Spojené Štáty Americké: priezračné jazero Tahoe

október 2023
Bluelake Inn Heavenly Village, South LakeTahoe - 85 eur / 2 osoby / noc
Dodge Challenger, Alamo - 190 usd / 2 dni
Spojené štáty americké Spojené štáty americké
Washington, D.C.

Americký dolár (USD)

Typ ATyp A
Typ BTyp B

- 6 až -12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu USA na turistické a služobné účely do 90 dní je potrebné mať vstupné povolenie ESTA, o ktorú je potrebné žiadať ešte z domu. Podrobnejšie informácie ako získať povolenie ESTA nájdete v článku.

Vzhľadom na obrovskú veľkosť USA sa klimatické podmienky dosť líšia a najlepší čas na návštevu závisí od konkrétnej oblasti. Aljaška má chladné počasie po celý rok. Najlepší čas na návštevu je júl a august, kedy je najteplejšie (do 20°C) a dni sú najdlhšie. Severozápadné pobrežie je často daždivé počas celého roka. Juhozápad - Kalifornia, Nevada, Arizona, ale aj Florida má stabilné a príjemné počasie aj v zime s teplotami okolo 20°C. Naopak v júli a v auguste sa tu teploty šplhajú do 40°C. Najvhodnejšie na návštevu sú preto jar a jeseň. Severovýchodné pobrežie USA a mestá ako New York a Boston sú v lete horúce a v zime chladné s častými snehovými búrkami. Havaj má príjemné počasie po celý rok.

Angličtina

Jazero Tahoe (Lake Tahoe) leží na západe Spojených Štátov Amerických na hraniciach Kalifornie a Nevady v pohorí Sierra Nevada. Toto sladkovodné jazero je známe hlavne pre jeho priezračnú vodu a nádherné hory v okolí. S hĺbkou 500 metrov sa jedná o druhé najhlbšie jazero v USA. Nachádza sa v nadmorskej výške takmer 1900 metrov a v jeho okolí nájdeme hory, ktoré dosahujú výšku aj cez 3000 metrov. Jazero je obľúbeným cieľom turistov, či už v lete alebo v zime. Hlavne kvôli nádherným scenériám, ktoré ponúka, no v lete aj kvôli kúpaniu, vodným športom, turistike alebo rybačke, v zime sa jeho okolie využíva na lyžovanie a iné zimné športy.

Skaly typické pre jazero Tahoe nájdete hlavne na východnej strane jazera

Zo San Francisca k Jazeru Tahoe

My máme v San Franciscu cestou na Tahiti dva dni času. Rozmýšľame ako ich využiť, keďže priamo v San Franciscu, ale aj v jeho bližšom okolí, sme už niekoľkokrát boli a už to máme celkom pochodené.  A vtedy nám padne do oka práve jazero Tahoe. Síce to nie je úplne blízko a od San Francisca je vzdialené niečo cez 300 kilometrov, za tie dva dni by sme to mohli stihnúť. Pekné fotky tohto jazera nás očarili už dávnejšie, takže je rozhodnuté.

Na cestu k jazeru Tahoe si požičiavame takéto ikonické americké auto

Na cestu k jazeru Tahoe si požičiavame takéto ikonické americké auto

Hotel máme len kúsok od letiska v San Franciscu, a tak ráno vyrážame čo najskôr, ešte za tmy. Cez mesto prechádzame ešte pred rannými špičkami, takže sa dlho nezdržíme. Cestu zo San Francisca môžete zvoliť cez most Golden Gate Bridge alebo San Francisco-Oakland Bay Bridge. Pozor si treba dať na to, že cestou do mesta sú oba tieto mosty spoplatnené. Cestou z mesta ale nimi môžete prejsť zadarmo. My volíme Golden Gate Bridge. Aspoň si ho takto z auta znovu pozrieme. Za mostom potom zastavujeme pri jednej z púmp, kde si dáme rýchle raňajky a pokračujeme smerom na Sacramento.

Všade pri jazere Tahoe vidíme takéto veveričky. Často prídu aj k nám a chcú niečo na jedlo.

Všade pri jazere Tahoe vidíme takéto veveričky. Často prídu aj k nám a chcú niečo na jedlo.

Okrem krátkych zastávok na kávu sa veľmi nikde nezdržiavame a cesta nám ubieha celkom fajn. Smerujeme do dedinky South Lake Tahoe, takže v Sacramente nepokračujeme cestou číslo 80 na Reno, ktorá ide na sever jazera, ale odbáčame na cestu číslo 50. Stále ideme v podstate po rovine a až za Sacramentom, keď prejdeme približne 200 kilometrov začína cesta pomaly stúpať do kopcov. Už ako prechádzame cez hory, naskytajú sa nám nádherné výhľady. Nakoniec prechádzame cez horský priesmyk, ktorý má výšku cez 2200 metrov a potom odtiaľ schádzame dole k jazeru Tahoe. Aj prvé výhľady na jazero Tahoe a jeho okolie stoja za to.

