazili v piatok večer po dni strávenom v Anton Valley. Z Anton Valley je to do Panama City len 130 km a google nám ukazoval čas dve a pol hodiny. Ako to už ale v Paname býva, na časy z google sa tu nedá veľmi spoľahnúť a cesta nám napokon trvá takmer dvakrát toľko. Cesta č. 1, čiže Panamerican Highway je na veľkom úseku uzavretá, ale navigácia nás neustále ťahá na ňu. Aj premávka je v piatok podvečer poriadne hustá v každom smere, ale zápchy sa vytvárajú najmä smerom von z Panama City.

Výhľad na mrakodrapy z Casco Viejo

Výhľad na mrakodrapy z Casco Viejo

Napokon ale šťastne dorazíme do nášho hotela Principe and Suites, ktorý sa nachádza v časti Bella Vista. Túto časť mesta určite odporúčame, čo sa týka ubytovania. Aj prvý hotel, hotel Tryp by Wyndham, kde sme boli prvú noc po našom prílete, sme mali v tejto časti. Takmer všetky dobré hotely sa nachádzajú v tejto časti a je tu aj veľa reštaurácii a kaviarní na okolí. Veľa hotelov tu má strešné bazény a bary, skadiaľ sú pekné výhľady na okolité mrakodrapy.  Večer sa už teda len ideme prejsť na večeru a vychutnáme si výhľady na mesto.

Parque Nacional de Soberania

Na druhý deň sa vydávame na výlet mimo Panama City do Parque Nacional de Soberania, ktorý sa nachádza asi 25 km od mesta. Národný park Soberania zaberá plochu vyše 20 000 hektárov, ktorú pokrýva dažďový prales. V parku nájdeme množstvo druhov rastlín a živočíchov, vrátane opíc či leňochodov, ale aj množstvo druhov vtákov. Dá sa tu podniknúť niekoľko zaujímavých túr alebo cyklotúr, absolvovať plavbu po rieke Chagres alebo navštíviť atrakcie v Gamboa Rainforest Reserve.

Zaujímavé rastlinky v Národnom parku Soberania

Zaujímavé rastlinky v Národnom parku Soberania

Už ranná cesta do parku je zaujímavá. Ako v aute prichádzame do parku, zrazu si všímame, že auto oproti nám zastalo a bliká nám. Spomaľuje auto pred nami a aj my. Až keď zastaneme, vidíme ale dôvod. Cez cestu prechádza leňochod. Zastavujeme teda premávku, aby ho nik nezrazil a jeden z vodičov ho chytí a chce ho zobrať späť do lesa. Vodič z druhého auta mu však vysvetluje, že by ho nemal zobrať späť, ale na druhú stranu, tam kam mal namierené. Ak by ho totiž zobral späť je veľmi pravdepodobné, že by sa zase vybral na druhú stranu.

Tento leňochod sa rozhodol vybrať sa cez cestu

Jeden z miestnych ho prenáša na druhú stranu cesty

Jeden z miestnych ho prenáša na druhú stranu cesty

Plantation road

Po tomto rannom stretnutí sa ešte viac tešíme do parku. V pláne máme dať si nejakú kratšiu túru v parku, kde by sme mohli vidieť leňochody alebo tukany vo voľnej prírode. Podľa recenzií sa najviac odporúčajú dve túry: Pipeline road a Plantation road. Obe sú veľmi podobné, relatívne jednoduché túry, ktoré vedú cez prales. My sme si vybrali Plantation road nazývaný aj Camino de Plantation, ktorý má dĺžku 16 km obojsmerne. Samozrejme nemusíte chodiť až po koniec, ale dá sa kedykoľvek otočiť. Názov túry je vznikol z kakaovej plantáže, ktorá tu kedysi bola.

Takmer celý čas ide Plantation Road takto cez les

Začiatok túry sa nachádza priamo pri hlavnej ceste smerom do Gamboa Rainforest Reserve. Na začiatku sa nachádza parkovisko aj mapy, kde si môžete overiť trasu. Rovnaká odbočka vedie aj na vyhliadkovú vežu Canopy Tower, ale tam sme už nešli.

