Pár tipov na zaujímavé miesta v južnom Švédsku

august 2022
Kemp Raftarp - 0 eur / noc / 2 osoby
Kemp Vallsnäs - 35 eur / noc / 2 osoby
Švédsko Švédsko
Štokholm

Švédska koruna (SEK)

Medzi Slovenskom a Švédskom nie je žiadny časový posun

Najlepší čas na návštevu Švédska je leto s príjemnými teplotami a dlhými dňami. Zimy sú dlhé a extrémne chladné s množstvom snehu. Pre priaznivcov zimných športov alebo pre tých, ktorí chcú vidieť Švédsko pod pokrievkou snehu môže však byť ideálne obdobie na návštevu od februára do marca. Polárna žiara sa dá pozorovať od októbra do marca.

Švédčina

Hoci južné Švédsko neponúka nejaké ikonické a svetoznáme miesta, no ako takmer v celom Švédsku aj tu je krásna príroda, jazerá, možnosti na turistiku, ale aj mestečká a iné zaujímavosti. Tak ako aj minulý rok cestou do Nórska, aj tento rok sme si vyhradili pár dní času na začiatku a na konci našej cesty, a prešli pár zaujímavých miest vo Švédsku.

Mestečko Ystad

Ystad je príjemné malé mestečko na juhu Švédska s farebnými domčekmi a pekným historickým centrom. Je obľúbenou destináciou nielen pre miestnych Švédov, ale aj pre Nemcov, či iných turistov, ktorí cez Ystad prechádzajú na svojich karavanoch či autách cestou do Nórska či severnejšie do Švédska. Keďže do Ystadu premávajú trajekty z Nemecka aj z Poľska, mnohí turisti si tu dávajú prestávku. Najrýchlejším trajektom sem z nemeckého Sassnitzu trvá cesta len dve a pol hodiny. V Ystade sa určite oplatí zastaviť a vyčleniť si aspoň pár hodín na jeho spoznanie.

Centrum Ystadu s farebnými domčekmi

Centrum Ystadu s farebnými domčekmi

Centrum Ystadu nie je veľmi veľké, a tak si ho v pohode prejdete aj za 2-3 hodinky. Zaujímavé sú tu najmä farebné domčeky s kvetinami na oknách a dláždené uličky. My sme zaparkovali neďaleko mora a blízko centra, kde bolo cez víkend parkovanie zadarmo. Odtiaľto sme sa vydali uličkami smerom na hlavné námestie Stortorget, kde sa nachádza Radnica a Sankta Maria kyrka (Kostol sv. Márie) z roku 1200, čo je najstaršou budovou v meste. Ak tu budete aj večer, určite sa pri nej pristavte. V 51 metrov vysokej kostolnej veži každú štvrťhodinu hrá trubadúr melódiu na medený roh – po celý rok, každú noc, už od 18. storočia.

Zaujímavá architektúra v Ystade

V uliciach okolo námestia sa nachádza množstvo reštaurácii a kaviarničiek. Hoci keď sa povie Švédsko, človek si určite nepredstaví plážovú destináciu, no v čase našej návštevy v Ystade boli okolité pláže a prímorské kempy plné a vyzeralo to tu ako v nejakom stredomorskom letovisku.  My sme síce na pláž nemali čas, ale ak by ste mali viac času, v okolí je veľa pláží na prípadné osvieženie či relax.

Námestie Stortorget v centre Ystadu

Námestie Stortorget v centre Ystadu

Najlepšie je len tak sa túlať uličkami Ystadu

Ales Stenar - švédsky Stonehenge

Približne 20 km od Ystadu sa nachádza jedno zaujímavé miesto zvané Ales Stenar a prezývané aj švédsky Stonehenge. Tento monument je starý viac ako 1400 rokov a pozostáva z 59 kameňov poukladaných do tvaru oválu, resp. trupu lode. Ales Stenar sa nachádza nad útesmi neďaleko malebnej rybárskej dedinky Kåseberga. Autom prechádzame cez celú dedinku až sa dostávame na pobrežie k malému prístavu. Tu parkujeme na platenom parkovisku. Odtiaľto je to zhruba kilometer pešo ku Ales Stenar. Prvé metre prechádzame popri pobrežnej promenáde s množstvom reštaurácii, takže je to výborné miesto aj na večeru. Po pár metroch potom vychádzame vyššie nad útesy až ku Ales Stenar. My sme tu práve podvečer, keď slnko začína zapadať a nie je tu príliš veľa ľudí. Celé okolie je veľmi pekné a z útesov sú nádherné výhľady.

