Česko: Adršpašsko-teplické skaly a okolie

Česká koruna (CZK)

Typ ETyp E

Čeština

Český Adršpach so svojím skalným mestom nás lákal už dlhšiu dobu, ale akosi nikdy na jeho návštevu nebol vhodný čas. Až tento rok, keď spolu so sviatkom 15. septembra a jedným dňom dovolenky nám vznikli štyri voľné dni. Žiadne lacné letenky sme na tento dátum nenašli, tak sme sa rozhodli, že niekde vyrazíme autom. Trochu nevhod nám prišlo, že takmer všade ukazovala predpoveď na víkend non-stop dážď. Aj na Adršpach bola predpoveď všelijaká, napriek tomu sme rozhodli, že predsa sem vyrazíme, a teda neoľutovali sme to.

Ubytovanie a čo vidieť v Adršpachu

Ubytovanie sme rezervovali na poslednú chvíľu - deň pred odchodom, takže veľa ubytovacích zariadení bolo už vypredaných. Ale našli sme Penzión Adler v malom mestečku Police nad Metují asi 20 km vzdialených od Adršpašských skál. Penzión bol veľmi pekný, čistý s výbornými raňajkami a super strategickou polohou. Mali sme z neho blízko ku všetkým atrakciám, ktoré sme mali v pláne počas troch dní navštíviť.

Hoci najväčšou atrakciou celej oblasti sú určite Adršpašské skaly, celá táto oblasť má mnoho ďalších zaujímavostí, skalných miest, možností na turistiku. Aký bol teda náš program a čo sme tu stihli navštíviť:

1. deň – Teplické skaly, vyhlídka Čáp
  2. deň – Broumovské steny, Adršpašské skaly, Skalní mesto Ostaš
  3. deň – sme sa presunuli do Poľska a navštívili sme Park Narodowy Gór Stolowych – o tom sa ale rozpíšeme v samostatnom článku

Teplické skaly

Z Bratislavy do Adršpachu

Adršpašské skaly sa nachádzajú na severe Čiech blízko poľských hraníc. To znamená, že z Bratislavy sem je to okolo 370 - 400 km, záleží od trasy. Asi najvýhodnejšia trasa vedie cez Brno – Pardubice – Hradec Králové –Trutnov. Treba ale rátať  s tým, že diaľnica ide len zo začiatku a potom už len sporadicky na niektorých úsekoch. Desaťdňová diaľničná známka nás vyšla 310 českých korún. Nás navigácia aj trochu pomotala a cesta nám trvala vyše 5 hodín. Ráno sme vyrážali okolo siedmej a pred jednou sme už stáli na parkovisku pred Teplickými skalami.

Ako prvé sme sa rozhodli navštíviť Teplické skaly, ktoré sú trochu menej známou dvojičkou Adršpašských skál, od ktorých sa nachádzajú len pár kilometrov ďalej. Do oboch areálov sa platí vstup aj parkovné. Vstupné do Teplických skál je lacnejšie, platí sa 110 kč vstup za dospelú osobu a parkovné 150 kč.

Ak by ste išli najkratší okruh v Teplických skalách, tak ten meria 5,5 kilometra. Ak si budete chcieť dať dlhší okruh, tak to bude minimálne 8 kilometrov.

Pomedzi Teplické skály

Pomedzi Teplické skaly

My sme nakoniec mali celkom šťastie. Hoci na dnešný deň nám predpovedalo non-stop dážď, vypršalo sa všetko cestou. Poobede, hoci bolo zamračené už nepršalo. Možno aj to bol dôvod prečo  tu bolo len pár ľudí a skoro celé skaly sme mali len sami pre seba.

Vysokánske teplické skaly

Vysokánske Teplické skaly

Teplické skaly tvoria pieskovcové skaly miestami vysoké až 70 metrov. Nájdete tu mohutné steny, rôzne skalné útvary, kaňony či jaskyne v skalách. Rôzne skalné útvary tu majú svoje názvy, ako napríklad Holub, Korytnačka, Ruka so zmrzlinou, Anjel, atď. A keď sa na skaly zahľadíte správnym smerom a v správnom uhle, naozaj uvidíte tieto predmety.

Indián

V Teplických skalách nájdeme aj zrúcaninu hradu Strmeň. Nie je to síce klasický hrad – z hradu dnes už nič neostalo, ale výhľad z neho je krásny, dokonca aj keď je okolie zahalené v oblakoch a hmle. Tie dodávajú okoliu ešte väčšiu tajomnosť. Na hrad vedie okolo 300 schodov, ktoré sú aj celkom strmé, takže sa aj trochu zapotíte. Každopádne výstup na hrad Strmeň určite stojí za tú námahu.

