Írsko: Z Dublinu až na Aranské ostrovy

Dublin

Euro (EUR)

- 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Írska je leto od júna do augusta, kedy je najväčšia šanca na slnečné počasie počasie. Zvyšok roka je väčšinou veľmi daždivý.

Írčina, Angličtina

Historické hrady, pamiatky, divoké pobrežie a príroda, pivo, whisky a pekné mestečká. To všetko ponúka Írsko. No nie len to. Pre mnoho Slovákov sa stalo miestom, kde našli svoju prácu a nový domov. A hlavne to je dôvodom, že do Írska lieta zo Slovenska veľa ľudí, a teda aj ceny leteniek sa väčšinou držia celkom vysoko.

My sme cestu do Írska plánovali už dávnejšie, no práve ceny leteniek boli problém. Buď boli za takú cenu, ktorá nám nevyhovovala, alebo ak boli lacné, nevyhovoval nám termín cesty. Raz sa to ale zlomiť muselo a keď sme našli letenky z Bratislavy do Dublinu na októbrový predlžený víkend za 12 eur jednosmerne, neváhali sme. Samotný Dublin nás až tak nelákal, no viac nás zaujalo navštíviť Aranské ostrovy a preletieť zatiaľ náš najkratší let v malom lietadielku.

Kde sa nachádzajú Aranské ostrovy, ako sa tam dostať, čo vidieť, sme už spísali v článku dávnejšie a môžete si všetky tieto informácie prečítať tu. Poďme sa teraz  ale pozrieť ako prebiehala naša cesta.

Keďže hlavným cieľom sú Aranské ostrovy plán je takýto:

- sobota skoro ráno odlet z Bratislavy do Dublinu. Požičanie auta a presun k Cliffs of Moher, ubytovanie v okolí mestečka Galway

- nedeľa ráno prelet na Aranské ostrovy a celý deň na ostrovoch

- pondelok cesta späť do Dublinu s pár zastávkami, prehliadka Dublinu a odlet domov

Organizácia cesty je teraz o to zložitejšia, že letíme šiesti. A teda najväčší problém sa javí nájdenie ubytovania, ktoré by nám vyhovovalo. Najprv rezervujeme celý dom cez AirBnb, no majiteľ to hneď zruší s tým, že cena je o sto eur vyššia. S tým nesúhlasíme a hľadáme niečo iné. Potom sa nám podarí nájsť cez Booking iný celý dom v blízkosti Galway, tak rezervujeme ten. Tu už je našťastie všetko v poriadku.

Útesy Cliffs of Moher na západnom pobreží Írska

Z Aranských ostrovov si vyberáme ten najväčší. Mailom rezervujeme letenky na nedeľu ráno tam. Let späť je ale o tretej poobede, čo sa nám zdá celkom skoro, a tak na cestu späť sa rozhodneme využiť loď. Tú ale rezervujeme cez telefón až z Írska, ale lístky sa dajú kúpiť aj na mieste.

Požičanie auta v Írsku je celkom lacné, problémom je ale vysoký depozit, ktorého výška začína od 1500 eur a ak ho chceme znížiť, musíme si doplatiť drahú poistku. Nakoniec sa rozhodujeme pre požičovňu Budget. Cena požičania auta je 20 eur, čo je najnižšia cena na 3 dni. Cena poistenia je 22 eur na deň, no i tak to celkovo vychádza najlacnejšie, spolu 126 eur na tri dni.

Najprv rezervujeme 2 autá, keďže šiesti by sme sa do jedného nezmestili. No nakoniec letíme len štyria, a tak pár dní pred odletom jedno auto rušíme. Pozor si treba dať na to, že v Írsku sa jazdí po ľavej strane vozovky.

Okrem toho naplánujeme pár miest, ktoré chceme navštíviť, kde sa dobre najesť a už len čakáme, kým sa priblíži čas odletu. Čo nám ale robí trocha vrásky na čele je počasie. V Írsku je väčšinou daždivé a veterné počasie a o to viac v októbri. Navyše pár dni pred naším odletom sledujeme v správach, že k pobrežiu Írska sa blíži hurikán, čo nás veľmi neteší.

Plán je taký, že pocestujeme tak či tak, no problémom môže byť prelet na Aranské ostrovy, ktorý v prípade zlého počasia môžu zrušiť. Deň pred odletom sa našťastie počasie umúdruje, hurikán odchádza a dokonca to vyzerá, že sa ukáže aj slniečko.

