El Hierro: tipy na zaujímavé túry po ostrove

november 2021
Viedeň – Tenerife, Wizzair / 10 eur / osoba / spiatočne
Hotel Boomerang – 62 eur / noc / dve osoby
Vistamar La Caleta – 276 eur / štyri noci / dve osoby
Opel Mokka, Cicar – 153 eur / 5 dní
Naviera Armas, Tenerife (Los Cristianos) - El Hierro (Valverde) – 218 eur / dve osoby / spiatočne
Španielsko Španielsko
Madrid

Euro (EUR)

Medzi Španielskom a Slovenskom nie je žiadny časový posun, na Kanárskych ostrovoch je - 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Španielska sú jar a jeseň - od apríla do júna a od septembra do októbra, kedy sú teploty na väčšine územia veľmi príjemné a nie je tu toľko turistov, ale samozrejme záleží to aj od konkrétnej oblasti. Na návštevu miest na severe Španielska pri Atlantiku sú ideálne júl a august. V Barcelone, na Costa Brave a baleárskych ostrovov je dobré počasie od mája do septembra. Na juhu Španielska dobré počasie obvykle pretrváva až do neskorej jesene. Na Kanárskych ostrovoch je po celý rok dobré a slnečné počasie a jedine od decembra do februára môžu klesnúť pod 20 °C.

Španielčina

El Hierro je ostrov ako stvorený pre turistiku. Hoci je El Hierro malé, je celé popretkávané sieťou turistických trás. My sme si tentokrát zvolili dve veľmi odlišné túry. Prvú dlhšiu dobrodružnú túru po hrane útesu, ktorá spája vyhliadky Mirador de la Peňa a Mirador de Jimana s mestečkom San Andrés vo vnútrozemí. Druhá túra je krátkou túrou popri lávovom pobreží z dedinky Tamaduste k skalným oknám.

Túra od vyhliadky Mirador de la Peňa k Mirador de Jimana

Táto okružná túra má dĺžku 14 km a nám jej prejdenie trvalo niečo viac ako štyri hodiny. Kým časť tejto túry vedie trávnatými pastvinami  vnútrozemím ostrova, druhá časť vedie pozdĺž strmej hrany útesu, skadiaľ sa naskytajú úžasné pohľady na pobrežie pod nami.

Keďže je to okružná trasa, tak začať sa dá v podstate vo všetkých troch bodoch, ktoré spája. My sme sa rozhodli začať z Mirador de la Peňa a pokračovali sme vnútrozemím smerom na San Andrés a Mirador Jimana, zkadiaľ sme po hrane útesu vrátili naspäť. Takisto môžete vyraziť aj opačne a ísť z Mirador de la Peňa po hrane k Mirador Jimana, ale treba rátať s tým, že strmšou časťou pôjdete nahor. Po prejdení sa mi zdá náš smer výhodnejší, lebo strmou časťou sme išli smerom nadol a mohli sme si v kľude vychutnať výhľady.

Túto túru asi ako aj všetky na El Hierru je lepšie začať čím skôr ráno, kým je ešte na hrebeni jasno, väčšinou počas nášho pobytu oblaky prichádzali postupne v priebehu dňa.

Výhľady počas túry na ostrov

Mirador de la Peňa

Hneď na začiatku túry navštevujeme krásnu vyhliadku Mirador de la Peňa. Vyhliadka sa nachádza vo výške 642 metrov nad morom a je z nej výhľad na celé údolie El Golfo. Vyhliadku navrhol kanársky architekt César Manrique, ktorý navrhol množstvo zaujímavých budov aj na ďalšom kanárskom ostrove Lanzarote. Manrique pri jeho návrhoch dáva veľký dôraz na to, aby jeho budovy boli v súlade s okolitou prírodou. A presne taký pocit máme aj z tejto vyhliadky, že dokonale zapadá do svojho prostredia. Nielen vyhliadka, ale aj okolité záhrady a terasy určite stoja za návštevu.

Z Mirador de la Peňa do San Andrés

Z Mirador de la Peňa nasledujeme žltú značku smerom na San Andrés. Značka vedie pár metrov po hlavnej ceste, potom po úzkej asfaltovej ceste. Po niekoľko sto metroch prichádzame k malému kostolíku Ermita de la Peña, odkiaľ máme zase pekný výhľad na pobrežie pod nami. Od kostolíka sa už chodník mení na prašnú cestu, neskôr chodník a zabáčame doľava do vnútrozemia.

Kaplnka Ermita de la Peňa

Raňajší výhľad od Ermita de la Peňa

Prechádzame pastvinami po náhornej plošine Meseta de Nisdaf. Míňame aj malé políčka, kde miestni pestujú kukuricu a zemiaky. Chodník celý čas veľmi mierne stúpa. Je dobre značený a nie je, kde sa stratiť.

Chodník vedie popri políčkach...

