Cayo Iguana - Na ostrov leguánov

Výlet katamaránom - 55 CUC / osoba
Kuba Kuba
Havana

Kubánske peso (CUP), Kubánske konvertibilné peso (CUC)

Typ ATyp A
Typ BTyp B

- 6 hodín oproti Slovensku

Pri ceste občanov Slovenskej republiky na Kubu platí vízová povinnosť. Teda nie sú to víza až tak v pravom slova zmysle, no na vstup potrebujete turistickú kartu. Turistická karta oprávňuje na vstup na Kubu na dobu tridsať dní za účelom turistiky. Všetky podrobnosti k jej získaniu nájdete v tomto článku. Aktuálne informácie si pre istotu overte na stránke MZV alebo na zastupiteľskom úrade Kuby.

Najlepším obdobím na návštevu je od marca do apríla, kedy je slnečné, teplé a suché počasie. Vhodné na návštevu je aj obdobie od decembra do februára, aj keď noci môžu byť trochu chladnejšie. Od mája do októbra je na Kube sezóna hurikánov, a preto sa v tomto období neodporúča sem cestovať.

Španielčina

Ostrov Cayo Iguana leží približne 30 km od Trinidadu a je jedným z najzaujímavejších miest na Kube.  Tento tropický ostrov bol pomenovaný po jeho obyvateľoch – leguánoch kubánskych, ktorých tu žije hojné množstvo.

Leguán kubánsky je jedným z najväčších a najohrozenejších druhov leguánov. Žije na Kube a na niektorých ďalších ostrovčekoch v karibskej oblasti. Tento bylinožravec s dlhým chvostom a množstvom ostňov je zároveň aj najväčším plazom v Karibiku. Dorastá do dĺžky jeden až dva metre a môže vážiť až do 10 kilogramov. Na Kube žije tento plaz hlavne na pevnine na juhu krajiny a na malých ostrovoch Cayo Iguana a Cayo Blanco pri Trinidade.

Leguán kubánsky

Ostrov nie až tak turisticky známy a veľa informácii o ňom nie je na internete dostupných. My sme naň narazili ešte doma v jednom cestovateľskom videu a hneď nás zaujala možnosť vidieť leguány v prírode. Po príchode do Trinidadu sa preto ideme hneď opýtať na možnosť navštíviť tento ostrov do turistickej informačnej kancelárie. Tu sa dá výlet katamaránom na ostrov Cayo Iguana rovno aj zakúpiť za 55 CUC. Výlet nie je najlacnejší, ale dúfame, že bude stáť za to, a tak ho hneď objednávame na druhý deň.

Cayo Iguana

Na výlet sa odchádza ráno o deviatej katamaránom z prístavu na polostrove Ancón, ktorý sa od Trinidadu nachádza približne 12 km. Takto skoro ráno bohužiaľ ešte nepremáva Hop-on hop off autobus, takže jedinou možnosťou ako sa sem dostať je taxík. Ten si takisto objednávam deň vopred na našom ubytovaní.

Na ostrov Cayo lguana sa ide na takomto katamaráne

Taxík teda po nás prichádza ráno o ôsmej a šofér nás vezie do prístavu, skadiaľ vypláva katamarán spoločnosti Marlin. Sme tu medzi prvými, ale pred deviatou sa začne prístav napĺňať množstvom turistov. Našťastie nie všetci ideme na ten istý výlet, a tak nás porozdeľujú do viacerých lodí, ktoré tu už čakajú.

Slnko príjemne hreje, pofukuje teplý vietor a my pomaly za rytmov kubánskej hudby vyplávame z prístavu. Na prednej časti katamaránu je natiahnutá sieť, na ktorú sa dá pohodlne si ľahnúť a vychutnávať si plavbu. Plavba trvá približne dve hodinky, kým prichádzame k miestu, kde kotvíme a ideme šnorchlovať. Okuliare aj šnorchel nám zdarma požičajú a môžeme ísť do vody.

