Grónsko: Tasermiut Fjord

Typ ETyp E
Typ KTyp K

Grónčina, Dánčina

Tasermiut Fjord je 70 kilometrov dlhý fjord na juho-západnej strane Grónska. Je to jeden z najkrajších ak nie najkrajší fjord v Grónsku. Fjord obklopujú vysoké hory, ktoré tvoria nádhernú panorámu. Fjord je veľmi obľúbený aj medzi horolezcami, keďže sa tu nachádza niekoľko kolmých stien, ktoré dosahujú výšku cez dvetisíc metrov. Okrem horolezectva sú tu možnosti na turistiku, kajakovanie, kempovanie a hlavne je to aj jedno z najlepších miest na rybačku. Dostať sa doň ale nie je úplne jednoduché, no stojí to za tú námahu.  Ako píšem v predchádzajúcom článku, najprv sa musíte dostať do Nanortaliku, čo je taký východiskový bod do fjordu. Odtiaľ si potom zobrať nejaký organizovaný zájazd alebo niekoho miestneho s loďkou, kto vás tam zoberie.

Pri vstupe do fjordu míňame obrovské ľadovce

Naša návšteva Tasermiut Fjordu

My volíme dvojdňovú návštevu Tasermiut Fjordu. Pred odchodom kontaktujeme niekoľko spoločností a ľudí, ktorí by nás do fjordu mohli vedieť odviesť. Niektorí ani neodpíšu, iní chcú za odvoz a výlet aj 1200 eur, čo nám príde príliš veľa. Nakoniec sa dohodneme so Serano boat tours (https://www.facebook.com/Seranoboattours/)  na dvojdňovom výlete za cenu 3500 dánskych korún, čo je asi 470 eur.

Malá loďka, ktorou ideme do Tasermiut Fjordu

Prvý deň ráno o ôsmej sa stretávame v prístave, kde sa nalodíme do malej loďky, oblečieme ochranné obleky, keďže loďka je otvorená a dosť na nej fúka a smerujeme rovno do fjordu. Už cesta loďkou je neskutočný zážitok. Ideme veľmi pekným prostredím. Keď vplávame do fjordu, nachádza sa tam neskutočne veľký ľadovec. Ani nerozumieme ako sa tam mohol dostať, keď je väčší ako vchod do fjordu. Cestou míňame maličkú dedinku Tasiusaq a jednu farmu, ktorá sa nachádza v dolnej časti fjordu. Ideme približne 50 kilometrov, čo nám trvá asi hodinu a vystupujeme pod horou Ulamertorsuaq. Tu ostávame sami vo fjorde a náš sprievodca odchádza preč. Dohadujeme sa, že nás na rovnakom mieste vyzdvihne ďalší deň.

Ulamertorsuaq

Túra pod Nalumasortoq

Najprv chvíľu chytáme ryby a potom sa vydávame vyššie od fjordu. Počasie je dnes perfektné, na oblohe nie je ani obláčik a nefúka ani vietor. Naším cieľom je dnes túra k hore Nalumasortoq vysokej 2045 metrov, ktorá je známa tým, že vyzerá ako otvorená kniha. Vychádzame vyššie od fjordu a nachádzame pekné rovné miesto, kde by sa dalo kempovať. Tu si dávame obed, nechávame stan a veci, ktoré nepotrebujeme, balíme len nejaké jedlo a vyrážame. Nie je tu žiadny chodník, ale zatiaľ sa nejde veľmi zle. Rastie tu veľa čučoriedok, ktorým neodolávame.

Nalumasortoq – vysoká stena v tvare otvorenej knihy

Nalumasortoq – vysoká stena v tvare otvorenej knihy

Smerujeme pravou stranou smerom do údolia a to je trocha problém. V údolí tečie riečka a na ľavej strane by mal byť chodník. Nevieme aká veľká je riečka, a tak pokračujeme touto stranou. Keď k nej prichádzame, zisťujeme, že je väčšia ako sme si mysleli a museli by sme ju prebrodiť. To sa nám ale nechce, a tak pokračujeme ďalej po tejto strane. To sa ukázalo ako veľmi zlé rozhodnutie. Dostávame sa do hustých kríkov, ktoré sú v niektorých miestach vyššie ako my a husté, že sa takmer cez ne nedá prejsť. Dochádza nám aj voda a v tomto kroví nevieme nájsť žiadny potôčik, kde by sme si vedeli vodu nabrať. Voda v rieke je z ľadovca zakalená a nie je vhodná na pitie. Kilometer sa derieme asi hodinu, potom to vzdávame a vraciame sa späť k riečke. Tu máme celkom šťastie a prichádzame k miestu, kde sa dá rieka preskákať po kameňoch.

