Moderný i tradičný Hongkong

marec 2012
Viedeň - Dubai - Hong Kong - Bangkok - Viedeň, Emirates - 715 eur / osoba
Letenky do Hong Kongu môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Hotel YesInn - 123 eur / 3 noci / 2 osoby
Hongkong Hongkong
Hongkong

Hongkongský dolár (HKD)

Typ DTyp D
Typ GTyp G

+ 6 hodín oproti slovenskému letnému času, +7 hodín oproti slovenskému zimnému času

Na návštevu Hong Kongu je potrebný platný cestovný pas.

Najlepší čas na návštevu Hong Kongu je od marca do apríla a od októbra do novembra. Od mája do septembra trvá v Hong Kongu sezóna tajfúnov. Najchladnejšie je od decembra do februára, kedy teplota klesá pod 10°C.

Čínština, Angličtina

Čo sme vedeli o Hongkongu predtým, ako sme sa rozhodli vydať na náš výlet? Veľa nie, vedela som akurát, že je to moderné mesto plné mrakodrapov, ktoré som videla na obrázkoch. Teraz už viem, že Hongkong to nie sú len mrakodrapy, ale aj chrámy, trhy a srdeční ľudia. Jeho neopakovateľná atmosféra z neho robí skutočnú perlu Ázie.

HongKong bol vyše 100 rokov britskou kolóniou, ale v súčasnosti je jedna z dvoch osobitných administratívnych oblastí Číny. Býva tu vyše 7 miliónov ľudí a je to jedno z najdrahších miest na svete. Mesto sa rozkladá na časti HongKong Island, Kowloon a New Territorries.

Doprava z letiska

Po týždni strávenom v Dubaji, náš výlet pokračoval sedemhodinovým letom do Hongkongu. Z Dubaja sme odlietali o 3:30 ráno, preto som zaspala skôr ako lietadlo naštartovalo. Sedem hodinový let prebehol celkom rýchlo, keďže väčšinu sme prespali, pozerali film alebo hrali rôzne hry. Ešte počas nášho letu nám dali vyplniť formulár pre imigračné oddelenie. V Hongkongu sme pristáli do zamračeného a upršaného počasia.  Po pristáti sme vošli do budovy letiska odkiaľ sme sa akýmsi letiskovým metrom presunuli do inej budovy letiska a pokračovali k imigračným a pasovým kontrolám. Formality sme našťastie rýchlo vybavili. Ukázali sme pasy, odovzdali formulár, ktorý sme vyplnili ešte v lietadle, dostali pečiatku a mohli sme sa tešiť na Hongkong.

Pri vychádzaní z letiska sme sa išli na informácie opýtať  ako sa dostaneme k nášmu ubytovaniu, a ako vždy zobrať nejaké mapy a brožúrky, ktoré nás zaujali. Hoci sme mali aj celkom slušné inštrukcie z hotela, chceli sme si byť istí, že hneď prvý deň sa v Hongkongu nestratíme.  Po informáciách a nákresoch do mapy od zamestnancov informácii na letisku sme našli búdku, kde sa predávali lístky na autobus. Kúpili sme si lístok na autobus, ktorý išiel až na Hongkong Island, takmer k nášmu hotelu. Lístky nakoniec stáli asi 40 HKD.

Do centra sa dá rýchlejšie dostať metrom tzv. Airport Expressom, ale cena je niekoľkonásobne vyššia, a aj preto sme sa my rozhodli pre autobus. Na papieri sme mali napísaný názov zastávky, takže sme nemali problém, kde vystúpiť, keďže názvy zastávok sa v autobuse vždy zobrazili a aj ich vyhlásili. Najprv síce stále v čínštine ale našťastie potom aj v angličtine.

