Chorvátsko: ostrov Rab

Záhreb

Chorvátska kuna (HRK)

Medzi Slovenskom a Chorvátskom nie je žiadny časový posun

Najlepší čas na návštevu Chorvátska je od júna do septembra. V letných mesiacoch je tu slnečno s teplotami okolo 30°C a so sporadickými búrkami. Kým v júni môže byť more ešte chladné v septembri bude po lete príjemne vyhriate a bude tu aj menej turistov.

Chorvátčina

Po niekoľkých rokoch, kedy sme vždy chodievali na náš obľúbený ostrov Krk, sme sa rozhodli, že tento rok spravíme zmenu a navštívime nejaký ďalší ostrov v Chorvátsku. Ale ktorý? Keďže opäť ideme iba na pár dní, nechceli sme ísť veľmi ďaleko na juh. Zároveň sme hľadali ostrov s peknými plážami, nie príliš rušný a s prijateľnou cenou ubytovania. Rozhodovali sme sa medzi ostrovmi Cres a Rab. Keďže ubytovanie sme bookovali na poslednú chvíľu a na Crese sme už nezohnali nič za rozumnú cenu, tak voľba nakoniec padla na ostrov Rab. Rab je celkom obľúbený medzi turistami a aj pre rodinky s deťmi, lebo na jeho severnej strane sa nachádza veľa pieskových pláží, ale nájdeme tu aj menej rušné miesta.

Na Rabe je množstvo malých pláží s tyrkysovou vodou

Na Rabe je množstvo malých pláží s tyrkysovou vodou

Mesto Rab leží na polostrove

Ako sa dostať na ostrov Rab

Na ostrov Rab premávajú trajekty z dvoch miest. Jedna možnosť je z prístavu Valbiska na ostrove Krk do mesta Lopar na severe ostrova Rab. Trajekt v hlavnej sezóne premáva 4-krát za deň a plavba trvá približne hodinu a pol. Druhou možnosťou je trajekt z pevniny, a to z dediny Stinica do prístavu Misnjak na juhu ostrova Rab. Trajekt chodí približne každú celú hodinu a čas plavby je približne 20 minút. Tento trajekt býva niekedy celkom vyťažený a v tom prípade občas aj posilnia spoje a pridajú ďalšie trajekty.

Prístav Stinica

Ubytovanie na Rabe

Ubytovanie nachádzame v južnej časti ostrova v mestečku Barbat asi 200 metrov od mora. Apartmán s tromi spálňami, obývačkou, kuchyňou a terasou vyšiel na 324 eur na 4 noci a pre 4 osoby. Mal celkom výhodnú polohu, z trajektu je to do Barbatu len 8 km a apartmán bol blízko pláže aj malého obchodu. Čo sa týka samotného Barbatu, tak to nie je mestečko s najkrajšími plážami. Pláže v Barbate sú skôr typické mestské malé plážičky medzi mólami s loďami. Popri pobreží vedie promenáda, a tak sa tu dá večer prejsť, sadnúť si na kávu, či vynikajúcu večeru.

My na ubytovanie prichádzame podvečer, a tak naše prvé kroky vedú práve do reštaurácie blízko nášho ubytovania, kde si dávame typické chorvátske jedlo Lignje na žáru, čiže grilovaný kalamár.

Kalamáre človek v Chorvátsku nemôže vynechať

Kalamáre človek v Chorvátsku nemôže vynechať

Polostrov Kalifront

Polostrov Kalifront je prírodná rezervácia, ktorú tvoria borovicové lesy, do ktorých sa zarezávajú úzke zálivy s tyrkysovou vodou. Celý polostrov je popretkávaný cyklo alebo turistickými chodníkmi a kľudne tu môžete stráviť viac dní len spoznávaním rôznych pláži. Je ich tu totižto množstvo. Autom sa sem ale nedostanete. My parkujeme na konci cesty pri Uvala Gozinka. Je tu ale naozaj len pár miest a keď už prídete neskôr, tak tu nie je možné parkovať. Odtiaľto sa vyberáme na prvú pláž – Uvala Čifnata, ku ktorej je to len pár sto metrov po chodníku. Uvala čiže zátoka Čifnata je jedna z najobľúbenejších, keďže je jedna z najbližších. Okrem turistov, ktorí sem prídu peši, v zátoke kotví aj množstvo lodí.

