Tenerife: túra na vrch Alto de Guajara

Španielsko Španielsko
Madrid

Euro (EUR)

Medzi Španielskom a Slovenskom nie je žiadny časový posun, na Kanárskych ostrovoch je - 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Španielska sú jar a jeseň - od apríla do júna a od septembra do októbra, kedy sú teploty na väčšine územia veľmi príjemné a nie je tu toľko turistov, ale samozrejme záleží to aj od konkrétnej oblasti. Na návštevu miest na severe Španielska pri Atlantiku sú ideálne júl a august. V Barcelone, na Costa Brave a baleárskych ostrovov je dobré počasie od mája do septembra. Na juhu Španielska dobré počasie obvykle pretrváva až do neskorej jesene. Na Kanárskych ostrovoch je po celý rok dobré a slnečné počasie a jedine od decembra do februára môžu klesnúť pod 20 °C.

Španielčina

Tenerife ponúka toľko možností na turistiku až sa vám z toho zatočí hlava. Pohorie Anaga na severe, Teno mountains na západe alebo práve v okolí sopky Teide. My sme sa tentokrát vybrali do Národného Parku Teide na vrch Alto de Guajara, ktorý ponúka jeden z najlepších výhľadov na sopku Teide.

Možnosti výstupu na Alto de Guajara

Alto de Guajara s výškou 2718 metrov je tretím najvyšším vrchom ostrova Tenerife nachádza sa  v Národnom parku Teide. Je súčasťou hrebeňa dlhého 25 km, ktorý obkolesuje sopku Teide. Na vrchol vedú rôzne trasy v rôznej dĺžke. Najkratšia trasa sa začína pri hoteli Parador, kde sa zároveň nachádza aj návštevnícke centrum, toalety a reštaurácia. Dostať sa sem je možné okrem auta aj miestnymi autobusmi.

Vrch Alto de Guajara v pozadí

Najkratšia trasa vedie najskôr pozdĺž trasy označenej ako S-4, potom S-31 a nakoniec S-15 a má dĺžku približne 4 kilometre. Druhou možnosťou je takisto začať pri hoteli Parador ale vybrať sa po S-4, obísť Guajaru a potom sa napojiť na S-5 a S-15. Táto trasa je o niečo dlhšia, má  6 kilometrov, ale o niečo miernejšie stúpanie. Takisto sa dajú tieto dve trasy spojiť do jedného okruhu, ak sa nechcete vracať tou istou trasou naspäť.

Túru sa dá začať aj v dedinke Vilaflor, ale táto trasa je už značne dlhšia aj náročnejšia. Na vrchol je to už 11 km jednosmerne. Trase vedie cez borovicové lesy a cestou narazíte aj na zaujímavé skaly Paisaje lunar, ktoré pripomínajú mesačnú krajinu.

Prvé stúpanie na hrebene vedie ráno v tieni

Prvé stúpanie na hreben vedie ráno v tieni

Naša túra na vrch Alto de Guajara

Národný park Teide sa nachádza v strede ostrova a dostať sa sem z pobrežia na ktorejkoľvek strane trvá dlhšie. Nám to konkrétne z Golf del Sur trvá približne hodinku. Vstávame preto celkom skoro a vyrážame z hotela už o siedmej. Jednak je to preto, aby sme sa vyhli množstvu ľudí a zároveň vedeli bez problémov zaparkovať. Toto miesto je veľmi populárne a na obed tu už je parkovisko úplne zaplnené. Na parkovisko pri hoteli Parador prichádzame teda okolo ôsmej hodiny a naozaj sme tu medzi prvými.

Prvé výhľady na Teide a krajinu pod nami

Prvé výhľady na Teide a krajinu pod nami

Hneď ako vystúpime z auta nás strasie. Kým dole pri pobreží sme mali ráno krásnych 18 stupňov, tu nám teplomer v aute ukazuje -1°C. Ale nečudujeme sa, veď sme v nadmorskej výške 2150 metrov. Veľmi sa nám teraz hodia páperky, ktoré sme si hodili do auta a veru si ich hneď aj obliekame. Túra sa začína priamo pri parkovisku. Prvý približne kilometer vedie po rovine po sopečnej krajine po trase označenej ako S-4. Rovno oproti vidíme náš dnešný cieľ, aj keď nie úplný vrchol, ale takmer celú horu Alto de Guajara.

Po asi 15 minútach sa dostaneme na širokú cestu, ktorá sa nazýva aj Pista de siete Caňadas. Prejdeme cez ňu krížom a pokračujme rovno po chodníku S-31. Ten začína stúpať najskôr mierne, potom viac a viac. Prechádzame po serpentínach a pomedzi kamene a kríky.

