Kanárske ostrovy: La Gomera

Španielsko Španielsko
Madrid

Euro (EUR)

Medzi Španielskom a Slovenskom nie je žiadny časový posun, na Kanárskych ostrovoch je - 1 hodina oproti Slovensku

Najlepší čas na návštevu Španielska sú jar a jeseň - od apríla do júna a od septembra do októbra, kedy sú teploty na väčšine územia veľmi príjemné a nie je tu toľko turistov, ale samozrejme záleží to aj od konkrétnej oblasti. Na návštevu miest na severe Španielska pri Atlantiku sú ideálne júl a august. V Barcelone, na Costa Brave a baleárskych ostrovov je dobré počasie od mája do septembra. Na juhu Španielska dobré počasie obvykle pretrváva až do neskorej jesene. Na Kanárskych ostrovoch je po celý rok dobré a slnečné počasie a jedine od decembra do februára môžu klesnúť pod 20 °C.

Španielčina

La Gomera bol jedným z Kanárskych ostrovov, na ktorom sme ešte neboli. A aj preto sme ho mali v hľadáčiku pri plánovaní ďalších ciest. A keď už prišlo rozhodnutie, že poletíme na Kanárske ostrovy, padlo rozhodnutie navštíviť aj tento ostrov.

La Gomera je po El Hiero druhý najmenší z Kanárskych ostrovov. Má priemer približne 22 kilometrov a žije na ňom len niečo viac ako 20 000 obyvateľov. Ostrov je ale dostatočne pestrý, nájdete tu niekoľko pláží na kúpanie, vysoké hory, strmé kaňony a množstvo možností na turistiku. Ostrov nie je až tak frekventovane navštevovaný ako iné z Kanárskych ostrovov a pokojne tu môžete ísť na celodennú, niekoľkokilometrovú túru a nestretnúť ani jedného človeka.

My našu cestu začíname na letisku vo Valencii, odkiaľ letíme na Tenerife. Odlietame tesne pred obedom, a keďže sme si nepriplatili za miesta v lietadle a checkin robíme ako posledný, samozrejme, že nás rozhodia. Ja sedím sám v úplne prvej trojke, priateľka zasa pri núdzovom východe. Ešte pred odletom sa pýtam stewarda, či si nemôže priateľka prisadnúť ku mne. Prikyvuje a ponúkne sa, že ju aj pôjde zavolať. A teda aj bez výberu a platby za miesto máme asi tie najlepšie miesta v lietadle.

La Gomera

Na Tenerife dosadáme na čas. Pre nás je ale toto len prestupný ostrov cestou na La Gomeru. Autobusom sa odvážame priamo spred letiska do mestečka Los Cristianos, v ktorom je prístav a z ktorého nám večer odchádza loď.

Ale keďže je ešte len niečo po obede, prejdeme sa  trochu po mestečku a celé poobedie trávime na pláži. Pred odchodom lode ešte zájdeme na večeru a ideme pomaly do prístavu. Je tu celkom veľa ľudí a chaos, rýchlo sa v ňom ale zorientujeme. Na nastúpenie do lode netreba mať žiadny lístok ani nič vytlačené. Ako lístok slúži cestovný doklad, ktorý sme využili pri nákupe. Teda v našom prípade občiansky preukaz. Oskenujú ho a môžeme nastúpiť.

Vyhliadka nad mestečkom Valle Gran Rey

Loď je dosť veľká, my zo začiatku plavby sedíme vonku na palube a sledujeme ako sa vzďaľujeme od Tenerife. Keď zájde slnko a začne na palube silno fúkať presunieme sa radšej do vnútra. Plavba trvá približne jednu hodinu a do prístavu na La Gomere prichádzame presne na čas. Hneď smerujeme do autopožičovne, ktorá sa cestou z lode nedá minúť. Vypisujeme papiere a preberáme auto. Problémom je ale platba. Neprechádza ani jedna z našich kariet, či už kreditná alebo debetná. Potom ale zamestnanec požičovne, ktorý takmer nevie po anglicky niečo nastavuje na termináli a už to našťastie ide. Dostávame takmer novú, maličkú Toyotu Aygo a môžeme vyraziť.

