Cestujeme po východnom Slovensku II.

august 2020
Slovensko Slovensko
Bratislava

Euro (EUR)

Typ ETyp E

Slovenčina

Na východnom Slovensku je množstvo krásnych a zaujímavých miest. Či už sú to prírodné krásy, mestá, drevené kostolíky alebo iné zaujímavosti. Počas nášho roadtripu sme sa dostali až do najvýchodnejšej dedinky na Slovensku – Novej Sedlice. Z úplne krajného východu Slovenska sa presunieme o niečo severnejšie a máme v pláne prejsť hlavne drevené kostolíky na severovýchode Slovenska.

Drevené kostolíky v okolí Svidníka

Na Slovensku sa zachovalo okolo 50 drevených kostolíkov a ich drvivá väčšina sa nachádza práve na severovýchode Slovenska v okolí Svidníka, ale aj Sniny a Bardejova. Niektoré z nich boli rozobraté a prevezené do rôznych skanzenov, ale mnohé ešte dnes stoja na svojom pôvodnom mieste. Predchádzajúci deň sme už niektoré z nich navštívili v okolí Polonín a dnes sa za nimi vyberieme do okolia Svidníka.

Kostolíky pochádzajú hlavne zo 16. až 18. storočia a zväčša sú postavené na kopci nad dedinou. Každý z kostolov je niečím jedinečný, ale čo majú spoločné je, že sú celé postavené z dreva. Pôvodne dokonca na ich výstavbu neboli použité ani žiadne kovové klince. Väčšina z nich je gréckokatolícka, ale niektoré sú aj rímskokatolícke a evanjelické a vo väčšine sa ešte stále slúžia omše.

Väčšina kostolíkov je normálne zamknutá a ak sa chcete pozrieť do vnútra, tak treba zavolať na telefónne číslo, ktoré je zväčša vyvesené na dverách kostola a miestny sprievodca vám príde kostol otvoriť.

Predchádzajúcu noc sme strávili v Snine a skoro ráno sa presúvame smerom na Svidník, čo nám potrvá približne hodinu a pol. Prvým kostolom, ktorý navštevujeme je Drevený Chrám sv. Michala Archanjela v Ladomírovej. Kostol pochádza z roku 1742 a bol niekoľkokrát zničený a znovu opravený. Dnes je krásne zrekonštruovaný a stojí v centre obce. Kostolík je zapísaný aj v zozname svetového dedičstva UNESCO. Oproti kostolu sa nachádza informačná kancelária, kde vám ochotne poradia, kam sa ešte v okolí vybrať.

Drevený kostol v Ladomírovej

Našim ďalším kostolom je Drevený Chrám v Hunkovciach, ktorý sa nachádza len o pár kilometrov ďalej. Tento kostolík stojí priamo pri hlavnej ceste v areáli cintorína. Tento kostolík sa už v súčasnosti nevyužíva a vnútri je kostol prázdny, takže nemá význam volať kvôli jeho otvoreniu, ale zvonka vyzerá veľmi pekne.

Drevený kostol - Hunkovce

V Hunkovciach priamo pred kostolom odbáčame z hlavnej cesty a ideme do dedinky Korejovce. V Korejovciach nás prekvapí hlavne mobilná predajňa potravín,  ktorú tu práve stretávame.

Drevený kostol v Korejovciach stojí na krásnom mieste na kopci, uprostred dediny. Pred kostolom je malé námestíčko, kde sa dá zaparkovať a potom treba prejsť pešo cez most a po schodoch až ku kostolu. Kostol bol postavený v roku 1764, ale počas druhej svetovej vojny bol veľmi poškodený. Našťastie dnes je kostol znovu obnovený, a tak si ho môžeme obzrieť v celej jeho kráse.

Korejovce

Jeden z chrámov, ktorý sa nám páčil asi najviac sa nachádza v obci Nižný Komárnik. Aj tento, tak ako ten v Korejove, stojí na kopci nad dedinou, skadiaľ je aj pekný výhľad na dedinu a okolie a vidno aj delá, ktoré patria pod vojenské múzeum na opačnom kopci. Pôvodný chrám bol postavený v polovici 18. storočia, ten súčasný ho nahradil v 30. rokoch minulého storočia. Vďaka jeho výhodnej polohe na kopci,  bol počas bojov o Dukliansky priesmyk poškodený len mierne, hoci  vyhorela väčšina dediny.

