Nový Zéland: Polostrov Coromandel a výstup na Mauao

november 2018
Lodge in the City, Wellington – 53 nzd (cca 31 eur) / 2 osoby / noc
Flat Hills Tourist Park – 81 nzd (cca 48 eur) / 2 osoby / noc
The Crossing Backpackers, Tongariro National Park – 61 nzd (cca 37 eur) / 2 osoby / noc
Hotel Kuntz Paríž - 60 eur / 2 osoby / noc
Wellington

Novozélandský dolár (NZD)

+12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Nového Zélandu kratšiu ako 90 dní je potrebný cestovný pas a vyplniť elektronickú cestovnú registráciu Nzeta. Vyplniť by ste ju mali aspoň 72 hodín pred cestou na stránke https://nzeta.immigration.govt.nz/ alebo v mobilnej aplikácii. Schválenie by malo prísť do niekoľkých minút. Z registráciu sa platí poplatok 12 NZD (9 NZD pokiaľ žiadosť vypĺňate cez aplikáciu) +35 NZD turistický poplatok.

Najlepší čas na návštevu Nového Zélandu je od Decembra do Februára, kedy je tu leto a najlepšie počasie s teplotami okolo 25°C, ale aj ceny sú vtedy najvyššie. Dobrým obdobím je aj jeseň medzi marcom a májom, kedy sú už teploty nižšie, ale zväčša prevláda ešte pekné počasie. V ktoromkoľvek období, ale treba na Novom Zélande rátať s premenlivým počasím, dažďom aj vetrom.

Angličtina, Maorijčina

Z Rotorui sa vydáme ďalej na členitý a hornatý polostrov Coromandel, ktorý je známy svojimi plážami, termálnymi prameňmi a rôznymi možnosťami na túry cez dažďový prales, ktorý pokrýva väčšinu polostrova Coromandel. Cestou sa zastavíme aj v meste Tauranga, kde si spravíme krátky výlet na kopec Mount Maunganui.

Výstup na Mauao (Mount Maunganui)

Počas noci sa nám vyčasilo a ďalší deň na Novom Zélande nás privíta slniečkom a peknou modrou oblohou, i keď je trochu chladno. Z Rotorua vypadneme čo najskôr a smerujeme do mesta Tauranga na východnom pobreží Nového Zélandu. Z Rotorui je Tauranga vzdialená približne 70 km. Cestou sa veľmi nezdržiavame, lebo by sme chceli byť na mieste, čo najskôr.

Taurange je s počtom obyvateľov 130000, jedno z väčších miest na východnom pobreží Severného ostrova. Čo nás však v Taurange zaujal, bol "kopček" - Mauao (Mount Maunganui), ktorý sa nachádza v rovnomennej rezidenčnej štvrti , a teda rozhodli sme sa, že si dáme doobeda menšiu turistiku.

Po príchode do mesta, zisťujeme, že v Taurange sa dnes koná maratón a mesto je dosť preplnené. Problém je vôbec nájsť parkovacie miesto v blízosti kopca. Jedno nachádzame, síce trocha ďalej, ale predsa.

Kopec Mauao (Mount Maunganui)

Prekvapí nás ale strašne silný vietor. Občas je problém udržať sa na nohách, no keď už sme tu, tak sa odradiť nenecháme.

Na začiatku chodníka na Mount Maunganui je prehľadná mapa, kde sú vyznačené všetky cestičky, ktoré na kopec vedú. Vyberáme si jednu z nich a keďže aj maratón sa beží na tento kopec, vyberáme si inú trasu ako majú súťažiaci.

Chodník na vrchol začína pozvoľna stúpať

Túra to nie je vôbec zložitá ani nijako dlhá, len treba rátať, že na niektorých častiach je to dosť strmé. Keď začneme šlapať aj vietor ustáva. Sme na zátišnej strane kopca, takže tu nefúka skoro vôbec. Ani na vrcholku nefúka, tak ako fúkalo dole v meste.

