San Maríno – jeden z najmenších štátov sveta

San Maríno

Euro (EUR)

Typ LTyp L

Na návštevu postačí občiansky preukaz, alebo cestovný pas.

Taliančina

Keď viacej cestujete, je čím ďalej tým ťažšie nájsť destináciu, kam by sa dalo zájsť aj na víkend bez potreby dovolenky a stálo by to za to. Výhodou je, že letecké spoločnosti stále menia letové poriadky, pridávajú linky, odoberajú alebo posúvajú časy. Tým vlastne niektoré destinácie na víkendové cesty ubudnú, iné zasa pribudnú. A vtedy to treba využiť. Navyše ešte keď sa podarí nájsť letenky za dobrú cenu.

Letenky, ubytovanie, plánovanie...

Podobnou destináciou je Bologna. Dlhšie sa z Bratislavy nelietala a z Viedne len veľmi draho. Až prišla expanzia Ryanairu vo Viedni a otvorenie linky z Bratislavy a hneď bolo cestovanie do tejto časti Talianska jednoduchšie. Zlom prišiel, keď sa objavili letenky do Bologne za 3 eurá, či už z Bratislavy alebo Viedne. Pozerali sme všetky možné kombinácie a nakoniec to celkom pekne vychádzalo: Viedeň – Bologna – Bratislava za 6 eur spiatočne. K tomu lístok na autobus do Viedne za jedno euro a už boli lístky aj letenky v emaily.

Pri hľadaní, čo navštíviť v Bologni a okolí nám hneď padlo do oka práve San Maríno. Tento maličký štátik v štáte ležiaci neďaleko Bologne. Zaujal nás natoľko, že sme sa rozhodli, že návštevu Bologne predsa len vynecháme a zamierime práve tam. Pozeráme možnosti presunov a vypadáva z toho itinerár:

Piatok: 18:35 Viedeň – Bologna, presun na vlakovú stanicu a vlakom do Rimini, ubytovanie

Sobota: Skoro ráno busom z Rimini do San Marína, celodenná prehliadka San Marína, večer presun do Bologne, ubytovanie

Nedeľa: ráno presun na letisko a o 10:25 odlet Bologna – Bratislava

Cestujeme v októbri, a to nám uľahčuje výber ubytovania v Rimini. Keďže toto mestečko je navštevované hlavne v letnej sezóne, mimo nej padajú ceny hotelov celkom dole. Vyberáme si jeden, ktorý je neďaleko vlakovej stanice, aby sme sa nemuseli ďaleko presúvať. V Bologni sú už ceny trocha vyššie, ale aj tu vyberáme jeden lacnejší hotel. Pozrieme ešte pár vecí, ktoré by sme v San Maríne chceli vidieť a môžeme cestovať.

Výhľad na San Maríno

Smer Bologna, Rimini...

V piatok rovno z práce smerujeme nie domov, ale na bratislavskú autobusovú stanicu a busom na letisko do Viedne. Času máme tak akurát, a tak sa snažíme nikde nezdržiavať. Na letisku už len rýchle bezpečnostné kontroly a hneď aj nastupujeme do lietadla. Krátky let nie je ničím výnimočný a my už za tmy pristávame na letisku v Bologni.

V automate hneď kupujeme lístky a autobusom sa odvážame do Bologne na vlakovú stanicu. Lístky na vlak do Rimini máme kúpené už dopredu. Nie je problém ich kúpiť cez internet, ale rovnako to ide aj priamo na stanici z automatu. Z Bologne to do Rimini zasa nie je až tak blízko a keďže cestujeme nejakým regionálnym vlakom, cesta trvá niečo viac ako dve hodiny. Zo stanice to máme do hotela našťastie asi len desať minút pešo. Pred polnocou konečne líhame do postelí.

Zaujímavý kostol so symbolmi všetkých troch náboženstiev

Zaujímavý kostol so symbolmi troch náboženstiev

San Maríno – čo všetko stihnúť za jeden deň

Autobus z Rimini do San Marína chodí niekoľkokrát denne približne každú hodinu. Zastávok má v Rimini viacej, no jedna je aj pred vlakovou stanicou, kde sme včera vystúpili. Vyberieme si teda čo najskorší ranný spoj a z hotela smerujeme rovno na zastávku. V stánku oproti zastávky kupujeme spiatočný lístok za 10 eur na osobu. Autobusom smerujeme stále do kopca, ktorý je z rána zahalený ešte v oblakoch. Po našom príchode sa našťastie vyčasí a my môžeme spoznávať San Maríno.

Výhľad zo San Marina na okolie

Malý štát San Maríno je najmenšou a najstaršou republikou v Európe a má približne len 30 000 obyvateľov. Jeho hlavné mesto s rovnakým názvom leží na kopci Mount Titano vo výške 650 metrov nad morom. V slnečný deň sú zo San Marina skvelé výhľady na každú stranu a vidno odtiaľto až na pobrežie Jadranského mora.