Jeden z najkrajších drevených chrámov v Nižnom Komárniku

Jeden z najkrajších drevených chrámov v Nižnom Komárniku

Len kúsok od poľských hraníc sa nachádza gréckokatolícky drevený Chrám sv. Kozmu a Damiána vo Vyšnom Komárniku. Stojí hneď vedľa cesty, zaparkovať sa dá oproti pri malom obchodíku. Kostol je krásne zrekonštruovaný, postavený na mieste pôvodného z polovice osemnásteho storočia obkolesený vysokými stromami.

Vo Vyšnom Komárniku sa nachádza jeden z najväčších kostolov

Vo Vyšnom Komárniku sa nachádza jeden z najväčších kostolov

V malinkej dedine Bodružal, iba so 49 obyvateľmi stojí jeden z najstarších drevených kostolov na Slovensku – Gréckokatolícky drevený chrám svätého Mikuláša, ktorý pochádza z roku 1658. A práve do tohto kostola sa nám podarilo aj dostať dovnútra.

Do areálu chrámu v Bodružale vchádzame cez drevenú bráničku

Do areálu chrámu v Bodružale vchádzame cez drevenú bráničku

Sprievodkyňa nám povedala, že v sezóne býva takmer vždy otvorený. Za milodar 2 eurá na osobu + 2 eurá za fotografovanie sme sa mohli pozrieť dnu a dostali sme aj zaujímavý výklad o kostolíku a jeho histórii.

Interiér kostola v Bodružali

Posledný kostolík, ktorý sme navštívili je Drevený chrám v obci Miroľa z roku 1770. Tento kostolík sa nachádza priamo pri ceste na malom kopčeku a zvonku je naozaj krásny.

Drevený kostol v obci Miroľa

Drevený kostol v obci Miroľa

Pamätník na Dukle

Pri poľsko-slovenských hraniciach sa nachádza jedno veľmi zaujímavé historické miesto – pamätník na Dukle s vojenským cintorínom. Keďže sme už aj tak v okolí, toto miesto nemôžeme vynechať. Je zaujímavé nielen pre priaznivcov histórie, ale myslím, že úplne pre všetkých.

Počas druhej svetovej vojny v roku 1944 sa o Dukliansky priesmyk odohrali  ťažké boje. Počas nich tu padlo vyše 60 tisíc československých a sovietskych vojakov. Pamätník vysoký 28 metrov, ktorý bol postavený v roku 1949, tu stojí na ich počesť. V pamätníku sa nachádza obradná sieň a okolo neho sa rozkladá vojenský cintorín, kde je pochovaných niekoľko stoviek vojakov.

O niečo ďalej sa nachádza Duklianska vyhliadková veža vysoká 49 metrov, ktorá bola postavená na mieste pôvodnej drevenej veže z roku 1959. Nová veža bola sprístupnená na 30. výročie Duklianskych bojov v roku 1974.

Odbočku ku veži takmer prejdeme, nachádza sa naozaj len pár metrov pred hranicou. Zaparkujeme  a odtiaľto si prejdeme celé okolie, vyhliadku aj pamätník s cintorínom.  Od parkoviska je to k veži krátka prechádzka. Za malé vstupné sa dá ísť do vnútra vyhliadkovej veže, výťah Vás vyvezie až hore a môžete si obzrieť miesto bojov z vrchu. Vo vnútri sa takisto nachádza pekná historická expozícia.

Vyhliadková veža

Pomaly sa vraciame naspäť, ale berieme to okľukou cez vojenské múzeum pod otvoreným nebom. Nachádza sa tu napríklad model lietadla Lisunov Li-2 alebo rôzne delá., ktoré sme z diaľky zahliadli už predtým.

Lietadlo je súčasťou vojenského múzea pod otvoreným nebom

Pokračujeme zas k ďalšiemu zaujímavému miestu – vojenským bunkrom v lese. Vedie k nim krátka nenáročná prechádzka. Bunkre sú nanovo zrekonštruované, naozaj sa tu oplatí zastaviť.

Vojenské bunkre v lese

Celá oblasť okolo Dukly nás veľmi príjemne prekvapila. Pôvodne sme sa len na chvíľu chceli zastaviť pri pamätníku, ale je tu toho oveľa viac a koho zaujíma história, tak toto miesto naozaj nemôže vynechať.

Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach

Ďalšie miesto, kam som sa už dlho chcela pozrieť, je Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, ale diaľka ma vždy odradzovala. No keď už sme na blízku, stačilo už len nahovoriť priateľa a mohli sme vyraziť aj sem.  Od Dukly a od Svidníka, to je celkom blízko a navyše sme cestou prechádzali cez dedinu s exotickým názvom Havaj. Fotka pri tabuli nesmela chýbať a odtiaľto už pokračujeme do Medzilaboriec.

Havaj

Havaj nemôžeme vynechať :)

Múzeum moderného umenia Andyho Warhola

Múzeum sídli  v budove bývalého kultúrneho domu, ktoré stojí na peknom námestí v centre Medzilaboriec. Samotné múzeum sa rozkladá na dvoch poschodiach. Na 1. poschodí múzea najprv prechádzame cez miestnosť s obrazmi iných autorov. Na 2. poschodí sa nachádzajú miestnosti, v ktorých sú informácie a dokumenty zo života Andyho Warhola, výstrižky z novín a listy, ktoré si vymieňala jeho mama so sestrou medzi Amerikou a Slovenskom.  Odtadiaľto potom prechádzame do haly, v ktorej sa nachádzajú obrazy maliara. Celé múzeum sme si prešli za zhruba hodinu. Múzeum je naozaj veľmi pekné, dokonca zaujalo aj priateľa, ktorý sa o moderné umenie nezaujíma.

Hneď vedľa múzea sa nachádza krásny Pravoslávny chrám  - Chrám svätého ducha.  Oplatí sa zastaviť sa aj pri ňom, prípadne sa pozrieť aj dovnútra. Deň končíme pri vodnej nádrži Domaša. Ubytujeme sa v kempe Monica, kde sa ešte do večera paddleboardujeme a kúpeme v jazere. Proste ideálne zakončenie dňa.

Večer pri Domaši

Bardejov a jeho okolie

Na druhý deň chceme navštíviť jedno z najkrajších slovenských miest – aj tak by sme mohli nazvať mesto Bardejov, ktoré leží na severovýchode Slovenska.  Do Bardejova sme sa veľmi tešili a nemohli sme si jeho návštevu nechať ujsť.

Do mesta sme dorazili ráno okolo niečo po deviatej a v pohode sme zaparkovali priamo v centre len pár metrov od Radničného námestia. Za parkovanie sa platí formou SMS, takže nepotrebujete drobné a platí sa 1 euro za hodinu.

Radničné námestie v Bardejove

Radničné námestie tvorí srdce Bardejova a nachádzajú sa tu takmer všetky hlavné pamiatky mesta. Je celé vydláždené a obkolesujú ho pekne zrekonštruované mestské domy.

Najvýraznejšou stavbou na námestí je Kostol sv. Egídia, ktorý pochádza zo začiatku 15. storočia. Okrem obhliadky interiéru sa oplatí vystúpiť aj na vežu, odkiaľ je krásny výhľad nielen na námestie, ale aj na celé mesto.

Bardejov z výšky

V strede námestia stojí bývalá Mestská radnica, v ktorej sídli Šarišské múzeum. Zaujímavosťou je, že ide o prvú renesančnú stavbu na Slovensku a pochádza z roku 1511.

Po krátkej prechádzke po námestí si sadáme do jednej z mnohých kaviarní, z ktorých je pekný výhľad na námestie a len tak pozorujeme život naokolo a vychutnávame si pekné počasie.

Domy na námestí sú pekne zrekonštruované

Okolo centra Bardejova sa vypínajú mestské hradby, jedny z najzachovalejších nielen na Slovensku, ale aj v Európe a sú zapísané aj na zozname svetového dedičstva UNESCO. Na viacerých miestach sa zachovali aj obranné bašty  alebo veže.

Aj v okolí Bardejova je toho na videnie veľmi veľa. Zaujímavosťou, ktorú by ste nemali vynechať sú Bardejovské kúpele. Bardejovské kúpele sú nielen kúpele, ale nachádza sa tu aj Múzeum ľudovej architektúry. Tento malý skanzen sa určite oplatí navštíviť.  Je to najstarší skanzen na Slovensku a dajú sa tu vidieť zaujímavé ľudové stavby. A keď už budete v Bardejovských kúpeľoch, zastavte sa pri jazierku Dobrý les alebo sa prejdite po náučnom chodníku Čierna Mláka.

