Aljaška: Pozorovanie veľrýb v okolí Sewardu

jún 2019
Seward City Campgrounds - 10 usd / noc / stan
Spojené štáty americké Spojené štáty americké
Washington, D.C.

Americký dolár (USD)

Typ ATyp A
Typ BTyp B

- 6 až -12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu USA na turistické a služobné účely do 90 dní je potrebné mať vstupné povolenie ESTA, o ktorú je potrebné žiadať ešte z domu. Podrobnejšie informácie ako získať povolenie ESTA nájdete v článku.

Vzhľadom na obrovskú veľkosť USA sa klimatické podmienky dosť líšia a najlepší čas na návštevu závisí od konkrétnej oblasti. Aljaška má chladné počasie po celý rok. Najlepší čas na návštevu je júl a august, kedy je najteplejšie (do 20°C) a dni sú najdlhšie. Severozápadné pobrežie je často daždivé počas celého roka. Juhozápad - Kalifornia, Nevada, Arizona, ale aj Florida má stabilné a príjemné počasie aj v zime s teplotami okolo 20°C. Naopak v júli a v auguste sa tu teploty šplhajú do 40°C. Najvhodnejšie na návštevu sú preto jar a jeseň. Severovýchodné pobrežie USA a mestá ako New York a Boston sú v lete horúce a v zime chladné s častými snehovými búrkami. Havaj má príjemné počasie po celý rok.

Angličtina

Aljaška ponúka neskutočne veľa prírodných krás a možností na ich objavovanie. Sú tu nekonečné možnosti na  turistiku, vyhliadkové lety nad zasneženými horami, rybačku, pozorovanie medveďov v prírode alebo na pozorovanie ľadovcov a veľrýb z paluby  lode. Jedna z vecí , ktoré na Aljaške nemôžete vynechať,  je jednodenný výlet loďou za ľadovcami a za pozorovaním veľrýb v Národnom parku Kenai Fjords.

Národný park Kenai Fjords pokrýva viac ako tisíc kilometrov štvorcových hôr, ľadu a ľadovcového pobrežia západne od Sewardu na juhu rovnomenného polostrova Kenai. V národnom parku sa nachádza asi 40 ľadovcov, ktoré sa „vlievajú“ do mora z obrovského ľadového poľa Harding icefield.

Na rôzne plavby sa chodí z niekoľkých miest na Aljaške, v centrálnej časti Aljašky je však určite najobľúbenejší Seward, odkiaľ sa chodí na plavby práve do Národného parku Kenai Fjords, ale na zaujímavú plavbu sa dá vydať aj z mestečka Whittier, odkiaľ sa chodí do zálivu Prince William Sound, alebo z mestečka Valdez, ktoré sa nachádza na opačnom brehu tohto zálivu. Kým plavby z Whittier a Valdez sú zamerané skôr na ľadovce, počas plavby zo Sewardu je možnosť zhliadnuť aj množstvo morských živočíchov ako veľryby, ale aj ďalších zvieratiek ako tulene, uškatce a rôzne druhy vtákov.

Výhľady na okolie počas plavby

My sme sa rozhodli pre plavbu z mestečka Seward, ktoré sme mali v pláne navštíviť a pobudnúť tu niekoľko dní počas nášho Aljaškého roadtripu.  A tak po niekoľkých dňoch strávených mimo civilizácie v Národnom parku Katmai, sme prileteli späť do Anchorage, odkiaľ sme sa požičaným autom presunuli približne 200 km na juh do Sewardu.

Ako si vybrať plavbu

V Sewarde ponúka plavby niekoľko spoločností, dve najväčšie sú Major Marine Tours a Alaska Collection. Medzi oboma spoločnosťami nie je veľký rozdiel v kvalite služieb. V podstate jediný rozdiel medzi oboma spoločnosťami je, že na lodiach Major Marine má každý pasažier pridelené sedadlo, kým na Alaska Collection je voľné sedenie a v cene je aj občerstvenie. Ale aj tak pridelené sedenie nič neznamená, pretože len čo sa loď pohne z prístavu, sme my na našich sedadlách ani chvíľu nesedeli, ale neustále sme boli vonku na palube a sledovali veľryby a ľadovce.

Počas plavby sa dajú zazrieť aj tulene či uškatce

Každá z týchto dvoch spoločností  ponúka plavby v rôznej dĺžke od štvorhodinových až po celodenné deväťhodinové plavby. Rozlišujú sa nielen v dĺžke a cene, ale aj v tom, kde Vás, tá ktorá plavba zavezie. Plavby zo Sewardu  vyrážajú do jedného z troch zálivov: Resurrection Bay, Aialik Bay alebo Northwestern Fjord.

