Kanárske Ostrovy - Lanzarote a druhýkrát na Gran Canarii

Španielsko Španielsko
Madrid

Euro (EUR)

Medzi Španielskom a Slovenskom nie je žiadny časový posun, na Kanárskych ostrovoch je - 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Španielska sú jar a jeseň - od apríla do júna a od septembra do októbra, kedy sú teploty na väčšine územia veľmi príjemné a nie je tu toľko turistov, ale samozrejme záleží to aj od konkrétnej oblasti. Na návštevu miest na severe Španielska pri Atlantiku sú ideálne júl a august. V Barcelone, na Costa Brave a baleárskych ostrovov je dobré počasie od mája do septembra. Na juhu Španielska dobré počasie obvykle pretrváva až do neskorej jesene. Na Kanárskych ostrovoch je po celý rok dobré a slnečné počasie a jedine od decembra do februára môžu klesnúť pod 20 °C.

Španielčina

Lanzarote so svojou čiernou a červenou vulkanickou krajinou je ostrov, na ktorom si budete myslieť, že ste na inej planéte.  Ostrov s viac ako 400 sopečnými krátermi vám bude pripadať úplne ako Mars, napriek tomu je to úžasné miesto či už na letnú, jarnú alebo jesennú dovolenku. Vďaka konštantným teplotám sa tu dá vyraziť v podstate kedykoľvek a užívať si slniečka po celý rok. My sme sa vybrali na Lanzarote týždeň po Veľkej Noci, práve keď u nás snežilo a teploty sa blížili k nule, a na Lanzarote bolo skvelé počasie.

Okrem pláží je tu aj strašne veľa atrakcií a zaujímavostí, takže nudiť sa tu určite nik nebude.

Plánovanie a cesta na Lanzarote

Máme ešte pár kreditov u leteckej spoločnosti Wizzair. ktoré nám o pár dní prepadnú, a tak hľadáme čo najlepšiu možnosť ako ich využiť. Kombinujeme rôzne miesta a lety, no najviac nás zaujmú letenky na Lanzarote s odletom z neďalekých Katovíc. Kredity presne vychádzajú na jednosmernú letenku. I tak by o pár dní prepadli, a tak sa teda rozhodneme pre tieto letenky.

Cestu späť kupujeme o niečo neskôr, keď príde s akciou zasa letecká spoločnosť Volotea. Z Gran Canarie do Nantes a potom z Nantes do Benátok za päť eur. No a potom nekúp to. Rozhodneme sa teda, že to zoberieme takto a vrátime sa nachvíľu zaspomínať aj na Gran Canariu, na ktorej sme už pred pár rokmi boli. A na pár dní sa zastavíme v Nantes a aj v Benátkach. Však keď už tam budeme, tak treba aspoň trocha pozrieť mesto.

Ostáva naplánovať prelet medzi Lanzarote a Gran Canariou. Tu lietajú dve letecké spoločnosti – Binter Canarias a Canaryfly. Binter Canarias je na náš termín podstatne drahší, tak kupujeme letenky s Canaryfly. Tie majú medzi týmito ostrovmi niekoľko letov denne, no po pár dňoch od kúpy, ten náš rušia a presúvajú nás na nasledujúci. Iná alternatíva na let tam už nie je a navyše tento je len o dve hodinky neskôr ako pôvodný, tak to nechávame takto.

Na cestu do Katovíc z Bratislavy využívame zasa PolskiBus, pri ktorom počkáme, kým uvedie do predaja lístky na náš termín a hneď ako sú v systéme, ich kupujeme za čo najnižšiu cenu.

Na Lanzarote sú v podstate tri väčšie letoviská, Puerto del Carmen, Playa Blanca a Costa Teguise. V týchto mestečkách je plno apartmánov, reštaurácii a obchodíkov so suvenírmi a samozrejme aj pláže. My si rezervujeme apartmán La Laguneta v letovisku Puerto del Carmen. Vybrali sme si ho preto, lebo sa nachádza približne v strede ostrova, a teda nikde nie je odtiaľ ďaleko.

