Kúpanie a paddleboarding na chorvátskom Krku

júl 2022
Škrila Sunny Camping – 33 eur / 2 osoby / noc
Chorvátsko Chorvátsko
Záhreb

Chorvátska kuna (HRK)

Medzi Slovenskom a Chorvátskom nie je žiadny časový posun

Najlepší čas na návštevu Chorvátska je od júna do septembra. V letných mesiacoch je tu slnečno s teplotami okolo 30°C a so sporadickými búrkami. Kým v júni môže byť more ešte chladné v septembri bude po lete príjemne vyhriate a bude tu aj menej turistov.

Chorvátčina

Keďže na začiatku júla máme jeden štátny sviatok, niekedy to vyjde aj na predĺžený víkend, a tým pádom možnosť niekde aspoň na krátky čas vypadnúť. Inak tomu nebolo ani minulý rok, keď nám vyšlo so sviatkom na 5. júla pár dní voľna. Dlho sme nevymýšľali a rozhodli sme sa vybrať sa do Chorvátska. Keďže sme išli len na pár dní, chceli sme ísť čo najbližšie, ale zároveň nás lákal skôr nejaký ostrov ako chorvátska pevnina. A tak veľmi rýchlo padlo rozhodnutie ísť na ostrov Krk. Je totižto blízko, je to ostrov, ale dá sa naň prejsť mostom, takže sa nemusíme zdržiavať loďou a vyzerá to tam veľmi pekne. A keďže tento rok to vyšlo veľmi podobne, tak sme sa pre návštevu Krku rozhodli opäť a vyzerá to tak, že sa z toho pomaly stane každoročná tradícia, otvoriť leto na chorvátskom Krku.

Krásna zátoka na juhu Krku

Cesta z Bratislavy na ostrov Krk

Do Chorvátska sa môžete vybrať viacerými trasami, či už cez Rakúsko a Slovinsko alebo cez Maďarsko. Na ostrov Krk to kilometrovo aj časovo vychádza približne rovnako – okolo 600 km a podľa googlu niečo viac ako 6 hodín. K tomu si ale treba ešte pripočítať zdržanie na hraniciach a nejaké tie prestávky. Pri plánovaní trasy si ale treba zvážiť aj koľko zaplatíme za diaľničné známky. Čo sa tohto týka, tak lacnejšie vyjde cesta cez Maďarsko. Aj my sme sa vybrali cez Maďarsko – naša trasa viedla cez Győr – Szombathely, Lenti  až na hraničný prechod Letenye. Pri používaní navigácie si ale treba dať pozor, pretože navigácia naviguje cez Slovinsko, keďže tadiaľ vedie diaľnica. Tento úsek má len okolo 25 kilometrov, no slovinskú diaľničnú známku by ste museli zaplatiť. Preto my sme to vždy spravili tak, že ako medzibod som si do navigácie vždy pridala Tornyiszentmiklós, a potom už navigácia vedie správne na maďarsko-chorvátsky hraničný prechod Letenye –Goričan.

Tornyiszentmiklós, ktorý si dávama ako medzibod a dva hraničné priechody Letenye - Goričan na mape

Tornyiszentmiklós, ktorý si dávam ako medzibod a dva hraničné priechody Letenye - Goričan na mape

Tu sa taktiež oplatí sledovať dopravnú situáciu a zdržanie na google maps. Hraničné priechody sú tu totižto dva – jeden diaľničný a jeden mimo diaľnice. Veľakrát sa môže stať, že na diaľničnom prechode je zdržanie aj vyše polhodiny, ale na mimodiaľničnom nečakáte vôbec. Takže pár kilometrov pred prechodom si treba pozrieť situáciu a prechod si zvoliť podľa toho. Mimodiaľničného prechodu sa netreba obávať, lebo sa iba zíde z diaľnice, prejde cez hranice a hneď sa dá na diaľnicu znova napojiť.