Z Bratislavy odlietame ráno pred siedmou. Procedúry na letisku a aj let prebieha hladko a takmer celý ho prespím. Jediným negatívom je, že sme rozhádzaný po celom lietadle. No na tak krátky let nebudeme zbytočne vyhadzovať peniaze za výber miesta. V Dubline pristávame s predstihom, hneď ideme do požičovne, kde vyriešime papierovačky k autu a potom počkáme na shuttle bus, ktorý nás odvezie k parkovisku, kde si ho preberieme.

Kilmacduagh Monastery

Pred sebou máme niečo viac ako 260 kilometrov, a tak nemrháme časom a hneď vyrážame. Zastávku si dáme akurát na obed, no i tak nám cesta celkom dlho trvá. V podstate od kedy sme nastúpili do auta celý čas prší.

Cestou náhodou narazíme na zbytky zaujímavého kláštora aj s priľahlým cintorínom. Jedná sa o kláštor Kilmacduagh Monastery, ktorý pochádza až zo 7. storočia. Pri kláštore sa nachádza aj vysoká veža, ktorá vraj slúžila ako útočisko pred vikingskými nájazdmi. Keďže stále prší, dlho sa tu nezdržiavame a pokračujeme ďalej.

Ku Cliffs of Moher prichádzame okolo druhej poobede. Cliffs of Moher sú vysoké útesy na západnom pobreží Írska. V najvyššom bode sú útesy vysoké až 213 metrov. Tiahnu sa v dĺžke približne 13 km od Hags Head až po mestečko Doolin a cestičkou popri útesoch je ich možné prejsť v celej dĺžke. Medzi jednotlivými koncami chodí aj kyvadlová doprava niekoľkokrát za deň, takže nie je problém zaparkovať na jednom konci, prejsť na druhý a odviezť sa naspäť autobusom.

Konečne nám vykúka aj slniečko

Približne v strede útesov sa nachádza Visitor Center, kde smerujeme aj my. Platíme celkom vysokú cenu za parkovanie a vstup - 8 eur na osobu. Hneď ako vystupujeme z auta prestáva pršať a už nám vôbec neprší. Čo môžeme teda využiť a najprv smerujeme popri Cliffs of Moher vpravo nejaký 1 - 2 kilometre a potom sa vraciame a približne rovnakú vzdialenosť si prejdeme aj na druhú stranu. Je tu celkom dosť ľudí, no nie je to zasa až také hrozné. Čakali sme asi viacej. No je to tu veľmi pekné. Určite sa Cliffs of Moher oplatí navštíviť. My tu trávime niečo viac ako dve hodinky.

Krásne výhľady na každú stranu

Zaujímavé skalné platne, ale treba si tu dávať pozor

Dá sa pokračovať až do mestečka Doolin

Cestou sa chceme zastaviť pri hrade Dunguaire Castle a preto sa snažíme vyraziť tak, aby sme tam boli ešte za svetla. Hrad je už zatvorený, tak sa prejdeme len okolo spravíme pár fotiek a pokračujeme ďalej.

Hrad Dunguire

Na večeru sa zastavujeme v mestečku Galway. Parkujeme neďaleko centra a prechádzame sa centrom. Centrum je veľmi príjemné. Plné rôznych krčmičiek, kaviarní a podnikov, ktoré sú, keďže je sobota plné ľudí a odvšadiaľ vyhráva hudba. My sadáme do miestnej reštaurácie McDonagh's ktorá je známa výbornými Fish and Chips. Prejedení si dávame ešte prechádzku nočným mestom a môžeme ísť na ubytovanie.

V centre Galway to večer žije

V centre Galway to večer žije

Ráno sa budíme do jasného a bezveterného počasia. Čo nás teší, keďže sa nevyplnili predpovede spred pár dní a vyzerá to tak, že aj lietadlo na Aranské ostrovy v pohode odletí.

Letisko Connemara Airport je od nášho ubytovania vzdialené asi hodinu jazdy autom. Odlet máme o 09:30, a teda vyrážame okolo ôsmej ráno, aby sme to bez problémov stihli. Na letisko prichádzame pol hodinu pred odletom a v maličkej odletovej hale sme úplne sami. Po chvíľke nás osloví pracovníčka leteckej spoločnosti, že môžeme ísť na check in. Tu nás odváži aj s batožinou, vypíše nejaké lístky a to je všetko.

