Nový Zéland: od Hobbitonu po Taupo

október/november 2018
Lodge in the City, Wellington – 53 nzd (cca 31 eur) / 2 osoby / noc
Flat Hills Tourist Park – 81 nzd (cca 48 eur) / 2 osoby / noc
The Crossing Backpackers, Tongariro National Park – 61 nzd (cca 37 eur) / 2 osoby / noc
Hotel Kuntz Paríž - 60 eur / 2 osoby / noc
Wellington

Novozélandský dolár (NZD)

+12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Nového Zélandu kratšiu ako 90 dní je potrebný cestovný pas a vyplniť elektronickú cestovnú registráciu Nzeta. Vyplniť by ste ju mali aspoň 72 hodín pred cestou na stránke https://nzeta.immigration.govt.nz/ alebo v mobilnej aplikácii. Schválenie by malo prísť do niekoľkých minút. Z registráciu sa platí poplatok 12 NZD (9 NZD pokiaľ žiadosť vypĺňate cez aplikáciu) +35 NZD turistický poplatok.

Najlepší čas na návštevu Nového Zélandu je od Decembra do Februára, kedy je tu leto a najlepšie počasie s teplotami okolo 25°C, ale aj ceny sú vtedy najvyššie. Dobrým obdobím je aj jeseň medzi marcom a májom, kedy sú už teploty nižšie, ale zväčša prevláda ešte pekné počasie. V ktoromkoľvek období, ale treba na Novom Zélande rátať s premenlivým počasím, dažďom aj vetrom.

Angličtina, Maorijčina

Keď sa povie Nový Zéland, viacerým z nás hneď napadnú Hobbiti a fakt, že Nový Zéland bol miestom natáčania Pána Prsteňov a Hobbita. Počas našej návštevy Nového Zélandu sme ani my nemohli vynechať toto legendárne miesto.

Po návšteve polostrova Coromandel sa vnútrozemím vraciame späť smerom na juh a počas nasledujúcich dvoch dní je naším cieľom návšteva legendárneho Hobbitonu a ďalších prírodných atrakcií v jeho okolí. Presunieme sa bližšie k jazeru Taupo a skúsime aj ako vyzerá novozélandská rybačka.

Wairere falls

Z nášho kempu v Cooks Beach vyrážame ráno, no cesta k Wairere Falls vedie cez mnohé serpentíny, a tak nám zaberá aj dve hodinky.  Zastavujeme sa v mestečku Te Aroha, kde nachádzame akúsi miestnu lacnú vývarovňu, a nakupujeme zásoby na obed. Len neďaleko od mestečka Te Aroha, v pohorí Kaimai, sa nachádzajú 153 metrov vysoké vodopády Wairere falls, najvyššie vodopády na Severnom Ostrove. Túra sa začína na konci úzkej miestnej cesty, skadiaľ prvýkrát zazrieme vodopády. Už odtiaľto vyzerajú ohromne, no aby sme si ich videli ešte lepšie, musíme absolvovať túru k vyhliadke.

Informačná tabuľa na začiatku túry

Túra k vodopádom je rozdelená do dvoch častí. Prvá časť vedie k vyhliadke na vodopády, približne v polke cesty. Druhá časť už vedie na vrchol vodopádov. Táto túra už nie je taká úplne jednoduchá. Celá trasa vám zaberie 3 až 5 hodín spiatočne podľa kondičky a množstva a dĺžky zastávok. Väčšinu trasy sa ide chodníkom cez hustý prales. Prechádza sa cez niekoľko mostov, po skalách, na častiach trasy môže byť blato. Niektoré úseky sa idú po celkom strmom teréne alebo schodoch. Po asi 45 minútach, prichádzame na  vyhliadku na vodopád, odkiaľ potom môžete pokračovať ďalších 45 minút na vrchol vodopádu.