Uvala Čifnata

Pláž je tu jemná piesková a vstup do vody veľmi mierny. Okrem pláže na konci zátoky je aj na jej bokoch veľa pekných miest, kde sa dá kúpať a kde je viac súkromia ako na hlavnej pláži. Voda je úplne priezračná. Na pláži nie je žiadne občerstvenie, a tak na obed prejdeme do predošlej zátoky – Uvala Gožinka, kde sa nachádza jedna reštaurácia. Nejdeme ale pešo, zoberieme si paddleboard a radšej si zátoku oboplávame. Nie je to úplne jednoduché, keďže nám fúka dosť silný protivietor, ale aspoň si to trochu odmakáme a môžeme sa poriadne najesť. Po obede ideme tak isto paddleboardom naspäť. Neskôr sa ideme prejsť do ďalšej zátoky Dundo. Turistický chodník, vedie krížom cez les. Zo začiatku je síce pekne vyznačený, neskôr sa ale párkrát úplne stráca. Veľké pavučiny nasvedčujú tomu, že veľa ľudí sem asi nechodí. Pláža Dundo nie je až taká pekná ako Čifnata, tak sa len otočíme naspäť a vraciame sa na Čifnatu, kde sa kúpeme až do večera.

Pobrežie popri Uvala Čifnata

Pláže na juhu ostrova

Ďalší deň sa vydávame smerom na juh ostrova, kde sa nachádza vraj jedna z najkrajších pláží na ostrove – pláž Pudarica. Pudarica je vzdialená od nášho ubytovania len nejakých 5 minút cesty autom. Nám však do oka padnú skôr malinké plážičky po ceste na Pudaricu. Parkujeme teda asi pár sto metrov pred odbočkou na Pudaricu na prašnej ceste, ktorá poskytuje parkovanie pre pár áut a schádzame dole na pláž.  Je tu jedna trošku väčšia pláž zvaná Pláža Valentina a potom niekoľko menších, akurát tak vhodných pre jednu rodinu. Jednotlivé pláže s bielymi kamienkami sú oddelené skalami, takže je tu aj viac súkromia a nie sú tu ľudia hlava na hlave.

Malé pláže na juh ostrova skoro ráno

Priezračná voda na malej pláži

Je to naozaj ideálna pláž na kúpanie. Voda je priezračná a postupne sa zvažuje. Výborne sa tu aj paddleboarduje, keďže tu nie sú takmer žiadne vlny. Na paddleboarde ideme preskúmať aj ostrov Dolin, ktorý leží oproti asi 500 metrov ďaleko od našej pláže. Neskôr sa vydáme aj na pláž Pudarica na kávu. Aj Pudarica je pekná, avšak je tu už dosť veľa ľudí a pláž je celkom preplnená.

Na paddleboarde sa jednoducho dostaneme k ostrovu Dolin

Na paddleboarde sa jednoducho dostaneme k ostrovu Dolin

Východ slnka na Kamenjaku

Najvyšším bodom ostrova je vrch Kamenjak s výškou 408 metrov. Takmer pod vrchol sa dá vyviezť autom po strmej ceste plnej serpentín alebo sa sem vydať aj pešo po turistickom chodníku z niekoľkých rôznych miest na ostrove. My sme sa tentokrát rozhodli, že na vrch pôjdeme na východ slnka, a tak sme odviezli autom až na parkovisko pod vrcholom.

