Západná Austrália, Kimberley: Wyndham, Kununurra, Lake Argyle

september 2023
1. deň – odpočívadlo Nillibubbica – 0 aud / 2 osoby / noc
2. deň – Imintji campground – 0 aud / 2 osoby / noc
3. deň – Manning Gorge campground – 30 aud / 2 osoby / noc + 20 aud vstup do parku
4. deň –odpočívadlo Hann River – 0 aud / 2 osoby / noc
5. deň - Ellenbrae Station campground – 30 aud / 2 osoby / noc
6. deň – El Questro campground - 50 aud / 2 osoby / noc + 50 aud vstup do parku
7. deň - Parry Creek Farm campground – 0 aud / 2 osoby / noc
8. deň - Discovery Resorts - Lake Argyle campground – 54 aud / 2 osoby / noc
9 - 10. deň - Purnululu National Park – Walardi campground - 52 aud / 2 osoby / 2 noci
11. deň – odpočívadlo Spring Creek Rest Stop – 0 aud / 2 osoby / noc
12. deň – Roebuck Plains Caravan Park - 30 aud / 2 osoby / noc
13 – 15. deň –Cable Beach Caravan Park - 100 aud / 2 osoby / 3 noci
Toyota Prado, Avis Australia - 2419 aud / 2 osoby / 15 dní
Austrália Austrália
Canberra

Austrálsky dolár (AUD)

+6 až +9 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Austrálie je potrebné mať platný cestovný pas a požiadať si online o e-Visitor víza (subclass 651). Podrobné informácie ako požiadať o e-Visitor víza nájdete v tomto článku. Aktuálne informácie si overte na stránke MZV.

Najlepším obdobím na návštevu Austrálie je austrálske leto, od decembra do februára. Teploty v tomto období sú najvyššie. Pokiaľ môžete vyhnite sa vianočným sviatkom, kedy je v Austrálii top sezóna a ceny sú najvyššie. Výborným obdobím na návštevu je aj jeseň od marca do mája, kedy je na väčšine územia stále veľmi príjemne, navyše je aj menej turistov. Austrálska zima trvá od júna do augusta, kedy je chladnejšie. Silné vetry a búrky však môžu prísť kedykoľvek, tak si nezabudnite so sebou zabaliť pršiplášť. Pokiaľ sa chystáte na sever Austrálie, tak tu sú letné mesiace veľmi horúce a vlhké s množstvom dažďa, preto je vhodnejšia návšteva v suchom období od júna do augusta.

Angličtina

Wyndham a Kununurra, mestečká vo východnej časti regiónu Kimberley. I keď ide o menšie mestečká ide o jedny z mála v Kimberley, kde môžete nakúpiť zásoby na cestu alebo natankovať pred dlhými presunmi. V Kununurre sa nachádza aj letisko, teda je možné sem priletieť z iných častí Austrálie a začať tu svoju cestu po Kimberley. V okolí nich sa nachádza niekoľko zaujímavostí, ktoré stoja za návštevu a turisti ich vyhľadávajú. Niektoré navštevujeme aj my, poďme sa teda na ne bližšie pozrieť.

Cestou sú všade veľmi pekné výhľady

Wyndham

Po opustení Gibb River Road smerujeme na sever do Wyndhamu, malého mestečka, ktoré má asi len 1000 obyvateľov. Potrebujeme dokúpiť pár vecí a tiež tu máme vyhliadnutých pár zaujímavostí, ktoré by sme chceli navštíviť. Hneď teda smerujeme do obchodu. No nakoniec kúpime iba pár nutných vecí, je to tu všetko o čosi drahšie ako v Broome a v tomto malom obchode ani takmer nič z toho, čo sme chceli nemajú. Samotné mesto nás vôbec nezaujme. Skôr to tu vyzerá tak divne. Hlavnou zaujímavosťou je veľký krokodíl, ktorý je hneď pri vstupe do mesta po pravej strane. Pri tom sa aj zastavíme, urobíme pár fotiek, no hneď sú pri nás aj miestni predajcovia. Chcú nám predať plody baobabu, ale iba odmietneme a ideme ďalej.