Cestu nám lemujú ovce a krásne výhľady

Cestu nám lemujú ovce a krásne výhľady

Vrchol Mauao (Mount Maunganui) sa nachádza vo výške 232m nad morom a výstup zaberie približne 45 minút. Záleží ktorú trasu si vyberiete, aká je vaša kondička a ako často sa zastavujete. Výhľady z vrcholu sú ale veľmi pekné.  Keďže okolo nie je žiadny iný kopec, máte 360 stupňový výhľad na celé mesto, pláže v okolí a ostrovčeky. Ten pohľad určite stojí za tú námahu.

Výhľad z vrchu stojí za to

Výhľad z vrchu stojí za to

Cesta dole nám samozrejme ide oveľa rýchlejšie a pred obedom sme už znova dole v meste. Tu ale vietor neustál a fúka tak isto, možno ešte silnejšie ako predtým. Nám sa nechce veľmi chodiť v takom silnom vetre, kúpime si len v supermarkete obed a pokračujeme smerom na poloostrov Coromandel. Keď vietor ustane zastavíme na odpočívadle na obed, ale inak sa snažíme nezdržiavať, aby sme nestrácali čas.

Cestou máme v pláne navštíviť ešte jedny vodopády, no zisťujeme, že na poslednom úseku je nespevnená cesta a ešte je to celkom dlhý úsek, tak nechceme riskovať, vynechávame ich a pokračujeme smer Coromandel.

Na Novom Zélande sú ovce na každom kroku

Polostrov Coromandel

Polostrov Coromandel sa nachádza severne od Taurangy a je jedinečnou časťou Severného Ostrova Nového Zélandu. Nachádzajú sa tu asi najkrajšie pláže z celého Zélandu a vnútrozemie je pokryté hustým pralesom. Kým v minulosti sa tu odohrávala veľká ťažba zlata, ale aj dreva stromov kaori, dnes je polostrov Coromandel známy skôr ako obľúbená turistická destinácia.

Ani sa to nezdá ale z Taurangy po Hot Water Beach je to viac ako 150 kilometrov a zaberá nám to celkom dosť času, kým tam dôjdeme. Cesty sú plné zákrut a serpentín, a tak sa nám čas cesty predlžuje.

Väčšinu polostrova Coromandel zaberá prales

Cestou sa zastavujeme na pláži v mestečku Whangamata. Je tu naozaj krásne, biely piesok, čisté more, akurát tu dosť fúka vietor. Miestnym to však zrejme nevadí, skupinka mladých ľudí sa tu opaľuje, hrá volejbal a dokonca pár je ich aj vo vode, kým my sme naobliekaní v bundách.  Po krátkej prechádzke sa presúvame ďalej na sever až k Hot Water Beach.

Pláž Whangamata

Hot Water Beach

Hot Water Beach na prvý pohľad vyzerá ako úplne obyčajná pláž, no predsa je čímsi výnimočná. Pekná biela pláž je lemovaná útesmi. Podstatou je ale termálna horúca voda, ktorá stúpa  od podzemných trhlín na povrch. Fígľom ale je, že ak sa chcete v tejto teplej vode okúpať, musíte si vykopať v piesku na pláži jamu, do ktorej sa voda naplní. A potom si môžete užívať termálny kúpeľ.

Hneď pri pláži je platené parkovisko, kde sa nachádza aj kaviareň, no dá sa zaparkovať aj zadarmo trocha skôr pozdĺž cesty. Z parkoviska prechádzame cez potôčik, v ktorom je na naše sklamanie studená voda a pokračujeme pozdĺž pláže až ku skalám, kde sa nachádzajú horúce pramene.

Horúce pramene sú prístupné iba pri odlive, pri prílive sú totižto pod hladinou mora. Najlepšie je skontrolovať si časy odlivu už dopredu, napríklad na tejto stránke: https://www.thecoromandel.com/weather-and-tides/ a ak sa dá naplánovať si čas návštevy podľa toho.