Túra vedie po schodoch aj po mostíkoch

Vodopád je v polke rozdelený na dva stupne a hore fúka aj celkom silný vietor, takže hornú časť vodopádu často úplne odfúkne. Ale pohľad na vodopád je majestátny a určite sa vyplatí vyšliapať si to až sem.

Výhľad stojí za to

Cestou späť sa celkom ponáhľame, dnes chceme stihnúť ešte Hobbiton.

Hobbiton

Ak ste fanúšikom filmov Pán Prsteňov a Hobbit, určite budete poznať aj Hobbiton, miesto, kde sa nakrúcali tieto legendárne filmy.  Iní, možno o ňom počujete prvýkrát, rovnako ako ja. Čo to vlastne je som sa dozvedel až keď som tam prišiel, no priateľka vedela o ňom úplne všetko, a preto bolo jasné, že sme jeho návštevu nemohli vynechať.

Prvý hobbití domček

Keď v roku 1998 Peter Jackson hľadal  miesto pre natáčanie Pána Prsteňov, do oka mu padla farma v novozélandskom regióne Waikato neďaleko mestečka Matamata. Zelené kopce, jazero a hlavne žiadne budovy ani cesty naokolo mu pripomínali Kraj, domov hobbitov.  V roku 1999 začali s výstavbou, ktorá mala premeniť okolie na ozajstný Hobbiton. Prípravy trvali deväť mesiacov a dokonca pritom pomáhala aj novozélandská armáda. Nakrúcanie tu potom trvalo ďalšie tri mesiace.

Do Hobbitonu sa Peter Jackson vrátil ešte raz v roku 2009, kedy točil trilógiu Hobbit. Po tomto nakrúcaní tu zostal Hobbiton v jeho dnešnej podobe, ktorú môžete vidieť aj vy, ak sa sem vydáte na organizovanú prehliadku.

O okolie sa tu stará niekoľko záhradníkov

O okolie sa tu stará niekoľko záhradníkov

Do Hobbitonu je najlepšie sa dostať vlastným autom. No ak si auto požičiavať neplánujete, tak sa dá zobrať aj celá tour, kedy vás tam dovezú a potom znova odvezú z mesta Matamata, z Rotorui, či z Aucklandu. Z Aucklandu je to ale vzdialené takmer 180 kilometrov, takže treba rátať viac ako dve hodiny na cestu.

My ideme autom až ku návštevníckemu centru Shire’s Rest. Ako sa približujeme, ráz krajiny sa trocha mení, okolo nás sú zelené kopčeky, plné oviec a kráv, a my už vieme, že sme blízko. Auto parkujeme na parkovisku pri vstupe a kupujeme si lístky na najbližší voľný čas, čo je asi o hodinku.   Tour sa začína približne každých pätnásť minút. Ľudí tu je celkom dosť, no nebol problém, že by neboli voľné lístky.

Bilbov domček

Vstup je 84 novozélandských dolárov, čo je celkom dosť, preto sme trocha aj váhali, či tu ideme alebo nie, no nakoniec keď už sme tu, tak ideme.

V návštevníckom centre Shire’s Rest sa zaplatí vstup a do samotného Hobbitonu sa pokračuje autobusom.  V daný čas teda nastupujeme do autobusu, s ktorým sa vezieme približne 10 minút a sme tam.

Sami sa do Hobbitonu dostať neviete, jedinou možnosťou sú tieto skupinové prehliadky so sprievodcom. Dostanete svoju skupinu a sprievodcu, ktorý vás celý čas sprevádza a podáva výklad. Hneď po vystúpení z autobusu nám naša sprievodkyňa začína vysvetľovať čo to Hobbiton a hobbiti sú, ako to tu vznikalo a prečo si Peter Jakcson vybral pre nakrúcanie práve túto farmu.

