Nórsko: jazerá, ľadovce a turistika v okolí mestečka Loen

júl 2021
Loen (Nórsko) – voľné kempovanie v prírode / dve noci / 0 eur
Tjugen Camping(Nórsko) – 25 eur / dve osoby / noc / auto / stan
Nórsko Nórsko
Oslo

Nórska koruna (NOK)

Medzi Slovenskom a Nórskom nie je žiadny časový posun

Na návštevu Nórska je najvhodnejší čas od mája do augusta, kedy je v Nórsku najteplejšie a dni sú najdlhšie. Teploty sa na juhu krajiny pohybujú od 18 do 23°C, na severe je to o niekoľko stupňov menej. Najchladnejšie sú mesiace január a február, kedy je aj nejmenej denného svetla. Ak chcete okúsiť zimné športy, tak marec je na to ideálny. Stále je dostatok snehu, ale dni sú už dlhšie.

Nórčina

Loen je malé mestečko, ktorá leží na vnútornom kraji Nordfjordu, južne od Geirangeru. Loen je obklopený horami a neďaleko sa nachádza krásne ľadovcové tyrkysové jazero Lovatnet a ľadovec Jostedalsbreen. Jazero Lovatnet sa často označuje ako najkrajšie v Nórsku a jeho okolie je jedným z najobľúbenejších miest v Nórsku aj medzi miestnymi Nórmi.  Aj v čase našej návštevy tu bolo veľa, hlavne miestnych turistov.

Dajú sa tu podniknúť rôzne aktivity, dá sa kúpať v jazere, vybrať sa na turistiku, navštíviť ľadovce alebo v jazere chytať ryby. Pôvodne sme sa chceli v okolí jazera Loen len na chvíľku zastaviť počas nášho roadtripu po Nórsku, no nakoniec sme tu ostali dve noci a prešli sme si viacero zaujímavých miest v okolí.

Farma Rakssetra nad Loenom

Kempovanie v Loen a v okolí

Priamo v Loene a popri brehoch jazera Lovatnet sa nachádza niekoľko oficiálnych kempov. Počas hlavnej letnej sezóny a najmä počas víkendov je ale v okolí nájsť voľný kemp umenie. Počas našej návštevy sme skúsili viacero kempov, ale všetky boli beznádejne plné. Keď prichádzame do Loenu, je už celkom neskoro, takže presúvať sa niekde ďalej sa nám už veľmi nechce. Vybrali sme sa teda po ceste pozdĺž jazera Lovatnet pohľadať nejaké vhodné miesto na voľné kempovanie v prírode. V Nórsku je voľné kempovanie v prírode dovolené, ak ste vzdialený od nejakého domu minimálne 150 metrov a mimo miest, kde je to vyslovene zakázané.

Len po pár kilometroch prichádzame na lúku, kde stanujú asi všetci turisti, ktorí sa nezmestili do oficiálnych kempov. Vyzerá to tu ako na nejakej záhradnej párty, ľudia sa tu kúpu v jazere, grilujú priamo na ceste a stany sú postavené na každom  rovnejšom mieste na svahovitej lúke.

Zaparkujeme tu aj my a nájdeme si vhodné miestečko na postavenie stanu. Uvaríme si rýchlu večeru a zaliehame do spacákov.

Jazero Lovatnet

Turistika k farme Rakssetra

Ráno sa budíme celkom skoro a s úžasným výhľadom priamo na jazero pod nami.  Po raňajkách sa autom presúvame na začiatok dnešnej túry. Dnes máme na pláne vybrať sa k bývalej farme Rakssetra, ktorá sa nachádza neďaleko Loenu vo výške 540 metrov nad morom, a tak ponúka krásne výhľady na fjord Innvikfjorden. Farma Rakssetra bola využívaná miestnymi farmármi, ktorí sem každoročne v lete vyháňali dobytok a ovce. Pasúce sa ovečky tu stretneme aj teraz.

Turistický chodník vedie hlavne cez les

Túra k farme Rakssetra sa začína len pár kilometrov od mestečka Loen. Z Loenu vyrazíme smerom na Stryn a po asi troch kilometroch odbáčame smerom na dedinku Opheim. Cesta sa štverá do kopca a po pár minútach prichádzame na veľké parkovisko. Platí sa tu za parkovanie 75 nok za 24 hodín. Túra sa začína priamo od parkoviska, kde nájdete aj tabule informujúce o rôznych turistických trasách.

Farma Rakssetra a oblaky pod nami zahaľujú fjord

Farma Rakssetra a oblaky pod nami zahaľujú fjord

Túra k farme Rakssetra je celkom krátka, z parkoviska je to približne 1,2 km s prevýšením 260 metrov. Prvá časť chodníka ide strmo do hora, neskôr prichádzame k rozdvojke. Naša trasa tu zabáča do ľava, kde sa chodník vyrovnáva.