Trasa je jednoduchá, celý čas sa ide po rovine po chodníku cez prales. Na začiatku sú aj lavičky, kde sa dá oddýchnuť. Na prejdené kilometre upozorňujú pravidelné tabuľky popri ceste. My sme išli pešo, ale niekoľko ľudí išlo trasu aj na bicykloch. Naším cieľom bolo vidieť hlavne leňochody vo voľnej prírode, ale tie sa nám bohužiaľ nepodarilo zazrieť. Videli sme ale pár opíc, obrovské motýle a niekoľko nosáľov, ktorí sa hrabali v zemi popri chodníku. Bolo trochu ťažké zazrieť ich v hustom lese, ale bolo ich tam viacej. Nakoniec sme nešli až úplne do konca, ale otočili sme sa asi po 5 kilometroch. Bola to veľmi príjemná a nenáročná prechádzka.

Nosáľ skrytý v lístí

Nosáľ skrytý v lístí

Hustá džungľa popri Plantation Road

Gamboa rainforest Reserve

Po túre sme sa presunuli do Gamboa Rainforest Centre. Gamboa Rainforest Reserve tvorí hotelový rezort, kde sa dá ubytovať, dve reštaurácie, ale hlavne „Activity centrum“, kde sa dajú absolvovať rôzne exkurzie. V Activity centre sa dajú navštíviť leňochody, motýlí pavilón a žabia ohrada. Okrem toho sa tu nachádza lanovka na vyhliadkovú vežu alebo si môžete vybrať výlet na Monkey Island. Aj keď nie ste ubytovaní v hoteli, dá sa sem prísť. Do navigácie si treba dať Gamboa Rainforest Reserve, a tá vás navedie priamo pred Activity centrum, kde sa dá aj zaparkovať. Cesta sem bola zvláštna, viedla cez rezort, ale mnohé budovy vyzerajú opustené. Nie sme si teda istí, či aj toto je jeho súčasťou. Pred naším príchodom sme si neboli vôbec istí ako to tu funguje, lebo recenzie boli často protichodné a nevedeli sme zistiť otváracie hodiny ani, či sa pavilóny dajú navštíviť aj bez sprievodcu hocikedy alebo len v pevných časoch so sprievodcom.

Cenník a časy výletov a prehliadok v Gamboa Rainforest Reserve

Cenník a časy výletov a prehliadok v Gamboa Rainforest Reserve

Nakoniec ale keď sme sem prišli sme zistili, že pavilóny sa dajú navštíviť sami alebo aj so sprievodcom. Cena je v oboch prípadoch rovnaká. Vstupné do pavilónov je v čase našej návštevy 22 dolárov na osobu. Prehliadky so sprievodcom sa konajú len v pevných časoch, ale ak si chceme pavilóny prejsť sami, tak môžeme ísť hocikedy v rámci otváracích časov. V pokladni je veľmi milá pani, ktorá nám všetko povysvetľuje, odporučí aj ďalšie túry a môžeme ísť. My teda ideme dnu sami a ako prvé prichádzame do miestnosti s leňochodmi.

Leňochod v Gamboa Rainforest Reserve

Leňochod v Gamboa Rainforest Reserve

Nie je to ZOO, ale skôr záchranné centrum a nachádzajú sa tu leňochody, ktoré sa našli zranené alebo im zomrela matka. V centre sa potom o ne starajú. V čase našej návštevy je tu asi 6 leňochodov. Leňochody sa živia listami a väčšinu dňa strávia spánkom zavesení na stromoch. Leňochod dokáže spať denne až 18 hodín.  Existujú dva druhy leňochodov: dvojprsté a trojprsté. Kým ráno sme videli väčšieho trojprstého leňochoda, v tejto záchrannej stanici sú len dvojprsté. Sú neskutočne zlaté. Okrem samotných leňochodov, si tu môžete o nich prečítať aj rôzne zaujímavosti. Napríklad najväčším ohrozením pre leňochodov sú práve cesty, keďže sú pomalé, prejsť cez cestu im trvá dlho, takže sa zvyšuje aj šanca, že ich bohužiaľ zrazia.

