Všetky cesty vedú do Ríma

Typ LTyp L

Taliansko: Medzi Slovenskom a Talianskom nie je žiadny časový posun
Vatikán: Medzi Slovenskom a Vatikánom nie je žiadny časový posun

Taliansko: Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.
Vatikán: Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.

Taliansko: Najlepší čas na návštevu Talianska záleží od konkrétnej oblasti, ale aj od dôvodu návštevy. Dobré počasie na väčšine územia trvá väčšinou od mája až do októbra. V júli a hlavne v auguste je tu však až príliš horúco a pamiatky sú preplnené turistami. Apríl a máj sú tiež vhodný na návštevu avšak more je ešte väčšinou príliš chladné na kúpanie. Pre lyžovačku v talianskych Alpách sú najvhodnejšie mesiace december až apríl. V ostatných oblastiach sú tieto mesiace často daždivé.
Vatikán: Ideálny čas na návštevu Vatikánu je celoročne. Dobré počasie väčšinou trvá od mája až do októbra. V júli a hlavne v auguste je tu však až príliš horúco. V letných mesiacoch a hlavne v čase sviatkov bývajú pamiatky preplnené turistami.

Taliansko: Taliančina

Do Ríma prilietame po dlhom viac ako desaťhodinovom lete z Mauríciu okolo jedenástej večer a po takmer roku sme opäť v Európe. Je to veľmi zvláštny pocit byť už takmer doma. No ešte nás čakajú 3 dni v nádhernom Ríme, a tak nemáme veľmi času premýšľať nad tým, čo nás čaká doma.

Po prílete prichádzame na pasovú kontrolu a čakáme na naše kufre. Keďže je už dosť neskoro, letisko je takmer prázdne, a tak po prázdnych chodbách nasledujeme šípky k vlakovej stanici. Z letiska Fiumicino sa dá dostať do mesta niekoľkými spôsobmi. Na trase premávajú autobusy rôznych spoločností a aj vlaky. Autobusy sú vo všeobecnosti o niečo lacnejšie, cesta trvá približne 45 minút. Cesta vlakom je o čosi kratšia, trvá len pol hodinu, zato lístok je drahší. Aj z vlakov si môžete vybrať či pôjdete expresom (14 eur), ktorý ide bez zastávky na konečnú - Rome Termini alebo regionálnym vlakom (7 eur), ktorý má viac zastávok. Jediným problémom pre nás bolo, že väčšina autobusov aj vlakov premáva len približne do pol dvanástej, a tak sme len tak tak stihli jeden z posledných vlakov do mesta.

V samotnom meste je na dopravu najlepšie použiť metro, ktoré má tri linky. Jednorazový lístok naň stojí 1,50 eur a platí 100 minút. Pokiaľ budete v Ríme dlhšie, tak sa oplatí kúpiť si 24, 48 alebo 72 hodinový lístok alebo aj týždňový pas, s ktorým môžete chodiť neobmedzene a platí ako na metro, tak aj na autobusy.

Keď približne okolo polnoci prichádzame do centra na stanicu Termini, metro však už bohužiaľ nepremáva, ale pred stanicou sa nachádza autobusová stanica, z ktorej odchádzajú aj nočné autobusy. Chvíľu sa tam motáme, lebo nevieme zistiť, ktorým autobusom by sme mali ísť. Mapka čo tam je, je dosť neprehľadná, a tak sa pýtame niekoľkých šoférov. Nakoniec nachádzame ten správny autobus, ktorý aj o pár minút prichádza a asi po ďalšej polhodine konečne vystupujeme pred naším apartmánom a okolo druhej si poriadne unavení líhame do postele.

Čo vidieť v Ríme

V Ríme je neskutočné množstvo pamiatok a atrakcií. Ak by ste si ich chceli prejsť všetky, aj mesiac by na to bol málo. My sme na to mali tri plné dni, za ktoré sme sa toho snažili stihnúť čo najviac, a tak sme na druhý deň príliš dlho nevyspávali a hneď sme sa rozbehli do mesta.