Po asi 40 minútach prichádzame k domčekom s trávnatými strieškami, kde si trochu oddýchneme. Je to naozaj idylické miesto. Síce nevidíme fjord pod nami, lebo sa tam držia ešte oblaky, zato vidno v diaľke okolité kopce. Pár ľudí tu už je, ale zatiaľ to nie je nič strašné. Cestou naspäť, ale stretávame celkom veľa ľudí. Zdržíme sa tu asi pol hodinku, kým si fotíme výhľad a okolie a napokon schádzame späť na parkovisko.

Na Rakssetre je možnosť aj ubytovať sa v jednej z chalúpok

Na Rakssetre je možnosť aj ubytovať sa v jednej z chalúpok

Turistika na farmu je Rakssetra musíte absolvovať, ak budete v Loene

Turistika na farmu Rakssetra musíte absolvovať, ak budete v Loene

Ľadovec Briksdalsbreen

Po túre k farme Rakssetra sa presúvame o niečo južnejšie a smerujeme k ľadovcu Briksdalsbreen. Briksdalsbreen je jedno zo splazov alebo ramien obrovského ľadovca Jostedalsbreen. Jostedalsbreen je najväčším ľadovcom pevninskej Európy a jeho rozloha je až 487 kilometrov štvorcových. Územie ľadovca a jeho okolie je chránené a rozkladá sa tu rovnomenný národný park. Ľadovec má až 50 rôznych splazov v okolitých údoliach a niektoré, ako napríklad Briksdalsbreen sú ľahko dostupné pre turistov.

Cestou k Briksdalsbreen míňame aj takýto vodopád

Cestou k Briksdalsbreen míňame aj takýto vodopád

Niekoľko ľudí aj slušne osprchuje

Briksdalsbreen je vzdialený z Loenu približne 30 kilometrov a cesta k nemu vedie popri krásnom jazere Oldevatnet. Ak máte čas nazvyš, môžete sa v tyrkysovom jazere okúpať alebo sa previezť na kajaku či loďke. Oboje sa dajú požičať napríklad v mestečku Olden.

Jazero Oldevatnet

Briksdalsbreen je veľmi obľúbené miesto, takže je tu aj v čase našej návštevy celkom veľa turistov. Na turistov sú tu pripravení, nachádza sa tu platené parkovisko, obchod so suvenírmi a s občerstvením a dokonca k ľadovcu sa dá odviezť aj na malých golfových vozíkoch. My sa ale samozrejme prejdeme k ľadovcu radšej pešo.

Pri ľadovci Briksdalsbreen je poriadna zima

Zaparkujeme a platíme 85 NOK za parkovanie. K ľadovcu vedie od parkoviska príjemná prechádzka  v dĺžke asi dva kilometre. Trasa vedie popri peknom vodopáde Kleivafossen, ktorý nás aj slušne osprchuje, ale aspoň sa osviežime.  Po asi pol hodinke prichádzame k ľadovcu a ľadovcovému jazeru. Kedysi ľadovec siahal až po hladinu jazera, dnes je viditeľne menší. Pri jazere fúka ľadový vietor, a takmer nám aj odfúkne šiltovku do jazera.

Krásny pohľad na ľadovec Briksdalsbreen

Po chvíľke ideme zase naspäť a tentokrát po opačnej strane riečky. Prejdeme od jazera len pár krokov a opäť je horúco.

Ľadovec Kjenndalsbreen

Ďalší zo splazov veľkého ľadovca Jostedalsbreen sa nazýva Kjenndalsbreen a nájdeme ho, ak sa z Loen vyberieme smerom k jazeru Lovatnet. Cesta vedie pozdĺž jazera až na jeho koniec a pokračuje ďalej ku  Kjenndalsbreen. Pri konci jazera je na ceste závora a ak chceme pokračovať ďalej je potrebné zaplatiť 50 NOK. Platí sa v hotovosti do schránky umiestnenej vedľa cesty. Toto bolo asi jediné miesto v Nórsku, kde sme potrebovali hotovosť, inak sme vždy všetko platili kartou.

Výhľady na jazero Lovatnet po ceste k ľadovcu

Len pár metrov od závory sa nachádza reštaurácia v idylickom prostredí na brehoch jazera, kde sa môže osviežiť alebo si dať niečo pod zub. Takisto sa tu dajú požičať kajaky, na ktorých sa dá previezť na jazere Lovatnet.

V okolí ľadovca Kjenndalsbreen

V okolí ľadovca Kjenndalsbreen

Od reštaurácie pokračuje ďalej už len šotolinová cesta ďalších 4,5 km až na parkovisko ku Kjenndalsbreen. Z parkoviska je to potom už len krátka približne kilometrová prechádzka na miesto, skadiaľ vidno ľadovec a vodopády padajúce z okolitých kopcov. Prostredie je nádherné a určite sa sem oplatí vybrať nielen kvôli ľadovcu, ale aj kvôli krásnej jazde autom popri jazere na ceste sem.