Švédsky Stonehenge – Ales Stenar

Pobrežie pri Ales Stenar

Rekreačná oblasť Snogeholm

Rekreačná oblasť Snogeholm sa rozkladá asi 18 km severne od Ystadu medzi tromi jazerami -Sövdesjön, Snogeholmssjön a Ellestadssjön. Nájdete tu rozmanitú krajinu s vresoviskami, močiarmi, listnatými aj  smrekovými lesmi. Nachádzajú sa tu turistické chodníky na krátke prechádzky alebo dlhšie túry. Môžete tu taktiež vyskúšať rybolov, kanoistiku alebo jazdu na koni, navyše tu môžete kempovať zadarmo.

Srnky na ceste ráno keď odchádzame z kempu Raftarp v Snogeholme

Srnky na ceste ráno, keď odchádzame z kempu Raftarp v Snogeholme

Po rušnom Ystade sme sa presunuli na večer do Snogeholmu, kde sme plánovali prespať v kempe Raftarp. Raftarp nie je komerčný kemp, ale môžete tu prespať zadarmo, nájdete tu toalety a miesta vhodné na grilovanie. Je to tu naozaj veľmi pekné, navyše je tu len pár ľudí.

Na to, že je kemp Raftarp zadarmo, je veľmi pekne upravený

Hrad Torup

V južnom Švédsku sa nachádza množstvo hradov a zámkov. My sme sa rozhodli navštíviť hrad Torup, ktorý sme mali po ceste do Ystadu. Hrad pochádza zo 16.storočia a je veľmi pekne zachovalý. Interiér je síce prístupný len pri špeciálnych príležitostiach, ale má krásne záhrady a okolitý park.   V okolí hradu sa rozprestiera rekreačný areál Bokskogen, kde sa nachádza aj viacero turistických trás, ktoré vedú  bukovými lesmi, cez lúky a popri viacerých jazierkach.

Záhrady a park v okolí hradu

Záhrady a park v okolí hradu

Rybačka v meste Laholm a na jazere Unnen

Po minulom roku, keď sme si užili skvelú rybačku na šťuky na švédskych jazerách, sme aj tento rok chceli zaradiť do nášho programu chytanie rýb aspoň na pár dní. Ako prvé sme si vybrali rieku Laholm v rovnomennom meste. Táto rieka by mala byť dobrým miestom na chytanie lososov. Na rieke sa nachádza elektráreň a pred rybačkou sa odporúča skontrolovať stav prítoku vody do rieky. My sme na rieke strávili takmer celý deň, ale bohužiaľ sa nám žiadneho lososa chytiť nepodarilo. Pravdepodobne preto, že bolo teplé počasie a z elektrárne do rieky nepritekala žiadna voda. Na lov rýb je samozrejme potrebné kúpiť si rybársky lístok. Viac detailov ohľadom rybárčenia vo Švédsku sme zhrnuli v samostatnom článku.

Pekné miesto na rybačku na rieke Laholm, bohužiaľ ryby sme tu nechytili žiadne

Švédsko je krajina jazier a aj na juhu krajiny ich nájdete na každom rohu. Pri mnohých nájdete kempy, kde sa dá kúpať, chytať ryby alebo si prenajať kanoe alebo čln. Aj my sme sa na jeden deň zastavili pri jednom z týchto jazier. Vybrali sme si jazero Unnen a kemp Vallsnäs. Tento kemp sme si vybrali hlavne kvôli možnosti chytať ryby v jazere a požičať si kanoe. Nakoniec sa ale ukázalo, že na rybačku to nebolo až také vhodné miesto a okrem jednej malej rybky sme za celý čas nechytili nič. Napriek neúspešnej rybačke sme ale boli s kempom spokojní. Bol veľmi pekný čistý a v peknom prostredí na brehoch jazera. Má aj pláž, kde sa dá kúpať a miesta na grilovanie. Na jeden celý deň sme si požičali kanoe a prešli sme časť jazera v okolí kempu krížom krážom.

Menšia zátoka jazera Unnen

Losie safari v Makaryde

Našou ďalšou zastávkou po ceste južným švédskom je losie safari blízko mestečka Makaryd. Pokiaľ budete v južnom Švédsku, určite sa tu zastavte, je to skvelý zážitok a nielen pre deti, ale aj pre dospelých.  Na ploche 33 árov tu chovajú niekoľko losov, ale je tu aj časť, kde môžete vidieť bizóny.

