Nový Zéland: Rotorua - čo navštíviť v okolí?

november 2018
Lodge in the City, Wellington – 53 nzd (cca 31 eur) / 2 osoby / noc
Flat Hills Tourist Park – 81 nzd (cca 48 eur) / 2 osoby / noc
The Crossing Backpackers, Tongariro National Park – 61 nzd (cca 37 eur) / 2 osoby / noc
Hotel Kuntz Paríž - 60 eur / 2 osoby / noc
Wellington

Novozélandský dolár (NZD)

+12 hodín oproti Slovensku

Na návštevu Nového Zélandu kratšiu ako 90 dní je potrebný cestovný pas a vyplniť elektronickú cestovnú registráciu Nzeta. Vyplniť by ste ju mali aspoň 72 hodín pred cestou na stránke https://nzeta.immigration.govt.nz/ alebo v mobilnej aplikácii. Schválenie by malo prísť do niekoľkých minút. Z registráciu sa platí poplatok 12 NZD (9 NZD pokiaľ žiadosť vypĺňate cez aplikáciu) +35 NZD turistický poplatok.

Najlepší čas na návštevu Nového Zélandu je od Decembra do Februára, kedy je tu leto a najlepšie počasie s teplotami okolo 25°C, ale aj ceny sú vtedy najvyššie. Dobrým obdobím je aj jeseň medzi marcom a májom, kedy sú už teploty nižšie, ale zväčša prevláda ešte pekné počasie. V ktoromkoľvek období, ale treba na Novom Zélande rátať s premenlivým počasím, dažďom aj vetrom.

Angličtina, Maorijčina

Nový Zéland sa rozkladá na dvoch ostrovoch - Severný a Južný Ostrov a v samom srdci Severného ostrova sa nachádza mestečko Rotorua, ktoré je centrom geotermálnej aktivity, preto ešte skôr ako mesto uvidíte, už z diaľky budete cítiť silný sírový zápach, ktorý sa šíri všade po okolí. Bublajúce bahná, gejzíry a horúce pramene, je tu toho neskutočne veľa, čo vidieť priamo v meste alebo jeho blízkom okolí, preto je jasné, že pri návšteve Nového Zélandu nemožno oblasť okolo Rotorui vynechať.  Rotorua bola teda prvou zastávkou aj na našej ceste po Severnom ostrove Nového Zélandu a v článku sa pozrieme na to, čo vidieť v Rotorui a jej okolí.

Cez pol sveta na Nový Zéland

Lietanie máme síce radi, no teraz si prvýkrát hovoríme, že toho bolo celkom dosť. Najprv približne osem hodín z Paríža do New Yorku, rýchly prestup, potom ďalších sedem hodín z New Yorku do San Francisca. Tu ďalší rýchly prestup, a znova približne dvanásť a pol hodiny do Aucklandu.

V Aucklande máme na prestup len asi hodinku a pol, takže rýchlo na imigračné, preložiť batožinu a znova do lietadla, smer Wellington. Našťastie to bola len približne hodinka. Vo Wellingtone, pristávame pred obedom.

Cesta nám dala celkom zabrať a ešte máme toho pred sebou dosť. Zvyšok dňa, ktorý máme chceme totiž využiť na presun, čo najbližšie k Rotorua, aby sme zajtra mali viac času na atrakcie v okolí Rotorui.

Bývalý kúpeľný dom - Rotorua

Keďže naša autopožičovňa sa nenachádza priamo na letisku, ale asi o dva km ďalej, voláme im a oni nás zhruba za päť minút prídu vyzdvihnúť a odvezú nás na ich pobočku. Rýchlo preberieme auto a smerujeme k neďalekému nákupnému centru, kde kupujeme ešte nejaké veci potrebné na celý týždeň, no neprechádza nám platba žiadnou kartou. Našťastie zisťujeme, že stačí len na terminály zvoliť Credit miest Debit a už to funguje.

Prvých pár kilometrov autom je najhorších. Dopadá na mňa únava a trochu váham, či to vôbec odšoférujem. Našťastie po výdatnom obede ma to prechádza a my môžeme ísť. Vyrážame na sever a snažíme sa ísť čo najrýchlejšie, len s malými prestávkami na nákup tankovanie a pár fotiek.  Aspoňže je stále na čo sa pozerať, a tak ma to neťahá do spánku.

Po približne 320 km prichádzame až do mestečka Turangi, kde máme rezervované ubytovanie. Po dlhej ceste sme dosť unavení a už sa aj začína stmievať. Naším cieľom je už len uvariť čo najrýchlejšie večeru a zaľahnúť po dlhom dni do postelí. Čo sa nám našťastie aj darí a konečne môžeme dospať to, čo sme za posledných pár dní zameškali.

Prírodné horúce pramene - Hot and Cold Hot Springs

Budíme sa do sychravého počasia. Dáme si rýchle raňajky, balíme všetky veci a za jemného mrholenia čo najskôr vyrážame, aby sme toho stihli, čo najviac. Pokračujeme ďalej na sever smer Rotorua a po približne sto kilometroch odbáčame na Waiotapu Loop Road, na ktorej sa nachádza viacero zaujímavostí. Našou prvou zastávkou sú horúce pramene Hot and Cold.