V diaľke vidieť jazero Tahoe

V diaľke vidieť jazero Tahoe

Čo navštíviť v okolí jazera Tahoe?

Našou prvou zastávkou je mestečko South Lake Tahoe. Prichádzame tu okolo jedenástej pred obedom, hneď teda zastavujeme v jednej z mnohých reštaurácií a dávame si obed. South Lake Tahoe je celkom príjemné mestečko. Nájdete tu veľa ubytovacích možností, či už hotelov, lodges alebo aj kempy, veľa reštaurácií, obchodov a všetko, čo by ste mohli potrebovať. Je to akési centrum tejto oblasti. Čo sa nám páči je, že časti mestečka a aj veľa budov je postavených priamo akoby v lese. Teda to znásobuje ten pocit, že sme v horách.

Na niektorých miestach sú spravené aj pekné chodníky na prechádzky

Východná strana jazera Tahoe

My sa dnes vydáme spoznať pravú stranu jazera Tahoe. Sme tu na jeseň, na začiatku októbra, kedy je akési medzisezónne obdobie medzi letom a zimou. No počasie bolo posledné týždne perfektné. Úplne jasno, takmer bezvetrie a teploty sa cez deň šplhajú k 20 stupňom, v noci zasa klesajú aj k nule, a tak to ostáva aj počas nášho celého pobytu.

Slnko ešte celkom hreje, takže ležať na pláži sa ešte dá, pár otužilcov sa dokonca aj kúpe.

My plánujeme navštíviť niekoľko vyhliadkových miest a podniknúť nejaké kratšie túry a užiť si tento pekný deň. Na prvom mieste, sa plánujeme zastaviť na Cave Rock. Je tu krátka odbočka z hlavnej cesty, no platí sa tu 10 dolárov parkovné. My si ale chceme len spraviť pár fotiek a ísť ďalej a na to nám príde dosť platiť za parkovanie, tak tento bod vynechávame a strážnikovi povieme, že sa len otočíme a ideme preč.

Výhľady z Logan Shoals Vista Point

Výhľady z Logan Shoals Vista Point

Len o kúsok ďalej zastavujeme na Logan Shoals Vista Point. Tu je možné zaparkovať pri ceste zadarmo. Je tu spravená vyhliadka a tiež aj vychodených množstvo chodníkov. Trocha sa prejdeme a pofotíme, úplne dole k jazeru ale až neschádzame.

Ďalším miestom, ktoré chceme navštíviť je Chimney Beach. Je to ale dosť obľúbené miesto a je tu len malé parkovisko, ktoré je už plné. Pozeráme, ale vyzerá to tak, že nikto neodchádza, a tak pokračujeme ďalej, zastavíme sa tu ešte neskôr. No ani neskôr sa nám potom nepodarí nájsť tu voľné parkovacie miesto.

V Sand Harbor nájdete veľmi pekné zátoky

V Sand Harbor nájdete veľmi pekné zátoky

Prechádzame na ďalšie pekné miesto. Do Sand Harbor sa platí aj vstupné. Je tu búdka zo zamestnancom, kde platíme 15 dolárov. Potom parkujeme na veľkom parkovisku a prejdeme si okolie. Dá sa tu podniknúť niekoľko prechádzok a sú tu veľmi pekné pláže. Na to, že je október sa tu pár ľudí ešte aj kúpe. Okrem toho sa tu dajú požičať aj kajaky alebo paddleboard a spraviť výlety po jazere. Sú tu tiež záchody a návštevnícke centrum, ktoré je ale už mimo sezónu otvorené len určité dni. Inak je to ale veľmi pekné miesto a trávime tu dosť času. Z vody tu trčia skaly typické pre Tahoe a voda je úplne priezračná. Pobehuje tu množstvo veveričiek, ktoré si stále chodia pýtať niečo na jedenie, my ale pre ne nič nemáme.

Dlhá pláž v Sand Harbor

Dlhá pláž v Sand Harbor

Ďalšia z veľmi pekných zátok v Sand Harbor

Ďalšia z veľmi pekných zátok v Sand Harbor

Dalo by sa povedať, že kdekoľvek pri jazere Tahoe zastaneme, výhľady sú neskutočné. Nemusí nás vôbec trápiť, že na niektorých miestach sme nevedeli zaparkovať. Iné, kde sme zastali, nám to vynahradili. Pri väčšine miest v okolí Tahoe sú tiež cedule, s upozornením, že výskyt medveďov je v týchto miestach bežný v ktorúkoľvek dobu. My sme žiadneho nevideli, no asi sa to môže stať.