Siesta

Keď si pozrieme leňochody prechádzame do motýlieho pavilónu, kde je množstvo druhov farebných motýľov. Vidíme tu aj veľkého modrého motýľa, ktorého sme zazreli už aj v pralese. Trávime tu celkom hodnú chvíľu a potom prechádzame do posledného pavilónu, kde sa nachádzajú žaby. V Paname žije niekoľko veľmi vzácnych a zaujímavých druhov žiab, ktoré ale vo voľnej prírode je nie vždy úplne jednoduché nájsť. Tu ich môžeme vidieť hneď niekoľko druhov. Najviac nás zaujme malinká červená žaba, ktoré má sotva pár centimetrov.

Asi najkrajší motýľ akého sme videli

Vidíme niekoľko druhov motýľov

Celkovo v centre trávime asi hodinu. Cestou späť sa tu ešte chceme najesť, takže sa zastavíme v reštaurácii, pri rieke. Práve majú ale len bufet a celkom drahý, takže to nakoniec vynecháme a rozhodujeme sa, že sa najeme až pri Panamskom kanáli. Ale z reštaurácie si aspoň obzrieme krokodíly, ktoré plávajú v rieke pod nami.

Aj žaby nás zaujali

Vzácne červené žaby

Krokodíly pod reštauráciou v Gamboa Rainforest Reserve

Krokodíly pod reštauráciou v Gamboa Rainforest Reserve

Panamský prieplav – Miraflores Locks

Asi najväčšou atrakciou Panama City a možno aj celej Panamy je Panamský prieplav, 82 kilometrov dlhý umelý kanál, ktorý prechádza Panamou a spája tak Tichý a Atlantický oceán. V jeho strede sa nachádza umelé jazero Gatún vo výške 26 metrov nad morom. Kvôli tomu sa musia lode cez komorový systém najskôr zdvihnúť na úroveň jazera a potom zase späť na úroveň mora. Kanál bol dokončený v roku 1914 a hovorí sa o ňom ako o inžinierskom zázraku. V každom prípade lodiam, ktoré chcú preplávať z Atlantického do Tichého oceánu alebo opačne ušetrí tisícky kilometrov, ktoré by museli obchádzať. Denne prejde Panamským kanálom asi 40 lodí a celý prechod im zaberie asi 10-12 hodín. Na Panamskom prieplave sa nachádzajú tri sety plavebných komôr Miraflores, Pedro Miguel a Agua Clara (Gatún).

Miraflores Locks

Najnavštevovanejšie sú Miraflores locks, lebo sa nachádzajú najbližšie k Panama City a sú najviac prispôsobené návštevníkom. To sa ale odráža aj na cene, vstupné pre dospelého v čase našej návštevy je 17 dolárov. Nachádza sa tu veľké návštevnícke centrum, reštaurácie, kino IMAX, kde premietajú krátky film o prieplave a hlavne vyhliadkové terasy.

Prichádza prvá loď

Komory Pedro Miguel nemajú žiadne špeciálne vyhliadkové terasy, ale lode sa dajú vidieť z parkoviska cez pletivo. Agua Clara sú komory na opačnej strane prieplavu pri Atlantickom oceáne. Tiež majú vyhliadkové terasy a platí sa sem vstup 10 dolárov. Tieto komory sú menej navštevované, lebo sa nachádzajú najďalej.

