Francúzske Azúrove pobrežie

Monako:
Typ DTyp D

Francúzsko : Medzi Slovenskom a Francúzskom nie je žiadny časový posun

Francúzsko : Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.
Monako: Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.

Francúzsko : Návšteva Francúzska je možná celoročne, záleží na dôvode návštevy. Všeobecne je možno povedať, že najlepším obdobím na návštevu je jar a jeseň, kedy sú veľmi príjemné teploty na väčšine územia a je tu aj menej turistov. Toto obdobie je vhodné ako na turistiku, tak na návštevu miest. Ak sa chystáte na dovolenku k moru, okúpate sa od júna do septembra, ale pokiaľ môžete, vyhnite sa augustu, kedy dovolenkuje aj väčšina Francúzov a ceny sú najvyššie. Od decembra do marca je výborné obdobie na lyžovanie, bežkovanie a zimné športy v Alpách.

Francúzsko : Francúzština
Monako: Francúzština

Francúzsko bolo jednou z krajín, kde sme ešte neboli. Pravdupovediac ospevovaný Paríž nás až tak veľmi nelákal, skôr nás lákal juh krajiny a jeho Azúrové pobrežie. Väčšinou bol ale problém, že cesta tam bola drahá alebo sme nemali voľný čas. Až keď sa pri jednej akcii Wizzairu objavili lacné letenky z Budapešti do Francúzskeho Nice na predĺžený víkend neváhali sme. Okrem toho ešte máme kupón na 30 eur zľavu z ubytovania, ktoré je v Nice celkom drahé, a tak ho s radosťou využívame. Rezervujeme tri hotely po jednej noci čím vlastne ušetríme spolu 90 eur.

Naša cesta sa začína v piatok poobede na Hlavnej stanici v Bratislave. Keďže ako vždy  v piatok ešte pracujeme, do Budapešti ideme vlakom, ktorý má príchod o pol piatej a náš let má odlietať o siedmej, čo znamená, že máme dve a pol hodiny na to, aby sme sa presunuli z vlakovej stanice na letisko a prešli všetkými kontrolami, takže len dúfame, že vlak nebude mať žiadne meškanie. Našťastie vlak dorazil do Budapešti dokonca ešte s pár minútovým predstihom, takže žiadne prekvapenie v podobe rušenia cesty sa nekoná. Rýchlo sme sa teda pobrali na metro a potom autobusom na letisko. Prišli sme akurát, ešte sme si dali ľahkú večeru a už aj otvárali náš gate. Let prebiehal bezproblémovo a po hodine aj pol sme pristávame do večerného Nice.

Pôvodne sme plánovali si na letisku kúpiť 10 lístkov na MHD za 10 eur, čo by malo vyjsť lacnejšie ako si vždy kupovať lístok v autobuse, ale keďže verejná doprava práve v deň nášho príchodu štrajkovala, tak aj autobusová stanica na letisku bola zatvorená a autobusy chodili v obmedzenom režime. Nič iné nám teda neostávalo len si kúpiť jednosmerný lístok priamo u vodiča (u vodiča sa tých 10 lístkov nebolo možné kúpiť). Aj keď letisko je celkom blízko pri meste, cesta autobusom trvá okolo 20 minút, keďže autobus stojí každých 10 metrov. My sme vystupovali pri vlakovej stanici, neďaleko ktorej sme mali rezervovaný hotel. A hoci tu bolo naokolo veľa hotelov, takto potme sa nám to nejavilo ako najlepšia štvrť, a tak sme sa ponáhľali na hotel.  Kým sme sa dostali na izbu, je už celkom neskoro, a tak len zaliehame do postelí a plánujeme program na ďalší deň.

Očarujúce Nice

Na druhý deň sa prebúdzame do tak trochu zamračeného počasia. To nás však vôbec neodrádza a po chutných raňajkách vyrážame do mesta. Ideme rovno k moru, k Promenáde des Anglais, ktorá lemuje celé Nice a vedie až ku letisku. Chvíľu sa tu prechádzame a ideme vyskúšať aj vodu. Hoci je dosť studená a ešte je skoro, už tu v nej pláva niekoľko ľudí. Na druhý deň sa tu majú uskutočniť preteky Ironman, a tak tu všade prebiehajú prípravy, stavajú sa tribúny a všade je množstvo ľudí s ruksakmi Ironman.

Pomalým krokom prechádzame pozdĺž promenády až sa dostaneme ku schodom k Parku de la Colline du Château. Zhora je nádherný výhľad na celé mesto a na promenádu skadiaľ sme prišli. Hore je aj pekný parčík, cez ktorý prechádzame a dostávame sa na druhú stranu kopca, odkiaľ je zas výhľad na prístav plný luxusných jácht a plachetníc. Po chvíli schádzame znovu dole, tentoraz ku prístavu, aby sme si jachty pozreli aj z blízka a potom sa už vnárame do spleti uličiek starého mesta. Dostávame sa až na námestie Rosetti, ku katedrále Sainte-Réparate, kde si dávame výborný obed.