Ubytovanie

Keďže Hongkong je jedným z najdrahších miest na svete ani ceny ubytovania tu nie sú také lacné ako v iných ázijských mestách. My sme si ubytovanie zvoli na Hongkong Islande, a to konkrétne Hostel Yesinn. Keď sme vystúpili na zastávke, prešli sme pár metrov a akurát sme pozerali do mapy, keď sa nás jeden milý pán opýtal, čo hľadáme a ukázal nám, že stojíme rovno pred našim hostelom. Hostel Yesinn sme si vybrali na základe jeho nízkej ceny oproti ostatným hotelom a taktiež mal aj celkom dobré referencie.

Z recepcie nás zaviedli do druhej budovy, v ktorej sme mali izbu. Hoci zvonku vyzerala budova úplne strašne, zvnútra bola izba celkom pekná aj keď dosť zvláštna, lebo kúpeľňa bola vlastne rovno v izbe oddelená len mliečnym sklom. Okrem toho sme mali spoločnú kuchynku ešte s niekoľkými izbami.

Kým sme prišli na izbu, pomaly sa začalo stmievať, a tak sme si už len išli kúpiť večeru a potom spať. Lenže asi hodinu potom ako sme si ľahli, začali naši susedia neskutočne kričať a trieskať dverami až sme sa zľakli, čo to tam vlastne vyvádzajú. Ja som bola taká unavená, že aj napriek kriku som rýchlo zaspala, no podľa môjho priateľa kričali ešte dosť dlho. Našťastie ostatné večery na hostely už boli kľudné, možno mali len zlý deň.

Hongkong Island

Na druhý deň ráno nás Hongkong nemilo privítal hustou hmlou, čo nám veľmi nevyhovovalo, lebo sme mali na dnešný deň naplánovaný výlet na Peak, vyhliadku na celý Hongkong. Ale najprv sme sa vybrali do mesta, najskôr peši, potom sme to prehodnotili, a išli radšej metrom do centra Hongkong Islandu. V centre sme sa prešli medzi všetkými mrakodrapmi, pofotili sme si jednu z najznámejších budov Hongkongu – Bank of China a prešli sme k malému kostolu, ktorý bol vo víre veľkomesta takou malou oázou ticha a pri všetkých tých mrakodrapoch akoby tam ani nepatril.

Medzi mrakodrapmi v Hongkongu

Potom sme si to namierili na Peak Tram, lanovku, ktorá nás mala odviezť na Victoria Peak, lenže čo čert nechcel akurát v tom týždni, lanovka nepremávala. Zamestnanci nám však ochotne odporučili autobus, ktorý nás odviezol. Zaujímavosťou Hongkongských autobusov je, že peniaze vhadzujete pri šoférovi do malej krabičky a nedostanete ani výdavok ani lístok. Presnú sumu len vhodíte do krabičky a idete do autobusu, ak presnú sumu nemáte tak smola ale nevydáva sa.

Hore na Peaku sme boli mierne sklamaní, keďže pre hmlu sme nevideli ani päť metrov pred seba. Tak sme sa aspoň poprechádzali dookola, naobedovali a ja som vyplnila dotazník malej Číňanke. Tento obed bol tak trocha aj výnimočný, keďže sme prvýkrát jedli paličkami. Pri tom som zistila, že čaj s mliekom naozaj nemám rada. Poobede sa hmla trochu rozpustila, ale z panoramatických fotiek na Hongkong nakoniec i tak nič nebolo.

Kvôli hmle sme toho naozaj veľa nevideli

Poobede sme sa odviezli autobusom znovu dolu a prešli sme až do prístavu, aby sme zistili ako sa na druhý deň dostaneme do druhej časti Hongkongu, Kowloonu.  Keďže do večera sme ešte mali času dosť, rozhodli sme sa vybrať do zoologickej a botanickej záhrady. A hoci bola celkom malá, videli sme pár opíc, plameniakov a rôznych čudných vtákov. Potom sme si už len kúpili večeru a pobrali sme sa na izbu.

Chrámy a trhy v Kowloone

Na ďalší deň ráno sme sa metrom odviezli za 5,50 HKD na stanicu Central, odkiaľ sme sa systémom nadchodov dostali až k mólu, kde sme si kúpili žetónik na loď za 2,20 HKD a a za pár minút sme sa  preplavili na druhý breh- do Kowloonu. V prístave na druhom brehu akurát kotvila veľká loď Queen Marry a veľa turistov a domácich sa pri nej fotilo, tak sme neostali výnimkou.