Namierené to máme rovno do Vatikánu. Ideme metrom a vystupujeme na zastávke Ottaviano. Aj keď je ešte ráno, už je tu množstvo turistov, a tak len nasledujeme dav, ktorý nás za chvíľu dovedie do samotného Vatikánu.  Vatikán, ktorý ako samostatný štát vznikol v roku 1929 je so svojimi 1000 obyvateľmi a 44 hektármi najmenším štátom na svete, no so svojimi pamiatkami láka denne tisícky turistov.

Centrum Vatikánu tvorí Námestie Sv. Petra, ktoré sa nachádza rovno pred Bazilikou sv. Petra. V strede námestia sa nachádza obrovský obelisk, ktorý sem bol privezený z Egypta. Hlavným lákadlom pre turistov je samozrejme Bazilika Sv. PetraVatikánske múzeum so Sixtínskou kaplnkou.

Bazilika sv. Petra vo Vatikáne

Kým vstup do baziliky je zadarmo, do Vatikánskeho múzea sa platí vstup 16 eur. Obe však majú jedno spoločné, a to neskutočne dlhé rady turistov pred vchodom.  Pokiaľ sa teda chystáte do Vatikánskeho múzea, kúpte si lístok online tu: http://www.museivaticani.va alebo príďte veľmi  veľmi skoro.

Do Baziliky sa neplatí žiadny vstup, a tak treba prísť skoro, aby ste sa vyhli dlhým radám. My prichádzame na  Námestie sv. Petra okolo desiatej ráno a rady sú už neskutočne dlhé, preto odkladáme návštevu Baziliky na ďalší deň.

Dlhé rady na vstup do baziliky sa tiahnu cez celé Námestie sv. Petra

Z Námestia sv. Petra smerujeme k blízkemu Anjelskému Hradu, veľkej oválnej budove, ktorú možno poznáte aj z filmu Anjeli a Démoni. Je až neuveriteľné, že tento hrad pochádza z 2. storočia. Pôvodne síce slúžil ako mauzóleum, neskôr ho zmenili na hrad a dnes sa v ňom nachádza múzeum.  Svoje meno získal podľa legendy, podľa ktorej sa tu zjavil Archanjel Michal počas morovej epidémie na znak jej skončenia. Na základe tohto zjavenia dal vtedajší pápež postaviť sochu anjela na vrchole hradu. Pred Anjelským Hradom sa nachádza rovnomenný most cez rieku Tiber, na ktorom je tiež niekoľko rôznych pekných sôch anjelov.

Anjelský hrad

Pokračujeme smerom na jedno z najkrajších námestí v Ríme – Piazza Navona. Piazza Navona je podlhovasté námestie, ktoré stojí na mieste starovekého štadiónu. V strede námestia sa nachádza slávna Berniniho Fontána štyroch riek. Z fontány vychádzajú štyri prúdy, ktoré predstavujú štyri najväčšie rieky – Níl, Gangu, Dunaj a Rio de la Plata. Okrem toho sú tu aj ďalšie fontány a aj egyptský obelisk.

Z Piaza Navona je to len pár sto metrov na Piazza della Rotonda, kde stojí jedna z vôbec najzachovalejších starovekých stavieb – Panteón. Táto úžasná stavba pochádza z 2. storočia a bol to pôvodne pohanský chrám, až neskôr sa zmenil na kresťanský kostol. Jeho dominantou je obrovská kupola,  v strede ktorej sa nachádza otvor, cez ktorý dnu vchádza slnečné svetlo, ale aj dážď. Nachádzajú sa tu aj hrobky mnohých umelcov, najznámejšia je asi tá Rafaelova. Vstup do Panteónu je zadarmo, ale aj tu sa treba pripraviť na trochu čakania.

Piazza Navona s fontánami a obeliskom

Piazza Navona s fontánami a obeliskom

Panteón – ďalší „must see“ v Ríme

Panteón – ďalší „must see“ v Ríme

Od Panteónu pomalým krokom prechádzame k najznámejšej fontáne v celom Ríme – Fontane di Trevi.  Cestou si sadáme do jednej z mnohých kaviarničiek a vychutnávame si práve talianske cappuccino.  Ako sa blížime k námestiu, kde sa nachádza táto fontána, uličky sa zahusťujú a my sa musíme takmer predierať davmi turistov, ktorí sa fotia pred fontánou.