Zaujímavá krajina La Gomery

Z hlavného mesta San Sebastian de La Gomera je to do dedinky Las Hayas len o niečo viac ako tridsať kilometrov, no cesta nám trvá viac ako hodinku. Cesty na La Gomere sú síce veľmi kvalitné a takmer úplne všade dvojprúdové, no rovnú cestu tu takmer nenájdete. Stále je to samá zákruta. Ostrov je tiež dosť hornatý, takže stále je to hore a dole kopcom. Aj teplotný rozdiel medzi hlavným mestom a dedinkou, kde máme ubytovanie je celkom veľký.

San Sebastián je maličké mestečko

Ráno máme trocha problém, lebo hneď vyrážame na turistiku a v tejto dedinke nie je v nedeľu ani otvorený obchod. Našťastie rovno pod ubytovaním je miestne pohostinstvo, kde kupujeme aspoň nejaké pečivo, syr a vodu a môžeme vyraziť. Väčšina obchodov, na ktoré v tento deň narazíme, sú zatvorené, tak si treba dať pozor pri plánovaní a radšej nakúpiť niečo dopredu, ak sa dá.

Pláže na ostrove La Gomera

Keďže La Gomera je skôr hornatý ostrov, veľké niekoľkokilometrové pláže s bielym pieskom by ste tu hľadali márne. Skôr tu nájdete menšie plážičky väčšinou s čiernym pieskom alebo čiernymi kameňmi.

My navštevujeme niekoľko pláži. Ako k prvej sa dostávame po celodennej túre k pláži Playa De Vueltas. Táto sa nachádza v dedinke Valle Gran Rey. Valle Gran Rey je veľmi pekná malá dedina na západe ostrova so skvelou atmosférou. Čierna piesková pláž Playa De Vueltas je maličká a nachádza sa hneď za prístavom. Veľmi milo nás ale prekvapí. Ľudí je tu len zopár, voda akurát hlboká a hlavne príjemne teplá, čo nás celkom prekvapí, lebo sme čakali, že bude skôr studená. Tiež tu nie sú žiadne vlny. Trávime tu teda celý podvečer.

Podvečer na Playa De Vueltas

Kúsok ďalej sa ešte nachádza pláž Playa de las Arenas. Tu ide už len prašná cesta, a tak tam autom nechceme ísť, a pešo sa nám po celodennej turistike už tiež nechce. Ak tam ale pôjdete, treba si dávať pozor, keďže sa ide cestou popod veľký útes, z ktorého môžu, hlavne v prípade zlého počasia, padať kamene. A dokonca tu už aj boli smrteľné úrazy, kedy turistov privalili padajúce skaly.

Ak by ste sa z Valle Gran Rey  vybrali ešte na opačnú stranu, nachádza sa tam pláž Playa de Valle Gran Rey a Playa del Inglés. Tieto sme ale nenavštívili, takže nevieme zhodnotiť či sa na ne oplatí ísť. Ak budete mať čas, treba ísť pozrieť.

Kamienkoá pláž Playa de Tapahuga

Druhý deň schádzame do mestečka Playa de Santiago, ktoré sa nachádza na juhu ostrova a napríklad aj letisko sa nachádza tu a nie v hlavnom meste. V okolí tohto mestečka navštívime niekoľko pláži.

Ako k prvej smerujeme k Playa de Tapahuga. V čase našej návštevy sa tu nenachádza nikto a ani my sa tu nekúpeme. Je to taká skalnatá pláž a sú tu aj dosť veľké vlny. Prejdeme sa teda ešte na vedľajšiu pláž Playa del Medio. Táto je tiež skalnatá a rovnako sú tu celkom veľké vlny. Táto pláž je skôr nudistická a aj keď sme tu my, sa tu nachádza len niekoľko nudistov. O kúsok vedľa sa nachádza ešte tretia pláž, no tú sa rozhodneme vynechať a vraciame sa do mesta. Tu sa nachvíľu zastavíme na pláži Playa de Santiago. Táto je čierna a piesková. Nachádza sa tu okrem nás ešte pár ľudí a dá sa tu v pohode aj kúpať, no sú tu trocha vlny.

