Cestujeme po východnom Slovensku I.

august 2020
Slovensko Slovensko
Bratislava

Euro (EUR)

Typ ETyp E

Slovenčina

Po Slovensku síce cestujeme stále a väčšinu jeho častí sme už niekoľkokrát navštívili, no východ Slovenska sa nám doteraz stále akosi vyhýbal. Po zvážení viacerých možností, ktoré máme naplánované usudzujeme, že tento rok je asi najlepšia príležitosť vydať sa konečne aj tam. A tak sme si na konci augusta povedali, že namiesto toho, aby sme išli niekde k moru, zamierime konečne na Východné Slovensko.

Čo nám ale vôbec nehrá do kariet sú moje problémy s kolenom, a teda sme žiadnu turistiku tentokrát do programu nemohli zaradiť. Museli sme si vyberať skôr miesta, kde nie je potrebné veľa chodenia. Z programu nám teda vypadlo veľa pekných túr, ktoré sme mali v pláne absolvovať. Napriek týmto obmedzeniam sa nám podarilo navštíviť kopec zaujímavých miest, vodopádov, jazier a drevených kostolíkov. Všetko by sme to aj tak navštíviť nestihli a aspoň bude stále dôvod na východ sa ešte pozrieť a absolvovať aj túry.

Pár miest, ktoré by sme chceli vidieť už máme dlhšie v hlavách. Hádžeme ich teda do mapy, hľadáme ešte čo navštíviť v ich okolí a snažíme sa ich aspoň nejako zmysluplne zoradiť. Aby sme nebehali hore-dole a spravili čo najmenej kilometrov. Ubytovanie nerezervujeme v predstihu žiadne. Balíme celú kempingovú výbavu – stan, spacáky, karimatky, gril – však v kempe sa vždy nejaké to voľné miesto nájde.

Hrad a kamený vodopád Šomoška

Našou prvou zastávkou po ceste na východ je hrad a a unikátny kamenný vodopád Šomoška. Nachádza sa na juhu Slovenska, kde našu cestu aj začíname. Odtiaľto budeme pokračovať južnou stranou východného Slovenska až na úplný východ. Severom sa potom vrátime späť.

Hrad Šomoška aj kamenný vodopád sa nachádzajú  v Národnej prírodnej rezervácii Šomoška, pri obci Šiatorská Bukovinka presne na hraniciach s Maďarskom. K hradu a k vodopádu sa dá dostať ako z maďarskej, tak aj zo slovenskej strany. Z maďarskej strany sa dá zaparkovať priamo pod hradom, od slovenskej strany vedie k hradu a k vodopádu krátky náučný chodník.

Hrad Šomoška – výhľad z maďarskej strany

Hrad Šomoška – výhľad z maďarskej strany

Hrad bol postavený na prelome 13. a 14. storočia z čadičových kvádrov vyťažených priamo na hradnom kopci. Z tohto istého materiálu vznikol aj kamenný vodopád, ktorý nájdeme hneď vedľa hradu. Kamenný vodopád je úplne unikátnym miestom na Slovensku a nám skôr pripomína Island. Vodopád vznikol pred niekoľkými miliónmi rokov pomalým tuhnutím lávy, a tak vznikali tieto stĺpiky, ktoré pripomínajú vodopád. Vedľa sa nachádza aj ďalšia atrakcia - kamenné more, čo je vlastne veľká kopa čadičových kameňov uprostred lesa.

Kamenný vodopád je na Slovensku unikát

Od hradu je to k vodopádu len kúsok

Od hradu je to k vodopádu len kúsok

Vodopády v okolí Rožňavy

Od hradu Šomoška pokračujeme ďalej na východ a dostávame sa až do Rožňavy. Okolie Rožňavy je známe nielen Národným parkom Slovenský kras, množstvom jaskýň, ale aj dvomi historickými stavbami – Kaštieľom Betliar a hradom Krásna Hôrka. V Kaštieli Betliar sme už obaja boli pred rokmi, takže počas tejto našej cesty ho vynechávame. Prechádzame popod hrad Krásna Hôrka. Hoci hrad už má novú strechu, momentálne na hrade prebiehajú archeologické vykopávky a na celkovú obnovu hradu je ešte potreba kopa práce, a tak si na jeho znovuotvorenie budeme musieť ešte nejaký ten rok počkať.

