Víkendové potulky v okolí Senice a Myjavy

Euro (EUR)

Typ ETyp E

Slovenčina

V jeden júnový víkend sme rozmýšľali, kam sa vydať na nejaký menší výlet. Počasie takmer na celom Slovensku hlásili zlé, s výnimkou Bratislavy a Myjavy, kde sa malo ako tak v sobotu udržať počasie aspoň do poobedia. V okolí Bratislavy sme toho už dosť pochodili, a tak sme sa obzerali po nejakých výletných cieľoch, ktoré sú o niečo ďalej a zistili sme, že v okolí Myjavy a Senice, je celkom veľa zaujímavých miest, a tak program na sobotu bol jasný.

Z Bratislavy vyrážame skoro ráno, aby sme toho stihli čo najviac, kým príde predpovedaný dážď. Náš prvý cieľ na dnešný deň leží neďaleko kúpeľnej obce Smrdáky, vzdialenej asi hodinu a pol od Bratislavy a je to Miléniový kríž. Miléniový kríž je najväčší kríž na Slovensku a leží na rovinke medzi obcami Rybky a Oreské. Je vysoký 27 metrov a rozpätie ramien je 9 metrov. Bol postavený v roku 2000, preto aj jeho názov Miléniový. Skutočne sme nečakali, že bude taký veľký. Je to zaujímavá stavba a ak niekedy budete na okolí, oplatí sa tu zastaviť.

Miléniový kríž

Veľa času tu netrávime a presúvame sa o pár kilometrov ďalej smerom k Myjave a mierime k ďalšej zaujímavosti, rozhľadni Stará Turá – Hrajky. Rozhľadňa bola postavená v rámci projektu „Pozrime sa cez hranice z výšky“. Až na to, že z tejto rozhľadne toho až tak veľa neuvidíte. Rozhľadňa je vysoká 10 metrov, ale je postavená nie ako zvyčajne na kopci, ale skôr na nižšom mieste. Napriek tomu je z nej výhľad na okolité lúky, polia a kopce v pozadí. A keď už prechádzame okolo prečo sa tu nezastaviť?

Rozhľadňa Hrajky

Výhľady na okolie

Od tejto minirozhľadne sa presúvame o niečo ďalej k asi najznámejšiemu bodu z dnešného programu: Mohyle M.R. Štefánika. Mohyla sa rozkladá na vrchu Bradlo nad mestom Brezová pod Bradlom. K Mohyle sa dá dostať autom a zaparkovať priamo pod ňou alebo sa sem dá dostať krátkou túrou aj pešo alebo na bicykli z Brezovej pod Bradlom.

Mohyla M.R. Štefánika

Mohyla je postavená nad rodnou obcou generála M.R. Štefánika - Košariská v roku 1928. Taktiež je zaradená aj v zozname svetového dedičstva UNESCO. Samotná mohyla je dosť veľká stavba so štyrmi obeliskami postavená z veľkých kvádrov. Po stranách sú schody, po ktorých sa dá vyjsť až na jej vrchol. Z Mohyly, ktorá stojí vo výške 543 metrov nad morom je krásny výhľad na okolie, takže už len kvôli tomu sa oplatí toto miesto navštíviť.

Len pár sto metrov od Mohyly sa nachádza ešte jedno zaujímavé miesto, ktoré nie je veľmi známe. Ide o vyhliadku Hrombaba, z ktorej sa naskytá krásny výhľad do údolia a na rodnú obec Štefánika – dedinu Košariská.

Hrombaba

Od Mohyly sem vedie zelená turistická značka a trvá to sem zhruba 15 minút. Značka vedie najskôr širokým chodníkom, potom zabáča prudko doprava, treba si dať pozor, aby ste neminuli túto odbočku. Po nej je to len pár minút nie veľmi udržiavaným chodníkom a dostávame sa na vyhliadku s krížom. Ak budete pri mohyle, tak si určite nenechajte ujsť toto pekné miesto.  Naspäť ku Bradlu ideme neoznačeným chodníkom cez les a za pár minút sme už aj späť pri Bradle.

Výhľad z Hrombaby na opačnú stranu

Výhľad z Hrombaby na opačnú stranu

Po Mohyle nás čaká ďalšia vyhliadková veža. Tentoraz veža Lipovec. Vyhliadkových veží je po okolí niekoľko, ale táto so svojím netradičným dizajnom sa odlišuje od ostatných. Rozhľadňa je 6 metrov vysoká, má tvar kamennej veže a vyzerá ako zo stredoveku. Pri našej návšteve sme tu úplne sami, a tak to má ešte krajšiu atmosféru. Parkujeme na kraji cesty a ku rozhľadni je to pár minút chôdze po poľnej ceste do kopca. Aj okolie rozhľadne je veľmi príjemné, sú tu lavičky aj ohnisko, takže by to bolo aj super miesto na opekačku. Táto rozhľadňa má dokonca aj svoju dvojičku. Taká istá rozhľadňa sa nachádza aj v neďalekej obci Cerová, ktorú si pôjdeme obzrieť tiež.