Hlavná atrakcia vo Wyndhame – obrovský krokodíl

Celý Wyndham z vyhliadky

Five Rivers Lookout

Priamo nad mestom sa nachádza zaujímavá vyhliadka Five Rivers Lookout. Vymotáme sa z uličiek mesta a ideme rovno na túto vyhliadku. Až na vrchol sa dá ísť autom. No aj cestou je pár pekných výhľadov, ktoré stoja za zastávku. Ako už názov napovedá, z vrcholu je vidieť päť riek - Ord, Forest, King, Durack a Pentecost v miestach, kde sa zlievajú a vlievajú do Cambridge-ského zálivu. Okolo celého vrcholu tohto kopčeka sa dá podniknúť aj kratšia túra. Výhľady sú naozaj pekné a je vidieť celý Wyndham, prístavy pod nami, záliv a celé okolie. Snažíme sa nájsť spomínaných päť riek, ale nikde nevidíme nejakú mapku, kde by sa mali nachádzať, tak ich nakoniec ani všetky nenájdeme. Okrem nás sú tu ešte dve autá s turistami, no celkom tu dnes fúka vietor, tak sa ani my veľmi nezdržujeme a vraciame sa do Wyndhamu.

Pozorovateľňa vtáctva Marlgu Billabong

Priamo vo Wyndhame sme vybavili všetko, čo sme potrebovali a tak sa cestou, ktorou sme sem prišli vraciame aj späť. Po jedenástich kilometroch odbáčame vľavo na úzku prašnú cestu. A google.maps nám ukazuje, že ideme po jazere. Cesty sú tu rôzne vyjazdené, vetvia sa a potom zasa spájajú. Snažíme sa ísť po tej, čo nám ukazuje navigácia a po siedmich kilometroch prichádzame k vyhliadke Marlgu Billabong. Táto vyhliadka sa nachádza pri jednom z ramien v záplavovej oblasti rieky Ord. Aj preto asi google ukazoval, že ideme po vode, keďže v období dažďov to môže byť celé zaplavené.

Skupinka pelikánov v Marlgu Billabong

Skupinka pelikánov v Marlgu Billabong

V Marlgu Billabong je množstvo rôznych druhov vtákov

V Marlgu Billabong je množstvo rôznych druhov vtákov

Nikto tu nie je, tak sa snažíme ísť na vyhliadku čo najpotichšie, aby sme nevyplašili množstvo vtákov, ktoré tu sú. Vidíme tu hlavne skupinu pelikánov, no aj veľa rôznych iných vtákov, vyskakujúce ryby z vody a malo by tu byť možné vidieť aj krokodíly, no teraz tu asi žiadny nie je. Asi pol hodinu sme tu sami, tak potichu sledujeme vtáctvo a fotíme. Potom prichádza veľký autobus s turistami, ktorí hneď začnú robiť hluk a polovicu vtáctva vyplašia. My usúdime, že je čas ísť.

Marlgu Billabong stojí za návštevu

Farma Parry Creek a jej blízke okolie

Na ubytovanie máme dnes vyhliadnutú farmu Parry Creek. Od Marlgu Billabong je to asi 12 kilometrov. Dá sa k nej prejsť aj krížom prašnou cestou, no nevieme v akom bude stave, tak sa radšej vrátime späť na hlavnú asfaltovú cestu, po nej prejdem pár kilometrov a znova odbáčame vľavo. Znova po prašnej ceste prichádzame k farme. Celkom sme to vystihli. Dnes majú posledný deň v sezóne otvorené, tak je kempovanie zadarmo a v bare a reštaurácii je všetko za polovicu. Nájdeme si pekné miesto na kemp ako vždy pod baobabom a ideme sa ešte prejsť po okolí. Chceli by sme vidieť nejaké kengury, ktoré sme zatiaľ takmer nevideli. V okolí farmy je niekoľko chodníkov, kam sa dá ísť prejsť.

V okolí farmy je množstvo obrovských baobabov

V okolí farmy je množstvo obrovských baobabov

My si prejdeme dva z nich. Je tu množstvo veľkých baobabov a tiež vidíme alebo skôr len počujeme aj množstvo kengúr. V niektorých chvíľach máme pocit, že sú všade okolo nás, no nevidíme ich, iba počujeme ako v kroví utekajú. Keď ideme pešo, je veľmi ťažké ich vidieť. Oni nás vždy počujú a vidia skôr, a tak rýchlo utečú.

Okolo farmy je aj množstvo kengúr, no keď nás začujú, že ideme, rýchlo utečú

Pestrofarebné vtáčiky v okolí Parry Creek

Pestrofarebné vtáčiky v okolí Parry Creek

Jedla máme so sebou dostatok, tak si večeru robíme z našich zásob a večer zájdeme do baru sadnúť aspoň na chvíľu na jedno pivko. Celkom sa to tu rozbehlo, je tu dosť ľudí, aj DJ, ktorý púšťa hudbu a niektorí vyzerajú, že za chvíľu budú aj tancovať. Aj my posedíme nezvyčajne dlho, keďže väčšinou už o siedmej sme zalezení v spacákoch.