Naša cesta ako zvyčajne začína na bratislavskej autobusovej stanici, odkiaľ nám odchádza autobus spoločnosti PolskiBus do Katovíc.  Autobus prichádza približne na čas a o pol desiatej večer už naberáme smer Katovice. Čaká nás približne šesťhodinová cesta, no až na to, že celú cestu poriadne fúka vietor a sneží prebieha celkom pokojne a my ani nevieme ako, už vystupujeme v Katoviciach pred nejakým obchodným domom. Sú štyri hodiny ráno, všade ešte tma a poriadna kosa. Rýchlo sa presúvame do budovy vlakovej stanice, kde si dávame raňajky a teplú kávu a čakáme do rozvidnenia.

Keď príde čas opúšťame budovu stanice, tentoraz opačným východom a ideme pohľadať autobus na letisko, čo nie je žiadny problém, lebo minibusy rôznych spoločností odchádzajú na letisko priamo spred budovy. Najbližší minibus za chvíľu aj odchádza, a tak nastupujeme a platíme za cestu 5 eur.

Všetky letiskové kontroly prebiehajú bezproblémovo a my načas odlietame. Let nám ubieha veľmi pomaly, akurát nám ho znepríjemňujú plačúce deti všade naokolo. A po asi ďalších 6 hodinách konečne pristávame na Lanzarote.

Požičanie auta na Kanárskych ostrovoch

Hoci na Lanzarote funguje aj verejná doprava a do všetkých väčších miest sa dá dostať autobusom, no požičanie auta vám dá oveľa väčšiu slobodu a navyše ušetríte kopu času. Požičanie auta na kanárskych ostrovoch je veľmi jednoduché a lacné. Miestne požičovne väčšinou majú zahrnuté v cene komplexné poistenie bez spoluúčasti a druhého vodiča zadarmo. My máme dobré skúsenosti so spoločnosťami Cicar a Autoreisen. Tentokrát sme si vybrali práve Autoreisen kvôli najlepšej cene - 61 eur na týždeň. Ešte z domu rezervujeme u nich auto ako na Lanzarote, tak aj na Gran Canarii.

Prebratie auta potom tiež prebieha veľmi rýchlo a za chvíľu si to už môžeme fičať do neďalekého Puerto del Carmen.

Severná časť Lanzarote

Stráviť týždeň na Lanzarote by sa pokojne dalo aj leňošením na pláži, ale keďže my sme viac aktívni ľudia a dlho byť na pláži nás nebaví, tak sme si zostavili pestrý program na celý týždeň.

Hneď prvý deň sme sa vydali spoznávať sever ostrova. Cesta vedie cez mnohé serpentíny a cez údolie, ktoré sa nazýva aj Údolie tisíc paliem. Rátať sme ich síce nerátali, ale bolo ich tam dosť. Zanedlho prichádzame na vyhliadku Mirador del Rio, skadiaľ je nádherný výhľad na protiľahlý malý ostrovček La Graciosa. Na samotnú vyhliadku sa platí vstup približne 4 eurá, no rovnaký výhľad je aj zo skál na oboch stranách vyhliadky.

Výhľad na ostrov La Graciosa

Pokračujeme k jaskyniam Jameos del Agua Cueva de los Verdes. Jaskyne vznikli sopečným výbuchom vulkánu La Corona, ale do dnešnej podoby ich vytvoril architekt Cesar Manrique.

V našej ceste pokračujeme po východnom pobreží smerom na juh a zastavujeme sa v maličkom letovisku Charco del Palo, ktoré je rajom nudistov na Lanzarote. Ale okrem toho sa tu nachádza veľmi pekné skalnaté pobrežie s prírodným mostom, jaskyňami a umelým jazierkom/bazénom. Dáme si tu krátku prechádzku po skalách, kúpať sa tu veľmi nedá kvôli veľkým vlnám, a tak si aspoň užívame pekné výhľady.