Ľadovcová rieka, ktorú potrebujeme prebrodiť

Po preskákaní vychádzame na chodník. No nie je tiež úplne ideálny, je vidieť, že tadiaľ chodí len veľmi málo ľudí. Chodník sa často stratí a znova treba cez krovie. Na tejto strane ale už aspoň tečú malé potôčiky, tak si dopĺňame vodu. Chvíľu ešte pokračujeme, robíme množstvo fotiek, užívame si výhľady na horu a potom sa rozhodujeme otočiť späť.

Okolo nás niekedy poletuje množstvo komárov. Síce to nie je až také zlé ako som očakával, ale niekedy, keď oddychujeme a je úplné bezvetrie, si musíme založiť sieťky, aby nás neotravovali.

Pohľad do údolia, na konci ktorého sa nachádza Nalumasortoq

Bočný pohľad na horu Ulamertorsuaq

Tento výhľad s horami Nalumasortoq a Ulamertorsuaq sa nám páčil asi najviac

Tento výhľad s horami Nalumasortoq a Ulamertorsuaq sa nám páčil asi najviac

Späť ale už nejdeme tak ako sme prišli, ale ideme až k ústiu rieky do fjordu, kde by mal byť mostík. Schádzame až k mostíku a tu sa nachádza kemp s viacerými stanmi. Tento kemp prevádzkuje spoločnosť Tasermiut camp a ak by ste nechceli ísť do Tasermiutu sami ako my, môžete ísť s nimi. Oni vám zabezpečia odvoz do tohto kempu, stany, kompletnú stravu a aj nejaké tie výlety. Zaplatíte si ale približne 550 eur za osobu za noc, čo je celkom dosť.

Mostík, ktorý využívame na prechod rieky pri ceste späť

Doteraz sme nestretli žiadneho človeka, tu pri mostíku stretávame jedného Holanďana a Belgičana. Prehodíme pár slov a vyzerajú veľmi prekvapení, že sme sa tam vynorili len tak sami. Oni sú tam v spomínanom kempe dvanásti a aj so sprievodcami. Rozlúčime sa a pokračujeme k nášmu stanu, ktorý je priamo pod horou Ulamertorsuaq. Večer už len oddychujeme, užívame si nádherné výhľady, chytáme ryby, zbierame čučoriedky, robíme si večeru a ideme spať. Okrem týchto dvoch už nestretávame znova žiadnych ľudí.

Asi najkrajšie miesto, na ktorom sme kedy stanovali

A výhľad zo stanu

A výhľad zo stanu

Noc bola pokojná a takmer ani nefúkalo. Bolo aj celkom teplo, okolo 7 stupňov, no v spacáku extrémne horúco. Ráno plánujeme vstať skôr a dať si ešte nejakú túru, no keď vychádzame zo stanu, zisťujeme, že oblaky sú úplne nízko a okolo takmer nič nie je vidieť. Meníme teda program, dávame si raňajky a počas balenia nášho kempu k nám prichádza polárna líška. Po zbalení schádzame k fjordu, kde do desiatej, kým po nás príde náš sprievodca chytáme ryby. Podarí sa nám chytiť pár pekných kúskov.

Takýto je výhľad ráno, keď vychádzame zo stanu

Keď balíme veci, prichádza nás pozrieť polárna líška

Nie je problém chytiť sivone (Arctic Char), ktoré majú aj 70 centimetrov

Prehliadka Tasermiut Fjordu

Nastupujeme na loďku a smerujeme ďalších asi dvadsať kilometrov na koniec fjordu k ľadovcu. Doobeda sa našťastie oblaky rozplynú a máme znova krásny slnečný deň. Kotvíme pri ľadovci Sermeq, čo je vlastne splaz z Grónskeho ľadovca. Tá hora ľadu pred nami je neskutočná. Dávame si tu dlhšiu prestávku, prejdeme sa k ľadovcu a užívame si výhľady. V jednej chvíli sa zrúti veľká časť ľadu, čo spôsobí až hrôzostrašné zvuky. Tiež tu chytáme ryby a je to tá najlepšia rybačka.

