Aljaška: Po Richardson Highway z Fairbanks do Glennallen

River’s Edge Resort RV Park Fairbanks – 35 usd /noc / stan
Northern Nights Campground Glennallen – 28 usd / noc / stan
Chevrolet Malibu, Hertz Anchorage - 666,47 usd / 2 osoby / 10 dní
Spojené štáty americké Spojené štáty americké
Washington, D.C.

Americký dolár (USD)

Typ ATyp A
Typ BTyp B

- 6 až -12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu USA na turistické a služobné účely do 90 dní je potrebné mať vstupné povolenie ESTA, o ktorú je potrebné žiadať ešte z domu. Podrobnejšie informácie ako získať povolenie ESTA nájdete v článku.

Vzhľadom na obrovskú veľkosť USA sa klimatické podmienky dosť líšia a najlepší čas na návštevu závisí od konkrétnej oblasti. Aljaška má chladné počasie po celý rok. Najlepší čas na návštevu je júl a august, kedy je najteplejšie (do 20°C) a dni sú najdlhšie. Severozápadné pobrežie je často daždivé počas celého roka. Juhozápad - Kalifornia, Nevada, Arizona, ale aj Florida má stabilné a príjemné počasie aj v zime s teplotami okolo 20°C. Naopak v júli a v auguste sa tu teploty šplhajú do 40°C. Najvhodnejšie na návštevu sú preto jar a jeseň. Severovýchodné pobrežie USA a mestá ako New York a Boston sú v lete horúce a v zime chladné s častými snehovými búrkami. Havaj má príjemné počasie po celý rok.

Angličtina

Po dvoch dňoch strávených v Národnom parku Denali vyrážame na sever do mesta Fairbanks. Samotné Fairbanks nás nijako nezaujalo, ani sa tu nechceme príliš zdržiavať, no tešíme sa najmä na cestu z Fairbanks do Glennallenu, ktorá by mala byť veľmi scénická a kvôli ktorej sme sa rozhodli neísť priamo z Denali naspäť na juh, ale obísť to cez Fairbanks. Ak sa občas hovorí, že aj cesta je cieľ, tak v tomto prípade, to platí na 100% a cesta po Richardson Highway patrila k našim obľúbeným na Aljaške.

North Pole

Z Fairbanksu vyrážame pomerne skoro ráno a prvú prestávku si dávame len po niekoľkých kilometroch v malom mestečku nazvanom North Pole.  Najväčšia atrakcia tohto mestečka je Dom Santa Clausa aj s jeho sochou v nadživotnej veľkosti. Dom Santa Clausa je vlastne darčeková predajňa, ktorá ponúka množstvo vianočných ozdôb.

Obrovský Santa Clause

Nechýbajú tu ani Santove sane a hneď vedľa sú aj soby.  Dokonca celé mestečko je vyzdobené vo vianočnom štýle, pouličné lampy sú v tvare cukríkov a názvy ulíc sú tu tematicky pomenované. Nájdete tu napríklad Santa Claus Lane, St. Nicholas Drive alebo Snowman Lane. Sme tu ešte skoro, a tak obchod je ešte zavretý. Poprechádzame sa teda aspoň po okolí a pokračujeme ďalej na juh po Richardson Highway.

Dom Santa Clause aj s vianočným stromčekom v júni

Dom Santa Clause aj s vianočným stromčekom v júni

Stojíme aj na vyhliadke pri moste ponad rieku, kde vidno nekonečného hada Transaljašského ropovodu, ktorý vedie ropu v dĺžke 800 míľ z Prudhoe Bay na brehu Arktického oceánu až po prístavisko vo Valdez, kde sa nakladá to tankerov. Kým ropa prejde z čerpacej stanice v Prudhoe Bay do prístaviska do Valdez, prejde 8,6 dní, pričom každý deň je v celom potrubí viac ako 9 miliónov barelov ropy.

Transalaska pipeline nad riekou Tanana

Delta Junction

Delta Junction je ďalšie malé historické mestečko na Richardson Highway, kde sa oplatí sa zastaviť. Zároveň je to posledný kúsok civilizácie až po Glennallen, ktorý je o 240 km na juh. Preto sa tu oplatí dotankovať auto a prípadne sa aj zastaviť na obed. My sme to nespravili, a celkom sme to oľutovali, keď nám nakoniec po ďalších sto kilometroch, keď sme už boli naozaj hladní a nič sme nenašli, nezostávalo nič iné ako dojesť arašidovú nátierku s chlebom.

Obrovské komáre pred Delta Junction. Komáre nás prenasledovali skoro celý čas na Aljaške

Okrem obeda sa tu oplatí zastaviť sa aj v peknom Visitor centre, ktoré leží priamo na križovatke ciest Richardson Highway a Alaskan Highway. Alaskan Highway, ktorá má dĺžku až 2290km sem vedie z Kanadského Dawson City, po ktorej do Aljašky prichádzajú turisti zo spodných 48 štátov USA alebo z Kanady. Alaskan Highway oficiálne končí v Delta Junction a všetci, ktorí sem po nej prišli sa tu fotia s End of the Alaska Highway monumentom.