Ráno keď ideme autom z farmy, vidíme ešte viac kengúr

Ráno keď ideme autom z farmy, vidíme ešte viac kengúr

Ráno keď sme už my zbalení, okolo nás všetci ešte spia. Asi tancovali celkom dlho. Hneď po východe slnka a raňajkách odchádzame. A to sa ukáže ako veľmi dobrá voľba. Sme prvé auto, ktoré dnes ide od farmy na cestu, a tak cestou vidíme obrovské množstvo kengúr. Auta sa až tak neboja ako keď sme chodili pešo, a tak každú chvíľu stojíme a pozorujeme ich a fotíme. Užijeme si perfektné „kengurie safari“.

Keď ideme v aute, tak sa nás až tak neboja a stihneme si ich aj odfotiť

Keď ideme v aute, tak sa nás až tak neboja a stihneme si ich aj odfotiť

Grotto Gorge

Ako sme včera išli smerom do Wyndhamu, videli sme odbočku s ceduľou na Grotto Gorge. Večer sme pozreli, že to je iba 2,5 kilometra tak, že sa tam cestou späť zastavíme pozrieť. Z hlavnej cesty teda po pár kilometroch odbočíme vpravo. Až ku kaňonu ide asfaltová cesta, čo je celkom nezvyčajné. Na parkovisku na jej konci zastavujeme a ideme si obzrieť kaňon. Je celkom hlboký a na jeho dno idú schodíky. Na dne kaňonu je ešte hlboká voda, ku ktorej prichádzame. No riečka a vodopád, ktorým tu priteká voda je už v tomto čase vyschnutý. Aj voda je teda špinavá a už sa tu nedá kúpať. Ale v období, keď tu ešte priteká čerstvá voda to môže byť na kúpanie ideálne miesto. Od kaňonu už po Kununurru nenatrafíme na nič zaujímavé, tak ideme rovno až tam.

Na dne kaňonu Grotto Gorge

Mirima National Park

Sme tu celkom skoro, čo je dobré a tak mesto zatiaľ len prechádzame a ideme hneď do parku Mirima National Park. Do tohto parku sa tiež platí vstupné, no platí tu náš Park Pass, takže nič neplatíme len si dáme za sklo tento pass.

Na parkovisku sú prehľadné mapy parku a všetko je dobre značené

Na parkovisku sú prehľadné mapy parku a všetko je dobre značené

Park sa nachádza akoby priamo v meste alebo teda hneď za mestom. Nazýva sa tiež Hidden Valley a často ho prirovnávajú alebo nazývajú aj malé Bungle Bungles.  Do Bungle Bungles sa pozrieme neskôr, no tento park je oproti Bungles ozaj len miniatúrny. Podľa mapy sa v parku dajú podniknúť tri túry. Dve ľahšie – jedna 500 metrová a 15 minútová, druhá 800 metrová a 30 minútová a potom jedna ťažšia - to je 3,5 kilometra dlhý okruh a máme si naň vyčleniť 2 a pol hodiny. My si ich samozrejme prejdeme všetky a všetky spolu nám nezaberú viac ako dve hodiny.  Jediné, čo nám túru sťažuje, je začínajúce teplo. Dnes má byť znova okolo 36 stupňov.

V parku sú rôzne zaujímavé skalné útvary

V parku sú rôzne zaujímavé skalné útvary

Ďalšie zo skalných útvarov v parku

V parku nájdeme aj veľmi pekné výhľady

V parku nájdeme aj veľmi pekné výhľady

Park je to pekný a stojí za návštevu. Hneď kúsok od parkoviska sa nachádzajú dva alebo tri skalné útvary podobné tým v Bungle Bungles, tam sú ich ale stovky ak nie tisícky. Hneď nad nimi je potom vyhliadka na okolie a Kununurru. Na veľkom okruhu je množstvo rôznych zaujímavých skalných útvarov a výhľadov. Tiež sú tu dve miesta, kde by sa mali nachádzať skalné maľby. Tieto miesta aj nachádzame, ale skalné maľby vidíme len na jednom z nich.

Skalné maľby v Mirima National Parku

Časť Mirima National Parku, ktorá je podobná na Bungle Bungles

Kununurra

Po túre v Mirima National Parku ideme do mesta. Je tu veľký supermarket, v ktorom vieme kúpiť všetko, čo potrebujeme.  Dokupujeme zásoby na päť dní, keďže sa budeme znova pohybovať mimo miest a môže byť problém niečo dokúpiť.