Na Krku nájdeme mnoho maličkých plážičiek

Maďarskú diaľničnú známku kupujeme online asi deň vopred na stránke e-autopalyamatrica.hu. Na výber je buď mesačná alebo desaťdňová. Najlepšie je, keď si stránku necháte v maďarčine a cenu v HUF namiesto EUR. Lepšie to vždy vychádza zaplatiť v HUF, cenový rozdiel nám vychádzal okolo 5 eur. V HUF vyšla 10 dňová známka naposledy 10 eur a v eurách 15.

V Chorvátsku sa potom platí mýtne priamo keď schádzate z diaľnice buď v hotovosti v kunách, eurách alebo kartou. V minulosti sa platil aj prechod mostom na ostrov Krk, ten však je už od roku 2020 zadarmo.

Krk ponúka aj možnosti na turistiku

Kempovanie na ostrove Krk

Čo sa týka ubytovania, rozhodli sme sa na Krku kempovať. Na ostrove je niekoľko veľkých kempov, ktoré ponúkajú rôzne možnosti ubytovania od mobilných domčekov, chatiek po prespatie vo vlastnom aute či stane. Zvažovali sme hlavne polohu a nakoniec sme si vybrali Škrila Sunny Camping, ktorý sa nachádza na juhu ostrova pri Starej Baške na krásnom mieste. Je to naozaj nádherné pokojné miesto s niekoľkými úžasnými plážami na okolí.

Kemp a jedna z jeho pláží

Kemp a jedna z jeho pláží

Kemp je taktiež v pohode, nachádza sa v ňom jedna reštaurácia, kde sa dá platiť ale len v hotovosti v kunách. Jedinou jeho nevýhodou bolo, že na tak veľký kemp má celkom málo sociálnych zariadení. Cena tiež nie je najlacnejšia, noc v stane tu vychádza okolo 33 eur. Napriek tomu sme si tu pobyt užili. Ku kempu patrí niekoľko pláží – hlavná a najväčšia pre rodiny s deťmi, pre nudistov, pre psov. Nachádza sa tu aj požičovňa vodných skútrov, ktorú sme taktiež využili.

Kempová pláž za západu slnka

Paddleboarding na ostrove Krk

Najlepšie na tomto kempe ale je, že keď sem prídete, zaparkujete auto a už nemusíte po celý čas nikde chodiť von z kempu. My sme prišli už ráno okolo deviatej a hneď sme sa mohli ubytovať. Potom ako sme si rozložili stan, sme si nafúkli paddleboard a vyrazili na pláž. Okrem hlavných spomínaných pláží sa tu nachádzajú malé plážičky po celom okolí a s paddleboardom alebo kajakom je jednoduché preskúmať okolie, ak nie sú príliš veľké vlny. Najlepšie je vždy si pozrieť dopredu predpoveď počasia a aké veľké vlny hlásia a v prípade vetra napríklad zostať na hlavnej pláži alebo si naplánovať nejaký iný program.

Jedna z množstva malých pláží v okolí kempu

Jedna z množstva malých pláží v okolí kempu

V pozadí ďalšia malá pláž kde môžete byť aj sami

V pozadí ďalšia malá pláž kde môžete byť aj sami

Ak sa paddleboardom vyberieme najskôr po pravej strane od kempu, prejdeme popri požičovni vodných skútrov a pláži pre psov, dostaneme sa ku skalnatému pobrežiu, kde ale nachádzame zaujímavé pláže ako keby v jaskyni. Vyzerá to tu naozaj zaujímavo a voda je tu krištáľovo čistá, ale aj celkom chladná.

Ďalšia menšia plážička

Popri ďalších menších plážach a skalách prechádzame až na prvú z dvoch veľmi pekných pláží. Ak nemáte paddleboard, dá sa sem dostať aj pešo po hlavnej ceste z kempu. O niečo ďalej sa nachádza ďalšia krásna pláž Oprna. Pláž je v sezóne počas dňa dosť navštevovaná, popri ceste tu väčšinou parkuje veľmi veľa áut. My sme tu aj práve kvôli tomu dlho nepobudli a uprednostnili sme skôr menšie pláže, kde sme väčšinou sami.