Schody na skalný hrad Strmeň

A ešte pár schodov na vrchol hradu Strmeň

A ešte pár schodov na vrchol hradu Strmeň

Nám sa najviac páčila časť, kde sa rozdeľuje chodník a začína malý okruh. Tu vstupujeme do úzkeho kaňona, ktorý vedie pomedzi skaly.

Vstupujeme do úzkeho kaňona medzi skalami

Sú tu naozaj pekné úseky, kde sme takmer sami

Cestu nám lemujú vysokánske skaly

Prechádzame cez takúto bráničku

Veľmi pekná je aj zadná časť okruhu

Po malom okruhu sme si prešli aj veľký okruh, ale toto je už menej zaujímavá časť. Hoci z jedného bodu máme veľmi pekný výhľad na skaly.

Zaujímavé je to, že ak chcete ušetriť na lístku a na parkovnom a navštíviť naraz Teplické aj Adršpašsské skaly, tak to môžete urobiť. Z Teplických skál totižto môžete prejsť turistickým chodníkom cez Vlčie skaly priamo do Adršpašských skál. Takto zaplatíte za vstupné a parkovanie len raz a ušetríte. Treba si ale uvedomiť, že takýto okruh bude mať minimálne 20 kilometrov a treba si naň vyhradiť celý deň. Medzi oboma miestami premáva aj vlak (približne raz za hodinu), čiže naspäť sa môžete napríklad aj zviezť vlakom, ak sa vám už nebude chcieť šľapať.

Výhľady počas veľkého okruhu

Toto sme aj my mali v pláne a po okruhu v Teplických skalách sme chceli prejsť po žltej značke až do Adršpašských skál. Od rázcestia modrej a žltej, je to asi 2,5 km. Keď prídeme na rázcestie je už pred štvrtou a v lese pomedzi skalami sa už začína stmievať. Kým by sme teda prešli až do Adršpašských skál, prešli okruh a vrátili sa späť, už by bola tma. Rozhodli sme teda dnes už do Adršpašských skál neísť a vraciame sa teda späť po žltej ku vchodu. Pred štvrtou je už aj kasa zavretá a ani na parkovisku už skoro nikto nie je.

V zadnej časti veľkého okruhu

V zadnej časti veľkého okruhu

Vyhlídka Čáp

Smerujeme smerom na naše ubytovanie do Police nad Metují, cestou sa ale predsa ešte len niekde zastavíme. Dávame si krátku prestávku a ideme sa pozrieť na vyhliadku Čáp.  Na vyhliadku Čáp vedie krátka prechádzka z osady Skály, ktorá sa nachádza asi 6 kilometrov od Teplických skál.

Prechádzka na vyhliadku cez les

Zaparkujeme popri ceste hneď na začiatku zelenej značky. Trasa od cesty po vyhliadku má 1,4 kilometra. Zo začiatku ideme pár metrov trochu strmšie, neskôr pohodovou trasou po lese. Nakoniec stúpame na kopec so skalami. Na vrchu stojí malá vyhliadková veža, odkiaľ sa naskytá pekný výhľad aj na okolité Supie či Jiráskove skály.

Vyhliadka Čáp

V osade Skály inak nájdete aj zámok, kde sa nachádza hotel a reštaurácia a keď sa vydáte opačným smerom po červenej značke, tak natrafíte aj na pozostatky hradu Skály.

Výhľad z vyhliadky Čáp na okolie

Výhľad z vyhliadky Čáp na okolie

Broumovské steny

Na druhý deň má byť podľa predpovede o niečo lepšie počasie, čo chceme využiť, a tak skoro ráno vyrážame na neďaleké Broumovské steny. Broumovské steny sú horský masív, ktorý sa tiahne v dĺžke 12 km medzi mestami Broumov a Police nad Metují. V Broumovských stenách nájdeme mnoho turistických ciest, skalných útvarov, vyhliadok a aj skalné bludisko.

Z mestečka Police nad Metují sa presúvame cez Suchý dúl na parkovisko Slavný, odkiaľ začíname dnešnú túru. Z nášho hotela je to asi len 6 kilometrov, čo je úplne super. Parkovisko Slavný by malo byť platené, ale v čase našej návštevy, tu nikto parkovné nevyberal. Tých turistických ciest je tu naozaj mnoho. My sa rozhodujeme, že sa najskôr pozrieme ku Kamenným Hríbom a potom si prejdeme asi 8 kilometrový okruh cez Zajačí rokle, vyhliadku Korunu a Božanovský Špicák.