San Maríno je maličké a väčšinu mesta tvorí pešia zóna, takže nie je problém si ho prejsť po svojich za pár hodín. Celé mesto je zapísané v zozname svetového dedičstva UNESCO. Hlavnou dominantou San Marína je pevnosť, ktorú tvoria tri veže, ktoré sú znázornené aj na vlajke San Marína.

Od zastávky autobusu stúpame do mesta niekoľkými schodmi

Od zastávky autobusu stúpame úzkymi uličkami vyššie a vyššie. Prechádzame popri mnohých stánkoch so suvenírmi a s koženými výrobkami až prichádzame pred prvú vežu. Prvá veža (Rocca Guaita) je najväčšou a najstaršou z troch pevností. Bola postavená v 11. storočí a bola niekoľkokrát prerobená a zväčšená. Veža slúžila ako väzenie až do roku 1975.

Pohľad na Prvú vežu z chodníka k Druhej veži

Pohľad na Prvú vežu z chodníka k Druhej veži

Do veže sa platí vstupné a môžete si tu vybrať z viacero druhov lístkov. Buď si kúpite iba vstup do jednej veže, alebo kombinovaný lístok do dvoch veží, prípadne do 6 múzeí a veží. My si kupujeme lístok do dvoch veží (6 eur), s ktorým dostávame aj mapku mesta  a ideme si prejsť najprv prvú vežu. Je tu  niekoľko miestností a nádvorie, ktoré sa dajú prejsť a potom si to šliapeme až hore na vyhliadku. Je odtiaľto naozaj krásny výhľad na okolie.

Nádvorie prvej veže

Z prvej veže pomaly prechádzame ku druhej veži, ktorá je zatiaľ zahalená v hmle, ale postupne sa nám odkrýva.

Druhá pevnosť, nazývaná Castello Cesta pravdepodobne pochádza z 13. alebo 14. storočia. Nachádza sa na vrchole hory Titano a ponúka krásny výhľad na prvú a tretiu pevnosť, ako aj na krajinu obklopujúcu horu. V Druhej veži sa dnes nachádza malé Múzeum antických zbraní.

Druhá veža zahalená v tme

Druhá veža zahalená v hmle

Tretia veža (Montale) je najmenšou zo všetkých troch a nachádza sa najviac od ruky. Pochádza z 13. storočia a slúžila ako vyhliadka. Tretia veža sa dnes stále schováva v hmle, a tak sa rozhodujeme jej návštevu vynechať a pomaly sa vraciame naspäť do centra, kde si sadáme na obed na terasu medzi dvoma vežami a vychutnávame si taliansku pizzu a víno.

Druhá veža

Po obede si ideme prejsť ešte zvyšok mesta. Prichádzame k námestiu Piazza della Libertà, kde sa nachádza Palazzo Pubblico, v ktorom sídli parlament aj vláda San Marína. Samozrejme aj odtiaľto sú pekné výhľady tak ako zovšadiaľ v San Maríne.

Piazza della Libertà

Pokračujeme k Bazilike, ktorá dominuje maličkému námestiu. Pochádza z 19. storočia a je zasvetená sv. Marinusovi, zakladateľovi mesta. Bazilika je pekná, ale presne v čase keď sme tu aj my, je tu práve zájazd dôchodcov, a tak sa z nej čo najskôr prcháme.

Bazilika

Kupujeme ešte nejaké tie suveníry a prechádzame popri stanici lanovky, ktorou sa sem dá tiež dostať z dediny Borgo Maggiore, ktorá leží pod mestom. Rovno pod mestskými hradbami sa nachádza mohutná diera, ktorá vznikla pri vykopávaní skaly na rekonštrukciu Pallazzo Publico. Vyzerá to veľmi zaujímavo a dnes sa tento priestor využíva na tréning lukostrelcov.

Cava dei Balestrieri

V uličkách San Marína

V uličkách San Marína

Autobusom sa odvážame späť do Rimini. Prebehneme cez cestu a v automate kupujeme lístky na vlak do Bologne. Po celom dni sme celkom unavení, ledva vydržíme vo vlaku nezaspať, a tak nám aj cesta celkom rýchlo ubehne. Na stanici v Bologni vyberieme nejakú hotovosť, keďže naše dnešné ubytovanie sa nedá platiť kartou. Prejdeme si ešte večerné centrum Bologne a sadáme do jednej z reštaurácii na výbornú večeru v podobe all you can eat za desať eur na osobu.

Lanovka do dedinky pod starým mestom

Ubytovanie je úplne jednoduché, no na jednu noc stačí. Dokonca dostávame raňajky priamo do izby. Ráno len prejdeme pár metrov na zastávku a autobusom sa presúvame na letisko a odlietame späť do Bratislavy.

Výlet do San Marina sme si veľmi užili. San Marino je veľmi príjemné malé mesto s pekným historickým centrom a zaujímavými pevnosťami. Určite sa sem oplatí zájsť na jednodenný výlet z blízkej Bologne či z Rimini.