Najskôr sme sa vybrali pozrieť si Avenue of Stars, čínsku verziu známeho chodníka slávy, ale keďže sme okrem Jackieho Chana skoro nikoho nepoznali, skôr sme sa kochali nádherným výhľadom na druhú stranu Hongkong Islandu. Ani hmla už dnes nebola, preto nám nič nebránilo, aby sme spravili množstvo fotiek.

Výhľad na HongKong Island

Socha Jet Li-ho na Avenue of Starts

Potom sme prešli asi na najznámejšiu ulicu Hongkongu- Nathan Road plnú obchodíkov, lacných hotelov, stánkov, svetelných nápisov, tabúľ, ale hlavne plnú ľudí, či už turistov alebo miestnych. Prešli sme cez Kowloon Park, kde sme si užili trochu ticha a potom sme už pokračovali na obed. Celkovo za jedlo sme dali v Hongkongu strašne málo peňazí, všetko bolo veľmi lacné.

Ďalej sme plánovali navštíviť dva chrámy ďalej od centra,  no neboli sme si istí, ako sa k nim dostaneme, vedeli sme akurát zastávku metra a dúfali sme, že dáko sa k nim už domotáme. Najprv sme mali namierené k chrámu Wong Tai Sin. Našťastie,  keď sme vystúpili z metra, hneď viedla k chrámu šípka a chrám bol hneď pri jednom z východov. Chrám Wong Tai Sin bol krásny, postavený v tradičnom čínskom štýle. Vstup doň bol na našom uvážení, my sme zaplatili okolo 2 HKD. Vnútri bola celkom tlačenica, bolo tam mnoho Číňanov, ktorí sa modlili, ale aj zopár turistov, no hlavne Číňania. Celkovo v Hongkongu sme stretli málo Európanov, a v našej štvrti takmer žiadneho. S chrámom boli prepojené záhrady Garden of Good Wish, kde bol vstup 2 HKD, ale my sme si tabuľku ani nevšimli, až keď sme vychádzali von. Záhrada bola krásna, tiež v tradičnom čínskom štýle.

Chrám Wong Tai Sin

Záhrady pri chráme

Keď sme si ju celú prešli, nasadli sme na metro a odviezli sme sa o jednu zastávku ďalej a tam bolo tiež pekne vyznačené ako sa dostať ku chrámu Chi Lin Nunnery, a tak sme  ho rýchlo našli. Chi Lin Nunnery sa nám páčil ešte viac ako predchádzajúci chrám, možno preto, lebo tam nebol skoro nikto a oproti hlučnému mestu, tu panoval pokoj a ticho. Vedľa chrámu bol ďalší krásny park, ktorým sme sa poprechádzali a obdivovali ho. Akurát nás trocha mrzelo, že vnútri tohto chrámu sa nemohlo fotiť, ale aspoň sme si urobili množstvo fotiek z vonka a okolitých záhrad.

Chi Lin Nunnery

Potom sme sa odviezli metrom o niekoľko zastávok späť na Mong Kok, kde sme sa vybrali na jeden z najlepších a najväčších trhov v Hongkongu Ladies Market. Dá sa tu nájsť úplne všetko, od „značkových“ kabeliek, topánok, oblečenia, suvenírov až po rôzne maličkosti. Samozrejme treba zjednávať, zjednávať, zjednávať. Pri našom prvom pokuse, sme nezjednali veľmi výhodnú cenu, lebo predavačka sa tvárila, že keď jej toľko nezaplatíme jej deti nebudú mať čo jesť, ale netreba sa nechať oklamať. Keď predavač prikývne na cenu príliš skoro, je isté, že ste prerobili. Najvýhodnejšie sme kúpili kabelku, ktorú sme zjednali z 380 HKD na 160 HKD. Niekoľkokrát sme sa už chystali odísť, že tak to neberieme, ale vždy nás dotiahli naspäť a nakoniec sme sa už pobrali preč, no predavačka sa za nami rozbehla, že teda súhlasí s našou cenou. Potom čo sme minuli skoro všetky naše hongkongské doláre, ktoré sme mali zmenené na tomto trhu, pobrali sme sa metrom späť na Hongkong Island a potom pekne do hostela.