Oproti visitor centru je malé múzeum – Sullivan Roadhouse, ktoré je možné navštíviť zadarmo a niečo sa dozvedieť o tom, ako to tu vyzeralo v časoch zlatej horúčky. Hneď vedľa sa nachádzajú aj farmárske trhy, kde si môžete dokúpiť zásoby na ďalšie cesty, prípadne nejaké ručne vyrábané suveníry.

Koniec Alaska Highway v Delta Junction

Koniec Alaska Highway v Delta Junction

Sullivan Roadhouse

Rainbow Ridge

Za Delta Junction sa krajina mení, stojíme asi každú chvíľu na nejakej vyhliadke a fotíme hory, ktoré sa vypínajú všade dookola. Táto časť cesty je asi najkrajšia a my sa naozaj na tú krásu nemôžeme vynadívať.

Už vidíme v diaľke hory

Už vidíme v diaľke hory

Stojíme každú chvíľu, lebo za každou zákrutou je krajší a krajší výhľad

Stojíme každú chvíľu, lebo za každou zákrutou je krajší a krajší výhľad

Naozaj to stálo za tú obchádzku

Skvelé výhľady kam sa len človek obzrie

Skvelé výhľady, kam sa len človek obzrie

O niekoľko kilometrov ďalej sa pred nami vynárajú úbočia pohoria Rainbow Ridge. Tento hrebeň s výškou okolo 1800 metrov bol pomenovaný pre jeho rôznofarebné svahy. Červené a zelené sú vulkanické horniny a žlté a pastelové farby sú bahnité nánosy. Najvyšším bodom je Rainbow Mountain s výškou 2042 metrov, na ktorý sa dá aj vybrať, ale odporúča so to len pre skúsených turistov.  Zaujímavá môže byť aj zachádzka k Red Rock River Canyon, kde sa dá podniknúť niekoľko rôznych túr.

Rainbow Ridge

Rieka v okolí Rainbow Ridge

Rieka v okolí Rainbow Ridge

Na jednej zo zastávok vidíme veľký Gulkana Glacier, ku ktorému vedie pár kilometrová štrková cesta. Ak sa po nej vydáte,  dá sa tu podniknúť zaujímavý asi 5 km trek až priamo ku ľadovcu.

Gulkana Glacier je ako z obrázku

Denali Highway

Po niekoľkých kilometroch prichádzame do dedinky Paxson, ktorú tvoria asi dva domčeky a kde sa Richardson Highway stretáva s Denali Highway. Denali Highway vedie z dediny Cantwell pri Národnom parku Denali až po Paxson v dĺžke 134 míľ.

Keď sa v roku 1957 otvorila diaľnica Denali, bolo to jediné cestné spojenie s Národným parkom Denali až do dokončenia diaľnice z Anchorage v roku 1972. Pred rokom 1957 bol Národný park prístupný dokonca iba prostredníctvom železnice.

Na Denali Highway

Denali Highway  je vraj jedna z najkrajších ciest vôbec na Aljaške. Bohužiaľ väčšinu Denali Highway tvorí nespevnená cesta, na ktorú majú autá z požičovne zákaz.  Vyasfaltovaných je len prvých 21 míľ v smere od Paxsonu. V zime je cesta uzatvorená a otvára sa každoročne medzi májom a októbrom v závislosti od počasia.

Denali Highway

Keďže s našim požičaným autom nemôžeme absolvovať celú trasu, chceme prejsť aspoň prvých 21 míľ z Paxsonu. Táto zachádzka sa určite oplatí, je to krásna cesta s úžasnými výhľadmi a vyhliadkami. Končíme ju pri jazierkach Tangle Lakes, kde sa ideme na chvíľu prejsť a skúšame aj chytať ryby. V Tangle Lakes Lodge sa dá aj najesť, dotankovať a požičať si kajaky a previezť sa po jazere.

Zrkadlová hladina jazera Tangle Lake

Z Paxsonu do Glennallen

Po malej prestávke nasadáme znovu do auta a vraciame sa spať až do Paxsonu, odkiaľ pokračujeme ďalej na juh. Opäť stojíme na niekoľkých miestach, ktoré ponúkajú výhľad na nekonečnú aljašskú divočinu. Pokiaľ len oko dovidí, všade iba samé lesy a stromy. Neskutočné. Ale lepšie ako slová, to opíšu fotky:

Všade iba samé lesy a stromy a jazerá

Všade iba samé lesy a stromy a jazerá

Pozor jeleň!

Posledný pohľad do spätného zrkadielka

Po niekoľkých kilometroch prichádzame do mestečka Glennallen, v ktorom je celkom rušno. Nachádzame posledné voľné miesto v kempe, ideme na nákup, dotankovať a tým končíme tento dlhý deň.