Kamenné hríby

Kamenné hríby sú zaujímavé skalné útvary, ktoré svojím tvarom pripomínajú skutočné hríby. Takýchto hríbov tu nájdeme viacero, ale najznámejšie sú práve tie blízko parkoviska Slavný. K týmto Kamenným hríbom vedie červená turistická značka. Z parkoviska sú vzdialené len asi 900 metrov príjemnou prechádzkou cez les, takže je to len krátka zachádzka. My sme tu celkom skoro ráno, takže pri hríboch sme úplne sami. Od hríbov pokračujeme po značke ešte asi 100 metrov a prídeme k veľmi peknej vyhliadke, skadiaľ vidíme ďalší zaujímavý skalný útvar: Čertovou Tchýni.

Vyhliadka pri Kamenných hríboch

Od Kamenných hríbov sa potom vraciame naspäť tou istou trasou ako sme prišli až k odbočke na Zajačie Rokle. Odtiaľto na chvíľu pokračujeme po zelenej značke. Chodník strmo klesá a ideme cez hustý les, kde sa napájame na žltú značku, ktorá až vedie väčšinou po rovine. Po pár kilometroch prichádzame asi k najkrajšiemu miestu na tejto trase – Skalnej bráne. Kvôli oblačnosti výhľady nemáme úplne najkrajšie, ale aj tak je to krásne miesto, navyše sme tu úplne sami, takže sa môžeme v pohode pofotiť a vychutnať si ho.

Skalná brána

Výhľad zo Skalnej brány

Od Skalnej brány pokračujeme ďalej po cez les a popri rôznych skalných hríboch. Prichádzame až k odbočke na vrch Korunu, kam je to ďalší kilometer. Rozhodujeme sa ale, že na vrch Koruna vynecháme a pokračujeme ďalej po žltej, neskôr prechádzame na zelenú. Cestou vidíme mnoho nielen kamenných, ale hlavne skutočných hríbov. A to ich ani veľmi nevyzeráme, ale v lese je ich tu plno a mnoho ľudí ich tu aj zbiera.

Chodník vedie cez les popri ďalších skalných útvaroch...

a ďalších hríboch.

a ďalších hríboch.

A nájdeme aj ďalšie vyhliadky

A nájdeme aj ďalšie vyhliadky

Prichádzame k ďalšej odbočke U Pánova kríže. Tu sa vyberieme na malý okruh po žltej značke. Na tomto okruhu prechádzame aj cez Božanovský Špicák, najvyšší vrch Broumovských stien. V jeho okolí na tomto okruhu nájdeme veľmi veľa rôznych skalných útvarov. Veľa z nich má podobu nejakého zvieraťa, takže sa mu hovorí aj Kamenná ZOO. Nájdeme tu ťavu, korytnačku, kačku či mačku.

Korytnačka

Ako prejdeme okruh, trochu sa nám rozprší, takže už len svižným krokom sa vraciame späť na parkovisko po červenej značke, ktorá už vedie po asfaltke až po parkovisko. Našťastie dážď aj oblaky za chvíľku prejdú a znovu vychádza slniečko.

V Broumovských stenách je mnoho ďalších možností na turistiku, ale dajú sa tu spraviť aj okruhy na bicykli, keďže je tu aj množstvo cyklistických tras.

Zaujímavé skaly sú tu na každom rohu

Adršpašské skaly

Samotné Adršpašské skaly sú najkomerčnejším miestom zo všetkých, ktoré sme v tejto oblasti navštívili a aj vstupné a parkovanie je najdrahšie. Ale na druhej strane, areál Adršpašských skál je naozaj krásny a určite stojí za návštevu.

Za parkovanie platíme 200 Kč a za vstup 180 Kč na osobu. Lacnejšie to je, keď si vstup aj parkovanie objednáte dopredu cez web, čo sa aj v hlavnej sezóne odporúča, pretože počet návštevníkov je obmedzený. My sme s tým našťastie nemali problém. Hoci parkovisko je celkom plné a pri vstupe je dosť ľudí, neskôr sa ľudia po areáli roztratia a nie je to až taký problém, že by tu bolo plno. Iné to môže byť v lete a za pekného počasia.

Cukrová homoľa

Okruh cez Adršpašské skaly je dlhý približne 3,5 km. Nie je nijak náročný, ale pripravte si naňho aspoň pár hodín, lebo každú chvíľu budete stáť a fotiť.  Hneď pri vstupe nájdeme jazero Pískovna, okolo ktorého tiež vedie krátky okruh. My sa k nemu ešte vrátime na konci trasy.