S týmto lietadielkom letíme

S týmto lietadielkom letíme

Problém ale nastal tým že sme nakoniec cestovali štyria namiesto šiestich a zobrali len jedno auto namiesto dvoch. Plán bol taký, že jedno auto odnesieme do prístavu a druhé necháme tu na letisku. Po návrate loďou sa potom odvezieme na letisko. Takto sme ostali len s jedným autom a bez odvozu z prístavu. No pracovníčka letiska nám odporučí, aby sme odniesli auto na hlavnú cestu k nejakej reštaurácii kúsok od letiska a potom povedali šoférovi autobusu, ktorým pôjdeme večer z prístavu aby nám tam zastal.

Štartujeme

Po chvíľke príde na letisko ešte niekoľko ľudí, sledujeme ako vytiahnu lietadlo z hangáru a už nás aj volajú na nástup. Letíme nakoniec šiesti. My štyria, pilot a ešte jedna spolucestujúca. Tieto lety týmito malými lietadielkami mám strašne rád. Užíval som si ich na Aljaške a poriadne som si užil aj tento.

Sedíme hneď za pilotom a vidíme ako všetko nastavuje, ako sa rozbiehame po dráhe. Letíme len pár metrov nad zemou a je to ako taký vyhliadkový let. Potom sa natočíme na pristávaciu dráhu a pekne môžeme sledovať ako pristávame. Letenka na tento 8 minútový let stála 25 eur, čo nie je až také zlé.

Výhľad na Inishmore z lietadla

Z letiska na ostrove Inishmore potom môžeme ísť za päť eur autobusom do najbližšej dedinky, no my sa vyberáme pešo. Do prístavu, kde si plánujeme požičať bicykle sú to asi tri kilometre a my máme pekné slnečné počasie, tak si prechádzku celkom užívame. Prechádzame popri peknej pláži, a zbierame mušle. V prístave požičiame dva obyčajné bicykle za 10 eur / bicykel plus 10 eur záloha a jeden tandemový pre dvoch za 30 eur plus záloha a môžeme začať spoznávať ostrov.

Pláž na ostrove Inishmore

Na ostrove je množstvo ubytovacích zariadení, takže prípadne tu nie je problém ostať aj viac dní. Tiež je tu niekoľko reštaurácií, kaviarní, obchodíkov a je tu množstvo vecí, ktoré sa dajú vidieť. Vzdialenosti medzi nimi nie sú najmenšie, takže pešo to stihnúť nepôjde. Ideálne je teda požičať si bicykle rovnako ako sme to spravili my. Ak sa na bicykle necítite alebo je zlé počasie, takisto sa dá ísť na organizovaný výlet, kde vás minibusom prevezú po hlavných atrakciách alebo si prenajať konský povoz, ktorých tu jazdí celkom veľa.

Pevnosť Dún Aonghasa

Z požičovne sa najprv zastavíme v obchode, kúpime niečo na občerstvenie a pokračujeme k prvej zastávke na našej ceste – k starému majáku. Keďže maják leží na kopci, tak je z neho pekný výhľad na pobrežie. Neďaleko leží aj kruhová kamenná pevnosť Dún Eochla.

Ďalšou zastávkou je asi najznámejšia pamiatka ostrova – pevnosť Dún Aonghasa. Pevnosť pochádza z 2.storočia pred Kristom, aj keď prvé obydlia na útesoch pochádzajú dokonca až z roku 1100 pred naším letopočtom. Pevnosť leží na kraji ohromných útesoch vo výške 100 metrov.

Pri pevnosti Dún Aonghasa si robíme piknik na okraji útesa

Pred vstupom do areálu je pripravené parkovisko pre bicykle. Čo nás nemilo prekvapí je vstup 5 eur. Skupinovú zľavu sa nám vyjednať nepodarí, a tak platíme plnú sumu. Je to kratšia túra celkovo asi na hodinku. Ale aj napriek tomu vstupu sa sem oplatí ísť. Je to tu veľmi pekné a útesy sa dosť podobajú na Cliffs of Moher.  Trávime tu celkom dosť času a dávame si tu aj svačinku, ktorú sme si ráno pripravili.