Promenade des Anglais

Po obede sa vymotávame von zo starého mesta na Boulevard Jean Jaurés. Ocitáme sa najskôr pri Národnom divadle a odtiaľ ideme dolu popri parku, ktorý sa tiahne v strede ulice niekoľko sto metrov. Prichádzame na Námestie Massena, na ktorom sa nachádzajú zaujímavé lampy, na vrchu ktorých sú postavené sochy ľudí. My sme si ich v tej výške najskôr vôbec nevšimli, až keď sme druhýkrát prechádzali týmto námestím sme sa pozreli dohora a uvideli sochy.

Výhľad na prístav v Nice z parku Parku de la Colline du Château

Výhľad na prístav v Nice z parku Parku de la Colline du Château

Popri ďalšom parku – Jardin Albert I., sa dostávame znova na pobrežie. Keďže je len pár dní pred majstrovstvami Európy vo futbale, park je uzavretý a je tu vystavaná Fun Zóna. Už máme v nohách pár kilometrov a chodíme aj našimi ruksakmi, rozhodujeme sa, že sa ideme zložiť na hotel a trochu si oddýchneme. Trochu sa predsa ešte pomotáme okolím a vraciame sa na Námestie Massena, odkiaľ ideme smerom k vlakovej stanici, kde máme hotel.

Námestie Massena

Uličky starého mesta v Nice

Po krátkom oddychu na hoteli rozmýšľame čo ďalej. Na mape nachádzame Kostol Monastère de Cimiez s priľahlým parkom, ktorý vyzerá byť celkom pekný, len je trochu od ruky. Nevadí prejdeme sa, vravíme si. No prechádzka je to poriadna, ešte k tomu do strmého kopca. Navyše začína poprchávať. Keď prídeme ku kostolu, z ničoho nič sa tam vynorí plno áut a vyobliekaných ľudí – práve sa tu koná svadba. Fotíme si kostol aj so svadobčanmi a prejdeme si park. Je tu síce výhľad na mesto, ale nie až taký pekný ako z miesta, kde sme boli ráno. Schodmi schádzame dolu a ponáhľame sa späť do centra, lebo začína pršať čoraz viac.

Zastavíme sa ešte pri Acropolise, kde sa nachádza jedna z najzvláštnejších budov aké som kedy videla.  Je to obrovská socha kockatej hlavy. Najprv sme si teda mysleli, že to je socha, ale vysvitlo, že vnútri sa nachádza knižnica (Bibliothèque Louis Nucéra). Budova je 30 metrov vysoká, má sedem poschodí a zvonka vôbec nevidno ani, že by tam boli nejaké okná, ale zvnútra je vidieť von. Výstavba tejto budovy, že vraj vyvolala celkom vášne medzi obyvateľmi, ktorí ju považujú za škaredú, no na druhej strane je to jedna z najväčších atrakcií Nice. Pomaly ustáva dážď a my sa vraciame späť na hotel.

Budova knižnice v tvare hlavy

Budova knižnice v tvare hlavy

Luxusný hotel Negresco sa stal symbolom Nice

Luxusné Monako

Na tretí deň ráno sa chystáme navštíviť neďaleké Monako. Do Monaka sa dá dostať dvoma spôsobmi - autobusom alebo vlakom. Vlak je rýchlejší, ale drahší (lístok stojí okolo 4 eur), kým autobus je pomalší, ale lístok stojí len asi 1,50 eur. Keďže sme sa predchádzajúci deň dosť nabehali volíme vlak, ktorý máme bližšie k hotelu. Na stanici si kupujeme v automate lístky a za pár minút už aj prichádza náš vlak. Cesta trvá okolo 20 minút a vlak nás vysadí priamo pri prístave. Pred týždňom sa tu konala Veľká cena Monte Carla, a preto sú tu všade ešte zvodidlá a tribúny, ktoré ešte nestihli zložiť. Hneď pri výstupe zo stanice je jedna z najznámejších zákrut, ktorú ja ako nadšenec F1 hneď spoznávam a prehliadku Monaka si úplne užívam.

Monako je relatívne malé, takže sa dá v pohode prejsť aj pešo. A my tak robíme tiež. Z prístavu zahneme doľava a vydávame sa strmými uličkami smerom ku Kasínu. Míňame nákupnú uličku, plnú butikov tých najluxusnejších značiek. Pred slávnou budovou Kasína zas parkujú samé luxusné autá. Od Kasína smerujeme dole ku pobrežiu, kde sú dve veľmi pekné pláže. Na chvíľu sa tu zastavíme, oddychujeme, a len tak si vychutnávame pekné počasie. Pokračujeme ďalej popri päťhviezdičkových hoteloch až sa zrazu ocitáme na konci Monaka. Tak sa vraciame naspäť a v prístave si dávame na obed pizzu. Parkujú tu ešte väčšie a majestátnejšie jachty ako v Nice.