Pláž Oprna

Paddleboardom sa sem ale vyberte len v prípade, že nie sú vlny. Kým jeden deň to tu vyzeralo dosť divoko na paddleboarde a v strede cesty sme sa museli otočiť, ďalší deň bolo more úplne pokojné a mohli sme ísť kľudne aj na ďalšie pláže.

Najlepší dopravný prostriedok ako prejsť okolie je určite paddleboard. Dostanete sa aj do takýchto malých „jaskýň“ kam sa po pobreží nedá

Na ďalší deň sa zase vyberáme opačným smerom – smerom na Starú Bašku. Tu hneď za nudistickou plážou sa nachádza niekoľko menších plážičiek. Na paddleboard si vezmeme aj slnečník, deku a pivo a zhodíme sa na jednej z množstva týchto malých pláží a máme tu úplné súkromie. Neskôr sa poberieme na paddleboarde ďalej až do Starej Bašky. Tu sa vylodíme na pláži, kde si necháme náš paddleboard a ideme sa najesť do jednej z miestnych reštaurácii, ktorá ponúka krásne výhľady na túto dedinku a pláž.

Výhľad na prístav a pláž v Starej Baške

Výhľad na prístav a pláž v Starej Baške

Po obede vyrazíme ešte ďalej. Za Baškou sa nachádza celkom veľký skalistý výbežok, ktorý musíme celý oboplávať, čo nám zaberie dosť času. Po tomto výbežku prichádzame do malej zátoky s plážou. Nikto tu nie je, v zátoke ale stojí vila, takže usudzujeme, že toto bude nejaká súkromná pláž a radšej sa poberieme ďalej. O kúsok ďalej sa nachádza ďalšia veľmi pekná pláž Zala Beach s krásnou čistou vodou. Zala Beach je taktiež veľmi obľúbená a je tu naozaj veľmi plno. Ak sem prichádzate autom, tak sa tu platí parkovné asi 30 kuna na celý deň. Tu končíme naše spoznávanie tohto kúska pobrežia a pomaly sa vraciame späť ku kempu. Samozrejme s množstvom zastávok na kúpanie a opaľovanie.

Popri pobreží nájdeme aj takéto jaskyne

Turistika najvyšší vrch ostrova Krk

Po vodných aktivitách by sme si chceli dať aj trochu turistiky a obzrieť si Krk aj z inej perspektívy. Preto vyberáme nejakú vhodnú turistickú trasu. Zaujme nás trasa na najvyšší vrch ostrova – Obzova s výškou 569 metrov. Nie je to príliš náročná turistika, navyše trasa sa dá rôzne prispôsobiť a skombinovať aj s inými okolitými vrchmi a spraviť si tak zaujímavý okruh.

Začiatok trasy vedie najskôr po asfaltke, neskôr po poľnej ceste

Túra sa dá začať z niekoľkých bodov, ale najjednoduchšie je to od cesty do Bašky, pár kilometrov nad Punatom. Na začiatku sa nachádza malé prašné parkovisko pre pár áut. Odtiaľto nasledujeme červenú značku. Prvé kilometre vedú po asfaltovej ceste. Neskôr červená odbočuje z asfaltky doprava. Je to celkom pekne vyznačené, ale treba to sledovať. Po pár sto metroch prichádzame k rozdvojke, buď môžeme pokračovať vpravo smerom na Veli Vrh a potom prejsť po hrebeni až na Obzovu. Druhou možnosťou je vydať sa doľava a pokračovať spodkom. Takto sa dá spraviť si pekný okruh.

Značky sú nakreslené na skalách

Smerom na Veli Vrh

My sa vyberáme doľava. Obchádzame Veli vrh a pokračujeme rovno ďalej. Cesta je spočiatku jasná, ale po čase sa nám chodník akosi stráca a hodnú chvíľu hľadáme ďalšiu značku. Nakoniec chodník nachádzame, ten sa zatáča doprava a vystupujeme dohora na Obzovu. Poriadne nám tu fučí, ale výhľady sú odtiaľto úžasné.