Hrad si pozrieme aspoň z cesty

V Krásnohorskom podhradí nás ale zaujala iná pamiatka, a to Mauzóleum rodiny Andráššyovcov. Nachádza sa hneď pri ceste, a tak, keď sme túto zaujímavú stavbu zbadali, hneď sme aj zastali, aby sme si mohli ju mohli obzrieť. Krásne mauzóleum je postavené v secesnom štýle a je zasadené v peknom prostredí obkolesené parkom a stromami. Do vnútra sa platí vstupné 3 eurá, ale aj keď sa nepôjdete pozrieť dovnútra, určite sa oplatí tu aspoň zastaviť a prejsť si to tu aspoň zvonka.

Mauzóleum rodiny Andráššyovcov

Len pár kilometrov za Krásnou Hôrkou sa nachádza nenápadná malá obec Hrhov. Čím ale vyniká je, že priamo v dedine sa nachádza asi 15 metrový vodopád. Hrhovský vodopád je iba jeden z dvoch vodopádov na Slovensku, ktorý sa nachádza priamo v obci.

Pri Hrhovskom vodopáde

Autom sa dá vyviezť takmer priamo k vodopádu. Skoro ho minieme, ale nakoniec zbadáme šípku medzi záhradami, parkujeme a prejdeme cez malý mostík na druhú stranu a po pár metroch sa ocitáme priamo pri vodopáde. Pri vodopáde sme takmer sami a i keď asi by sme ho nezaradili medzi najkrajšie vodopády, ktoré sme kedy videli, oplatí sa tu aspoň zastaviť, keď budete mať cestu okolo.

Hrhovský vodopád padá cez viacero kaskád a je celkom ťažké ho odfotiť, lebo sa schováva za stromy

Hrhovský vodopád padá cez viacero kaskád a je celkom ťažké ho odfotiť, lebo sa schováva za stromy

Len o niečo ďalej sa nachádza jeden z klenotov východného Slovenska – Zádielska tiesňava. Tiesňava je dlhá približne 3 km a v najužších miestach je široká len 10 metrov. Vápencové steny, ktoré obopínajú tiesňavu sa zase šplhajú až do výšky 300 metrov. Tiesňavou sa dá prejsť v rámci náučného chodníka, ktorý je vhodný aj pre deti a potom vystúpiť aj na Zádielsku planinu. Hneď vedľa sa nachádzajú zrúcaniny Turnianskeho hradu a ďalšia prírodná zaujímavosť Hájske vodopády. Ak sa rozhodnete navštíviť všetky tri zaujímavosti, bude to program určite na celý deň.

Hájsky vodopád

Hájske vodopády sa nachádzajú v Hájskej doline neďaleko dedinky Háj a tečú takmer popri ceste. Od cesty vedie niekoľko odbočiek k väčším či menším vodopádom a perejám. Najvyšším je Veľký Hájsky vodopád, ktorý má výšku sedem metrov. Okolo vodopádov je to veľmi pekná prechádzka, určite sa to oplatí zastaviť sa pri nich, pokiaľ tadiaľto budete prechádzať. Vodopády sú výborným výletným cieľom aj v zime, keď sú zamrznuté a vytvárajú krásne ľadové steny.

Ďalší z Hájskych vodopádov

Ďalší z Hájskych vodopádov

Predtým ako dorazíme do Košíc sa ešte zastavujeme v malej obci Jasov, kde sa nachádza Premonštrátsky Kláštor s kostolom a so záhradami. Momentálne to vyzerá, že kláštor sa rekonštruuje a po jeho oprave bude určite ešte krajší. Kláštor sa dá navštíviť v obmedzených časoch v rámci komentovanej prehliadky. V komplexe sa okrem kostola, nachádza aj vzácna knižnica, ktorá obsahuje viac ako osemdesiattisíc kníh a krásne barokové záhrady. My sme sem prišli už po záverečnej, takže dovnútra sme sa nedostali, no aspoň sme si kláštor pozreli zvonka.

Jasovský kláštor v rekonštrukcii

V obci Jasov sa okrem kláštora nachádza aj Jasovská jaskyňa, jedna z najkrajších jaskýň Slovenského krasu.