Rozhľadňa Lipovec

Cestou do Cerovej sa ešte zastavujeme pri ďalšej, o niečo menej známej mohyle v obci Hlboké, kde sa nachádza mohyla J.M. Hurbana. Jozef Miloslav Hurban pôsobil na fare v Hlbokom niekoľko desiatok rokov, a v roku 1843 tu bola aj uzákonená spisovná slovenčina. Na miestnej fare sa dnes nachádza aj múzeum, ktoré je venované Hurbanovi.

Mohyla J.M. Hurbana v Hlbokom

Z Hlbokého sa už presúvame rovno do Cerovej na spomínanú rozhľadňu. Dizajn veže je teda úplne rovnaký ako tej v Lipovci, ale výhľad bol asi krajší v Lipovci.

Rozhľadňa Cerová

Len pár sto metrov od rozhľadne s nachádza hrad Korlátko, ktorý si všimneme už cestou k rozhľadni. Zaparkujeme na malom parkovisku a vydáme sa pešo k hradu. Z parkoviska k hradu je to len zhruba desať minút pešo, a tak je to ideálny výlet aj pre rodiny s deťmi.

Výhľad z rozhľadne Cerová

Výhľad z rozhľadne Cerová

Z hradu sa dnes zachovali len ruiny, ale vďaka jeho polohe, je z neho krásny výhľad na okolie. V čase našej návštevy tu dobrovoľníci práve pracovali a upratovali okolie hradu. Samotný hrad nie je príliš veľký, jeho obhliadka nám zaberie necelú hodinku, s tým, že si prejdeme všetky nádvoria a vyjdeme až na najvyšší bod hradu. Zrúcaniny hradu Korlátka majú peknú atmosféru a sú veľmi dobrým spestrením výletu.

Hrad Korlátko

Od hradu Korlátko to nemáme ďaleko ani k našej ďalšej zastávke – vodnej nádrži Buková. Vodná nádrž slúži hlavne na zavlažovanie, ale v letných mesiacoch aj na kúpanie. Okolie vodnej nádrže je výborné na kratšie prechádzky, ale dajú sa odtiaľto podniknúť aj o niečo dlhšie túry, napríklad na zrúcaninu hradu Ostrý kameň alebo na najvyšší vrch Malých Karpát – Záruby. My sa tento krát len prejdeme v okolí nádrže, keďže už je viac hodín a vyzerá to, že každú chvíľu sa môže rozpršať.

Na hrade Korlátko

Pred búrkovými mrakmi utekáme k našej poslednej dnešnej zastávke – zrúcanine Katarínka. Kláštor sv. Kataríny sa nachádza v lese v blízkosti obce Naháč a Dechtice. Kláštor vznikol v 17. storočí a bol pomenovaný po sv. Kataríne, ktorá sa tu podľa legendy zjavovala grófovi Jánovi Apponyimu.

K ruinám kláštora sa dostávame po dosť rozbitej ceste, na konci ktorej parkujeme na trávnatom parkovisku. Odtiaľto je to k ruinám ešte asi 15-20 minút pešo širokou lesnou cestou. Ku kláštoru sa dá prísť aj po turistickej značke z Naháča či z Dechtíc.

Kláštor Katarínka

Samotný kláštor je veľmi pekný. Ruiny kláštora sú celkom zachované a pracuje sa aj na ich obnovení. Prostredie je tiež veľmi pekné. Všade sú informačné tabule, takže sa môžeme aj dozvedieť niečo z histórie kláštora a je tu aj pár ohnísk, a tak je tu možné aj opekať.

Ruiny Kláštora Katarínka

Kláštor má naozaj čarovnú atmosféru, no dlho si ju nevychutnávame, keďže po pár minútach nás zastihne poriadny lejak. Našťastie cestu k parkovisku lemujú veľké stromy, takže až tak veľmi nezmokneme.

Okolie Myjavy a Senice ponúka naozaj veľa zaujímavých miest, určite sme tu nespomenuli všetky. Výhodné je, že k mnohým zaujímavostiam sa dá dostať len krátkou prechádzkou z parkoviska, ale ak chcete, tak sa tu dajú podniknúť aj dlhšie túry.