Je dobré doniesť si aj lopatu, ktorá vám pri kopaní pomôže. Bez nej to ide len dosť ťažko, no za poplatok si tam môžete lopatu aj požičať. Dáme si tu kratšiu prechádzku a užívame pekné počasie. Vôbec sa nám nechce preč, no máme toho pred sebou ešte dosť ,a tak sa pohýname ďalej.

Cathedral Cove

Asi len desať minút jazdy od Hot Water Beach sa nachádza ďalšie miesto, ktoré na Severnom Ostrove Nového Zélandu nemôžeme vynechať - Cathedral Cove. Cathedral Cove je skalný útvar na brehu mora obkolesený krásnymi bielymi plážami na poloostrove Coromandel.

Už začiatok túry vás privíta takýmito výhľadmi

Je prístupný iba peši alebo loďou z mestečka Hahei. Túra sa začína parkoviska na útese nad mestečkom Hahei. Parkovisko pri začiatku túry je každoročne uzavreté od októbra do apríla, parkujeme teda na najbližšom možnom verejnom parkovisku dole v Hahei a na začiatok túry prejdeme pešo. Na začiatok túry to odtiaľ to máme ešte asi na dvoj kilometrovú prechádzku.

Druhou možnosťou je zobrať si shuttle bus, za ktorý sa ale platí pár dolárov a premáva len do v obmedzenom čase (od 9:00 do 18:00), a teda cestu späť by sme už asi nestihli.

Poslednou možnosťou ako sa sem dostať je loďkou alebo kajakom, čo môže byť tiež veľmi dobrá voľba.

Cathedral Cove

Od začiatku turistického chodníka je to potom asi ešte 45 minút a cca 2,5 kilometra ku Cathedral Cove. Možnosti na túry je tu viac a môžete odbočiť na iné pláže a výhľady. Za pekného počasia by sa tu pokojne dal stráviť celý deň. No keďže my sme sem dorazili až neskoro poobede, mierime rovno ku Cathedral Cove. Asi sme už dosť unavení po celom dni, ale cesta tam nám pripadá nekonečne dlhá. O to lepšie sú ale pocity, keď sme na mieste.

Popod skalu môžete prejsť na ďalšiu pláž

Mysleli sme, že už tu o takomto čase už takmer nikto nebude, no je tu celkom dosť ľudí. Nechceme teda ani vedieť, koľko turistov je tu počas dňa počas hlavnej sezóny.  Chvíľu oddychujeme, potom si dáme prechádzku po pláži a užívame si výhľady. Vychutnáme si ešte západ slnka a môžeme sa ísť.

Cesta späť nám ubieha už o niečo rýchlejšie, no do kempu prichádzame už za tmy. Je zatvorené, tak voláme na číslo, ktoré majú prilepené na dverách a za päť minút nám prídu otvoriť. Sme tu takmer sami a dáme len rýchlu večeru a môžeme zaľahnúť.

Pláž pri Cathedral Cove

Shakespeare Cliff Lookout

Deň začíname skoro ráno na vyhliadke Shakespeare Cliff Lookout, ktorý sa nachádza len pár kilometrov od nášho kempu. Na vrchol vedie kratšia túra s veľmi pekným výhľadom na celý záliv. V okolí ešte nikoho nevidieť len pár rybárskych lodí sa pomaly plaví v zálive.

Výhľad z Shakespeare Cliff

Výhľad z Shakespeare Cliff

Už z rána je pekné počasie a bezvetrie, tak sa ideme pozrieť aj dole na Lonely Bay beach. Je to nádherná  pláž plná mušlí a na jej okrajoch rôzne skalné útvary a je tu úplný kľud.

Krásna pláž pod útesom Shakespeare Cliff

Nechce sa nám odísť no túžba vidieť aj ďalšie miesta je väčšia a tak sa pomaly poberáme k autu a pokračujeme. Pomaly opúšťame polostrov Coromandel a dnes nás čaká cca 150 km dlhý presun k vodopádom Wairere falls a k ikonickému Hobbitonu.