Niektoré kratšie plavby zostávajú v chránených vodách zálivu Resurrection Bay, v ktorom leží aj Seward. Spravia akýsi dlhý okruh zálivom, plavia sa 20 kilometrov južne okolo útesov, než sa otočia a vracajú sa pozdĺž druhej strany zálivu. Počas plavby môžete vidieť morské vydry, puffiny a iné morské vtáky. V horách obklopujúcich záliv je niekoľko ľadovcov, ktoré je vidno aj počas plavby.

Plavby do zálivu Aialik vychádzajú z Resurection Bay na otvorené more a okolo skalnatého cípu polostrova Aialik preplávajú až do rovnomenného zálivu. Počas plavby do zálivu sa môžete pristaviť pri  ľadovci Aialik alebo ľadovci Holgate.

Plavby, ktoré smerujú až do Northwestern fjordu  preskúmajú ešte väčšiu časť Národného parku Kenai Fjords a chodí sa počas nich aj k viacerým ľadovcom. Tieto plavby trvajú zväčša celý deň, keďže prekonávajú najväčšiu vzdialenosť. Samozrejme tu je aj najväčšia šanca na pozorovanie veľrýb.

Letiaci Puffin

Letiaci puffin

Ceny týchto plavieb sa pohybujú od zhruba 90 usd za tie najkratšie plavby až po 200 usd na osobu za deväťhodinovú plavbu. Kým si rezervujete plavbu pri jednej alebo druhej spoločnosti, je dobré si ich ponuku porovnať a rozhodnúť sa najprv akú dlhú plavbu by som chcel absolvovať. Platí samozrejme, že čím je dlhšia plavba, tým väčšiu šancu máte na stretnutie s veľrybami a inými morskými živočíchmi. Ale zároveň je tu aj väčšia šanca, že chytíte väčšie vlny, keďže tieto plavby idú aj na otvorené more. Takže ak vám býva zle, tak je možné lepšie zvážiť kratšiu plavbu alebo si dať pred plavbou kinedryl.

Plavbu je dobré zarezervovať si aspoň pár dní dopredu, hlavne ak cestujete v hlavnej sezóne. No dobré je aj skontrolovať si predpoveď počasia na daný deň.

Tip:  Ak chcete na plavbe pár dolárov ušetriť tak sledujte stránky Expedie, ktorá pravidelne ponúka zľavové kupóny na aktivity a nájdete tam aj plavby zo Sewardu. Takto môžete ušetriť až 20% z ceny.

Ako prebiehala naša plavba a čo sme počas nej videli

My sme sa nakoniec zvolili päťhodinovú plavbu so spoločnosťou  Major Marine, ktorá sa nám zdala v pohode z hľadiska pomeru ceny a kvality.

Na deň našej plavby hlásia pekné počasie a slniečko, takže už dopredu sa tešíme na krásne výhľady, ktoré spoločnosti na svojich stránkach sľubujú. No to by sme nemohli byť my, aby nám do toho niečo nevošlo. Počasie je síce pekné, ale už predchádzajúci deň, keď prichádzame do Sewardu okolité kopce zahaľuje hustý dym z lesných požiarov, ktoré vypukli neďaleko od Sewardu na polostrove Kenai. Požiare už horia niekoľko týždňov, a to či je v Sewarde a v okolí vidno trochu viac alebo menej, záleží len od toho akým smerom práve fúka vietor.

Naša loď

Kým predchádzajúci večer sa dym trochu zdvihol,  ráno v deň našej plavby, je znovu všetko zahalené v dyme, ale postupne sa počas našej plavby dym zase trochu zmenšuje.

Naša loď vyráža z prístavu okolo obeda.  Kempujeme na blízku, a tak auto nechávame v kempe a do prístavu prechádzame peši. Pri prístave je aj parkovisko, ale platí sa tu 10 usd na deň.  Prístav je asi najrušnejšie miesto celého Sewardu. Nachádza sa tu niekoľko reštaurácii a obchodíkov so suvenírmi.  Ideme sa zacheckovať na našu plavbu a keďže máme ešte trochu času, rovno sa tu aj naobedujeme.

