Západná Austrália, Perth: Yanchep National Park, Caversham Wildlife Park

Canberra

Austrálsky dolár (AUD)

+6 až +9 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Austrálie je potrebné mať platný cestovný pas a požiadať si online o e-Visitor víza (subclass 651). Podrobné informácie ako požiadať o e-Visitor víza nájdete v tomto článku. Aktuálne informácie si overte na stránke MZV.

Najlepším obdobím na návštevu Austrálie je austrálske leto, od decembra do februára. Teploty v tomto období sú najvyššie. Pokiaľ môžete vyhnite sa vianočným sviatkom, kedy je v Austrálii top sezóna a ceny sú najvyššie. Výborným obdobím na návštevu je aj jeseň od marca do mája, kedy je na väčšine územia stále veľmi príjemne, navyše je aj menej turistov. Austrálska zima trvá od júna do augusta, kedy je chladnejšie. Silné vetry a búrky však môžu prísť kedykoľvek, tak si nezabudnite so sebou zabaliť pršiplášť. Pokiaľ sa chystáte na sever Austrálie, tak tu sú letné mesiace veľmi horúce a vlhké s množstvom dažďa, preto je vhodnejšia návšteva v suchom období od júna do augusta.

Angličtina

Perth to nie je len veľkomesto s modernými mrakodrapmi a pláže v jeho okolí, ale aj rôzne pekné parky. V okolí Perthu v Západnej Austrálii nájdete viacero menších parkov, ktoré stoja za návštevu. Nám po Rottnest Islande ostáva ešte posledný voľný deň. Nakoniec sa ho rozhodneme využiť na návštevu národného parku Yanchep a parku Caversham. Oba parky sa nachádzajú severne od Perthu a návštevu oboch stihnete aj za jeden deň. Ak chcete vidieť kengury, koaly či ďalšie austrálske zvieratká, nevynechajte návštevu jedného či oboch parkov.

Malá a veľká

Yanchep National Park

Národný Park Yanchep je od centra Perthu vzdialený približne 50 kilometrov. Je teda celkom blízko, a tak je veľmi obľúbený aj medzi domácimi. Do parku sa platí aj vstupné, no my využívame náš Park Pass pre Západnú Austráliu, takže už na mieste neplatíme nič. V Perthe sme už boli pred pár rokmi, no vtedy sme tento park vynechali. Teraz ho volíme hlavne kvôli tomu, že je takmer isté, že tu uvidíme voľne žijúce kengury a tiež je to jedno z veľmi mála miest v Západnej Austrálii, kde žijjú aj koaly. Okrem toho sú tu kempy, jaskyne, viacero miest s piknikovými stolmi a grilmi, dá sa tu dobre pozorovať vtáctvo, ale aj zahrať golf a ďalšie aktivity.

Papagáje lietajú všade naokolo

My do Yanchepu prichádzame z Fremantle už za tmy. Máme rezervovaný kemp Henry White Campground, ktorý je veľmi obľúbený, a tak je úplne plný. Aj preto je tu online rezervácia povinná. Je ale celkom dobre rozdelený, tak vôbec nemáme pocit že je tu veľa ľudí. S rezerváciou dostaneme aj kód, aby sme sa dostali do kempu. Už keď prichádzame a otvárame si bráničku do kempu, v tme zbadáme ako na nás z obďaleč pozerá niekoľko kengúr. Zaparkujeme na naše miesto a hneď staviame stan. Je tu veľmi dobre spravená aj kuchynka s grilmi a piknikové stoly, o kúsok ďalej aj pekné čisté sprchy a toalety. Večer už veľmi nemáme čo robiť, tak zaliehame do stanu.

V noci je celkom chladno. Z Kimberley sme zvyknutí, že v noci býva okolo 20 stupňov, no tu je hádam 8, takže je to dosť rozdiel. V noci sa zobudím a počujem ako okolo nášho stanu niečo chodí. Určite to bude kengura. Treba mi hneď aj na záchod, tak vychádzam zo stanu, samozrejme, že hneď uteká. Keď sa rozhľadím a posvietim baterkou, zbadám, že kengury sú všade. V kempe je malá čerstvá tráva, tak sa tu chodia kŕmiť. Kým prejdem na toalety a naspäť vidím ich hádam dvadsať. Mám pred nimi celkom rešpekt, keďže sú veľmi blízko a neviem, čo urobia takto v noci.