Loď vezúca skvapalnený plyn

Dôležité pri návšteve Panamského prieplavu je to, že lode idú doobeda smerom z Pacifiku do Atlantiku a poobede opačne. Približne v čase obeda sa práve mení smer a v tom čase lode neplávajú. Je dobré si teda načasovať návštevu buď ráno medzi ôsmou až jedenástou alebo po 14:00, kedy znovu začínajú plávať lode. My sme prišli približne o druhej a pred budovou bol už dlhý zástup ľudí čakajúcich na lístky a oznam, že dnes začínajú lode plávať poobede až o tretej. Vystáli sme si teda radu, išli sme sa najesť a potom sme prešli na vyhliadkovú terasu, ktorá už praskala vo švíkoch turistami. A za chvíľku už prichádzali prvé lode. Najskôr dve plachetnice, jedna menšia loď a jedna veľká nákladná loď. Lode vplávajú do komory, zavrú sa za nimi dvere a pomaly sa spúšťajú nižšie. Potom sa im otvoria predné dvere a môžu plávať ďalej. Celý proces trval približne hodinu. Potom ako preplávali tieto prvé lode väčšina turistov odišla. My sme si ešte počkali na ďalšie dve. Jedna viezla skvapalnený plyn a ďalšia bola tiež veľká nákladná loď. Nabudúce keby som sem prišla, určite by kľudne stačilo prísť aj pred štvrtou, keďže lode ešte premávajú, ale už je tu oveľa menej turistov.

Plachetnice a ďalšia veľká loď plávajúca cez Panamský prieplav

Plachetnice a ďalšia veľká loď plávajúca cez Panamský prieplav

Návšteva Panamského prieplavu ale určite stojí za to. Veľa som od toho nečakala, ale bol to skvelý a zaujímavý zážitok vidieť obrovské lode preplávať kanálom len pár metrov od nás.

Amador Causeway

Na ďalšie ráno sa vydávame do mesta. Tip na Amador Causeway sme dostali ešte v deň nášho príletu od vodiča, ktorý nás viezol z letiska do hotela. Amador Causeway je cesta, ktorá spája tri ostrovčeky s mestom. Pozdĺž celej cesty je z oboch strán vybudovaná promenáda, z ktorej sú nádherné výhľady na mesto. Amador Causeway je veľmi obľúbené aj medzi miestnymi, ktorí sem chodia behať, bicyklovať sa alebo korčuľovať sa.

Nachádza sa tu zaujímavá budova Biomusea, ktoré sa venuje prírodnej rozmanitosti Panamy. Na konci sa nachádza aj prístav, niekoľko reštaurácii a kaviarní.

Biomuseum na Amador Causeway

My sa tu chvíľku prechádzame po promenáde a fotíme si výhľady na mesto. Je tu naozaj veľmi príjemne a potom sa presunieme o niečo ďalej do historického centra Panama City – Casco Viejo.

Výhľady z Amador Causeway na Panama City

Výhľady z Amador Causeway na Panama City

Historické centrum – Casco Viejo

Trochu máme problém s parkovaním, pretože niektoré ulice v meste sú uzavreté kvôli prebiehajúcemu karnevalu. Staré mesto leží na malom polostrove a okolo neho vedie pobrežná cesta Cinta Costera, ktorá je však tiež v čase našej návštevy zavretá. Parkujeme teda kúsok ďalej od mesta a prejdeme sa pešo popri pobreží.

Uličky Casco Viejo

Casco Viejo alebo v preklade Staré mesto bolo založené v roku 1673, potom ako vyhorelo pôvodné mesto počas útoku pirátov. Ruiny tohto pôvodného mesta – Panama Viejo sú dajú tiež navštíviť, ale nachádzajú sa o pár kilometrov ďalej. Časť Casco Viejo, v ktorej sa nachádza množstvo koloniálnych a historických budov určite stojí za návštevu. V roku 1997 bola zapísaná do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO a budovy sa tu postupne rekonštruujú. Samotná štvrť je maličká a dá sa v pohode prejsť pešo za pár hodín.

