Valentín v Štokholme

február 2011
Bratislava - Štockholm Skavsta, Ryanair - 12 eur / spiatočne / osoba
Letenky do Štokholmu môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Hotel Rex Petit - 185 eur / 2 noci / 2 osoby
Štockholm Skavsta - Štokholm, 20 eur / spiatočne / osoba
Švédsko Švédsko
Štokholm

Švédska koruna (SEK)

Medzi Slovenskom a Švédskom nie je žiadny časový posun

Najlepší čas na návštevu Švédska je leto s príjemnými teplotami a dlhými dňami. Zimy sú dlhé a extrémne chladné s množstvom snehu. Pre priaznivcov zimných športov alebo pre tých, ktorí chcú vidieť Švédsko pod pokrievkou snehu môže však byť ideálne obdobie na návštevu od februára do marca. Polárna žiara sa dá pozorovať od októbra do marca.

Švédčina

Štokholm je hlavné a zároveň najväčšie mesto Švédska a hovorí sa, že jedno z najkrajších hlavných miest v Európe. Či je naozaj najkrajšie, to už musí posúdiť každý sám, ale po jeho návšteve sa k tomuto názoru určite prikláňam. Keďže sa rozkladá na viac ako dvadsiatich ostrovoch nazýva sa aj Benátky severu. Dostať sa zo Slovenska do Švédska nie je problém. Do hlavného mesta lieta z okolia viacero leteckých spoločností stačí len popozerať ponuky leteckých spoločností, prípadne nájsť najvhodnejšie ceny a hor sa za poznaním.  Ale poďme pekne poporiadku, ako sme sa my vlastne dostali do Štokholmu?

Keďže som patril k tým ľuďom ktorý nikdy nikam necestovali, za 25 rokov som sa dostal akurát tak do Londýna a more videl len z preletu ponad La Manche, stále ma to lákalo zájsť sa niekam pozrieť. A ešte keď sa k tomu pridalo okolie a všetci kamaráti začali vyťahovať fotky a príhody, kde čo zažili bolo rozhodnuté. Musím čo najskôr aj ja niekam vycestovať. Možno sa mi to zapáči, a možno už nikdy nikam nepôjdem, ale prečo to neskúsiť? A tak sa začali hľadať informácie, od všetkých možných známych aj neznámych: Kam zájsť? Paríž? Brusel? Amsterdam?

Prvé letenky v živote

A tak som začal sledovať rôzne ceny, spôsoby dopravy a zaujímavosti z rôznych miest. Až som jeden januárový večer narazil na letenky do Štokholmu za 7 euro. Super cena, pomyslel som si a hneď som volal priateľke.  Priateľka už vtedy bola cestovateľka, a tak ani chvíľu neváhala a súhlasila. A tak za asistencie kamaráta na telefóne sa začali kupovať letenky. Prvý krát výber letu, vyplnenie všetkých údajov, potvrdenie platby... platba neprešla... Druhý krát výber letu, vyplnenie všetkých údajov, potvrdenie platby... platba neprešla... a keďže to boli moje prvé kupované letenky, nemal som s tým žiadne skúsenosti, nevedel som prísť na to, v čom môže byť problém, tak som to vzdal. No celú noc mi to nedalo a tak som začal ďalší deň zisťovať, kde môže byť problém. Prečo to nejde kúpiť? No po skontrolovaní internet bankingu bol problém vyriešený. Na mojej karte bol limit pre platby cez internet nastavený na 0 eur, tak jasné, že platba ani nemohla prebehnúť. A tak som rýchlo pozháňal inú kreditku a hor sa zasa do kupovania. Len som sa trocha obával, čo ak sa za ten čas letenky za 7 euro už vypredali a ceny išli hore? Po príchode na stránku leteckej spoločnosti som ostal milo prekvapený. Ceny leteniek klesli na 6 euro a dokonca sa objavilo aj viac termínov v tejto cene. Pri jednom termíne bola možnosť aj stráviť v Štokholme Valentína, a tak bolo rozhodnuté.