Vlny narážajúce na skalnatý most v Charco del Palo

Vlny narážajúce na skalnatý most v Charco del Palo

Po chutnom obede smerujeme k poslednej atrakcii na dnešný deň, a to sú kaktusové záhrady Jardin de Cactus.  Záhrady sú naozaj pekné, páči sa nám tu, a tak tu trávime celkom dosť času.  Nachádza sa tu niekoľko stoviek druhov kaktusov z celého sveta a v suvenírovom obchode si môžete aj nejaké kúpiť a zobrať domov.

Pláže na juhu Lanzarote

Najkrajšie pláže Lanzarote sa nachádzajú na juhu ostrova, vzdialené približne 30 km od Puerto del Carmen v Natural Monument of Los Ajaches. Z nich najkrajšia a najznámejšia je Papagayo Beach, ale okrem nej sa tu nachádza ešte niekoľko ďalších tiež veľmi pekných - Playa de la Cera, Playa Del Pozo, Playa Del Congrio, ktoré nebývajú na rozdiel od Papagayo Beach tak preplnené.

Do parku nevedie asfaltová cesta, ale iba dosť zlá približne 6 km dlhá prašná cesta. Druhou možnosťou ako sa sem dostať je odviezť sa sem vodným taxíkom z Playa Blancy, čo ale stojí asi 15 EUR. Ak prídete autom, tak sa platí vstupné 3 eurá na auto. My sme celý deň strávili preskúmavaním týchto pláží a prešli sme si ich skoro všetky. Nad plážami sa vypínajú vysoké útesy, cez ktoré vedú chodníky a dá sa prejsť z jednej pláže na druhú po celej dĺžke parku.

Na ďalší deň sme sa tu znovu vrátili a celý deň sme relaxovali na Papagayo Beach a vedľajšej Playa de la Cera.

Papagayo Beach

Playa de la Cera

Playa Mujeres

Národný park Timanfaya a juhozápad ostrova

Jednou z najväčších atrakcií na Lanzarote je Národný park Timanfaya. Do parku sa dá dostať po kvalitnej asfaltovej ceste. Kuriozitou je, že návštevnícke centrum je asi 4 km od vstupu do parku a keď sme sa tam zastavili, hneď nám povedali, že tu nič nie je a musíme ísť 4 km ďalej. Platí sa vstupné, asi 9 eur na osobu. Po tom ako prejdeme vstupnou bránou, sa dá ísť autom ešte ďalšie dva kilometre ku parkovisku, kde musíme auto nechať a ďalej sa pokračuje autobusom. Autobus nás za asi trištvrte hodinku prevezie parkom a popritom zastane na zaujímavých miestach a sprievodca nám povie nejaké zaujímavosti o tom, ako vznikala táto fascinujúca krajina.

Národný park Timanfaya

Návšteva tohto parku nás ale nakoniec dosť sklamala. Park a výhľady sú síce veľmi pekné, ale z autobusu sa nemohlo vystúpiť, teda všetko sme pozorovali len cez okná autobusu, čo bolo dosť o ničom a zle sa odtiaľ aj fotilo. Deti z toho tiež nemali bohvieaký zážitok.

Druhou možnosťou ako spoznať park, je vybrať sa na pešiu túru so sprievodcom (bez sprievodcu sa tam nemôže ísť). Túra je zadarmo, ale treba si ju dopredu rezervovať na stránke národného parku, minimálne mesiac alebo dva dopredu. My sme na ňu chceli ísť, ale bohužiaľ boli už všetky miesta obsadené.

Poslednou možnosťou ako preskúmať park je vybrať sa na túru popri pobreží z mestečka El Golfo. Pobrežná cesta je asi 12 km dlhá (jedným smerom a dá sa na ňu ísť aj bez sprievodcu).