Plaza Herrera

Zvyšky kostola Iglesia de la Compañía de Jesús

My našu prechádzku začíname na námestí Plaza Herrera, odkiaľ prechádzame k ruinám kostola Iglesia de la Compañía de Jesús. Dnu sa nedá dostať, ale pozrieme si zvyšky kostola aspoň zvonka. Odtiaľto je to len pár krokov k Múzeu Panama Canal. My múzeum vynechávame a radšej si pozrieme Katedrálu Santa Maria La Antigua - najstaršiu katedrálu v Paname. Dostávame sa až na koniec polostrova, kde sa nachádza Národné divadlo, skadiaľ je výhľad na moderné mesto.

Katedrála Santa Maria La Antigua

Uličky Casco Viejo. Miesta s červenou dlažbou by mali byť bezpečné

Uličky Casco Viejo. Miesta s červenou dlažbou by mali byť bezpečné

Odtiaľto ešte prechádzame na Plaza de Francia, v okolí ktorej je množstvo stánkov so suvenírmi a kde aj my míňame posledné doláre a potom sa postupne vraciame späť k autu. V Casco Viejo sa nachádza aj plno reštaurácii a kaviarní, ktoré sa ale len pomaly otvárajú, kým sa tu prechádzame. V častiach štvrte Casco Viejo s červenou dlažbou na uličkách by to malo byť bezpečné. V týchto miestach stretávame aj veľa turistov. Cestou z parkoviska a na parkovisko prechádzame ale aj cez časti, ktoré nemajú červenú dlažbu a tam to už veľmi bezpečne nevyzerá. Treba si teda dávať pozor. Na každom kroku v tejto časti mesta, bolo aj množstvo policajtov.

Plaza de Francia

Veľa v budov v Casco Viejo je zrekonštruovaných

Veľa v budov v Casco Viejo je zrekonštruovaných

Ale veľa je ešte aj v takomto stave

Ale veľa je ešte aj v takomto stave

Farebné domčeky blízko pri Casco Viejo

Prechádzka po promenáde

Po prechádzke v Casco Viejo sa vraciame na hotel, dobaliť si veci a zbehneme na obed do jednej z reštaurácií blízko nášho hotela. Po obede sa odcheckujeme z hotela a ideme si pozrieť modernú časť Panama City s promenádou a mrakodrapmi.

Výhľad na štvrť Bella Vista z hotela Principe and Suites

Výhľad na štvrť Bella Vista z hotela Principe and Suites

Opäť ako posledné dva dni máme problém s parkovaním a s uzavretými ulicami, ale nakoniec nachádzame parkovisko pri parku Urraca. Prechádzame na promenádu Malecón pri pobreží a ideme sa prejsť smerom ku Casco Viejo. Celá promenáda má dĺžku 3 km a celý čas sú z nej krásne výhľady na okolie. Dostávame sa ž k nápisu Panama, pri ktorom sa musíme odfotiť a potom sa už pomaly vraciame späť k autu.

Najkrajšie výhľady na mesto popri promenáde

S Panamou sa lúčime pri tomto nápise

S Panamou sa lúčime pri tomto nápise

Na Panama City sme mali obmedzený čas, ale okrem vecí, ktoré sme navštívili je tu ešte množstvo ďalších, ktoré stoja za návštevu. Ak by sme mali deň alebo dva navyše, tak by sme určite nevynechali:

• Panama Viejo – ruiny pôvodného mesta Panama s múzeom
  • Cerro Ancon – krátka polhodinová prechádza na kopec cez park, skadiaľ sú krásne výhľady na mesto
  • Parque Natural Metropolitano – veľký park priamo v meste s množstvom kratších turistických trás, kde sa dajú zazrieť aj tukany či leňochody.
  • Z Panama City sa dajú podniknúť aj výlety na rôzne blízke ostrovčeky. Zaujímavý je napríklad Taboga Island len polhodinu jazdy loďou z Amador Causeway, ideálny na jednodenný výlet.
  • O niečo vzdialenejšie je súostrovie Pearl Islands, na ktorých nájdete úžasné pláže a výhľady