Okolie Rožnavy a Národný park Slovenský kras ponúka veľmi veľa rôznorodých atrakcii, a dá sa tu spraviť super program na výlet a stráviť tu deň či dva. Ak spojíte návštevu zámku Betliar, turistiku v Zádielskej tieňave, prechádzky okolo vodopádov a návštevu Jasovského kláštora, či jednej z mnohých jaskýň, je o program postarané.

Jasov je od Košíc vzdialený už len pár kilometrov, a preto sa večer presúvame sem a ubytujeme sa vo veľmi peknom novom kempe – Camp Košice, kde trávime večer.

Trebišov a Tokajská vinárska oblasť

Na ďalší deň máme jasný cieľ, najnižší bod na Slovensku, ktorý sa nachádza v Kline nad Bodrogom. Cestou z Košíc, však máme ešte niekoľko zastávok. Prvou je Dargovský priesmyk, ktorý leží priamo na hlavnej ceste medzi Košicami a Zemplínom a nachádza sa tu Pamätník víťazstva.

Na pomedzí rokov 1944 a 1945 tu prebiehali ťažké boje medzi nemeckou a sovietskou armádou, kým 18. januára sa sovietskej armáde podarilo prekonať Dargovský priesmyk. Pamätník tu stojí na počesť padlých vojakov. Okrem neho tu stoja dva tanky a kedysi tu viedol aj náučný chodník okolo zemných zrubov v okolí.

Dargovský pamätník

Jeden z tankov v Dargovskom priesmyku

Jeden z tankov v Dargovskom priesmyku

Ďalšou zastávkou je Trebišov. Je to síce malé mesto, ale nachádza sa tu niekoľko historických pamiatok. Priamo v centre mesta leží krásny barokovo-klasicistický kaštieľ s mestským historickým parkom. Kaštieľ bol postavený grófom Imrichom Csákym v roku 1786 a dnes v ňom nájdeme sídlo Vlastivedného múzea Trebišov s množstvom rôznych stálych aj dočasných expozícií.

Kaštieľ v Trebišove

Za kaštieľom sa nachádza anglický park s jazierkami a fontánkami a Mauzóleom Andrássyovcov. Takisto sa tu nachádzajú ruiny hradu Parič. Určite sa tu oplatí zastaviť a prejsť sa v parku, prípadne navštíviť aj múzeum.

Mauzóleum Andráššyovcov v mestskom parku v Trebišove ešte v rannej hmle

Mauzóleum Andráššyovcov v mestskom parku v Trebišove ešte v rannej hmle

Z Trebišova mierime ďalej na juh do vinárskej oblasti Tokaj. Tokaj je najmenšia slovenská vinárska oblasť, pod rovnakým názvom oblasť pokračuje a rozkladá sa aj v Maďarsku. Na Slovensku do tejto oblasti patrí sedem malých dediniek, v ktorých je množstvo možností na návštevu pivníc, ochutnávku vín a vedie cez ne sieť cyklistických trás.

Vinice v Tokaji

Prechádzame cez vinohrady a trochu sa motáme v okolí obcí Veľká a Malá Tŕňa. Nachádza sa tu aj vyhliadková veža v tvare veľkého dreveného suda s výškou 12 metrov. Z vrchu je pekný výhľad na celé vinohradnícke okolie. Chceli sme zájsť aj na nejakú tú ochutnávku, ale keďže je ešte celkom skoro a navyše sme tu autom, tak ochutnávku tokajského vínka si nechávame na budúce.

Zaujímavá rozhľadňa pri dedinke Malá Tŕňa

Namiesto nej sa krížom popri viniciach presúvame do malej dedinky Klin nad Bodrogom, ktorá leží pri hraniciach s Maďarskom a kde sa nachádza jedno veľmi zaujímavé miesto. Pri rieke Bodrog tu totižto leží najnižšie položené miesto na Slovensku s výškou 94,3 metra nad morom. Na toto miesto upozorňuje malý pamätník. Okolie je tu veľmi pekné a tiché, okrem stĺpika, ktorý upozorňuje na najnižšie miesto sa tu nachádza aj zrúcanina ranogotického kostola z 13. storočia.