Podľa legendy, kto hodí do fontány mincu, určite sa do Ríma vráti. A veru mincí je vo fontáne až až. Každoročne z nej verejní pracovníci vylovia vraj viac ako jeden milión eur, ktoré sa potom použijú na miestnu charitu.

Pomaly sa už začína blížiť večer a my už tiež smerujeme späť k hotelu. Cestou ešte nakúpime pár suvenírov a už len oddychujeme po náročnom dni  pri fľaške talianskeho vína.

Fontána di Trevi

Návšteva Vatikánu a nečakaná audiencia u pápeža

Ďalší deň sme si teda privstali a boli sme vo Vatikáne už okolo ôsmej. Čo nás tam však nečaká – ešte väčšie davy. Navyše nás všetkých kontrolujú ešte pred samotným vstupom na námestie – musíme prejsť skenermi ako na letisku. Najprv nechápeme, čo sa deje, ale nakoniec vysvitne, že zrovna dnes sa tu koná audiencia u pápeža a baziliku otvoria až keď sa audiencia skončí, približne o jednej. Rýchlo sa rozhodujeme, čo spravíme a nakoniec si zvolíme, že zostaneme na audienciu. Predsa len možnosť vidieť samotného pápeža sa nenaskytne každý deň.

Nečakali sme, že uvidíme aj pápeža, ale bol to zážitok

Po skončení audiencie sa už nemusíme stavať do radu ani nemusíme ísť znovu cez kontroly, ale  môžeme ísť rovno do Baziliky. Samotná Bazilika sv. Petra je zvnútra obrovská. Je dlhá 190 metrov a pojme až 20 000 ľudí. Vnútri sa nachádzajú niektoré známe umelecké diela, najznámejšia je Pieta od Michalengela.

Zvnútra je možné vyjsť hore na kupolu, kde sa dostanete buď výťahom (8 eur) alebo pešo po vyše 500 schodoch (6 eur). Zhora je krásny výhľad na námestie sv. Petra, Vatikánske záhrady, ale aj na zvyšok Ríma.

Bazilika sv. Petra z vnútra

Bazilika sv. Petra z vnútra

Známa socha Pieta od Michelangela

Návšteva Vatikánu nám spolu s nečakanou audienciou u pápeža zaberie takmer celý deň. Poobede ale ešte stihneme navštíviť jedny z najznámejších schodov na celom svete – Španielske schody. Španielske schody sa nachádzajú na námestí Piazza di Spagna  a spájajú Španielsku ambasádu na námestí s kostolom Trinità dei Monti na vrchole schodov. Schody sú obľúbeným miestom, kde sa schádzajú miestni aj turisti. Sú skoro stále plné, my sme boli radi, že sme si vôbec našli kúsok miesta na sedenie. Zaujímavosťou je, že sa tu nesmie jesť ani piť a pokiaľ vás miestni policajti, ktorí tu hliadkujú uvidia, slušne vás poprosia, aby ste zo schodov odišli, prípadne si jedlo odložili.

Španielske schody

Cestou na hotel sa ešte zastavujeme pri stanici Termini a ideme sa pozrieť k blízkej Bazilike Santa Maria Maggiore. Je to ďalšie obrovská bazilika, jedna z najstarších v Ríme, bola postavená v roku 420. Má krásny interiér a nádherný strop a určite stojí aspoň za krátku návštevu.

Priečelie Baziliky Santa Maria Maggiore

Koloseum a Forum Romanum

Kto bol v Ríme a nebol pri Koloseu ako keby ani v Ríme nebol. A ani my sme ho samozrejme nemohli vynechať. Lístok do Kolosea stojí 12 eur, ale platí zároveň aj do Forum Romanum a na Pallatine Hill. Samozrejme aj pred Koloseom treba rátať s dlhými radami. My sme sa im vyhli, tak, že sme tu boli už skoro ráno, čo bolo úplne super. Nielen, že sme nemuseli čakať, ale ani vo vnútri ešte nebolo toľko ľudí, takže sa aj lepšie fotilo. Ďalšou možnosťou ako sa vyhnúť radám je kúpiť si lístok pri Forum Romanum a až potom s ním prísť ku Koloseu. V Koloseu sa celkom zdržíme, prejdeme si dve poschodia, ktoré sú voľne prístupné. Do podzemia alebo na vyššie poschodia, sa však môže ísť iba so sprievodcom.