Bardejov

Medzi Bardejovskými kúpeľmi a obcou Zborov zase leží jeden z najzachovalejších a najväčších hradných zrúcanín na Slovensku – hrad Zborov. Pochádza zo začiatku 14. storočia a momentálne je v rekonštrukcii, no to nebráni jeho návšteve. Vedie k nemu niekoľko prístupových ciest, tá najľahšia je z obce Zborov po žltej značke by to malo trvať približne 30 minút.

Len pár kilometrov južne od Bardejova, v dedinke Hervartov stojí krásny Drevený kostol sv. Františka z Assisi. Ak budete v Bardejove, určite sa oplatí prísť aj sem, nie je to ďaleko a je to jeden z najkrajších drevených kostolov. Bol celý postavený bez použitia jediného kovového klinca.  Je unikátny aj preto, lebo je to jeden z mála rímskokatolíckych drevených kostolov, väčšina z nich je gréckokatolícka. Do vnútra sa dá dostať, tak ako aj u ostatných kostolíkov, ak zavoláte na číslo na dverách.

O čom sme sa dozvedeli až po našej návšteve je, že v neďalekej obci Dubinné sa nachádza najstarší dub na Slovensku. Vyše 800 ročný strom má obvod kmeňa neuveriteľných 12,5 metra!

Historická Levoča

Našou poslednou zastávkou na ceste domov je ďalšie pekné mestečko, a to Levoča. Obaja sme tu už síce boli, ale keďže to už bolo dosť dávno, chceli sme sa tu aspoň na chvíľu zastaviť a poprechádzať sa po meste.

Parkujeme opäť priamo v centre, neďaleko námestia Majstra Pavla  parkovanie tu funguje rovnakou ako v Bardejove na princípe SMS lístka.  Námestie Majstra Pavla je naozaj veľmi pekné a je obkolesené zaujímavými meštianskymi domami.  Medzi nimi vyniká napríklad Thurzov Dom, Máriássyho dom, Krupekov dom alebo dom Majstra Pavla, v ktorom dnes sídli múzeum Majstra Pavla. Každý z domov má iné zdobenie a je tým pádom unikátnym.

Thurzov Dom v Levoči

V strede námestia sa nachádza Levočská radnica, ktorá v minulosti viackrát vyhorela. V súčasnosti v budove nájdeme expozície Spišského múzea. Vedľa Radnice sa nachádza Klietka Hanby, ktorá v minulosti slúžila na vystavenie previnilcov. Aké by to bolo, sa dá vyskúšať aj teraz a do klietky sa dá vliezť.

Levočská Radnica a Klietka Hanby

Levočská Radnica a Klietka Hanby

Asi najznámejšia pamiatka v Levoči je Chrám sv. Jakuba, ktorý stojí vedľa Radnice. Kostol patrí k najvyšším na Spiši a vo vnútri sa nachádza Gotický oltár majstra Pavla. S výškou viac ako 6 metrov je to najvyšší gotický oltár na svete a aj vďaka tejto pamiatke je Levoča zapísaná aj v zozname UNESCO. Oplatí sa vystúpiť si aj na vrchol veže, skadiaľ sa Vám naskytne pohľad na námestie pod Vami.

Chrám sv. Jakuba

Historické centrum Levoče ohraničujú mestské hradby, ktoré tu stáli už v 13. storočí a mali dĺžku až 2,5 kilometra. Ich súčasťou bolo niekoľko brán a opevnených bášt, z ktorých sa niektoré zachovali dodnes.

Levočská Radnica s Chrámom sv. Jakuba

Neďaleko mesta sa nachádza slávna Mariánska hora, na ktorej leží Bazilika Navštívenia Panny Márie. Na Mariánsku horu sa dá vyjsť pešo alebo autom. Priamo z mesta to na vrchol trvá približne hodinu pešo a pár minút autom. Bazilika je slávnym pútnickým miestom a z vrchu hory je nádherný výhľad na Levoču.

Výhľad na Levoču z Mariánskej Hory

Výhľad na Levoču z Mariánskej Hory

V Levoči končíme svoje putovanie po východnom Slovensku. Samozrejme je tu ešte kopa ďalších zaujímavých miest, kde sme počas tejto cesty neboli, či už kvôli zranenému kolenu, nedostatku času alebo kvôli tomu, že už sme tam boli. Každopádne východ je krásny a táto návšteva určite nebola posledná.