Ráno okolo nášho stanu napočítame osemnásť kengúr

Ráno po svitaní, keď vychádzame zo stanu, sú kengury všade. Len v okolí nášho stanu je ich asi 18. Na ľudí sú už asi zvyknuté. Vôbec si nás nevšímajú a to sú niekedy len dva alebo tri metre od nás. Dáme si rýchle raňajky a ideme na nejaké túry po okolí.

Chodníky v Yanchep parku

Chodníky v Yanchep parku

Túr je tu viacero, niektoré sú kratšie iné dlhšie. My si vyberáme Caves Walk Trail, ktorá je so svojimi 4,5 kilometrami najdlhšia. No rôzne ju prepájame aj s inými túrami, tak nakoniec prejdeme asi šesť kilometrov. Táto túra ide okolo viacerých jaskýň, ktoré sú ale zatvorené a ich prehliadky je potrebné si dohodnúť v návštevníckom centre alebo rezervovať online. My len pozorujeme kengury a rôzne pestrofarebné papagáje, ktoré sú všade okolo nás.

Z túry sa vraciame do kempu. Kemp je potrebné opustiť do deviatej, v parku ale môžeme ostať aj ďalej. Pred deviatou ešte prichádza ranger. Večer sme sa totižto mali ešte zaregistrovať, ale keďže bola už tma, tak sme ho nehľadali. Nevadí to, nie sme jediní, len sa spýta či sme to my a poznačí si nás. My si pobalíme naše veci a presunieme sa do inej časti parku.

Táto kengura behala okolo nášho auta do poslednej chvíle. Už sme si mysleli, že pôjde s nami.

Táto kengura behala okolo nášho auta do poslednej chvíle. Už sme si mysleli, že pôjde s nami.

Presunieme sa do časti, kde je možné vidieť koaly. Okolie je tu veľmi pekne upravené a my prechádzame po lúke. Je tu aj kaviareň a obchod so suvenírmi. Je ešte celkom skoro ráno, tak samozrejme sú všade aj kengury. Najlepšie ich vidieť takto skoro ráno alebo neskôr večer. Počas dňa, keď je teplo, oni zalezú a už ich nenájdete.

Potom vchádzame do akejsi botanickej záhrady. Tú si len krížom prejdeme a prechádzame do výbehu, kde sú koaly. Je to ale celkom maličké. Len približne 240 metrov dlhý drevený chodník, v okolí ktorého sú stromy, na ktorých hľadáme koaly. Nájsť ich ale nie je úplne jednoduché. Stromy sú vysoké a oni sa majú kde skryť. Nakoniec nachádzame dve. Sú ale dobré ukryté za lístím a celkom ďaleko.

V Yanchepe je iba pár koál a nie je ich úplne ľahké vidieť. Dobre sa skrývajú.

V Yanchepe je iba pár koál a nie je ich úplne ľahké vidieť. Dobre sa skrývajú.

Prejdeme sa ešte po parku, kde sledujeme papagáje a rôzne vtáctvo ako si vyhrabávajú potravu zo zeme a potom pomaly opúšťame park. Ak by ste hľadali miesto na pekné a bezpečné kempovanie a navyše chceli vidieť voľne žijúce kengury v okolí Perthu, Národný Park Yanchep môže byť tým ideálnym miestom.

Farebné papagáje sú všade

Caversham Wildlife Park

Poobede sa presúvame do druhého parku, ktorý chceme dnes navštíviť – Caversham Wildlife Park. Tento je ešte bližšie pri Perthe a z Yanchepu je to približne 50 kilometrov. Park je súčasťou Whiteman Parku, ktorý ponúka veľmi veľa atrakcií, možností na zábavu alebo oddych. Určite tu môžete stráviť aj celý deň. My z možností, ktoré ponúka vyberáme, že navštívime Caversham Wildlife Park. A to hlavne preto, že sa tu dajú vidieť vombaty. Nie je to už ale park ako Yanchep, ale skôr ako zoo. Zvieratá tu nežijú voľne, ale vo svojich klietkach a výbehoch. Napriek tomu je to fajn miesto, kde môžete vidieť a dozvedieť sa viac o množstve austrálskych zvieratiek. Park je otvorený denne od 9:00 do 16:30 a platí sa tu celkom vysoké vstupné – 34 austrálskych dolárov.  Všetky informácie ale najlepšie pozrieť priamo na stránke parku.

V parku mali celkom veľa bielych kengúr. Môžete ich chovať a hladkať.

V parku mali celkom veľa bielych kengúr. Môžete ich chovať a hladkať.