Koloseum skoro ráno

Vo vnútri Kolosea

Konštantínov oblúk v blízkosti Kolosea

Konštantínov oblúk v blízkosti Kolosea

Len kúsok od Kolosea sa nachádza Forum Romanum a Pallatine Hill, obrovský komplex zvyškov antických budov.  My ako prvé vystupujeme na kopček Pallatine Hill, ktorý je jedným zo siedmych rímskych kopcov a je odtiaľto pekný výhľad na Koloseum aj na Forum Romanum pod kopcom. Pallatine Hill bol v čase Rímskej Ríše časť, kde sídlili najmä bohatí občania, ktorí tu mali honosné paláce. Z názvu Pallatine je dokonca odvodené aj slovo palác. Je tu pekne, slniečko nám svieti, a tak si vychutnávame pekné výhľady a dobré počasie a pomaly schádzame dole schodmi na Forum Romanum.

Výhľad z Pallatine Hill

Výhľad z Pallatine Hill

Forum Romanum bolo v antických dobách centrom života, a tak tu aj dnes nájdete zvyšky rôznych chrámov, svätýň či súdnych dvorov. Nájdete tu napríklad aj Titusov Víťazný oblúk, o ktorom sa hovorí, že je najstarší  víťazný oblúk na svete a všetky ostatné (napríklad aj ten slávny v Paríži) boli postavené podľa tohto. Hoci oblúk je v dobrom stave, väčšina budov sú už len ruiny a zvyšky. Celý komplex je naozaj veľký a my tu trávime celkom dosť času. Keď sa konečne z neho vymotáme, sme aj celkom unavení. Komu by ale nestačili antické pamiatky vo Forum Romanum, tak môže navštíviť aj hneď vedľa ďalšie Imperial Forum a Trajánovo Forum.

Forum Romanum

Z Forum Romanum pokračujeme k neďalekému Monumentu Vittorio Emanuele II. Tento obrovský biely mramorový monument, je jedným z najväčších budov v Ríme.  Vstup na samotný pamätník je zadarmo, ale dá sa výťahom aj na jeho vrchol, ktorý je už spoplatnený.

Monumentu Vittorio Emanuele II

Ani nemusíte ísť úplne na vrchol, aj z nižších poschodí je pekný výhľad

Ani nemusíte ísť úplne na vrchol, aj z nižších poschodí je pekný výhľad

Odtiaľto sa unavení vraciame na hotel trochu si oddýchnuť, nie však na dlho, lebo po zotmení sa ešte vraciame naspäť ku Koloseu, aby sme si ho odfotili vysvietený aj v tme. A takto vysvietený vyzerá ešte krajšie ako cez deň.

Pri Koloseu sa teda končí naše spoznávanie Ríma. Na druhý deň nám už doobeda letí lietadlo do Bratislavy. Tentoraz odlietame z letiska Ciampino. Na letisko opäť odchádzame vlakom zo stanice Termini. Vlak nejde priamo, ale v Ciampino musíme prestúpiť na autobus, ktorý ide na letisko. Cesta autobusom však už trvá len pár minút.

Lietadlo nám pár minút mešká, ale inak let prebieha v poriadku a zanedlho už pristávame v Bratislave.

Koloseum v noci

Hoci nás Rím zaskočil obrovským množstvom turistov a nekonečnými radami na vstupy, napriek tomu je veľmi zaujímavým mestom s množstvom úžasných pamiatok, ktoré treba aspoň raz za život navštíviť.  Naozaj by sme tu mohli stráviť aj mesiac, kým by sme všetky pamiatky obehali. Nám sa za tie tri dni, čo sme tu strávili celkom dobre podarilo navštíviť všetky hlavné atrakcie a popritom sme si stihli vychutnať aj niektoré pravé talianske dobroty ako pizzu či cappuccino.