Najnižšie miesto na Slovensku  s nadmorskou výškou 94,3 metra

Najnižšie miesto na Slovensku  s nadmorskou výškou 94,3 metra

V neďalekej obci Borša sa zase nachádza kaštieľ Františka II. Rákociho. Kaštieľ je momentálne, ale uzavretý a prebiehajú tu rekonštrukčné práce. Otvorený by mal byť na jar 2021.

Klin nad Bodrogom

Zemplínska Šírava a jej okolie

Odtiaľto sa už presúvame k slovenskému moru - na Zemplínsku Šíravu, aby sme si konečne aj vychutnali trochu oddychu. Z mnohých stredísk  na jeho brehoch si vyberáme stredisko Medvedia hora. Nachádza sa tu reštaurácia, kemp a mólo. Vyzerá to tu naozaj pekne, aj voda je na pohľad priezračná. Ideálne miesto na strávenie pekného popoludnia na slniečku.

Pláž pri kempe Anima na brehu Zemplínskej Šíravy

Ale východ to nie je len Zemplínska Šírava, je tu toho na objavovanie omnoho viac, a tak aj my ideme preskúmať ďalšie okolie. Len pár kilometrov od Zemplínskej Šíravy sa nachádza ďalšie jazero. Síce oveľa menšie, no o to krajšie – Vinianske jazero, s ďalšou zaujímavosťou Vinianskym hradom. My sme síce pri Vinianskom jazere tentokrát neboli, no ak by sme mali trochu viac času, určite sa pozrieme aj k nemu.

Takmer ako pri mori....

Len o niečo ďalej sa nachádza aj jedna z najkrajších atrakcii východného Slovenska – Vihorlatské vrchy a jazero – Morské oko. Jazero Morské oko je tretie najväčšie prírodné jazero na Slovensku a je to ideálne miesto na relax, krátke prechádzky, či turistiku.

Jazero Morské oko

Auto zaparkujeme na záchytnom parkovisku, kde platíme pár eur a vyberáme sa na prechádzku ku jazeru.  K jazeru zájdeme za približne 15 minút po širokej asfaltovej ceste. Jazero je krásne priezračné a pláva v ňom množstvo rýb. Okolo jazera tiež vedie chodník a dá sa celé obísť dokola. Pri brehoch jazera sa nachádza malý kaštielik aj Chata Morské oko.

Nad jazerom sa vypína vrch Sninský kameň, z ktorého je výhľad na okolie a na jazero. Vedie k nemu modrá značka priamo od jazera a výstup k nemu trvá približne hodinu a pol. Po žltej značke sa zase dá dostať k Malému morskému oku.

V okolí Morského oka je množstvo možností na turistiku

V okolí Morského oka je množstvo možností na turistiku

Od Morského oka mierime takmer k ukrajinským hraniciam do dedinky Beňatina, kde sa nachádza krásny lom s tyrkysovo zelenou vodou.

Jazero Beňatina som mala v hľadáčiku už dlho, ale keďže leží tak ďaleko, nikdy sme sa sem nedostali. Lom Beňatina je bývalý travertínový lom, ktorý bol zaplavený. Jazero obkolesujú strmé skalné steny, v ktorých sa našlo aj niekoľko skamenelín vodných živočíchov. Je to krásne miesto, ktoré pripomína chorvátske Plitvické jazerá a dá sa tu na vlastnú zodpovednosť okúpať v studenej vode. Aj v čase našej návštevy sa tu pár ľudí kúpe. Ak ste priaznivcom prírodného kúpania, tak sa určite oplatí odmerať cestu až sem.

Jazero Beňatina

Len pár kilometrov od lomu Beňatina sa nachádza malá obec Inovce. V Inovciach stojí jeden z najmenších drevených kostolíkov na Slovensku – Gréckokatolícky chrám sv. Michala archanjela. Pôvodne sme chrám v Inovciach ani nemali v pláne navštíviť, ale keď už sme tu a zbadáme tabuľu, odbáčame do Inoviec k nášmu prvému drevenému chrámu. Chrám pochádza z 19. storočia a bol vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Stojí na malom kopčeku a na okolí nie je nikto okrem nás, takže si to tu môžeme vychutnať.