Ubytovanie v Štokholme

Do nášho odletu zostával menej ako mesiac, a tak sme začali zháňať čo najviac informácií o Štokholme, spôsobe cestovania po meste, všetkých možných atrakciách a hľadať si ubytovanie. Ubytovanie sme začali riešiť ako druhé po letenkách. Podstatné pre nás bolo, aby sme mali čo najlepší pohyb po meste, čiže sme hľadali niečo blízko pri autobusovej zastávke alebo zastávke metra, no ideálne by bolo niečo v centre mesta. Keďže Švédsko, ako severská krajina je jedna z najdrahších v Európe, cena hotelov je v Štokholme dosť vysoká. Najprv sme ubytovanie hľadali cez rôzne servery, no nakoniec sme vyberali cez stránku www.booking.com. Spomedzi širokej ponuky sme si vybrali Hotel Rex Petit, ktorý sa ukázal ako dobrá voľba. Nachádzal sa v centre mesta, neďaleko zastávky metra a v cene izby ponúkal aj veľmi chutné raňajky. Izby boli síce malé, ale veľmi čisté a útulné, a to všetko za slušnú cenu, nás vyšiel na 1690 švédskych korún čo bolo asi 200 eur na dve noci pre dve osoby. Je to síce riadne prehnaná cena, ale v Štokholme to bol jeden z tých najlacnejších hotelov. Po výbere ubytovania nastal ešte jeden menší problém. Na letisko Stockholm Skavsta ktoré je od Štokholmu vzdialené asi 100 kilometrov, sme mali priletieť asi o jedenástej večer. A tak sme začali zisťovať ako sa dostať v noci do hotela, a či to vôbec bude možné. Nakoniec padla voľba na prespanie na letisku keďže blúdenie v noci po meste, ktoré vôbec nepoznáme a ešte na mojej prvej ceste mi nepripadalo ideálne.

Čas sa krátil a náš odlet sa pomaly blížil. Dva dni pred odletom v úžasných slovenských správach hlásili, že vo Švédsku je snehová búrka, rušia sa lety lietadiel, nepremávajú autobusy, tak si hovorím: no super nakoniec nám to ešte zrušia. A tak som sledoval stránku letiska, na ktorej boli všetky odlety a prílety na čas a tak prišiel aj čas nášho odletu.

Noc na letisku a prvý deň v Štokholme

Z Bratislavského letiska sme odlietali na čas, približne o ôsmej večer a po približne dvoch hodinách sme už pristávali na letisku Skavsta. Po prílete nás zaskočila poriadna zima i keď sme ju čakali, krajina bola nádherne zasnežená, na oblohe samá hviezdička a po snehovej búrke ani stopy. Keďže sme boli rozhodnutý prespať na letisku a do mesta ísť prvým ranným autobusom, zaobstarali sme si ešte lístok na autobus a usadili sa na letisku. Autobusy do Štokholmu odchádzajú spred letiska približne každú polhodinu a cena spiatočného lístka bola približne 40 euro pre dve osoby. Lístok sme si kúpili už večer po prílete v automate a zaplatili kartou, no bola aj možnosť kúpiť ho v stánku.

A hoci je letisko Skavsta skutočne malé, neboli sme sami, ktorí tam nocovali. Okrem nás tam nocovalo aj zopár Rusov a Rakúšania, ktorí tiež prileteli naším letom z Bratislavy. Zaujala nás najmä jedna Číňanka, ktorá si celú noc kreslila rúžom po mape a pobehovala hore dole. Stoličky síce neboli veľmi pohodlné, ale predsa sa nám po spojení troch stoličiek podarilo trochu pospať. Ráno o piatej začal pomedzi ľudí chodiť ochrankár, ktorý každého milo budil so slovami: Good morning, sit up please, people are coming. A tak sme sa pomaly vybrali na autobus.

Asi po hodine a pol cesty autobusom sme dorazili na autobusovú stanicu v Štokholme. Štokholm nás privítal neskutočnou zimou a kopami snehu. Naše prvé kroky viedli do informačnej kancelárie, kde sme si chceli kúpiť Stockholm card, kartu ktorá zabezpečuje voľný vstup do všetkých múzeí v Štokholme a navyše aj bezplatnú dopravu autobusmi a metrom, stačí ju ukázať vodičovi alebo zamestnancovi pri vstupe do metra. Táto karta sa dá kúpiť na 1, 2, 3 alebo 5 dní a jej cena závisí od počtu dní na koľko si ju kúpite. My sme si kúpili dvojdňovú verziu, ktorá stála 500 SEK a začína platiť od prvého vstupu do múzea alebo použitím verejnej dopravy.