Vysielače na vrchole treba obísť, aby sa nám otvorili výhľady

V diaľke vidno ostrov Krk

V diaľke vidno ostrov Krk

Východ slnka

Z miesta, kde parkujeme je to len pár sto metrov na vrchol, kde sa nachádza nejaká budova a vysielače. Ale výhľady odtiaľto naozaj stoja za to. Už po ceste vidno hlavné mesto Rab a ostrov Dolin, kde sme boli predchádzajúci deň na paddleboarde. Z vrchu potom vidno na opačnú stranu, pevninu, ostrov Krk a aj ďalšie malinké ostrovy. Úžasné a tie farby pri východe slnka tomu dodávajú ešte väčšie čaro. Nachádza sa tu aj kamenný trojuholník, ktorý označuje vrchol. Určite sa sem oplatí vyjsť, či už pešo alebo autom.

Na vrchu Kamenjak

Cestou dole

Malý ostrovček Otočič Sv. Juraj

Malý ostrovček Otočič Sv. Juraj sa nachádza oproti hlavného mesta Rab. Je zaujímavý tým, že s pevninou je „takmer“ spojený. Z oboch strán – aj z pevniny – aj z ostrova vybieha kamenné mólo, ale medzi jeho koncami je medzera asi 10 metrov. Je to samozrejme preto, aby mali loďky kadiaľ preplávať. To ale znamená, že ak sa chcete pozrieť na ostrov, tak musíte tých pár metrov preplávať. Je to celkom zaujímavé riešenie a je to aj výborné miesto na skákanie do vody.

Otočič sv. Juraj

Na samotnom ostrovčeku toho veľa nie je. Pri móle sa nachádza malá pláž, kde sa dá okúpať, ale okolo zvyšnej časti sú skôr skaly a útesy. Okolo ostrovčeka vedie chodník a celý sa dá obísť za pár minút. Ak sa sem vydáte, tak je dobré zobrať si so sebou aspoň šľapky alebo nejaké topánky. Pár ľudí sa snažilo prejsť si okolo ostrova bosí, ale množstvo pichliačov z borovíc im to poriadne znepríjemnilo.

Na ostrove trávime napokon asi hodinku, kým opäť preplávame späť na hlavný ostrov a sadneme si na kávu do kaviarne oproti mólu.

Krásne more v okolí ostrova

Krásne more v okolí ostrova

Z ostrova vidno mesto Rab

Z ostrova vidno mesto Rab

Hlavné mesto Rab

Z ostrovčeka sa prechádzame preskúmať mesto Rab. Mesto Rab leží na akomsi polostrove a aby sme sa k nemu dostali, musíme najskôr obísť celý prístav. Potom sa už ale ponárame do úzkych kamenných uličiek mesta, ktoré sú lemované mnohými obchodmi so suvenírmi, kaviarňami a reštauráciami. Prechádzame takmer až na koniec polostrova k veži Tower of Rab, kam sa dá za vstupné 3 eurá vydať aj na vrch a pozrieť si mesto z výšky. V meste sa nachádza niekoľko kostolov a katedrál. A celkovo vládne v meste veľmi príjemná atmosféra a oplatí sa ho navštíviť aspoň na hodinku či dve.

V uličkách Rabu

V uličkách Rabu

Jedno z námestí v meste Rab

Jedno z námestí v meste Rab

V meste Rab je plno fotogenických zákutí

V meste Rab je plno fotogenických zákutí

V pozadí Tower of Rab

V pozadí Tower of Rab

Typické chorvátske kamenné domy

Pláž Mag

Ďalšie dni sa ešte kúpeme opäť na malých plážach na juhu ostrova a v deň odchodu ešte navštevujeme jednu divokú pláž – pláž Mag. Pláž Mag sa nachádza úplne na južnom konci ostrova a aby sme sa na pláž dostali, musíme sa vybrať na túru. Túra sa začína v prístave Misnjak.  Keď prichádzame do prístavu, akurát jedna loď odchádza, a tak pred prístavom stojí v rade pár áut. Musíme počkať, kým sa autá pohnú a nalodia. Keď prídeme k ujovi, ktorý kontroluje lístky, hovoríme mu, že my ideme len na túru, a tak nás nasmeruje, kam máme ísť zaparkovať. Našťastie tu bolo ráno len pár áut, no keď sa vraciame späť kolóna áut čakajúcich na trajekt má vyše kilometra. Takže treba rátať, že budete musieť parkovať aj oveľa ďalej.