Obzova – najvyšší vrch Krku

Výhľad z Obzovy na pobrežie

Výhľad z Obzovy na pobrežie

Po hrebeni sa dostávame naspäť až na Veli Vrh. Po celý čas nás prevádzajú krásne výhľady na okolie. Na Obzovu sa inak dá dostať aj priamo z kempu Škrila, ale to už je o dosť náročnejšia túra s vyšším prevýšením, keďže idete od úrovne mora.

Výhľad na záliv a prístav v Punate

Výhľad na záliv a prístav v Punate

Cestou späť, keď už sme na opäť na asfaltke sa ešte zastavíme na mieste, ktoré majú mapy.cz označené ako Scenic viewpoint. Nakoniec zisťujeme, že je to miesto odkiaľ sa spúšťajú na zipline. Vyzerá to tu super, kto má rád adrenalín, ten si to tu môže vyskúšať.

Výhľad na opačnú stranu od zip line

Ďalšie dni zase objavujeme okolie mestečka Baška, ktoré leží asi pol hodinu od kempu Škrila. Viac o plážach a turistike v okolí Bašky nájdete v samostatnom článku.

Mapa trasy našej túry na najvyšší vrch ostrova Krk

Njivice

Posledný deň nášho pobytu sa presúvame bližšie k chorvátskej pevnine. Ideme sa pozrieť do dedinky Njivice. Njivice je turistické centrum blízko k mostu na pevninu. Zaparkujeme pri Kijac beach, kde je omnoho viac áut aj turistov ako sme boli zvyknutí z predchádzajúcich dní. Nachádza sa tu malý beach bar, kde sa naobedujeme a popri pobreží prechádzame ďalej z hlavnej pláže. Je tu niekoľko menších pláží, na ktorých je väčší pokoj ako na tej hlavnej. Vedie tu aj turistický chodník – tzv. Rajská cesta, ktorá spája Njivice s ďalším mestečkom Malinskou. Chodník vedie celý čas popri pobreží a sú z neho veľmi pekné výhľady.

Na tieto malé potvory si treba dať pozor

Kovbojská dedina Roswell

Je čas pomaly sa pohnúť ďalej. Cestou domov, sme si totiž ešte naplánovali prestávku  v kovbojskej dedinke Roswell (na google maps nájdete toto miesto ako Kaubojsko selo Roswell Fužine). Táto dedinka sa nachádza pri mestečku Fužine a je to len pár kilometrová zachádzka z diaľnice. Na tomto mieste nakrúcali niektoré scény z nových filmov o Winnetuovi a po skončení natáčania tu nechali niektoré stavby a kulisy, takže to tu vyzerá takmer ako na divokom západe. Ak milujete westerny, tak sa tu určite zastavte nabudúce, keď pôjdete z Chorvátska. Celá dedinka leží v krásnom prírodnom prostredí. Okrem prejdenia si kulís, si môžete aj zastrieľať z luku, či vyskúšať hod lasom alebo podkovami. Deti sa môžu previezť na koníkoch. Do dedinky sa platí malé vstupné.

V kovbojskej dedinke

V kovbojskej dedinke

Indiánske típí

Neďaleko ležia zase dve jazerá, ku ktorým sa môžete ísť prejsť, keď už ste v tejto oblasti. Jazero Lepenica a Bajersko jazero, pričom to druhé z nich je určite krajšie. V čase našej návštevy bolo jazero Lepenica takmer vyschnuté. Popri Bajerskom jazere vedie dokola chodník a je tu pár reštaurácii a kaviarní, kde sa dá posedieť v príjemnom prostredí pri jazere. Je to veľmi príjemné miesto na krátku prestávku a osvieženie. Výhodou fakt, je že výjazd na diaľnicu je vzdialený len zopár kilometrov.

Ako na divokom západe

Po tejto prestávke sa už pomaly zvečerieva a my sa musíme pomaly pohnúť ďalej, lebo nás čaká ešte dlhá cesta domov.

Do Chorvátska sa oplatí ísť aj ak máte len pár dní času. Nemusíte schádzať až niekde na juh, aj ostrov Krk je ideálnym cieľom pre krátku dovolenku s krásnymi zákutiami.