Všetko je tu dotiahnuté do detailov

Potom si celú túto Hobbitiu dedinku prechádzame a zastavujeme sa pri všetkých zaujímavých miestach, kde dostávame aj zaujímavý výklad ako jednotlivé kulisy vznikali, čo a v akej scéne sa to odohrávalo a lebo naopak že to vo filme nebolo ani ukázané. Naša sprievodkyňa bola naozaj skvelá, rozprávala veľmi pútavo a dozvedeli sme sa kopec zaujímavostí zo zákulisia filmovania.

Samov domček

Celá tour zaberie približne dve hodinky. Je to veľmi zaujímavé, cítite sa ako v nejakej historickej dedinke, akoby tu ozaj tí hobbiti kedysi žili a všetko využívali. Spravené je to ozaj pekne, všetko je vypracované do posledného detailu. Tour končíme v pohostinstve The Green Dragon Inn, kde dostávame na výber z troch drinkov, ktoré si môžeme v cene dať. Dávame si tradičné zázvorové pivo a jablkový cider, posedíme v záhrade pred pohostinstvom a späť k vstupu sa znova vraciame autobusom.

Mlyn pri jazere

Pri vstupe je free wifi a my na dnešnú noc ešte nemáme ubytovanie, tak hľadáme rýchlo niečo, čo najbližšie k nám, no nedarí sa nám nájsť nič rozumné a rozhodneme sa teda zájsť až do Rotorui na ubytko, kde sme spali pred pár dňami. Našťastie majú ešte voľné izby a dnes večer máme trocha viacej času, tak stíhame aj termálny bazén, ktorý sme minule nestihli.

Blue Springs - Te Waihou Walkway

Včera sme nevedeli nájsť ubytovanie na rozumnejšom mieste, tak sa dnes potrebujeme trocha vrátiť. Kupujeme teda na pumpe len rýchle raňajky, ktoré jeme počas cesty. Z Rotorui je to k Blue Springs - prvej našej dnešnej zastávke, asi 45 minút jazdy autom.

Kopčeky v okolí Blue Spring

Kopčeky v okolí Blue Spring

Na oboch stranách túry Te Waihou Walkway okolo Blue Springs sú parkoviská a túru môžete začať buď z jednej alebo druhej strany. Potom sa budete tak či tak musieť vracať späť k autu. My si vyberáme začiatok na strane, ktorá je bližšie k Blue Springs na Leslie Road. Celková túra má približne 10 kilometrov a zaberie nejaké tri hodinky. Túra je to jednoduchá, väčšinou sa ide po rovine okolo rieky, akurát je tam pár schodíkov alebo mostíkov.

Neskutočne čistá voda

V rieke tečie úplne čistučká priezračná voda. No niet sa čo diviť, keďže odtiaľto pochádza 60 až 70% všetkej balenej vody na Novom Zélande. V rieke sa vlní množstvo tráv, ktoré vode dávajú zelenú farbu a okolo, kde je hlbšia voda sa sfarbuje do sýtej modrej farby, z ktorej sa vynárajú a vnárajú ryby. Nádhera. Podľa mňa je Blue Springs to najkrajšie, čo sme na Severnom Ostrove videli.

Nevieme sa na tú rieku vynadívať

Asi to bude tým, že prichádzame skoro ráno, no nestretávame tu ani veľa turistov. Akurát cestou späť už prichádzajú nejaké dve, tri skupinky, no stále sme tu takmer sami.

Huka Falls

Od Blue Springs pokračujeme smerom  k jazeru Taupo. Po ceste máme jednu z najnavštevovanejších prírodných zaujímavostí na Novom Zélande - Huka Falls, a tak smerujeme najprv tam.

Huka Falls nie sú také klasické vodopády, ktoré by padali z nejakej veľkej výšky.  Voda tu tečie z jazera Taupo do rieky Waikato river, ktorá je najprv široká a pokojná, no za pár kilometrov sa už s obrovským hukotom rúti úzkym kaňonom.