Sand Harbor

Celé jazero obchádzať nechceme, no pokračujeme autom ešte ďalej a parkujeme pri Memorial Point. Tu je bezplatné parkovanie ale iba na 20 minút. Popri pobreží jazera je tu vybudovaný pekný chodník, ktorým sa ideme asi dva kilometre prejsť. Chodí tu dosť turistov aj cyklistov a malo by po tomto chodníku ísť prejsť až do Sand Harbor.

Výhľady z okolia Memorial Pointu

Z tohto miesta sa už potom vraciame späť a zastavujeme sa ešte na miestach, ktoré sme vynechali. Prvým z nich je Secret Cove. Auto sa tu dá zaparkovať pri ceste a dole k jazeru je to celkom prechádzka. Tá ale stojí za to. Dole k plážam ide niekoľko chodníkov, treba si vybrať niektorý, stratiť by ste sa nemali a všetkými dôjdete dole k jazeru. Popri jazere sa potom oplatí prejsť. Je tu veľa veľmi pekných pláží. Niektoré sú väčšie, iné zasa menšie, skryté medzi skalami  a i keď teraz to už na kúpanie nie je, aj tak stoja za návštevu. Secret Cove je obľúbená aj medzi nudistami.

Jedno z veľmi pekných zákutí pri Secret Cove

Jedno z veľmi pekných zákutí pri Secret Cove

K Secret Cove musíme prejsť z cesty cez takýto les

K Secret Cove musíme prejsť z cesty cez takýto les

Ďalšou zastávkou smerom k nášmu ubytovaniu je Skunk Harbor.  Je tu malé parkovisko, na ktorom ale teraz je dosť miest. Od jazera sme teraz trocha ďalej a ide tu túra, ktorá má k jazeru približne tri kilometre jednosmerne. No je už pokročilejšia hodina a na jej absolvovanie tam a späť by sme potrebovali aspoň dve a pol hodiny. Tak sa rozhodneme ju už vynechať. No ak by sme mali dostatok času, určite sa ju oplatí absolvovať.

Niektoré úseky pri Secret Cove sú úplne kamenisté

Zephyr Cove je posledným miestom, ktoré dnes navštívime. Parkujeme pri Zephyr Cove Day Use Area, tiež sa tu v sezóne platí parkovné, no keďže je už mimo sezónu, tak ho už nevyberajú. Kým pri väčšine predošlých zastávok nebolo takmer nič, tu vidieť, že sme už bližšie k mestečku a nachádzajú sa tu aj nejaké reštaurácie, ubytovania, je odtiaľto možné podniknúť aj výlety, napríklad loďou po jazere. Tiež je tu dlhá pekná pláž a mólo.

Dlhá pláž pri Zephyr Cove

Ako sa zvečerieva a zapadá slnko, už sa aj ochladzuje. Zastavíme sa ešte v supermarkete na nákup a potom už smerujeme na naše ubytovanie.

Ubytovanie v okolí jazera Tahoe

V okolí jazera sa nachádza množstvo ubytovacích možností, ktoré sú priebežne v okolí celého jazera. Výber potom záleží od toho, ktorú časť chcete navštíviť. My si vyberáme ubytovanie na juhu v South Lake Tahoe, keďže to máme najbližšie a tam prichádzame. Jeden deň sa pozrieme odtiaľto na jednu stranu jazera a druhý deň na druhú. Veľa ubytovaní nájdete aj v Tahoe City alebo v okolí Incline Village, ak by ste išli na sever. Turisti tiež často využívajú ubytovania a v okolitých mestečkách, ktoré nie sú priamo pri jazere napríklad v Carson City. Okrem hotelov a lodges v okolí celého jazera nájdete aj veľa kempov. Záleží dosť aj na období, kedy tam cestujete. Počas sezóny treba rezervovať ubytovanie čo najskôr, keďže čím bližšie k pobytu, bývajú ubytovania dosť vybookované. Ceny tiež nebývajú najlacnejšie a začínajú väčšinou na 100 eurách za noc za izbu.

Móla na parkovanie lodiek v severnej časti jazera Tahoe

Móla na parkovanie lodiek v severnej časti jazera Tahoe

Západná strana jazera Tahoe

Ráno sa prebúdzame do rovnako pekného dňa ako bol včera, no keď vychádzame von z izby zaskočí nás zima. Hádam aj trocha primŕza. Na hoteli si dáme raňajky a hneď vyrážame.