Prichádzame k ľadovcu Sermeq

Prichádzame k ľadovcu Sermeq

Pri ľadovci trávime celkom dosť času, dáme si krátke prechádzky, chytáme ryby a užívame si pekné počasie

Pri ľadovci trávime celkom dosť času, dáme si krátke prechádzky, chytáme ryby a užívame si pekné počasie

Hladina fjordu je úplne pokojná, ako zrkadlo, čo nebýva často

Pohľad z úplného konca fjordu

Pohľad z úplného konca fjordu

Odtiaľto sa po fjorde vraciame trocha späť a kotvíme trocha nižšie. Ideme na krátku túru k ľadovcovému jazeru a ďalšiemu splazu Sermitsiaq. Znova sú tu nádherné výhľady a neskutočne si to užívame. Cestou po fjorde obdivujeme Ketil, najvyššiu horu vo fjorde, ktorá má cez dvetisíc metrov. Cestou tam ešte bola v oblakoch, ale teraz sú na ňu perfektné výhľady. Stojíme ešte na niekoľkých miestach a dávame si krátke prechádzky. Na večer sa trocha rozfúka, a tak vo vlnách prichádzame okolo siedmej večer do Nanortaliku.

V pozadí ďalší splaz ľadovca Sermitsiaq

V pozadí ďalší splaz ľadovca Sermitsiaq

Sermitsiaq a ľadovcové jazero pod ním

Sermitsiaq a ľadovcové jazero pod ním

Cestou späť je už Ketil veľmi pekne vidieť, cestou tam bola ešte v oblakoch

Ďalšie možnosti v Tasermiut Fjorde

Okrem tohto, čo absolvujeme my, sa dá vo fjorde podniknúť viacero túr. Treba ale rátať s tým, že všetko sú to túry neznačené a chodníky takmer neexistujú. Treba byť na to pripravený. Potrebujete tiež mať viacej času a niekoho kto by vás previezol, ak nechcete ísť celým fjordom pešo, keďže rôzne zaujímavé miesta sú od seba dosť vzdialené.

Hora Ketil, v okolí ktorej sa dajú tiež podniknúť pekné ale aj ťažké túry

Hora Ketil, v okolí ktorej sa dajú tiež podniknúť pekné ale aj ťažké túry

Tasermiut Fjord tiež často zdolávajú na kajakoch, tu treba mať ale tiež skúsenosti. Vo fjorde býva veľký odliv a príliv a rozdiel je aj viac ako meter možno aj dva. A to sme čítali, že pri kajakoch je problém, lebo tak veľký odliv vás ťahá dole fjordom, čo asi môže byť niekedy aj nebezpečné.

Malá dedinka Tasiusaq je tiež miesto, kam sa chodí v Tasermiut Fjorde. Dá sa tu aj ubytovať, ak by ste nechceli kempovať a po okolí sa dajú podniknúť rôzne túry napríklad obľúbená je k jazeru Tasersuaq. Neďaleko tiež chodia na výlet na plantáž, kde pestujú stromy, keďže priamo vo fjorde, ale ani vo väčšine Grónska, žiadne stromy nerastú. Toto nás ale až tak nezaujímalo, doma máme stromov dosť.

Neskutočné výhľady sú na každom kroku

Tasermiut Fjord bol pre nás veľmi príjemné prekvapenie. Určite k tomu dopomohlo aj počasie, ktoré bolo perfektné, množstvo rýb, ktoré sme chytili, neskutočne nádherné výhľady ma hory. Prvýkrát sme si vyskúšali kempovanie úplne v divočine, kde sme boli len sami dvaja. Jeho návšteva stála za tie náklady a peripetie s náročnou cestou tam. Ak by sme mali ešte niekedy príležitosť, určite sa tam ešte vrátime a spoznáme ďalšie jeho časti.