Ostrov Lantau

V posledný deň nášho pobytu v Hongkongu sme mali síce večer odlietať, ale cez deň sme mali naplánovaný ešte jeden výlet. A to na ostrov Lantau k soche najväčšieho sediaceho Buddhu na svete - Tian Tan Buddhu.

Ráno sme si zbalili batohy a od  ubytovali sme sa z hostela. Batohy sme brali so sebou, keďže Buddha je blízko pri letisku, preto by sa nám neoplatilo chodiť naspäť do centra pre ruksaky. Metrom sme sa odviezli najprv na Central a potom oranžovou linkou až na konečnú Tung Chung. Zo stanice Tung Chung premáva lanovka až k Buddhovi. O lanovke sme veľa čítali a už sme sa na ňu tešili, lenže čo čert nechcel, lanovka bola práve v tom čase asi mesiac mimo prevádzky. S lanovkami sme teda mali v Hongkongu riadnu smolu. Neostávalo nám nič iné len ísť autobusom. Celodenný lístok stál 35 HKD, čiže bol pomerne lacný. Po asi pol hodine jazdy sme vystúpili v Ngong Ping Village priamo pred sochou Buddhu, ktorý bol naozaj obrovský a aj s ruksakmi sme sa vytrepali po niekoľkých stovkách schodov hore až k nemu. Na Buddhu bol ohromujúci pohľad zdola i zhora, a tu som si prvýkrát uvedomila, ako ďaleko sme od domova a v akej exotickej krajine.

Tian Tan Budha na ostrove Lantau

Potom ako sme vyfotili asi 100 fotiek s Buddhom sme zišli dole, dali sme si varenú kukuricu, prešli sme sa ešte k jednému neďalekému chrámu  a pomaly sme sa pobrali na autobus, ktorý nás odviezol späť na stanicu Tung Chung, odkiaľ sme si vzali ďalší autobus na letisko.

Sochy v chráme v neďalekom Ngong Ping Village

Sochy v chráme v neďalekom Ngong Ping Village

Ani na tomto letisku, takisto ako v Dubaji sa človek nenudí. Za kontrolami je množstvo obchodov a nedávno som dokonca čítala, že tam otvorili aj kino. My sme tentoraz našťastie nemuseli tráviť noc na letisku, lietadlo nám odlietalo o 21:15. Tento let bol pre nás trochu výnimočný keďže sme leteli najväčším dopravným lietadlom Airbus A380, tak sme sa naň aj celkom tešili. A let ani nesklamal, na začiatku sme boli trochu zaskočení, koľko veľa ľudí  ide do tohto lietadla, no let bol úplne super. Tento let bol celkom krátky a tak sme sa moli po troch hodinách tešiť na pokračovanie cesty v Thajskom Bangkoku.

Tipy na záver:

• Ak sa rozhodnete nakupovať na niektorom z hongkongských trhov nezabudnite zjednávať, zjednávať a zjednávať. Začnite aspoň na polovici ponúkanej sumy
  • Je niekoľko možností ako sa dostať z letiska do mesta – najrýchlejší je vlak Airport Express, ktorý je však aj najdrahší – stojí okolo 100 HKD
  • Lacnejšia alternatíva je autobus, ktorého cena sa pohybuje od 15 do 50 HKD. Všetky spojenia nájdete na nasledovnom odkaze http://www.hongkongairport.com/eng/transport/to-from-airport/bus_from_hkia.html
  • Metro v Hongkongu je prehľadné a spoľahlivé. Pokiaľ si nechcete zakaždým kupovať lístky, tak si kúpte dobíjateľnú Octopus Card, ktorá platí nielen na metro, ale aj na lanovku na Peak, a na lode Star Ferry