Zájdeme pozrieť aj do veľkého informačného centra, ktoré tu je. Toto informačné centrum sa oplatí navštíviť, ak plánujete výlety po blízkom a vzdialenejšom okolí. Majú tu napríklad vypísané, ktoré farmy, kempy a roadhouse sú ešte otvorené a ktoré už ukončili sezónu, čo môže byť dôležitá informácia. Vedia poradiť kam ísť na výlet, ak máte 4WD auto alebo ak máte len 2WD. Majú tu aj rôzne mapky a vedia, ktoré cesty sú otvorené a ktoré uzatvorené. My si len overíme, že miesta a cesty, kam ešte plánujeme ísť sú všetky otvorené a zoberieme nejaké mapky.

Výhľady na Kununurru

Zastavíme sa ešte na vyhliadke Kelly's Knob, skadiaľ sa dajú pozrieť výhľady na mesto, tiež sa tu dajú podniknúť nejaké kratšie túry. Tie ale tentokrát vynechávame. Tesne pri Kununurre ešte stojí za návštevu Kangaroo Haven, čo je malý park alebo skôr aj taký útulok pre kengury. No môžete ich tu aj hladkať alebo kŕmiť. My podobný park navštevujeme v Perthe, takže tento vynecháme.

Všade vidíme aj množstvo rôznych jašteríc

V meste ešte aj dotankujeme. Z našich 1400 kilometrov nám ukazuje dojazd už len 500 a máme niečo menej ako polku nádrže. Tankujeme doplna a pripadá nám, že ta nádrž nemá dno. Nakoniec tam vojde takmer 100 litrov nafty a peňaženku to celkom zabolí.

O kempoch v Kununurre čítame pred cestou, že nie sú veľmi bezpečné a často tam zvyknú aj vykrádať autá. My tu spať ale neplánujeme a máme vyhliadnuté jedno pekné miesto pri jazere Lake Argyle. Vyrážame teda tam.

Jazero Lake Argyle

Lake Argyle sa nachádza 70 kilometrov južne od Kununurry. Jazero je umelo vytvorené na rieke Ord. Z Kununurry tam ide celý čas asfaltová cesta. Pri tomto jazere sa dá podniknúť viacero výletov, ako plavby po jazere, lety vrtuľníkmi a tak ďalej. Nás ale hlavne zaujme pekný kemp Lake Argyle Holiday Park, v ktorom sme si pred dvoma dňami vytvorili aj rezerváciu. Rezerváciu vytvárame len dva dni pred príchodom, skôr sme nevedeli, že kedy by sme tam presne mohli ísť. No je celkom potrebná, keďže tento kemp je dosť obľúbený a môže sa stať, že nebudú mať už voľné miesta.

Výhľady na Lake Argyle

V okolí pozorujeme veľa pestrofarebných papagájov

V okolí pozorujeme veľa pestrofarebných papagájov

Povedal by som, že hlavnou atrakciou tohto kempu je infinity bazén s nádherným výhľadom na jazero a kopce okolo neho. Po príchode sa teda hneď ubytujeme a ideme na naše kempovacie miesto, kde staviame stan. Potom balíme plavky a uteráky a celý zvyšok dňa trávime pri bazéne a pozorovaním pestrofarebných papagájov ktoré lietajú okolo nás. Takýto relax nám príde celkom vhod. Kemp je dobre vybavený, nachádza sa tu aj reštaurácia, menší obchodík, viacero spŕch a toaliet, kuchynky a tiež grily a piknikové stoly, ktoré môžete využiť.

Infinity bazén v kempe pri Lake Argyle

Infinity bazén v kempe pri Lake Argyle

Výhľady na Lake Argyle

V kempe si dobíjame doplna ešte všetku elektroniku. Odtiaľto už smerujeme do národného parku Purnululu, kde už možnosti na nabíjanie nebudú. Pri bazéne si ešte vypočujeme rozhovor, kde pani vysvetľuje ako v kempe videla veľkého čierneho hada, ktorý vošiel do kríkov, čo nás veľmi „poteší“, keďže spíme v stane. Noc nakoniec bezpečne prežijeme a ráno čo najskôr vyrážame na dlhý 400 kilometrový presun do národného parku Purnululu, kde najhorších bude posledných 60 kilometrov po nespevnenej a nekvalitnej ceste.