Stačí vložiť kus slamy do horúcej zeme a tá sa chytí horieť

Stačí vložiť kus slamy do horúcej zeme a tá sa chytí horieť

V národnom parku Timanfaya to vyzerá tak trochu ako na Marse

V národnom parku Timanfaya to vyzerá tak trochu ako na Marse

Kým doobedie sme strávili v Národnom parku Timanfaya, poobede sme sa rozhodli, že preskúmame zvyšok juhozápadnej časti ostrova a presunuli sme sa do veľmi príjemnej dedinky El Golfo, kde sa nachádza  jazierko zelenej farby. Jazierko leží len pár metrov od oceánu, a tak pekne kontrastuje s jeho modrou farbou a čiernou plážou.

Dali sme si tu chutný obed v jednej z mnohých reštaurácii a pokračovali sme k skalnatému pobrežiu Los Hervideros. Táto oblasť má mnoho podmorských jaskýň, ktoré vznikli stuhnutím lávy a eróziou. Do mnohých sa dá zhora nazrieť a je to úžasný pohľad ako vlny narážajú na obrovské skaly.

Zelené jazierko v El Golfo

Zelené jazierko v El Golfo

Lávové pobrežie Los Hervideros

Lanzarote a César Manrique

Na ďalší deň sme sa vybrali preskúmať niečo viac z fascinujúcich prác Césara Manriqueho, vďaka ktorému má dnes Lanzarote svoje jedinečnú podobu.

César Manrique, maliar, sochár a architekt sa narodil na Lanzarote a zanechal tu po sebe mnoho stôp. Pôsobil tu v čase, keď sa na Kanárskych ostrovoch začal rozvíjať turistický ruch a kým na vedľajších ostrovoch začali stavať obrovské hotelové komplexy, Manrique presadil, že na Lanzarote nesmie byť žiadna budova vyššia ako palma. Začal vytvárať stavby, ktoré boli v súlade s okolitou lávovou krajinou.

Výhľad z Monumento al Campesino na pekne upravené okolie

Výhľad z Monumento al Campesino na pekne upravené okolie

My dnes ako k prvej smerujeme k jeho domu v Tahiche, ktorý je dnes sídlom César Manrique Foundation. V lávových bublinách tu vytvoril úžasné priestory na bývanie a určite stojí za návštevu.

Okrem toho všade po ostrove nájdete jeho kinetické sochy, ktoré sa pohybujú vo vetre. Jedna z nich je napríklad Monumento al Campesino, ktorá sa nachádza pri rovnomennom múzeu, kde si zadarmo môžete pozrieť ako vyzerá taký tradičný kanársky dom a môžete si vyskúšať rôzne remeslá či si uvariť nejaké kanárske špeciality.

Jedna z miestností v dome Césara Manriqueho

Jedna z miestností v dome Césara Manriqueho

Dom Césara Manriqueho

Od domu Césara Manriqueho pokračujeme k múzeu LagOmar, ktoré je ďalšou budovou, ktorá je postavená v štýle Césara Manriqueho v súlade s okolitou prírodou. V tomto dome býval kedysi aj Omar Sharif, momentálne je to teda múzeum, ale časť je aj hotel, takže sa tu môžete aj ubytovať a vychutnávať si západ slnka nad blízkymi vulkánmi.

Jedna z mnohých kinetických sôch na ostrove

Jedna z mnohých kinetických sôch na ostrove

Výhľad z múzea LagOmar na okolitú krajinu

Výhľad z múzea LagOmar na okolitú krajinu

Našou ďalšou zastávkou je pláž Playa de Famara, ktorá sa nachádza na opačnej strane ostrova.  Pláž je pekná, ale sú tu celkom vlny a fúka tu studený vietor, a v čase našej návštevy je vhodná skôr na surfovanie ako na kúpanie.