Masa vody sa rúti kaňonom

Už na parkovisku počujeme hluk, ktorý ide od vodopádov. Huka Falls sú približne 11 metrov dlhé a pretečie nimi 220 000 litrov vody každú sekundu, čo je neskutočné množstvo. Pozerať sa na tú masu valiacej sa vody je niečo ohromné, človek si tu uvedomí tú obrovskú silu prírody.

Od Huka Falls pozdĺž rieky Waikato sa dá podniknúť aj niekoľko túr, no my tentoraz smerujeme do mestečka Taupo, k rieke sa vrátime až poobede.

Sem by sme padnúť nechceli

Taupo

Taupo je mestečko, ktoré sa nachádza pri rovnomennom jazere. Jazero Taupo je najväčším jazerom na Novom Zélande, jeho pobrežie má 193 km a má hĺbku až 186 metrov. Jazero vzniklo pred niekoľko tisíc rokmi, keď na jeho mieste došlo k výbuchu supervulkánu, a na jeho vrchole sa vytvorila obrovská kaldera zaplnená vodou.

Mestečko Taupo má veľmi príjemnú atmosféru turistického letoviska. V supermarkete si kupujeme neskorý ale chutný obed, ktorý si potom vychutnáme v parku pri jazere pri peknom slnečnom počasí. Miestni si tiež vychutnávajú počasie a kúpu a skáču do rieky Waikato.

Výhľad na mesto a hory v pozadí

Výhľad na mesto a hory v pozadí

Poobede kupujeme v rybárskom obchode nejaké návnady a povolenku na rybačku a pešo ideme pomaly chytajúc ryby od jazera Taupo až takmer k vodopádom Huka Falls. Cestou prichádzame aj k horúcim termálnym prameňom Spa Park Hot Pools. Kúpe sa tu veľa ľudí niektorý dokonca aj v rieke.

Do mesta sa vraciame až večer a to už len nakúpime a v hosteli rýchlo varíme večeru a zaliehame do postelí.

Rybačka na Novom Zélande

Nový Zéland je jednou z najlepších destinácii na lov pstruhov. Kvôli skvelej rybačke na Nový Zéland chodia rybári z celého sveta, a teda sme sa to rozhodli využiť aj my a jeden deň venovať chytaniu rýb.

Rybársky permit si stačí kúpiť online alebo v niektorých obchodoch s rybárskymi potrebami priamo na Novom Zélande. Môžete si vybrať z viacerých možností, na výber je denný, mesačný alebo ročný permit. Cena denného permitu pre oblasť okolo Taupa je 20 NZD, no pri týždennom alebo ročnom to samozrejme vychádza lacnejšie.

Pokojné miesto pri brehu jazera Taupo

Na rybačku sme vyhradili len jeden deň, a teda nie je to také jednoduché, keďže nevieme  presne kde je najlepšie ísť. Nejaké tipy sme dostali v miestnom rybárskom obchode, a tak ideme skúsiť šťastie najprv na jazero Taupo.

Ráno teda vstávame asi o štvrtej a rybárčime na jazere Taupo. Problémom je, že na veľa miestach je pri brehoch veľmi malá voda, takže musíme hľadať miesta, kde je už od brehu voda hlbšia.

Z jazera Taupo sa po raňajkách presúvame k jazeru Lake Otamangakau, kde sa nám páči o niečo viac a ostávame tu až do večera. Cestou k jazeru nás sprevádzajú krásne výhľady na zasnežené vrcholky Mount Tongariro.

Lake Otamangakau

Ubytovanie na dnešný deň máme rezervované v národnom parku Tongariro v  mestečku Erua, teda mestečko je asi silné slovo, je tu akurát pár domčekov to je všetko. Nie je tu ani obchod a tak na nákup ideme do vedľajšej dedinky. Počasie sa ale zhoršuje, zamračí sa a začína pršať, čo nás veľmi neteší, keďže zajtra plánujeme túru v Národnom parku Tongariro.