Playa de Santiago

Poslednou plážou, ktorú navštevujeme je Playa de San Sebastián, ktorá sa nachádza v hlavnom meste pri prístave. Pláž sa nám páči. Je veľká s čiernym pieskom a nachádza sa tu len pár ľudí. Nie sú tu žiadne vlny, voda je pekná čistučká a akurát na kúpanie.

Pláži okrem týchto, ktoré sme navštívili my nájdete ešte veľa, no treba si overiť či sú vhodné aj na kúpanie a nebudú tam veľké vlny alebo prúdy. Prípadne ak máte dostatok času treba sa zájsť pozrieť.

Playa de San Sebastian

Turistika na La Gomere

Ostrov La Gomera je ideálny na turistiku. A práve toto je hlavný dôvod prečo ho turisti navštevujú. Počas našej návštevy stretávame množstvo turistov, no zasa aj turistických trás je tu veľa, a tak väčšinou počas túry stretnete len minimum ľudí.

Turistika je možná celoročne, no pozor si treba dávať, že teploty môžu stúpať počas dňa v každom období nad tridsať stupňov Celzia. My sme na ostrove boli v novembri a počas dňa bolo na túre veľmi horúco a slniečko pekne pieklo.

La Gomera je poriadne hornatý ostrov

Ďalšou vecou, na ktorú si treba dávať pozor je, že na niektorých túrach nie je počas väčšiny trasy žiadny tieň. Treba myslieť na to, aby sme sa dostatočne natierali opaľovacím krémom a zobrať si dostatočné množstvo vody.

Turistických trás je množstvo, sú veľmi dobre značené a stačí si len vybrať podľa preferencií od krátkych prechádzok po niekoľkodňové túry. Známou je napríklad GR132, čo je 122 kilometrov dlhá túra, ktorá prechádza okolo celého ostrova a turisti ju väčšinou zvládnu za šesť dní.

My keďže máme len krátky čas, vyberáme si dve túry–Barranco Trail (Guarimiar Barranco) a túru na najvyšší vrch Alto de Garajonay.

Barranco Trail  (Guarimiar Barranco)veľmi pekná túra, ktorá stojí za to venovať jej aj samostatný článok.

Alto de Garajonay – najvyšší vrch La Gomery sa nachádza v rovnomennom parku Garajonay, ktorého územie pokrýva hlavne vavrínový les. Vavrínové lesy kedysi pokrývali väčšinu Európy, dnes ich nájdeme ešte napríklad na neďalekých Azorských ostrovoch a Madeire.  I keď je to najvyšší vrch, túra naň vôbec nie je ťažká. Autom sa dá prísť až tesne pod vrchol a zaparkovať na jednom z parkovísk v okolí. Na vrchol vedie viacero trás, my parkujeme na parkovisku El Contedero, ale napríklad pekná trasa vedie aj z Pajaritos.

Výhľad z vrchu Alto de Garajonay na susednú La Palmu

Výhľad z vrchu Alto de Garajonay na susednú La Palmu

Z parkoviska El Contedero sú to len tri kilometre tam aj späť.  Výška kopca dosahuje 1 487 metrov nad morom. Celá táto prechádzka nám zaberá približne hodinku aj s fotením. My tu ideme zavčas rána a počasie je pekné slnečné, no z rána je celkom chladno a navyše dosť fúka, tak sa treba na to pripraviť. Výhľady sú ale veľmi pekné. A ak vychytáte počasie ako my, je možné z tohto miesta vidieť až štyri Kanárske ostrovy. Celú La Gomeru máte priamo pod sebou. Okrem nej vidieť veľmi pekne aj Tenerife s jeho najvyšším vrchom, La Palmu a v diaľke aj El Hiero.