My sa presúvame bližšie k Puerto del Carmen a zvyšok dňa trávime na pláži Playa Honda. Táto pláž tiež nie je úplne najvhodnejšia na kúpanie a bolo tu iba minimum ľudí, zato je skvelá na pozorovanie lietadiel. Letisko sa nachádza len pár metrov od pláže a medzi letiskom a plážou je promenáda, na ktorej sa mnoho ľudí bicykluje, korčuľuje alebo sa len tak prechádza.

Výhľad na pristávajúce a odlietajúce lietadlá z Playa Honda

Výhľad na pristávajúce a odlietajúce lietadlá z Playa Honda

Playa de Famara

Montana Corona

Na náš predposledný deň sme si naplánovali trochu fyzickej aktivity a rozhodli sme sa ísť na menšiu túru. Na Lanzarote si môžete vybrať z niekoľkých kratších či dlhších turistických trás. My sme si vybrali celkom ľahkú, asi 6 km dlhú túru na sopku Montana Corona, ktorá sa nachádza pri letovisku Costa Teguise. Začiatok túry je pri hoteli Beatriz, odkiaľ sa niekoľkými cestičkami dá dostať nahor. Zhora je nádherný výhľad na pobrežia a ďalšie krátery v okolí.  Všetky informácie o turistických trasách sme čerpali z výbornej stránky http://www.happyhiker.co.uk/MyWalks/Lanzarote/Hiking%20Pages%20-%20Lanzarote.htm, kde sú všetky trasy pekne popísané. Na túru sme sa vybrali celkom skoro ráno, kým ešte nebol taký úpek a o jedenástej sme už boli aj naspäť pri hoteli. Zvyšok dňa sme strávili kúpaním na pláži v Puerto del Carmen.

Montana Corona – výhľad z vrcholu

Z Lanzarote na Gran Canariu

Posledný deň trávime leňošením na pláži v Puerto del Carmen. Keďže večer už odlietame na Gran Canariu, nechce sa nám už ísť nikde ďaleko. Dávame si skvelý a lacný brunch v jednej z mnohých reštaurácii na promenáde a vyskúšame si zahrať aj minigolf.

Zvyšok dňa trávime na pláži. Asi dve hodinky pred odletom, odchádzame na neďaleké letisko a odovzdávame auto. Z hlavného terminálu prechádzame na  maličký medziostrovný terminál, odkiaľ odlietajú lietadlá na ostatné Kanárske ostrovy. Ideme na check-in, kde nám vážia naše ruksaky, ktoré sme si chceli zobrať ako príručnú batožiny. Bohužiaľ vážia príliš veľa, a tak musíme ruksaky zacheckovať. Našťastie je to aspoň zadarmo.

Odlietame okolo desiatej večer, a je to už posledný let z tohto terminálu, a tak je tu len pár ľudí. Odlet je približne načas a je to asi najkratší let, aký sme kedy absolvovali. Za chvíľu už pristávame na letisku v Gran Canarii.

Kým jeden z nás ešte čaká na batožinu, tak druhý ide k prepážke autopožičovne prevziať auto. Celkom sa ponáhľame, lebo náš hotel, ktorý sa nachádza ešte približne hodinu jazdy od letiska má check-in len do polnoci, a tak sa nechceme veľmi zdržiavať. Našťastie prebratie auta je rýchle a bezproblémové. Letisko je aj tu takmer prázdne. Berieme teda auto a vyrážame smerom na letovisko Amadores, kde sa nachádza náš hotel. Cesta vedie takmer celý čas po diaľnici, a tak ubieha celkom rýchlo. Pred polnocou prichádzame na hotel, ubytujeme sa  a unavení končíme dnešný deň.

