Grónsko, Kangerlussuaq: Air Crash Site Trail

Typ ETyp E
Typ KTyp K

Grónčina, Dánčina

V okolí Kangerlussuaqu sa nachádzajú tri vraky lietadiel, ktoré tu havarovali ešte v roku 1968. K jednému z týchto vrakov sa dostávame cestou pri túre k ľadovcu Russell Glacier. Druhý z týchto vrakov, sa ale nachádza omnoho bližšie. Nájdete ho na brehu malého jazera medzi Kangerlussuaqom a veľkým jazerom Ferguson a vedie k nemu jednoduchá túra, ktorá je len krátkou odbočkou od cesty k jazeru Ferguson.

Prvé výhľady na malé jazero po východe do sedla

Dĺžka: od 5 po 15 kilometrov spiatočne, záleží kde v Kangerlussuaq začnete

Prevýšenie: cca 160 metrov

Trvanie: približne 2 až 5 hodín

Most ponad rozbúrenú Watson River a za mostom odbáčame vpravo smerom na jazero Ferguson

Most ponad rozbúrenú Watson River a za mostom odbáčame vpravo smerom na jazero Ferguson

Dĺžka aj trvanie tejto túry záleží hlavne od toho, kde v Kangerlussuaqu začnete, keďže mestečko je celkom rozťahané a môžete po ňom nachodiť aj 10 kilometrov. My sa autobusom odvážame na poslednú zastávku smerom k jazeru Ferguson. Tu vystupujeme a pokračujeme ďalej pešo. Prechádzame mostom ponad rozbúrenú Watson River a za mostom odbáčame vpravo smerom na jazero Ferguson. Po ceste ideme ešte asi kilometer a potom keď na ľavej strane cesty zbadáme chodník, odbáčame.

Trosky lietadla sa nachádzajú na opačnej strane tohto jazera

Hneď ako odbočíme a začneme stúpať do nie veľmi strmého kopčeka, vidíme pod nohami množstvo čučoriedok. Dávame si teda prestávku a zbierame čučoriedky. Keď nás to už prestane baviť, pokračujeme ďalej. Táto túra síce je aj značená, ale na značky sa veľmi netreba spoliehať. Každú chvíľu ich stratíme, a tak ideme len podľa chodníka alebo intuitívne. Nie je to zložitá túra a sme stále v podstate blízko Kangerlussuaqu, takže nie je sa veľmi čoho báť, že by sme sa stratili.

Toto malé jazero musíme obísť. Pozor na bažiny v jeho okolí.

Toto malé jazero musíme obísť. Pozor na bažiny v jeho okolí.

Trosky lietadla

Po vyšliapaní do sedla už vidíme pred nami malé jazero. Trosky sa nachádzajú presne oproti nám na druhej strane jazera, tak ho obchádzame až prichádzame k troskám. Späť ale už nechceme ísť rovnakou trasou ako sme prišli, ale chceme sa pokúsiť prejsť cez sedlo pred nami k jazeru Ferguson. Stúpame teda trocha do kopca, tu už nejde chodník, tak si hľadáme cestičku, kadiaľ sa nám ide lepšie. Po výstupe na hrebeň, sa nám naskytnú výhľady aj do opačnej strany.

Pokračujeme ďalej do ďalšieho malého sedla nad nami.

Pohľad späť na malé jazero, pri ktorom sú trosky lietadla

Okolité kopce

Prvé výhľady na jazero Ferguson

Na tejto túre je aj celkom veľká šanca vidieť pižmone, ako sa dočítame na internete. No ani cestou sem a ani po rozhliadnutí sa z hrebeňa, žiadneho nevidíme, tak sme trocha sklamaní. Vyberieme sa bokom kopca, prejdeme asi desať metrov a obzrieme sa vľavo na protiľahlý breh. Vtedy zbadáme stáť štyri pižmone oproti nám a pozerať na nás. Len tam stoja a pozerajú, a tak prvé čo nás napadne je rýchlo ich odfotiť. Chvíľu sa na ne pozeráme, spravíme pár fotiek a potom sa pohneme trocha vpred smerom od nich. Ako sa pohneme, zareagujú na to aj pižmone, hneď sa otáčajú a bežia späť za kopec, odkiaľ museli aj prísť, keďže sme ich len tesne predtým vôbec nevideli. Toto stretnutie nás celkom poteší, aspoň sme videli aj pižmone a nemuseli sme platiť za „safari“ výlet.

Skupina pižmoňov pozerajúcich na nás

Po chvíľke sa otáčajú a bežia späť odkiaľ prišli

Po chvíľke sa otáčajú a bežia späť odkiaľ prišli

Vybehneme ešte na vrchol kopca, ktorý máme po pravej ruke, poobzeráme výhľady a potom sa vyberieme dole na cestu, ktorú vidíme pod nami. Tu začínajú celkom veľké bažiny, a tak sa snažíme nájsť si čo najlepšiu cestu a pomaly sa dostávame dole k chatkám a k jazeru Ferguson, kde sa pripájame na cestu, ktorá ide k reštaurácii. Jazero Ferguson je obľúbené aj kvôli rybačkám, no my dnes nemáme so sebou prút, tak ma to trocha mrzí.

Výhľady z vrcholu kopca na okolité kopce

Výhľady z vrcholu kopca na okolité kopce

A výhľady na opačnú stranu na fjord

A výhľady na opačnú stranu na fjord

Počasie je dnes veľmi pekné, je úplne jasno, ale dosť zima. Teplota môže byť tak okolo nuly a to ešte netušíme, že o dva dni, nám na konci augusta aj nasneží. Pri ceste nachádzame stolík, a tak si dávame obed, ktorý máme už pripravený. V tej nízkej teplote sa nám ale veľmi vysedávať nechce a po ceste sa vraciame späť do Kangerlussuaqu. Zastavíme sa ešte pri odbočke na chodník a znova nazbierame nejaké čučoriedky a potom prechádzame celý Kangerlussuaq až ku Old Camp Hostelu.

Jazero Ferguson je dosť veľké

Celkovo na tejto túre prejdeme niečo viac ako 13 kilometrov, keďže ideme až na druhú stranu mestečka a trvá nám to skoro päť hodín aj s množstvom prestávok. Dosť teda záleží, kde túto túru začnete a ukončíte. Túra ale vôbec nie je zložitá a je dobrou voľbou, ak by ste chceli vidieť pižmone, ktoré sa tu zdržiavajú často. Ak nerátame mesto, tak počas celej túry nestretávame ani jedného človeka.