Aj takouto krajinou

Náš chodník sa spojí aj s červenou značkou, ktorá vedie krížom cez celý ostrov, ale my po nej ideme len chvíľu. Pred San Andrés sa odpojíme a pokračujeme opäť žltou značkou smerom na Mirador de Jinama. Priamo do San Andrés nejdeme, v tejto dedinke sme už boli a nie je tam veľmi čo vidieť. Posledný úsek trasy vedie po asfaltovej ceste, ale je tam minimálna premávka, takže to nie je žiadny problém.

Vyhliadka Mirador  de Jimana

Mirador de Jimana je opäť pekná vyhliadka a navyše sme tu úplne sami. Je to ideálne miesto na krátky oddych a desiatu. Nachádza sa tu aj malý kostolík. Pri tomto Miradore začína aj ďalšia zaujímavá túra Camino de Jimana, ktorá vedie z dedinky La Frontera  až sem.  Táto túra prekoná prevýšenie vyše 1000 metrov a má dĺžku asi 3,7 kilometra jednosmerne.

Mirador de Jimana

Chodník smerujúci do mestečka La Frontera – Camino de Jimana

My ale nejdeme smerom dole, ale pokračujeme po hrane útesu. Vrátime sa asi sto metrov po ceste, ktorej sme prišli a zabočíme do ľava na prašnú cestu, ktorá sa po čase mení na chodník. Táto časť túry nie je značená, ale v podstate ideme stále popri hrane útesu.

Výhľad na pobrežie z Mirador de Jimana

Výhľad na pobrežie z Mirador de Jimana

A pohľad na našu ďalšiu trasu

A pohľad na našu ďalšiu trasu

Takmer pozdĺž celého útesu sa rovnobežne s ním tiahne aj kamenný múrik. Pred túrou sme v nejakých recenziách čítali, že táto túra je aj nebezpečná, ale pokiaľ sa držíte za múrikom a v dostatočnej vzdialenosti od hrany, tak je to bez problémov. Treba si len dávať  pozor a neísť blízko k útesu. My skoro celý čas ideme bez problémov za múrikom. Veľakrát ďalšie múriky aj križujú našu cestičku, tak ich musíme preliezať, na mnohých sú kamene zvalené, aby sa lepšie prechádzalo.

Takmer pozdĺž celého chodníka vedie múrik

Tam kde nie je múrik, treba si dávať pozor pri okraji

Onedlho prichádzame k malému pamätníku - Mirador de Isique vo výške 1234 metrov na morom, odkiaľ je krásny výhľad na okolie.

Mirador de Isique

Pohľad späť smerom na Mirador de Jimana

Aloe rastúce popri chodníku

Naš chodník pokračuje ďalej dole kopcom popri kamennej stene. Krátko nato narazíme na ďalší stĺp Tibataje vo výške 1085 metrov nad morom. Odtiaľto chodník postupne klesá až k Miradoru, odkiaľ sme začínali. Celou cestou stretávame len pár kráv, až tesne pred koncom stretneme prvých turistov.

Tieto pohľady nás neomrzia

Posledný výhľad z Mirador de la Peňa

Posledný výhľad z Mirador de la Peňa

Mapa trasy našej túry

Krátka túra ku skalným oknám

Ďalšia veľmi pekná túra na ostrove vedie popri pobreží k zaujímavým skalným oknám. Túra začína v malej dedinke Tamaduste a vedie cez zaujímavé lávové pobrežie. Je to ľahká túra v dĺžke asi 2 km jednosmerne.

Zaujímavé skaly cestou

Dedinka Tamaduste je veľmi príjemná s pár reštauráciami a zátokou, v ktorej sa dá kúpať aj keď na otvorenom mori sú vlny. Zátoka je chránená, a tak do nej vlny neprejdú. Je to ideálne miesto, kde sa osviežiť v mori pred alebo po túre. Priamo na začiatku túry sa nachádza parkovisko a odtiaľto vedie zelená značka popri pobreží. Nedá sa tu stratiť, chodník je veľmi dobre značený jednak zelenou značkou a jednak je vyložený lávovými kameňmi.

Chodník vedie lávovou krajinou

Celá túra je veľmi pekná. Po ceste sa nachádzajú rôzne skaly a zaujímavosti. Je neskutočne pozorovať aké rôzne tvary tu láva vytvorila.

Ďalšie zaujímavé skalné útvary

Skalnatá pláž na konci túry

Po dvoch kilometroch prichádzame na pláž s veľkými okrúhlymi čiernymi kameňmi. Sú tu dosť veľké vlny, ale kamenné okno nevidíme. Nakoniec musíme trochu preliezť skaly na pravej strane pláže, aby sme sa ku oknám dostali. Tých okien alebo mostíkov tu je totižto viac. Je to úžasné miesto a navyše sme tu úplne sami. Hodnú chvíľu pozorujeme neskutočnú silu prírody a ako vlny udierajú pod nami a pod skalnými mostmi. Nakoniec sa vydáme rovnakou cestou späť do Tamaduste.

Cieľ našej túry – skalné mosty

Skalné okno

Mapa túry popri pobreží cez lávove polia

Obe spomínané túry sa určite oplatí na El Hierro absolvovať. Každá je odlišná a počas každej uvidíme úplne inú časť ostrova.