V okolí Rotorua je niekoľko horúcich prameňov, ale Hot and Cold, nie sú až také známe a pritom sa nachádzajú len kúsok od cesty. Je tu iba menšie parkovisko, no počas našej návštevy je na ňom len jedno vozidlo, teda miesta na kúpanie je až až. Kúpanie si tu zvyknú užívať rovnako miestni ako aj turisti.

Malé bazéniky ideálne na kúpeľ

Tečú tu dva potoky, v jednom horúci termálny prameň a v druhom studený prameň. Ich zmiešaním vzniká ideálne teplá voda na kúpanie. Každý si tu nájde teplotu, aká mu vyhovuje. Vytvorením malých hrádzi na potoku vznikli malé "bazéniky", kde sa môžete ponoriť a relaxovať. Ako nás ale upozorňujú tabule po okolí, neodporúča sa ponoriť si hlavu pod hladinu. Žije tu akási baktéria, ktorá ak by sa vám dostala cez nos do mozgu, môže spôsobiť zdravotné problémy. Na Novom Zélande sa ale vyskytuje zriedkavo.

Geotermálna oblasť Wai-O-Tapu

Od termálnych prameňov Hot and Cold stačí prejsť už len dve zákruty a sme pri termálnej oblasti Wai-O-Tapu. Je tu veľké parkovisko, na ktoré nás už navigujú zamestnanci. Parkovanie je zadarmo. Okrem toho sa tu nachádza len obchod so suvenírmi a menšia reštaurácia, kde si môžete dať kávičku alebo nejaký snack. Platíme nie najlacnejšie vstupné - 32.50 novozélandských dolárov a vstupujeme do areálu. Park je celkom rozsiahly a my prechádzame podľa mapky, ktorú dostávame všetkými chodníkmi.

V termálnom parku Wai-O-tapu

V termálnom parku Wai-O-tapu

Celkom nám to pripomína niektoré miesta na Islande. Prechádzame okolo rôznych bublajúcich bahien, všade okolo sú potôčiky s vriacou vodou a zo zeme stúpa para so zápachom síri. Všade to hýri rôznymi farbami od žltej cez zelenú až po oranžovú.

Jedným z najzaujímavejších miest v tomto parku je Champagne Pool. Toto jazierko má priemer 65 m a hĺbku až 62 m. Z jazierka sa vyparuje veľké množstvo CO2 , podobne ako bublinky z pohára šampanského, a tak vznikol jeho názov Champagne Pool. Problémom akurát je, že je celkom chladno, a tak z tohto jazierka stúpa množstvo pary. Vidieť ho v plnej kráse sa nám bohužiaľ nedarí. No keď vietor pofúkne a para na chvíľu ustúpi, vidíme aspoň jeho oranžovo sfarbené okraje.

Champagne Pool

Najzaujímavejšiu farbu má ale určite Devil's Bath, teda Diablov kúpeľ. Diablov kúpeľ  je toxická zmes síry a železnatých solí, ktoré sa miešajú s minerálmi zo Champagne Pool  a vytvárajú žiariace žlto zelené jazierko. Jeho farba sa môže meniť od neónovo zelenej po neónovo žltú v závislosti od slnka a oblakov, no nikdy som nečakal, že takáto farba môže niekde v prírode vzniknúť. Na Diablov kúpeľ je pekný výhľad, keďže k nemu prichádzame akoby z hora a máme ho pekne celý pod sebou ako na dlani.  Nejdeme sa naň vynadívať.

Nachádza sa tu tiež gejzír Lady Knox Geyser, ktorý ale strieka iba potom ako doň vložia kúsok mydla. Robia to každý deň o 10:15 a strieka do výšky 10 až 20 metrov niekedy až hodinu. Nám to na tento čas nevydá, a tak ho tentokrát nevidíme.

Po východe z areálu zisťujeme, že sme si pri vstupe nedali skontrolovať lístky a vlastne sme tam vošli bez vstupu.  Čo už, keď sme ho mali aj tak zaplatený.

Zaujímavá farba jazierka Devil’s bath

Mud Pools - Novozélandský bahenný kúpeľ

Len o dva kilometre ďalej po Waiotapu Loop Rd sa nachádzajú Mud Pools, teda akési bazéniky s bublajúcim bahnom. Tu sa už vstup neplatí, no je to aj podstatne menšie ako Wai-O-tapu. Bublajúce bahno môžete sledovať už z vyhliadky pri parkovisku, len si treba dávať pozor na to, aby ste trocha bahna neschytali aj na svojom oblečení. Niekedy to vystrelí tak silno, že kúsky bahna doletia až na vyhliadku.

V okolí sa dá nájsť ešte niekoľko miest, kde je možné sledovať geotermálna aktivitu. No my usudzujeme, že toto nám zatiaľ stačí a pokračujeme ďalej v naplánovanom programe.