V bizónej ohrade

V bizónej ohrade

Bizón

Na safari sa môžete vydať buď vláčikom v skupinke alebo vlastným autom. My sme sa vybrali vlastným autom a bolo to super, lebo sme si mohli okruh prejsť koľkokrát sme chceli a keď bol los blízko cesty, mohli sme si pri ňom stáť koľko sme chceli. Celý okruh má 3 km, ale keďže tu ideme veľmi pomaly, vyzeráme losy a keď nejaké zazrieme, fotíme, tak nám to trvá celkom dlho. Celkovo tu trávime vyše dve hodiny.

Väčšina losov bola skrytá medzi stromami

Ale tento los prišiel úplne blízko k autu

V návštevníckom centre si môžete kúpiť aj konáriky, ktorými nakŕmite losy. Losy sú už naučené, na to že ich kŕmite a niektoré prídu naozaj blízko k autu. My si nakoniec okruh zopakujeme trikrát. Na záver si ešte ideme pozrieť malé kozliatka, ktoré tu chovajú a na vyhliadkovú vežu, ktorá sa nachádza pri vstupe nad reštauráciou. Ak pôjdete na sever Švédska, zrejme losy uvidíte aj vo voľnej prírode, ale ak sa budete túlať po juhu Švédska, tak losie safari v Makaryde je super miesto, kde losy zaručene uvidíte.

Ďalší los si len tak oddychoval pri ceste

Malý losík

Výhľad z veže na areál

Výhľad z veže na areál

Turistika v okolí mestečka Hässleholm

Našou poslednou zastávkou po ceste južným Švédskom je okolie mestečka Hässleholm. Ak sa chcete po ceste Švédskom trochu rozhýbať, tak toto je ideálne miesto, Neďaleko od neho sa nachádza jazero Finjasjön s nespočetným množstvom turistických trás. Jazero Finjasjön je jedným z väčších jazier v oblasti Skåne s rozlohou 10,4 km² a leží neďaleko hradu Hovdala, kúsok od centra Hässleholmu. V jazere sa dajú aj chytať ryby, alebo si požičať kanoe a previezť sa na jazere.

Jazero Finjasjön

Okolo celého jazera vedie turistický chodník dlhý 20 km označený ružovou farbou. Každá trasa v tejto oblasti je označená inou farbou a symbolom. Mnoho turistických trás sa začína pri hrade Hovdala, kde sa dá aj pekne zaparkovať. Turistické trasy väčšinou tvoria okruh a spájajú sa s inými chodníkmi, takže trasy si viete nakombinovať v dĺžke aká vám bude vyhovovať. Opis a mapu turistických trás v oblasti nájdete na stránke mesta.

Farebné značenie trás

My sme si prešli trasu Alslingan, čo je okruh v dĺžke 6 km. Najskôr síce máme trochu problém nájsť začiatok trasy, kde by sa dalo zaparkovať, ale nakoniec po pár minútach prichádzame na malé parkovisko pri Mölleröds. Trasa vedie cez listnaté lesy, močiare a aj unikátny „európsky dažďový prales“. Kráčame po peknom drevenom chodníku. Potom ako vychádzame z lesa, trasa prechádza cez dedinku Finja so zaujímavým stredovekým kostolom Finja kyrka.  Cestou si spravíme aj krátku odbočku k vyhliadkovej veži nad jazerom, kde je ideálne miesto na pozorovanie vtáctva.

Túra Alslingan vedie väčšinou cez takýto les

Zaujímavý kostolík v dedinke Finja

Zaujímavý kostolík v dedinke Finja

Na ďalšiu túru sa presúvame k hradu Hovdala, odkiaľ sa vyberáme žltou trasou k jazierku Hammermolle dam. Je to len o pár kilometrov ďalej, ale krajina sa je tu úplne iná ako na predchádzajúcej túre a skôr nám pripomína naše Malé Karpaty. Na záver trasy si ešte prejdeme hrad Hovdala. Ak budete mať cestu okolo, určite sa pri hrade pristavte, ak aj neplánujete turistiku.

Hrad Hovdala

Jazierko Hammermolle dam

Vyhliadka na okolie hradu a v diaľke jazero Finjasjön

Vyhliadka na okolie hradu a v diaľke jazero Finjasjön

Ešte posledný pohľad na hrad Hovdala