Piesočné duny v Maspalomas

Ako iste viete z predošlých článkov, na Gran Canarii sme už pred pár rokmi boli, a tak väčšinu hlavných zaujímavostí tohto ostrova sme už navštívili. Teraz tu máme len dva dni, čo je dosť málo času, a tak si vyberáme dve, ktoré chceme navštíviť. Jeden deň sa rozhodujeme stráviť v Maspalomas a navštíviť aj piesočné duny, ktoré tam sú. Druhý deň zasa v Puerto Ricu na pláži Amadores.

Ráno sa budíme do zvláštneho počasia. Z jednej strany svieti slnko a je modrá obloha a z druhej strany sa zbierajú tmavomodré mračná, a tak dúfame, že nám dnes nebude pršať.

Ráno sa ešte zastavíme na raňajky v blízkom nákupnom centre a smerujeme rovno do Maspalomas k majáku Faro de Maspalomas. Tu je najväčším problémom, že vôbec nie je kde zaparkovať. Krúžime asi 20 minút po meste, ale všetky miesta na parkovanie, ktoré sú relatívne blízko pri pláži sú obsadené. Nakoniec parkujeme v uličke trochu ďalej od pláže, ale na pláž vedie pekná promenáda, a tak sa aspoň prejdeme.

Za chvíľku už aj vidíme pieskové duny, ktoré tu vznikajú, keď vietor privanie piesok zo Sahary. Samozrejme, že sa tešíme akoby sme tu ešte neboli a na duny sa štveráme, ale fúka vietor, a tak máme piesok úplne všade.

Piesočné duny pri Maspalomas na Gran Canarii

Od majáka Faro de Maspalomas do Playa del Inglés je to trocha dlhšia prechádzka

Od majáka Faro de Maspalomas do Playa del Inglés je to trocha dlhšia prechádzka

Pomaly sa prechádzame popri pobreží a pieskových dunách.  Už aj vidno Playa del Inglés na druhej strane pieskových dún, a tak sa rozhodujeme, že dôjdeme až tam, však to už nevyzerá ďaleko. No nakoniec to bola celkom slušná prechádzka na silnom slnku, a tak keď prichádzame do Playa del Inglés, hneď si to zamierime do reštaurácie trochu sa schovať pred slnkom.

Vo viacerých reštauráciách tu ponúkajú obedové menu za 8 až 12 eur, v ktorom je zahrnuté predjedlo, hlavné jedlo a dezert alebo káva. Sadáme do jednej z nich a dávame si vynikajúci obed. Z menu si vyberáme krevety ako predjedlo, rybu na cesnaku ako hlavné a všetko to ukončíme ešte zmrzlinovým pohárom. Keď si však pomyslíme, že ešte musíme absolvovať aj cestu späť k autu, tak sa nám síce veľmi nechce, ale nakoniec predsa len sa vraciame popri pobreží.

Na poobedie sa ešte presúvame späť do Amadores, ktorá nám príde ideálnejšia na kúpanie a trávime tu čas až do večera.

Pláž Amadores

Rozlúčka s Kanárskymi ostrovmi

Posledný deň máme znovu na programe len kúpanie. Amadores je asi najkrajšia pláž na celej Gran Canarii, a deň trávime tu. Síce dnes sú tu aj trochu vlny, ale v kúpaní nám to vôbec neprekáža, a my si vychutnávame náš posledný deň na Kanárskych ostrovoch. Odlietame až večer, takže máme v podstate ešte celý deň.

Podvečer zamierime späť na letisko, kde odovzdávame auto.  Ešte si prebaľujeme veci, keď zisťujeme, že sme si nechali v aute šľapky, a tak utekáme naspäť k prepážke a pýtame sa, že či nám ešte môžu na chvíľu vrátiť kľúče. Našťastie to nie je problém, vyzdvihneme zabudnuté šľapky a znovu odovzdávame kľúče od auta.

Potom už môžeme v pokoji prejsť kontrolami a za chvíľu už sedíme v lietadle smerujúceho do francúzskeho Nantes.