V sedle sa križujú viaceré turistické chodníky

V sedle sa križujú viaceré turistické chodníky

Prichádzame do prvého sedla, Degollada de Ucanca, kde si spravíme prvú prestávku. Tu sa  rozdeľujú turistické chodníky. Jeden vedie po pravej strane ďalej po hrebeni a ďalší na vrch Guajara, kde mierime aj my.  Od sedla začína druhé prudké stúpanie serpentínami až po vysokú skalnú stenu. Chodník prechádza rovno pod vysokými skalami, tak túto časť sa snažíme prejsť čo najrýchlejšie.

Strmšie stúpanie, ktoré vedie až po skalnú stenu

Prechádzame nad skalnú stenu

Po tom čo prejdeme nad skalnú stenu sme už viac menej na vrchu a už je to len mierne stúpanie. Keď prichádzame, prekvapí nás tu skupinka robotníkov, ktorí tu práve zakladajú plot.  Veľmi nechápeme načo je komu oplotený pozemok vo výške 2600 metrov uprostred ničoho. No nezávidíme robotníkom, ktorí sa sem musia každý deň vyštverať a ešte potom pracovať na plote, pričom je tu aj poriadna zima.

Zaujímavé skaly na vrchu

V diaľke vidno Gran Canariu

V diaľke vidno Gran Canariu

Robotníkov aj plot obchádzame a za pár minút sme už takmer na vrchole. Tesne pred vrcholom stretávame aj prvého turistu, ktorý prichádza z opačného smeru, išiel dlhšou trasou. Z vrcholu je úžasný výhľad na všetky svetové strany. Najkrajší je samozrejme na vulkán Teide, ktorý sa týči priamo pred nami. Viditeľnosť je veľmi dobrá a vidno aj ďalšie kanárske ostrovy – La Gomeru, La Palmu a Gran Canariu.

Pohľad na hrebeň, ktorý sa tiahne okolo Teide

Teide sa vypína pred nami

Na vrchole sa nachádzajú pozostatky niekoľkých astronomických observatórií, ktoré tu boli umiestnené v 19. a začiatkom 20. storočia. Fúka tu celkom silný vietor, a tak sa po chvíli kochania a fotení pomaly vraciame naspäť tou istou cestou ako sme prišli. Prvých turistov začíname stretávať až pri kamennej stene, dovtedy ideme úplne sami. No odtiaľto tu už naozaj začína byť veľa ľudí. Začať skoro sa teda naozaj oplatilo, lebo na vrchu sme boli takmer sami.

V pozadí ostrov La Gomera

V pozadí ostrov La Gomera

Ešte jeden pohľad na Teide a schádzame dole

Ešte jeden pohľad na Teide a schádzame dole

Skalné útvary - Roques de García

Keď sa vraciame na parkovisko, je to tu už úplne zaplnené. Takisto ako vedľajšie parkovisko pri vyhliadke Mirador de la Ruleta, kam po krátkej prestávke vedú aj naše ďalšie kroky. Pri tejto vyhliadke sa nachádza zaujímavé zoskupenie skál rôznych tvarov s názvom Roques de Garcia.

Roques de Garcia z vrchu Alto de Guajara

Roques de Garcia z vrchu Alto de Guajara

Ak ste už pri sopke Teide alebo pri hoteli Parador, tieto skaly určite nevynechajte. Okolo skál Roques de Garca vedie turistický chodník dlhý približne 3,6 km a jeho prejdenie by malo trvať asi hodinu a pol. Ak sa niekomu nechce šľapať, môže si skaly odfotiť priamo z vyhliadky, na ktorú je to len pár sto metrov. Takto to robila väčšina turistov, ktorých sme tu stretli. Aj z vyhliadky je totiž pohľad na skaly a so sopkou Teide v pozadí úžasný.

Roque Cinchado

My sme si síce neprešli celý okruh, ale aspoň chvíľku sme sa poprechádzali pomedzi tieto zaujímavé skaly. Nájdeme tu aj skalu Roque Cinchado alebo aj Boží prst, ktorý je jedným zo symbolov Tenerife.

Prechádzka popri Roques de Garcia sa oplatí

Ak budete na Tenerife hľadať nejakú zaujímavú túru v okolí sopky Teide, tak túru na vrch Alto de Guajara môžeme len odporučiť. Nádherné 360 stupňové výhľady stoja za to. Ak skombinujete túto túru s prechádzkou okolo Roques de Garcia, tak máte o program postarané na celý deň.