Ľadovec Kjenndalsbreen

Ak by ste ešte stále nemali dosť ľadovcov, tak sa tu nachádza aj tretí  splaz, ktorý môžeme navštíviť – Bødalsbreen. K Bødalsbreen sa vyberiem rovnakou trasou ako ku Kjenndalsbreen, akurát ešte pred závorou musíme odbočiť naľavo na úzku cestu a po nej pokračovať ďalšie štyri kilometre. My sme tentokrát tento posledný ľadovec vynechali, keďže máme na programe aj iné ľadovce v ďalšie dni.

Turistika  na vrch Årheimsfjellet

V okolí Loen je možností na turistiku veľa. My sme si na ďalší deň spomedzi rôznych možností vybrali turistiku na  na vrch Årheimsfjellet. Túra na vrch Årheimsfjellet  nie je až taká populárna ako na Rakssetru a veľa informácii sme o nej nenašli, no aj tak sme sa rozhodli vyskúšať ju.

Túra na tento vrch sa začína na rovnakom parkovisku ako na Rakssetru. Znovu na parkovisku prichádzame ráno po ôsmej a znovu ideme rovnakou trasou ako včera. Prvá časť túry vedie totižto rovnakou trasou ako na Rakssetru až po rozdvojku, na ktorej sme sa včera odbočili do ľava. Dnes pokračujeme vpravo a pokračujeme v celkom strmom stúpaní.

Po hrebeni na Årheimsfjellet

Po asi 1,5 kilometri prichádzame na ďalšiu farmu Oppheimssetra, kde si dáme krátku prestávku. Tieto nórske horské farmy s ovečkami a chalúpkami s trávou na streche ma veľmi bavia. Je to krásne miesto, určite sa tu oplatí zastaviť.

Dnes máme krásny výhľad na fjord pod nami ktorý bol včera v oblakoch

Dnes máme krásny výhľad na fjord pod nami, ktorý bol včera v oblakoch

Od farmy stúpa chodník kamennými schodíkmi až na hrebeň k malému jazierku Noketjonna. Odtiaľto je to už len pohodová prechádzka po hrebeni až na samotný vrch Årheimsfjellet vo výške 1007 metrov nad morom. Dnes tu fúka celkom silný vietor, ale výhľady na celý fjord pod nami stoja za to. Veľmi sa tu kvôli vetru nezdržujeme a radšej sa rýchlo vraciame rovnakou cestou ako sme prišli k jazierku a potom k farme Oppheimssetra.

Celkovo má túra na vrch Årheimsfjellet a späť na parkovisko 10 kilometrov a zaberie nám pomalým tempom aj s prestávkami na obed a fotenie približne päť hodín.

Na vrchole

Ak chceme, môžeme si túru ešte predĺžiť, ak sa od jazierka Noketjonna na hrebeni nevrátime späť na farmu, ale budeme pokračovať ďalej po hrebeni. Cez hrebeň sa dostaneme na ďalší vrch Skredfjellet a ďalej na Hoven, kam chodí aj lanovka z Loenu. Z Hovenu sa vrátime na parkovisko buď po ceste alebo turistickým chodníkom. Takýto okruh má dĺžku približne 14 kilometrov.

Výhľady máme na každú stranu

Kto sa na druhej strane chce vyhnúť strmému úseku, tak sa môže na hrebeň vyviezť lanovkou priamo z Loenu a vyraziť na Årheimsfjellet odtiaľto alebo si tu dať nejakú inú kratšiu či dlhšiu prechádzku.

Na vrch Hoven vedie dokonca aj Via Ferrata. Ferratový set je možné požičať si v Loen Active shop, kde je potrebné aj zaregistrovať sa a uhradiť poplatok.

Årheimsfjellet

Ak si chcete dať poriadnu challenge, tak vyskúšajte túru na najvyšší vrch v okolí – Skåla, s výškou 1848 metrov. Túru začínate vo výške 30 metrov, takže na siedmych kilometroch vystúpate 1800 metrov. Je to veľmi obľúbená túra, no treba rátať s tým, že je to ťažšia túra a vyhradiť si na ňu dostatok času. Prípadne na vrchole viete  aj prespať v horskej chate.

Okolie Loenu a jazera Lovatnet je naozaj nádherné. Všade ste obklopení horami a krásnymi scenériami. Je tu množstvo možností na turistiku, či iné aktivity v prírode. Pokiaľ budete plánovať roadtrip po Nórsku, túto oblasť určite nevynechajte.

Mapa túry z parkoviska k farme Rakssetra, farme Oppheimssetra a na vrchol Årheimsfjellet