Prvou zastávkou je Tallac Historic Site, čo je ešte v podstate na okraji mestečka. Je to niečo ako skanzen, no po sezóne je už zatvorený. Do vnútra budov sa už teda nedostaneme, ale pomedzi ne sa poprechádzať môžeme. A to tiež stojí zato. Prechádzame až na neďalekú pláž Kiva Beach. Tu už jazero vyzerá trocha inak. Už tu nie sú tie typické skaly, ktoré sme videli na miestach, čo sme navštívili včera a voda je aj celkom ďaleko od brehu dosť malá.

Tradičné drevené stavby v Tallac Historic Site

Tradičné drevené stavby v Tallac Historic Site

Výhľady z Kiva Beach

Výhľady z Kiva Beach

Peknou cestou okolo jazera stúpame nahor. V jednom mieste ideme akoby po vrcholku hory a výhľady z auta sú úžasné, škoda, že nie všade je možné zastať. Zastavujeme na Inspiration Point. Tu sa tiež platí parkovné, no my sa tu zastavujeme len na pár fotiek, tak neplatíme. Sú odtiaľto pekné výhľady na zátoku Emerald Bay. Dá sa odtiaľto podniknúť viacero túru. Niektoré kratšie, iné zasa aj celodenné. Medzi obľúbené kratšie túry patrí túra k vodopádom Cascade Falls.

Výhľady z Inspiration Point smerom na Emerald Bay

Len o kúsok ďalej sa nachádzajú vodopády Eagle Falls. Tie sú dosť obľúbeným cieľom, a tak je tu problém zaparkovať. Aj my najprv celkom dlho čakáme, no keď sa nič neuvoľní, nájdeme miesto trocha ďalej. Sú odtiaľto tiež pekné výhľady na Emerald Bay, no hlavne tu začína túra k vodopádom Eagle Falls. K vodopádom je to len krátky okruh a samotné vodopády nás až tak nezaujali. Skôr zaujali výhľady na okolité hory a jazero. Túr sa tu dá ale podniknúť viacej. Len o niečo dlhšia je túra k Eagle Lake. My nemáme veľa času, tak ju neplánujeme absolvovať, tiež sú tu ale značky, že je na ňu potrebný permit. Či ozaj a ako ho získať, ale nehľadáme.

Výhľady od Eagle Falls smerom na Emerald Bay

Vodopády Eagle Falls

Vysoké hory v okolí Eagle Falls

Vysoké hory v okolí Eagle Falls

Miest, kde sa dá v okolí jazera Tahoe ešte zastaviť je strašne veľa. Nám sa ale náš čas kráti a poslednú zastávku si dáme na Sugar Pine Point Beach. Platí sa tu vstup 5 dolárov a parkujeme na takmer prázdnom parkovisku. Dáme si tu kratší okruh. Najprv ideme cez les, prechádzame k jazeru a potom po jeho brehu. Je tu veľa pekných miest a tiež v lete, musí byť toto miesto ideálne na kúpanie. Je tu aj mólo a nádherná tyrkysovo-modrá voda. Ako asi všade, sú tu aj toalety a menší obchodík, ale ten je už po sezóne zatvorený.

Na Sugar Pine Point Beach ideme najprv cez les

Prichádzame k mólu na na Sugar Pine Point Beach

Prichádzame k mólu na na Sugar Pine Point Beach

Veľmi pekné pobrežie na Sugar Pine Point Beach

Späť do San Francisca

Vôbec sa nám nechce preč a najradšej by sme pri Tahoe ešte pár dní ostali. Dali by sme si nejakú dlhšiu túru, vyskúšali rybačku. No už dnes večer odlietame zo San Francisca na Tahiti, a tak je čas sa pobrať späť.  V jednom z obchodíkov si ešte kupujeme obed a zásoby kávy a môžeme vyraziť. Späť ideme v podstate rovnakou cestou ako sme prišli. Akurát pri San Franciscu potom už neprechádzame cez žiadny most. Smerom do mesta sú platené, čo by možno nevadilo, ale nevieme ako ho zaplatiť. A ak by sme to nezaplatili, požičovňa by si za to naúčtovala ďalší administratívny poplatok. Tak ho radšej obídeme. Na letisku bez problémov vrátime auto a ideme na náš let.

Pekné zákutia pri jazere Tahoe sú takmer všade

Rovnako aj veveričky sú všade

Čakali sme, že jazero Tahoe bude pekné, no prekvapilo nás tým, že to bolo ešte o čosi lepšie ako sme čakali. A my sme už cestou v lietadle rozmýšľali, či sa nám tam ešte niekedy podarí pozrieť a spoznať jeho okolie viacej.