Blížime sa k ostrovu

Šnorchlujeme asi pol hodinku, je tu naozaj pekne, vidíme množstvo farebných rybičiek aj zopár zaujímavých koralov. Z množstva šnorchlovacích výletov, na ktorých sme boli, je toto určite jeden z tých lepších. Nepríjemné je iba to, že je tu celkom silný prúd, ktorý nás neustále unáša preč od koralov.

Po šnorchlovaní sa loď otáča a mierime k blízkemu ostrovčeku, ktorý vyzerá ako ostrov Robinsona Crusoa. Biely piesok a palmy vejúce vo vetre, vyzerá to tu úžasne. Ostrov je neobývaný a okrem jedného prístrešku, tu nie sú žiadne iné budovy.

Malý tropický raj

Hoci ostrov sa volá Cayo Iguana, sme tak trochu skeptický, či tu nejakého leguána naozaj uvidíme. Ale ako vystúpime z lode a prejdeme pár krokov, hneď ich zbadáme. A nie jedného alebo dvoch, ale je ich tu niekoľko desiatok. Menšie, väčšie, sú všade. Leguány sú našťastie celkom pokojné, neboja sa nás a nechajú sa dokonca aj pohladkať.

Jeden z leguánov nám takto zapózoval

Jeden z leguánov nám takto zapózoval

Okrem leguánov tu žije aj hutia, akýsi druh prerasteného potkana, ktorý je takisto endemickým druhom na Kube a je oveľa otravnejší ako leguán. Hutie pobehujú medzi turistami a snažia sa ukradnúť si niečo pod zub z ruksakov nepozorných turistov.

Hutia alebo väčší potkan?

Radšej si na ne dávajte pozor

Zložíme si veci na lehátka, ktoré sú tu pripravené a chvíľu len pozorujeme a fotíme tieto zvláštne živočíchy. Ale o chvíľku už nasleduje obed, ktorý sa podáva pod prístreškom. Zo seafood lunchu sa však nakoniec vykľuje nie práve najlepšie rizoto s pár kúskami morských plodov. Kto chce homára, ten si zaň musí priplatiť extra.

Krásna pláž na Cayo Iguana

Z obeda sa najviac tešili asi leguány a hutie, ktoré nedočkavo pobehovali medzi stolmi a čakali až sa im ujde nejaký kúsok. Na konci sa im hodili zvyšky a všetky leguány sa na ne hneď vrhli.

Hody po obede

Poobede sa ideme prejsť ďalej popri pobreží preskúmať maličký ostrovček a samozrejme aj sa okúpať v priezračnej vode. Ďalej od hlavnej pláže je niekoľko malých zátok, kde nachádzame obrovské mušle. Takéto sme ešte nikde inde nevideli.

Jedna z mnohých zátok na ostrove

Jedna z mnohých zátok na ostrove

Nájsť sa tu dajú takéto mušle...

... alebo aj trochu väčšie

Len niekoľko metrov od miesta, kde kotví naša loď sa zase dá prejsť na maličký ostrovček, v podstate iba pás piesku uprostred mora. Voda okolo je plytká, tak sa sem dá v pohode prejsť.

Nekonečné pláže s bielym pieskom

Nekonečné pláže s bielym pieskom

Zvyšok času sa kúpeme a bláznime sa vo vode až kým nie je čas ísť späť na loď. Čakajú nás dve hodinky plavby naspäť do Trinidadu. Na lodi sa podávajú drinky a pivo zdarma, a tak pri poháriku Cuba Libre si vychutnávame plavbu a slnečné lúče.

Plážová idylka

Okolo štvrtej sa už vyloďujeme v prístave, kde nás už čaká náš taxikár z rána. Hneď aj nasadáme a mierime naspäť do Trinidadu.

Bye bye Cayo Iguana

Výlet katamaránom bol skvelý a veľmi sa nám páčil, jeho jedinou nevýhodou bolo, že bol celkom krátky, bez problémov by sme sa na Cayo Iguana zdržali aj dlhšie.