Najznámejšie Kasíno v Európe

Po obede sa poberieme popri prístave na druhú stranu, do starého mesta, ktoré sa nachádza na kopci a vedie naň niekoľko stoviek schodov. V tej horúčave ich vyšliapať nebola maličkosť. Schody vedú priamo na námestie Place du Palais. Na druhej strane námestia si všimneme hlúčik ľudí. Hodiny práve odbíjajú dve hodiny poobede a pred palácom, kde býva Monacké Knieža sa zrovna menia stráže. Akurát sme to stihli. Po výmene stráži si ešte pofotíme pekné výhľady na obidve strany a ideme sa trochu pomotať do uličiek starého mesta.

Staré mesto je maličké, a rýchlo ho obídeme. Kúpime si nejaké suveníry a dostávame sa k slávnemu Oceánografickému múzeu. Škoda, že nemáme čas ísť sa pozrieť aj dovnútra, je vraj jedno z najlepších v Európe. Zastavíme sa ešte v Monackej katedrále, kde je pochovaných mnoho Monackých panovníkov vrátane slávnej Grace Kelly a pomaly mierime dolu schodmi späť do prístavu. Počasie sa znovu začína kaziť, začínajú padať prvé kvapky. Mierime preto naspäť ku stanici, k zastávke autobusu a späť do Nice. Autobus je úplne preplnený a trvá mu to neskutočne dlho kým sa dostane do prístavu v Nice.  Tu si zájdeme ešte na večeru do jednej z mnohých reštaurácii v starom meste. Na večeru ochutnávame mušle a ďalšie miestne špeciality. Potom už len mierime na hotel a po ďalšom náročnom dni si líhame do postelí.

Pohľad na Monako z námestia Place du Palais

Pohľad na Monako z námestia Place du Palais

Luxusné jachty z blízka

Filmové Cannes

Prebúdzame sa do jasného slnečného dňa, ktorý je zároveň náš posledný na Azúrovom pobreží. A dneska to máme namierené do Cannes, mesta, ktoré je preslávené filmovým festivalom. Do Cannes sa dá opäť dostať buď vlakom alebo autobusom. My tento krát volíme autobus, ktorý odchádza z Promenády des Anglais. Nebolo to ale najlepšie rozhodnutie. Autobus je strašne pomalý, stojí na každom kroku a tých 60 km ide asi dve hodiny. Na Azúrovom pobreží je jednoznačne lepšia voľba vlak, aj keď je o niečo drahší.

Autobusová stanica v Cannes

Do Cannes dorazíme ešte pred obedom a ihneď si to mierime k moru a ku dlhej promenáde. Tá nás ale tak trochu sklamala. V celej dĺžke promenády sú totižto iba súkromné pláže, ktoré patria jednotlivým reštauráciám. Tie sú nastavané na pláži pod promenádou, takže od nich ani poriadne nevidno more a pláž. Verejná pláže sú iba na malom kúskom na obidvoch koncoch promenády. Prejdeme sa promenádou a vchádzame do centra, kde sa vyberáme jednu z mnohých reštaurácii a sadáme na obed.

Promenáda v Cannes a časť verejnej pláže

Promenáda v Cannes a časť verejnej pláže

Po obede už začína slnko celkom slušne piecť a my sa vydávame do starého mesta k pevnosti, ktorá sa vypína nad Cannes. V budove pevnosti sa nachádza múzeum a zhora je pekný výhľad na celé mesto. Pomaly schádzame dole a ešte trochu sa motáme po meste. Chvíľu oddychujeme na pláži a napriek tomu, že voda je ešte celkom studená, tak si aj zaplávame. Dávame si vznikajúce crépes - palacinky a pomaly mierime na autobus späť do Nice a na letisko. Našťastie nemusíme sa vracať až úplne do Nice, lebo autobus stojí aj na letisku. Tam prejdeme všetkými procedúrami a smerujeme rovno do lietadla a plní nových zážitkov späť domov.

Hrad Cannes

Tipy na záver:

• Z letiska do mesta sa dostanete autobusom. Priamo spred letiska idú letiskové autobusy č.98 a 99 do centra, ale lístok stojí až 6 eur. Prejdite radšej pár metrov peši na hlavnú cestu odkiaľ chodia normálne autobusy, napr. číslo 23, na ktoré stojí lístok 1,5 eur. Lístok je možné kúpiť u vodiča.
  • Pokiaľ budete chcete cestovať viac po meste na stanici na letisku sa dá kúpiť 10 lístkov na MHD za cenu 10 eur.
  • Do Monaka alebo Cannes sa dostanete autobusom alebo vlakom. Vlak je drahší, no oveľa rýchlejší a pohodlnejší. Autobus je lacný, no je pomalý a veľmi preplnený. Autobusy do Cannes aj do Monaka odchádzajú zo zastávok na Promenade des Anglais. Treba im dať znamenie aby zastali.