Útesy na ostrove Inishmore

Po návšteve pevnosti rozmýšľame, či pokračovať ešte k ďalšej pamiatke. Už to nie je ďaleko, a tak nakoniec ideme ďalej k Na Seacht dTeampaill - The Seven Churches. Hoci toto miesto sa volá Seven Churches, dnes tu nájdeme už len zvyšky dvoch kostolov. Väčší z kostolov je pomenovaný po St. Brecanovi, ktorý prišiel na ostrov v 5.storočí a založil tu kresťanský kláštor. Na cintoríne, ktorý sa tu nachádza, nájdeme nielen jeho hrob, ale aj ďalšie s tradičnými keltskými krížami.

Ako poslednou zastávkou na našej okružnej ceste ostrovom je Seal Colony Viewpoint – teda kolónia tuleňou. No na tieto však nemáme šťastie a žiadneho tuleňa bohužiaľ nevidíme.

Jeden z dvoch kostolov pri Na Seacht dTeampaill

Jeden z dvoch kostolov pri Na Seacht dTeampaill

Poberieme sa teda smerom k prístavu. Čas našej plavby sa blíži a my vraciame bicykle, prejdeme sa ešte po obchodíkoch a sadneme do jednej z krčmičiek na írske pivko.

Lístok na loď stál 15 eur na osobu a kupujeme ho deň pred plavbou cez telefón. Pri nástupe teda len povieme mená a púšťajú nás. Loď je úplne plná a plavba trvá približne trištvrte hodinku.

Po pristáti v prístave je tu ale len jeden autobus a ten samozrejme nezoberie všetkých ľudí z lode. Rovnako sa doň nezmestíme ani my a musíme čakať na ďalší. Lístok stojí dve eurá na osobu a šoféra pri nastupovaní poprosíme, aby nám zastal  pri odbočke na letisko. Tam prestupujeme do auta a večer trávime podobne ako prvý deň v uličkách mestečka Galway. Ochutnávame írske pivko aj whisky a slávne ustrice. Tesne po príchode na ubytovanie začína silno pršať, vystihli sme to teda úplne presne.

Kláštor Ross Errilly Friary

Ráno našťastie už neprší, obloha je úplne bez obláčika, tak to vyzerá, že počasie aj posledný deň vydrží.

Na posledný deň máme naplánovaných niekoľko zastávok po ceste do Dublinu. Prvou zastávkou sú ruiny kláštora Ross Errilly Friary, ktoré sa nachádzajú len niekoľko kilometrov od nášho ubytovania.

Ross Errilly Friary (írsky: Mainistir Ros Oirialaigh) je najväčší a najzachovalejší františkánsky kláštor v Írsku. Stredoveký kláštor, ktorý sa nachádza pri dedinke Headford, založil v roku 1351 Raymond de Burgo. Ku kláštoru prichádzame po dlhej úzkej ceste a keďže je ešte celkom skoro, sme tu úplne sami. Na prvý pohľad, je kláštor pekný, ale nevyzerá až taký veľký. Až keď sme vošli do ruín, sme zistili, že kláštor je oveľa väčší ako vyzerá. Celkom dlhú chvíľu skúmame všetky miestnosti a chodby a predstavujeme si, kde mnísi dávno žili, spali a jedli.

Hrad Ashford

Odtiaľto sa len o pár kilometrov ďalej nachádza ďalšia zaujímavosť – hrad Ashford. Hrad Ashford je stredoveký hrad, ktorý pochádza z 13. storočia. Dnes je hrad úplne zrenovovaný a nachádza sa v ňom luxusný päťhviezdičkový hotel. Istý čas hrad dokonca patril rodine Guinessových, po ktorých je nazvané aj najslávnejšie írske pivo.

Hrad si môžete pozrieť aj keď tu nie ste ubytovaní, ale platí sa tu vstupné asi 12 eur. My dovnútra síce nejdeme, ale prejdeme sa aspoň po obrovských záhradách.