Štokholm sa prebúdza

Keďže informačné centrum otváralo až o hodinu, išli sme si ešte zmeniť peniaze. Na Slovensku takmer v žiadnej banke nemali švédske koruny, a tak sa mi podarilo zohnať asi 300 a priateľke približne rovnakú sumu. Zmenárne v Štokholme nás prekvapili o dosť nepriaznivejším kurzom ako bol na Slovensku, ale tak čo už, niekde sme to museli zmeniť. Potom sme sa išli prejsť k blízkej radnici. Radnica  - Stadshus bola postavená v rokoch 1911-1923 a na jej výstavbu bolo použitých až 8 miliónov červených tehál. Každoročne sa tu uskutočňuje slávnostné odovzdávanie Nobelových cien. My sme si obzreli len vonkajšok radnice a vnútorné nádvorie, zvyšok radnice je možné prezrieť v rámci skupinovej prehliadky so sprievodcom. Po tejto krátkej rannej prechádzke sme sa vrátili do informačnej kancelárie, kúpili si Stockholmcard, ku ktorej sme dostali aj mapu a brožúrku s popisom všetkých zaujímavých miest v Štokholme. Keďže bola nedeľa a v pondelok je väčšina múzeí a atrakcií zatvorená, zamestnanci informačnej kancelárie nás na to upozornili a dali nám aj zoznam atrakcií, ktoré môžeme navštíviť v pondelok. A tak sme podľa toho upravili aj náš plán návštevy pamiatok a rozbehli sa do mesta.

Štokholmská radnica - Stadshus

Najprv sme zamierili ku Kráľovskému palácu, jednému z najväčších kráľovských sídel na svete. V kráľovskom paláci sme si pozreli tradičnú výmenu stráží a navštívili niektoré múzeá v paláci. Všade sme mali vstup zadarmo so Štockholmcard. Potom sme chvíľu blúdili úzkymi uličkami starého mesta Gamla Stan, ktoré malo veľmi príjemnú atmosféru. Našli sme aj najmenšiu sochu Štockholmu – Železného chlapca Järnpojkena, ktorý je schovaný v nejakom dvore. Keby odtiaľ práve nevychádzal hlúčik turistov, ani by sme nevedeli, že tam niečo je.  Zablúdili sme aj na veľmi pekné námestie Stortorget s farebnými domčekmi a Nobelovým múzeom.

Domčeky na námestí Stortorget

Ostrov Djurgarden

Po obede sme nasadli na metro a odviezli sa na ďalší ostrov Djurgarden, kde sme navštívili Akvárium a potom zamierili k blízkemu Vasa Múzeu. Opäť sme mali vstupy zadarmo. Vo Vasa múzeu sa nachádza takmer neporušená švédska loď zo 17. storočia, ktorá sa potopila na svojej prvej plavbe v roku 1623. Vasa múzeum je najnavštevovanejším múzeom v Škandinávii a jeho návšteva naozaj stojí za to. Obrovská loď sa nachádza v prítmí a je len jemne osvetlená. Aj keď ležala v mori niekoľko sto rokov, je dobre zachovalá. V múzeu sa okrem iného dozviete o jej histórií a ako ju vyťahovali z vody. Nachádza sa tam aj množstvo diel, kotiev a ďalších nálezov, ktoré vytiahli z vody spolu s loďou.

Blízko je ešte Junibacken, múzeum Pipi dlhej pančuchy a detské divadlo, kam sme sa tiež išli pozrieť, no boli tam väčšinou len rodinky s malými deťmi, tak sme sa veľmi nezdržali. Hoci sme mali na pláne ešte pozrieť Nordické múzeum, no pre krátkosť času, ale najmä preto, že sme po prebdenej noci boli unavení, sme toto múzeum vynechali a vybrali sme sa pomaly smerom k hotelu.

Centrum a výhľad na mesto

Cestou na hotel sme sa ešte zastavili v modernej časti mesta na námestí Sergels Torg. V strede tohto námestia stojí 37 metrov vysoký sklený obelisk, za ním sa nachádza pešia zóna pod úrovňou zeme a napravo stojí Kulturhuset, kultúrne centrum, v ktorom sa nachádza zmenšený model celého Štokholmu. Po príchode na hotel sme sa už len ubytovali, a s boľavými nohami po celodennom chodení sme už len spomínali na nádherný deň a plánovali ďalší.

Námestie Sergels Torg

Na druhý deň ráno sme vyšli z hotela do príjemnej teploty -13 stupňov. Metrom sme sa odviezli na opačnú stranu mesta. Prešli sme na vyhliadku, z ktorej sme mali krásny výhľad na prístav a na staré mesto. Prešli sme dole k prístavu a popri ňom sme prešli na ďalší ostrov Skeppsholmen, nazývaný aj ostrovom múzeí. Najprv sme rozmýšľali, že sa na druhý ostrov prevezieme lodičkou ktorá slúžila ako mestská hromadná doprava, ale prechádzka potom vyhrala. Na ostrov vedie slávny most, na ktorom sa nachádzajú zlaté koruny, ktoré sú jednou z ikon Štokholmu. Na ostrove sa nachádzajú rôzne múzea a zaujímavé divné predmety, okolo ktorých sme sa poprechádzali, z múzeí nás nejako nezaujalo žiadne.