Trasa našej plavby po zálive Resurection Bay

Onedlho aj s kopou ďalších turistov nastupujeme na jednu z lodí a po pár minútach konečne vyplávame z prístavu. Plavíme sa najprv popri Sewarde a z lode vidíme dokonca aj naše auto v kempe. Potom už opúšťame Seward a plavíme sa pozdĺž veľkých útesov a za pár minút vidíme prvú zaujímavosť - orla belohlavého ako si sedí na jednom z útesov.  Plavíme sa ďalej a onedlho prichádzame do malého zálivu, odkiaľ naraz vidno tri ľadovce na troch kopcoch. Chvíľu tu loď stojí a my pozorujeme ľadovce, ktoré sú však pomerne ďaleko od nás.

Výhľad z lode na tri ľadovce na kopcoch

Výhľad z lode na tri ľadovce na kopcoch

Orlov sme počas plavby videl hneď niekoľko

Zazreli sme aj množstvo puffinov

Skupinka tuleňov vo vode

Plavíme sa ďalej a vidíme kopu ďalších divoko žijúcich zvierat – tulene, uškatce a rôzne druhy vtákov. Pozorujeme najmä vtáky, pretože by sme veľmi chceli konečne vidieť puffiny, ktoré žijú okrem iného aj na Aljaške. Prichádzajú sem každé leto, aby hniezdili na vysokých útesoch Národného parku Kenai. Okrem klasických puffinov (alka bielobradá), tu žije aj menej rozšírený druh puffinov - mníšik vlasatý, pre ktorého je typické čierne perie a dlhé žlté trsy peria nad očami.

Nakoniec zbadáme aj vytúženého puffina, jedného, druhého, je ich tu celý húf, škoda ale, že sú pomerne ďaleko od nás.

Puffiny, po slovensky mníšik vlasatý

A puffiny, ktoré poznáme aj z Islandu alebo Faerských ostrovov

A puffiny, ktoré poznáme aj z Islandu alebo Faerských ostrovov

Pozorujúc puffiny naša loď pomaly prepláva z jednej strany zálivu na druhú. Kapitán dostáva echo, že neďaleko bol videná veľryba,  a tak sa tam ideme pozrieť. Ani nečakáme dlho a naozaj za chvíľu sa veľryba, presnejšie vráskavec, vynorí a ukáže aj plutvu.  Vráskavce sa vynáraju z vody, aby sa nadýchli väčšinou raz za 7-15 minút, ale niektoré dokážu zadržať dych až na neuveriteľných 45 minút. Toľko to našťastie našej veľrybe netrvá a ešte párkrát sa znovu vynorí. Každý na lodi čaká s nastaveným foťákom na moment, kedy sa znovu ukáže.

Chrbát jedinej veľryby, ktorú sme počas plavby videli

Ale vynorila sa niekoľkokrát

Asi pol hodinu pozorujeme veľrybu a potom sa plavíme ďalej pomaly smerom  späť na Seward. Cestou ešte z diaľky pozorujeme obrovský ľadovec Bear Glacier, najdlhší ľadovec v Národnom parku Kenai a potom už mierime naspäť do prístavu v Sewarde.

Ďalšia skupinka tuleňov

Vzdialenejšie kopce sú v zahalené v dyme

Vzdialenejšie kopce sú v zahalené v dyme

Napriek tomu, výhľady stoja za to.

Celá plavba ubehla veľmi rýchlo a ani sa nenazdáme už sme znovu v Sewarde. A ako hodnotíme túto plavbu? Plavba bola super a videli sme počas nej množstvo zvierat, ale väčšinou len z veľmi veľkej diaľky, čiže bez ďalekohľadu alebo dobrého objektívu bolo ťažko určiť, aký je to vôbec vták alebo niečo odfotiť. Takisto aj ľadovce.

Tiež sme videli len jednu veľrybu, ktorá bola rovnako veľmi ďaleko od nás. Tu môžeme trochu plavbu porovnať s plavbou za veľrybami, ktorú sme absolvovali vo Vancouveri a tam sme videli veľrýb (kosatiek) niekoľko a aj z oveľa menšej vzdialenosti. Smola tiež bola, že všety kopce v okolí boli zahalené v dyme, a teda výhľady počas plavby tiež nestáli za veľa. Ak by sme mali ísť ešte raz na takúto plavbu, tak si určite vyberieme jednu z celodenných plavieb, kde sa ide aj bližšie ku ľadovcom a je tam aj väčšia šanca vidieť viac veľrýb. Otázka ale je, či sa oplatí absolvovať drahú plavbu, ak sú v okolí požiare a všetko je zahalené v dyme.

Ľadovec v diaľke zahalený v dyme

Ľadovec v diaľke zahalený v dyme