My teda hneď smerujeme tam, aby sme mali čo najviac času. Kupujeme vstupné, dostávame mapku, podľa ktorej ideme. Majú tu veľa a hlavne austrálskych zvierat, vtákov, plazov. Čo je celkom super, keďže nejaké sme videli v Kimberley, ale na veľkú diaľku. Teraz si ich môžeme pozrieť zblízka. Zaujímavo sú spravené napríklad výbehy, v ktorých sú kengury. Môžete ísť normálne medzi ne, a kŕmiť a hladkať ich. Majú tu aj dosť veľa bielych kengúr. Také sme ešte nevideli.

Ježura je veľmi zaujímavé zvieratko

Konečne vidíme aj vombata

Našu návštevu si plánujeme tak, aby sme o druhej boli v pavilóne, kde sa nachádzajú vombaty. Vtedy sa tam totižto koná „Meetwombat and friends“ kde môžete vidieť vombata a aj sa s ním odfotiť. Tiež tu ale môžete držať pytóna, vidieť ježuru a aj veľa ďalších zaujímavých zvierat. Ako sme aj predpokladali, pred druhou sa tu nazbiera celkom dosť ľudí. Skôr nám to síce pripadá ako atrakcia pre deti, ale užijeme si ju aj my a aj iní dospelí. Po návšteve vombatov pokračujeme v prehliadke ďalších zvierat a našu návštevu končíme pri koalách. Majú ich tu strašne veľa. V určitú hodinu sa dá tiež zobrať ich na ruky a odfotiť sa s nimi. Na toto sa ale platí osobitne vstup. My to teda vynecháme, no keď prídeme do výbehu, kde sú koaly, sme tu úplne sami a akurát ich kŕmia, tak si ich môžeme bez problémov z blízka poobzerať a pofotiť.

Koala

Na záver sa nám nevyhnú menšie problémy alebo šťastie v nešťastí?

Keď pozrieme všetky zvieratá, ktoré chceme vidieť, opúšťame park a smerujeme na parkovisko k nášmu autu. Keď sme prichádzali, tak bolo parkovisko takmer plné a ledva sme našli miesto. Teraz už je tu len zopár áut. Už z diaľky ako prichádzame k nášmu autu sa mi niečo nezdá a pozerám, že máme zadné koleso akési mäkké. Po príchode k autu sa to len potvrdí. Máme defekt. Po celom dni sme celkom unavení a vôbec sa nám nechce, ale nemáme na výber. Musíme vybrať všetko z kufra, vybrať zdvihák a rezervu. Zhodíme sfúknuté koleso a nahadzujeme rezervu.

V Caversham Wildlife Park majú aj tučniaky

V Caversham Wildlife Park majú aj tučniaky

Nevýhodou je, že na tomto aute nemáme plné poistenie a máme dosť vysokú spoluúčasť. Otázne je, ako by to bolo v požičovni, keby sme ho vrátili na rezerve. Na internete pozrieme najbližší autoservis. Je od nás len dva kilometre, tak sa ideme spýtať, čo by stálo zalepenie. Ideme do kancelárie za nejakým vedúcim a vysvetľujeme mu, že sme dostali defekt. Ide s nami to pozrieť a potom odnášame koleso jednému zo zamestnancov. Pýtame sa, že čo to bude stáť. Odpovedá, že ak sa to bude dať zalepiť, spravia nám to zadarmo.

Veľa kengúr v Yanchepe malo vo svojom vačku aj mláďa

Veľa kengúr v Yanchepe malo vo svojom vačku aj mláďa

Sme celkom prekvapený, po asi pätnástich minútach nám prinášajú zalepené koleso. Nechceme ich už zdržiavať, tak ho na auto založím sám. Medzitým sa ešte príde vedúci presvedčiť, či je všetko v poriadku. Odpovedáme, že áno, poďakujeme a odchádzame. V Kimberley sme spravili autom 3000 kilometrov a z toho nejakých 1000 po nespevnených cestách a všetko bolo našťastie v poriadku. V Perthe sme prešli asi 150 po asfalte a hneď sme dostali defekt. Človek si proste nevyberie. Ale bolo to to najlepšie miesto, kde sme ho mohli dostať. Horšie by sa nám to riešilo niekde na Gibb River Road, kde je náhradné koleso nutné a keby sme ho založili, ísť ďalej bez ďalšieho náhradného, mohlo byť celkom riziko.

Po sedemnástich nociach v stane si na poslednú noc v Austrálii rezervujeme hotel. Aby sme si vedeli poriadne pobaliť veci a všetko upratať pred cestou, bude to predsalen lepšie ako niekde v kempe. Večer zájdeme na výbornú večeru a ráno už len na letisko vrátiť auto a odlietame domov.