Zbytky hradu v Clonmacnoise

Z Ashfordu sa už obraciame a mierime smerom do Dublinu. Krátku prestávku si dáme ešte približne v polke cesty, pri Clonmacnoise. V Clonmacnoise ležia ruiny stredovekého hradu a kláštoru. Kým ruiny hradu môžete vidieť aj bez zaplatenia vstupného, do areálu kláštora sa platí vstupné. Keďže jeden kláštor sme už dneska videli, tak tento vynechávame a pozrieme si len hrad, ktorý je ale v dosť zlom stave, keďže bol zničený ešte v 13. storočí a jeho ruiny sa nakláňajú na malom kopčeku ako šikmá veža v Pise.

Skoro popoludní prichádzame konečne do Dublinu a parkujeme neďaleko centra. Auto nechávame na platenom parkovisku pri ceste a do centra pokračujeme pešo.

Christ Church Cathedral

Ako prvé prechádzame popri múzeu Dublinia a priľahlom Christ Church Cathedral. Neďaleko sa nachádza aj ďalšia slávna katedrála, a to Saint Patrick's Cathedral, ktorá je najväčšou katedrálou v Írsku. Keďže v Írsku štát neprispieva na chod cirkev, tak vstup do oboch katedrál je spoplatnený. My si ich pozrieme tentokrát len zvonka, a smerujeme k hradu Dublin Castle.

Dublinský hrad, ktorý vznikol začiatkom trinásteho storočia na mieste vikingského osídlenia, slúžil celé storočia ako sídlo anglickej a neskôr britskej administratívy v Írsku. V roku 1922, po vyhlásení nezávislosti Írska, bol Dublinský hrad odovzdaný novej írskej vláde. V súčasnosti sa tu konajú inaugurácie írskych prezidentov a rôzne štátne akcie.

Prechádzame uličkami centra až sa dostaneme k Ha'penny Bridge, ktorý je známy ako prvý most pre peších cez rieku Liffey v Dubline. Jeho názov bol odvodený od ceny, ktorú chodci museli zaplatiť („halfpenny“), aby prešli most späť, keď bol postavený v roku 1816.

Ha'penny Bridge

Naša ďalšia zastávka vedie na miestnu univerzitu Trinity College. Na pôde tejto univerzity sa totiž nachádza miestnosť, v ktorej by sa väčšina bibliofilov cítila ako v nebi. Knižnica Trinity College Library je najväčšou knižnicou v celom Írsku. Je tiež domovom slávnej Knihy Kells, čo je ozdobený rukopis Nového zákona, ktorý je starší viac ako 1000 rokov. Pre turistov je prístupná najslávnejšia sekcia knižnice, známa ako Long Room alebo Dlhá miestnosť, ktorá nám pripomína knižnicu z Harryho Pottera. Miestnosť je dlhá až 65 metrov a nachádza sa tu asi 200 000 tých najstarších kníh z celej knižnice.

Long Room v Trinity College

Long Room v Trinity College

Platí sa sem vstupné približne 13 eur, ale určite sa to oplatí. Pokiaľ sa vám nechce čakať pred vstupom v rade, tak ako nám, odporúčam si lístok vyklikať online. Je to asi o euro lacnejšie a nemusíte čakať. My sme to spravili priamo na mieste a lístok ukázali v mobile.

Sú tu tisícky kníh

Po knižnici sa presúvame rovno k najslávnejšiemu baru v celom Dubline – Temple Bar. História Temple baru siaha až do 11. storočia, no aj dnes je asi najviac navštevovaný bar v Dubline, hlavne turistami. Vo vnútri je niekoľko miestností, kde sa čapuje írske pivo a počuť tu aj živú hudbu. Určite si toto miesto nenechajte ujsť počas návštevy Dublinu.

Tu sa už naše kroky v Dubline pomaly chýli ku koncu a pomaly sa vraciame k nášmu autu. Dotankujeme a smerujeme naspäť na letisko. Cestou sú zápchy, a tak nám to trvá o niečo dlhšie, ale do odletu máme ešte dostatok času.

Slávny Temple Bar

Na letisku už len vraciame auto a čakáme na odlet, ktorý prebieha načas a bez problémov. V Bratislave pristávame okolo polnoci a rýchlo utekáme domov do postele.

Aj keď sme sa pred odchodom obávali počasia, nakoniec nám vyšlo perfektne. Výlet na Inishmore predčil naše očakávania, let malým lietadielkom aj samotný ostrov bol super zážitok. Jeho návšteva sa určite oplatí, pokiaľ chcete v Írsku stráviť trochu netradičnejší predĺžený víkend.