Drevený chrám v obci Inovce pri ukrajinských hraniciach

Drevený chrám v obci Inovce pri ukrajinských hraniciach

Národný park Poloniny

Z Inoviec sa už presúvame do najvýchodnejšieho Národného parku na Slovensku – NP Poloniny. Poloniny sú nádhernou časťou Slovenska a sú známe najmä neporušenou prírodou, tmavou oblohou a bukovými lesmi. Niektoré jeho časti tvoria dokonca prales! Žije tu množstvo jedinečných rastlín a živočíchov. Poloniny sú jediným miestom na Slovensku, kde je možné stretnúť zubra v divokej prírode. Takisto je to jedinečné miesto, čo sa týka pozorovanie nočnej oblohy. Podmienky sú tu na to priam ideálne a v roku 2010 boli vyhlásené ako prvý Park tmavej oblohy na Slovensku.

Miniatúra dreveného kostola v najvýchodnejšej slovenskej obci – Novej Sedlici

Miniatúra dreveného kostola v najvýchodnejšej slovenskej obci – Novej Sedlici

Poloniny sa rozkladajú pri poľských a ukrajinských hraniciach a ich najvyšší vrch Kremenec (1207 m.n.m) sa nachádza práve na trojmedzí týchto troch štátov. V Poloninách sa dá podniknúť množstvo zaujímavých túr, najznámejšia vedie práve na vrch Kremenec.

V Poloninách nájdeme niekoľko čarovných malých dediniek s drevenými kostolíkmi a ďalšími zaujímavosťami. Ako prvú navštevujeme dedinku Jalová, ktorá leží blízko vodnej nádrže Stariná. V obci sa nachádza malý drevený kostolík. Drevený chrám sv. Juraja je kópiou pôvodného kostolíka z roku 1745, ktorý bol zaliaty vápnom a bol niekoľkokrát prenášaný.

Malý drevený kostolík v dedinke Jalová

Malý drevený kostolík v dedinke Jalová

Pri odbočke do Jalovej sa nachádza Beskydský Panteón, zaujímavý pamätník venovaný rodákom z Polonín.

Beskydský Panteón

Prechádzame popri vodnej nádrži Stariná a postupne ďalšími malými dedinkami. Zastavujeme sa v obci Uličské Krivé, kde sa nachádza gréckokatolícky drevený chrám, ktorý bol postavený v roku 1718 a je venovaný sv. archanjelovi Michalovi. Je veľmi pekný a aj okolie je pekne upravené.

Drevený chrám v obci Uličské Krivé...

Drevený chrám v obci Uličské Krivé...

Prechádzame postupne až do najvýchodnejšej slovenskej dediny – Novej Sedlice. Nová Sedlica je východiskom pre mnoho túr, napríklad aj na najvyšší vrch Kremenec. Okrem toho sa tu nachádza verná napodobenina Večerníčkovho domčeka, na ktorý sme sa celkom tešili, no momentálne je v rekonštrukcii. Keďže pôvodná chalúpka už bola v zlom stave, navyše stála na pozemku s nevysporiadanými vzťahmi, RTVS tu kúpila kúsok pozemku o niečo ďalej, kam premiestnila chalúpku a zároveň sa pracuje na jej rekonštrukcii. Vedľa domčeka stojí aj malá zmenšenina dreveného kostolíka.

.... a jeho miniatúra v parku v Ulíči

.... a jeho miniatúra v parku v Ulíči

V obci Ulíč je takýchto zmenšenín niekoľko, nachádza sa tu totiž celý park zmenšených drevených kostolov z okolia. Nájdeme tu také, ktoré ešte stoja, ale aj také, ktoré už v skutočnej veľkosti neuvidíme. Naozaj veľmi zaujímavé a oplatí sa tu zastaviť. Nad Ulíčom sa nachádza aj oddychovo-náučná zóna so symbolickými Dverami do NP Poloniny. Nájdete v nej množstvo zaujímavých informácii o prírodnom bohatstve a rusínkej kultúre.

Park miniatúr

Veľmi sa nám tiež páči, že vo všetkých dedinkách sú malé informačné búdky, kde sa dá dozvedieť viac o okolí a tiež vo viacerých dedinách je miesto na táborenie.

Poloniny nás veľmi zaujali a určite sa sem ešte plánujeme vrátiť, keď budeme viac fit, aby sme mohli pobehať aj okolitú prírodu.