Táto časť ostrova je skôr vyprahnutá a skalnatá. Túra k zátoke a pláži Mag je dlhá asi 1,5 km jednosmerne. Jej značená červenou značkou a na začiatku treba prejsť cez bráničku. Hneď na začiatku si nevšimneme, že značka odbáča z poľnej cesty po ktorej kráčame. Nakoniec to ale nevadí, aj po ceste sa dostaneme k pláži. Cestou naspäť ideme po chodníku, ale hodnotíme, že po poľnej ceste sa išlo lepšie.

Na pláži Mag

V niekoľkých recenziách som čítala, že pláž Mag je skrytým pokladom ostrova a je to jedna z najkrajších pláží na ostrove. Bohužiaľ nás až tak neočarila. Pláž je síce pekná, ale sú tu na nej odpadky. Voda je dosť plytká a navyše z blízkej lode tu akurát chytajú ryby, tak ani plávanie nie je úplne najlepšie.  Dlho sa tu preto nezdržíme a vraciame sa späť do prístavu, kde nás nepríjemne prekvapí obrovská kolóna. Nakoniec čakáme len asi pol hodinu, kým sa dostaneme na loď a za ďalších 20 minút už vystupujeme na pevnine v dedinke Stinica.

Odchádzame z Rabu

Uvala Zavratnica

Pred tým ako zamierime domov, ale máme v pláne navštíviť ešte jedno miesto, ktoré je blízko prístavu – Uvala Zavratnica – úzku zátoku, ktorú obklopujú vysoké útesy. Zavratnica sa nachádza za dedinkou Jablanac asi 4 km od prístavu Stinica. Návštevu Zavratnice si tak ľahko skombinujete s pobytom na ostrove Rab.

Prichádzame do zátoky Zavratnica

Do zátoky sa nedostanete autom, ale môžete sa sem dostať pešo – krátkou túrou alebo loďou. Zavratnica je veľmi populárne miesto a množstvo ľudí tu prichádza aj na lodiach, či už súkromných alebo výletných. My parkujeme v dedinke Jablanac a odtiaľto vedie turistický chodník popri pobreží až do zátoky. Po koniec zátoky je to asi 1,5 km jednosmerne a je to príjemná prechádzka. Druhou možnosťou je odparkovať na mieste, ktorý na google nájdete ako Viewpoint Zavratnica a poskytuje na zátoku krásne výhľady zhora. Ak sa od vyhliadkového bodu vrátite asi 100 metrov po ceste späť, tak tu začína druhý turistický chodník. Tento má dĺžku asi 1,2 km. Keďže zostupujete celkom strmo, odporúčajú sa turistické topánky. Do zátoky sa platí vstupné 5 eur na osobu.

Chodník vedie cez tunel aj takéto skaly

Počas túry máme na zátoku nádherné výhľady. Voda je kryštálovo-čistá a má úžasnú farbu. Voda v zátoke je pokojná a výborná aj na šnorchlovanie. Zavratnica je známa nielen kvôli svojej kráse ale aj kvôli jej histórii. Počas druhej svetovej vojny bola Zavratnica strategickým miestom, ktoré slúžilo na úkryt lodí.  Dokonca aj dnes nájdeme pod hladinou potopenú loď, ktorú je možné vidieť počas šnorchlovania. Na konci zátoky sa nachádza malý bufet s nejakým občerstvením a pár lavičiek, na ktoré sa dá zložiť. V zátoke trávime asi hodinku kúpaním a šnorchlovaním, kým sa pomaly poberieme späť.

Zavratnicu sa oplatí navštíviť, ak pôjdete okolo

Na konci zátoky

Sú asi tri hodiny a nás ešte čaká dlhá cesta späť na Slovensko. Odchádzame ale spokojní, že opäť po roku sme v Chorvátsku objavili nové a zaujímavé miesta. Rab sa nám veľmi zapáčil. So svojimi zelenými lesmi, peknými malými plážami a historickým mestom Rab sa určite oplatí navštíviť. A my tu snáď tiež nie sme posledný krát.