Bublajúce bahná neďaleko Waiotapu

Rainbow Mountain Scenic Reserve - tyrkysové jazerá Crater Lakes

Ďaľšou zastávkou v tento deň je Rainbow Mountain Scenic Reserve. Je tu niekoľko možností na túry a cyklotúry. Jednou z možností je  túra na vrchol Te Tihi o Ruru, ktorá je podľa informačnej tabule pri začiatku túry dlhá 3,5 km a určite sú odtiaľ veľmi dobré výhľady na okolie.

My si dáme len kratšiu prechádzku ku Crater Lakes, čo je asi len 500 metrov. Jednoduchá túra cez celkom hustý les, na konci ktorej je pekný výhľad na tyrkysovo modré jazero. Super je, že sme tu úplne sami a môžeme si užívať výhľady. Atmosféru dopĺňajú aj štebotajúce vtáky okolo.

Počasie je celý deň dosť premenlivé. Celý deň je pod mrakom a chvíľami aj popŕcha. Našťastie je to len také mrholenie, nie žiadny silný dážď, a teda program nepotrebujeme nijako meniť a aj túry sa dajú absolvovať.

Tyrkysové Crater Lake

Redwoods Treewalk

Po krátkom pikniku a pár kilometroch prichádzame k mestečku Rotorua a smerujeme k chodníku v korunách stromov Redwoods Treewalk. Tento chodník sa nachádza vo výške 20 metrov nad zemou a prechádza pomedzi koruny vyše storočných sekvojí.  Na chodník sa môžete vydať buď cez deň alebo aj po zotmení, kedy sú okolité stromy pekne osvetlené. Vstup na chodník nie je najlacnejší, no pekné prechádzky sa dajú podniknúť aj po lese popod chodník a po okolí.

Chodník v korunách stromov po novozélandsky

Chodník v korunách stromov po novozélandsky

Hamurana Springs

Autom s pár zastávkami obchádzame celé jazero Rotorua a odbáčame k Hamurana Springs. Hamurana Springs nie sú veľmi  známe,  a tak tu nie je skoro nikto. Pritom Hamurana Springs je jedným z najkrajších parkov v okolí. No platí sa tu celkom vysoké vstupné (ako všade) 18 nzd.

Platíme vstupné a vstupujeme do parku. Celý chodník sa točí okolo rieky, v ktorej je priezračná voda plná zelených tráv, vodného vtáctva a rýb. Voda na miestach, kde je piesok, sa sfarbuje do neskutočne tyrkysovej modrej farby. Škoda, že máme zamračené, farba rieky pri jasnom počasí by bola ešte o niečo krajšia.

Obrovské stromy v Hamurana Springs

Obrovské stromy v Hamurana Springs

Cestou prechádzame pomedzi obrovské stromy sekvojí, ktoré sem boli privezené z USA a vysadené v roku 1919. V porovnaní s niektorým velikánmi z USA, ktoré majú až 2000 rokov, sú teda tieto len deťmi.

Ako postupujeme proti prúdu rieky, táto sa rozvetvuje do niekoľkých väčších a menších potôčikov až prichádzame k miestu, kde rieka vyviera, k prameňu Hangarua. Jaskyňa, z ktorej voda vyviera je hlboká 15 metrov a voda tu má konštantnú teplotu asi 10°C. Je to najväčší prameň Severného Ostrova a voda, vyvierajúca z tohto prameňa by mohla každý deň naplniť dva olympijské štadióny.

Prameň Hangarua

Obchádzame ju a prichádzame k ďalšiemu prameňu – Dancing Sands Spring. Zaujímavosťou je, že tento potok, vyviera pod pieskom. Tým spôsobuje, že sa piesok neustále výry a vytvára to veľmi zaujímavé divadlo.

Chodníčkami a mostíkmi prechádzame na druhú stranu rieky a pomaly, sledujúc ryby a vtáctvo sa vraciame späť na parkovisko.

Prameň Dancing Sands v Parku Hamurana Springs

Prameň Dancing Sands v Parku Hamurana Springs

Rotorua Government Gardens

Cestou na naše dnešné ubytovanie zájdeme ešte do centra mesta, kde sa ideme prejsť k Rotorua Government Gardens. Tento pekný park určite stojí za návštevu. Rovno na konci parku sa nachádza bývalý kúpeľný dom, v ktorom sa dnes nachádza Rotorua Museum. Okolo rastú palmy a vlastne všetko tu je pekne upravené. Hneď vedľa sa nachádza Polynesian Spa, vyhlásené kúpele a wellness, kde sa môžete zrelaxovať v liečivej vode.

Government Gardens v centre mesta

Government Gardens v centre mesta

Zaujímavé je, že všade kde sme sa dnes pohybovali bolo cítiť geotermálnu činnosť a inak to nie je ani tu v centre mesta. Aj tu priamo v parku môžete nájsť miesta, odkiaľ ide zo zeme para s vôňou síry.

V Rotorui a jej okolí je toho až až a jeden deň na spoznanie všetkého je síce málo, no myslím, že nám sa z tohto jedného dňa podarilo vyťažiť maximum. Na konci dňa si ešte rýchlo varíme večeru v kuchyni a sme takí unavení, že nevyužívame ani termálny bazén, ktorý tu máme k dispozícii a zaliehame do postelí.