Pískovna

Skaly, ktoré pripomínajú najrôznejšie tvary tu nájdeme na každom rohu. Na každý ukazuje šípka aj s názvom. Nájdeme tu znovu rôzne zvieratká, napríklad ťavu alebo papagája. Ale tých útvarov je naozaj veľa. Zaujímavá je Cukrová homoľa, ktorá sa nachádza ešte na začiatku, Krkonošov zub alebo Milenci.

Vchádzame pomedzi vysoké skalné steny

Skalné steny sa vypínajú nad nami

a my prechádzame pomedzi ne úzkymi chodníkmi

a my prechádzame pomedzi ne úzkymi chodníkmi

Približne v polovici okruhu sa napája žltá značka, ktorá spája Teplické skaly s Adršpašskými. Tu je aj možnosť previezť sa na lodičke, toto my ale vynechávame a pokračujeme ďalej v okruhu. Nachádzajú sa tu aj dva vodopády, bohužiaľ v čase našej návštevy bola hladina vody veľmi nízka, takže vodopády vyschli.

Eliškina Veža

Milenci

Druhá polovica okruhu poskytuje snáď ešte krajšie výhľady na najrôznejšie skaly. Veľmi pekný výhľad je na Veľké panoráma. A hneď za ním prichádzame k najslávnejším skalám Pánovi starostovi a Pani Starostovej. Veľmi zaujímavá je aj tzv. Myšia diera – uzučká chodba medzi dvoma vysokými skaliskami, cez ktorú prejde človek len tak akurát.

Myšia diera

Schody cez Myšiu dieru

Starosta a Starostová

Okruh ukončíme pri jazere Pískovna. Okolo jazera vedie ďalší okruh v dĺžke 1 km. Keďže sme ešte mali dosť času a keď už sme tu, rozhodli sme sa prejsť si aj tento okruh. Chodník vedie po brehoch jazera a na konci sa štverá vyššie na vyhliadku, skadiaľ je pekný výhľad.

Okruh okolo jazera Pískovna

Skalné mesto Ostaš

Týmto jazerom končíme našu prehliadku Adršpašských skál a smerujeme k ďalšej atrakcii – Skalnému mestu Ostaš. Ostaš je čerešničkou na torte všetkých skalných miest v tejto oblasti. Nám sa veľmi páčil, napriek tomu, že je menší.  Na parkovisko prichádzame už okolo štvrtej, takže parkovné tu už nikto nevyberá. Ku skalnému mestu vedie modrá značka, ktorá najskôr vedie popri bufete, kde sa môžete aj občerstviť a po ňom chodník pokračuje dohora.

Prichádzame k skalnému mestu Ostaš

Prichádzame k skalnému mestu Ostaš

Ani tu nechýbajú rôzne skalné formácie

Celý okruh má skoro tri kilometre. Pri rozdvojke pokračujeme doľava a stúpame vyššie až nakoniec prichádzame k Frýdlantskej vyhliadke a k nakvyššiemu bodu okruhu – vrchu Ostaš, odkiaľ je skvelý výhľad, v našom prípade aj na prichádzajúcu búrku.

Výhľad z vrchu Ostaš na prichádzajúcu búrku

Výhľad z vrchu Ostaš na prichádzajúcu búrku

Pohľad na skaly a bludisko pod nami

Pohľad na skaly a bludisko pod nami

Prechádzame cez ďalšie vyhliadky, odkiaľ vidíme ďalšie zaujímavé skalné útvary. Potom schádzame nižšie a vchádzame do Bludiska. Niekoľko chodníkov tu prechádza cez úzke chodbičky pomedzi skaly kade tade. Máme pocit, že sme tu v ozajstnom bludisku.

V bludisku

V bludisku

Cez bludisko vedú rôzne chodbičky

Po prejdení bludiska už len pomaly zostupujeme späť na parkovisko a ideme na večeru a späť na hotel. Celá oblasť Broumovských a Adršpašských skál je naozaj krásna. Je tu toľko zaujímavostí, že sa sem určite oplatí prísť minimálne na predĺžený víkend. A keď ste už tu určite sa takisto oplatí si odskočiť do Poľska do Parku Narodowého gór stolowych, kde sa nachádzajú ďalšie zaujímavé skalné mestá a útvary.

Skalné mesto Ostaš

Napriek nie úplne priaznivému počasiu, sme si našu návštevu v oblasti Adršpachu neskutočne užili.  Za dva dni sme toho dosť prešli, ale samozrejme je tu toho na spoznávanie ešte oveľa viac.