Slávny most na ostrov Skeppsholmen a Kráľovský palác v pozadí

Slávny most na ostrov Skeppsholmen a Kráľovský palác v pozadí

Miestni užívajúci si sneh a 155 metrov vysoká  televízna veža Kaknastormet

Miestni užívajúci si sneh a 155 metrov vysoká  televízna veža Kaknastormet

Po prechádzke po ostrove sme sa autobusom odviezli k televíznej veži Kaknastormet, ktorá je 155 metrov vysoká. Výťahom sa dostanete na vyhliadkové poschodie, z ktorej je krásny výhľad na celý Štokholm. Na tomto poschodí sa nachádza kaviareň, s presklenými stenami, takže sa tam dá pekne zahriať. A my sme boli tiež pekne premrznutí, tak sme si posedeli pri horúcom čajíku.

Výhľad na mesto z veže Kaknastormet

Výhľad na mesto z veže Kaknastormet

Skansen - to najlepšie zo Štokholmu

Naše ďalšie kroky viedli do Skansenu, ktorý sa tiež nachádza na ostrove Djurgarden. Je to vôbec najstarší skanzen na svete, po ktorom boli pomenované všetky ostatné múzeá ľudovej architektúry. Skladá sa zo skanzenu v prírode a zoo s typickými severskými zvieratami ako sú soby, losy, medvede a tulene. V skanzene sa nachádzajú aj typické švédske domčeky, ktoré boli rozobraté a prenesené do skanzenu z rôznych kútov Švédska. Dajú sa tu pozrieť sedliacke domy, panský dom, kostol, škola či rôzne remeselné dielne. V niektorých domčekoch ľudia predvádzali ako sa žilo v minulosti, a tak sme niektoré navštívili. Zaujalo nás ako staršie babičky pekne plynule rozprávali po anglicky. A vôbec nikde vo Švédsku sme nemali problém, že by niekto nevedel po anglicky, či už v autobusoch, obchodoch... V skanzene sme ešte poobzerali zvieratká. Nám sa tento skanzen veľmi páčil a asi každý, kto príde do Švédska by nemal vynechať návštevu tohto najstaršieho skanzenu na svete.

Tradičné švédske domčeky v Skansene pod pokrievkou snehu

Tradičné švédske domčeky v Skansene pod pokrievkou snehu

Na záver dňa sme zamierili do centra mesta, poprechádzali sa po modernej pešej zóne plnej obchodíkov, kaviarní a reštaurácii, a keďže bol práve 14. február všetko bolo vyzdobené a pekne vysvietené srdiečkami.

Posledný deň v Štokholme

Posledný deň nášho výletu sme zamierili do časti mesta, kde bolo pri sebe viacero múzeí, z ktorých sme si vybrali pre návštevu Technické múzeum. V tomto múzeu bola práve vtedy aj výstava NASA ktorú sme chceli vidieť, no Stockholmcard sa na túto časť múzea nevzťahovala a vstupné bolo dosť drahé, tak sme ju nakoniec vynechali. V okolí bolo ešte Policajné múzeum a ďalšie iné. Potom sme sa už len pobrali na autobusovú stanicu a stadiaľ na letisko. Na letisku sme boli asi hodinu pred odletom no náš let nebol na žiadnej informačnej tabuli. A keď sa tam konečne zobrazil, išli sme na letiskovú kontrolu, kde však boli veľmi dlhé rady.  Tak sme sa aj trochu obávali či to vôbec v tom chaose stíhame. No našťastie sa nám kontroly podarilo absolvovať asi 15 minút pred odletom tak sme sa len ponáhľali k nášmu gate a do lietadla.

Štokholm je krásne mesto a pár dní určite nestačí na spoznanie všetkých zaujímavostí čo ponúka. Keďže to bola moja prvá cesta, trocha som sa aj obával či všetko dopadne tak ako má, ako to bude s bezpečnosťou, no našťastie sa nevyskytli ani tie najmenšie problémy a všetko išlo presne tak ako malo a ako sme si to aj predstavovali.  Výlet bol nádherný, preto by som bol rád, keby som si ho ešte niekedy v budúcnosti zopakoval a navštívil všetko, čo som prvýkrát nestihol.