Zaujímavá stolová hora Chipude, v pozadí ostrov El Hierro

Zaujímavá stolová hora Chipude, v pozadí ostrov El Hierro

Samozrejme okrem týchto dvoch je tu množstvo ďalších, či už v Národnom parku Garajonay, ktorý leží v strede ostrova alebo inde.

Len pár kilometrov od najvyššieho vrchu leží v Národnom Parku Garajonay ďalšia atrakcia, symbol celej La Gomery,  Roque de Agando. Táto samostatne stojaca skala je sopečného pôvodu a leží vo výške 1250 metrov. Okrem tejto najslávnejšej skaly, sú tu ďalšie 3 podobné skaly - Ojila ,La Zarcita a Carmona, všetky spolu nazývané jednoducho Los Roques.  My sme tu najskôr plánovali dlhšiu trasu popri nich, ale keďže tu dosť fúka, tak nakoniec volíme len kratšiu prechádzku. Priamo popri týchto skalách vedie aj hlavná cesta, a tak nie je problém prísť k nim aj autom.

Roque de Agando

Ak by ste si chceli vyskúšať dlhšiu trasu, tak môžete zaparkovať pri malom kostolíka Ermita Las Nieves, prejsť do dediny La Laja a potom sa vrátiť k Roque Agando. Celý okruh má približne 9 km a zaberie niečo viac ako tri hodinky.

Ostatné Los Roques

Výborná stránka, ktorú sme využili aj my a kde si môžete naplánovať treky na ostrove je http://senderosdelagomera.com/, kde nájdete treky rozdelené na kratšie, stredné a dlhé a takisto sú zobrazené na mape, takže sa tam veľmi dobre vyhľadáva.

Na východnom pobreží ostrova sa nachádza druhý najväčší park, Parque Natural Majona. Tento park je vraj taktiež výborný na turistiku. Je známe, že sa nachádza v jednej z najdivokejších oblastí ostrova s hlbokými roklinami pokrývajúcimi 1 757 hektárov. Bohužiaľ jeho návštevu sme tentokrát nestihli, ale keby sme mali viac času, tak určite táto oblasť stojí za preskúmanie.

Cesty po ostrove sprevádzajú krásne výhľady

Hlavné mesto San Sebastian de La Gomera

San Sebastian de La Gomera je s jeho takmer 9000 obyvateľmi hlavným a zároveň najväčším mestom tohto ostrova. I keď niekto by možno povedal, že to ani nie je mesto. My v ňom trávime posledné chvíle na ostrove La Gomera pred odchodom na La Palmu.

Začíname na pláži Playa de San Sebastián, kde trávime hodnú chvíľu kúpaním a opaľovaním. Potom sa presunieme popri prístave na jeho druhú stranu, kde sa tiež nachádza pláž, no v čase našej návštevy sú tu dosť vlny a nie je ideálna na kúpanie. V okolí je ale niekoľko veľmi pekných vyhliadok, takže stojí za to sa tu aspoň prejsť.

V uličkách mesta

V uličkách mesta

Torre del Conde

Na záver zájdeme ešte do centra, kde je príjemná pešia zóna s pár uličkami, na ktorých sú reštaurácie a rôzne obchodíky. Prechádzame okolo príjemného parku, kde sa nachádza Torre del Conde, čo  bola kedysi obranná veža postavená v roku 1477. Sadáme do jednej z reštaurácii na večeru a pomaly sa presúvame do prístavu, kde vraciame auto a čakáme na loď na La Palmu.

La Iglesia de la Asuncion

La Gomera je krásny ostrov a aj keď možno nemá tie najkrajšie pláže oproti iným Kanárskym ostrovom, stále je tu množstvo vecí čo robiť a kľudne by som si tu vedela predstaviť stráviť aj o pár dni naviac. Určite by sme sa tu nenudili.