Grónsko, Sisimiut: UFO Trail

Typ ETyp E
Typ KTyp K

Grónčina, Dánčina

Už podľa názvu tejto túry UFO Trail si hneď predstavíte, že musí mať niečo spojené s UFOm. A od pravdy nie ste vôbec ďaleko. Je to ďalšia pekná túra, ktorá sa dá podniknúť v okolí Sisimiutu. Jej názov vznikol kvôli tomu, že idete k chatke v tvare UFA.Kedysi v minulosti bola táto chatka v tvare UFA umiestnená hneď pri Sisimiute. No neskôr ju vrtuľníkom premiestnili severne od Sisimiutu na jeden z vrcholov pri fjorde Kangerluarsuk Tulleq, odkiaľ sú veľmi pekné 180 stupňové výhľady na celý fjord Kangerluarsuk Tulleq a okolité hory.

Chata „UFO“ je cieľom tejto túry

Dĺžka: 13,5 kilometra jednosmerne z centra Sisimiutu

Prevýšenie: približne 350 metrov

Trvanie: 4 až 5 hodín jednosmerne

Túra je značená modrými bodkami na skalách

Po skončení prašnej cesty vstupujeme do údolia

Pohľad späť smerom na Sisimiut

Táto túra je obľúbená najmä u domácich, ktorí tu chodia hlavne v zime na snežných skútroch. Túru je možné absolvovať aj ako jednodňovú, no treba rátať s tým, že to bude veľmi dlhá jednodňová túra, ktorá má spiatočne až 27 kilometrov. Pohodlnejšie je rozdeliť si ju na dva dni. Prvý deň prejsť k UFU, tam prespať buď v chatke alebo vo vlastnom stane a druhý deň sa vrátiť späť. V tomto prípade to nie je náročná túra.

Ľavou stranou potrebujeme prejsť celé toto údolie

My začíname v centre Sisimiutu, odkiaľ musíme prejsť celým mestom až k psiemu mestečku, ktoré prejdeme a pokračujeme ďalej po prašnej ceste. Po asi piatich kilometroch prichádzame na miesto, kde sa cesta strmo stáča. Tu z cesty odbáčame na chodník doprava. Od tohto miesta je aj túra značená modrými bodkami na skalách.

Spätný pohľad na údolie, ktorým sme prešli. Na jeho dne sú v niektorých častiach bažiny.

Spätný pohľad na údolie, ktorým sme prešli. Na jeho dne sú v niektorých častiach bažiny.

Sem tam preskakujeme malé potôčiky a vodopády, kde si aj naberáme pitnú vodu

Sem tam preskakujeme malé potôčiky a vodopády, kde si aj naberáme pitnú vodu

Zo začiatku je túra celkom dobre vychodená a stretávame tu na začiatku aj miestne ženy zbierajúce bylinky a čučoriedky. Ide sa po ľavej strane údolia a cesta je celkom jednoznačná. Prechádzame celým týmto dlhým údolím až na jeho koniec. Ideme stále viac-menej po rovine. Až keď prichádzame ku koncu údolia, chodník párkrát stratíme, a tak si hľadáme vlastnú cestičku, kým v diaľke nezbadáme zasa modrú guľku na skale. Na dne údolia sú v niektorých častiach bažiny, ktoré môžu byť po dažďoch dosť rozmočené, tak si treba na to dávať pozor. Cestou je potrebné preskočiť párkrát riečku. Na ľavej strane údolia tiež môžete vidieť malé vodopády.

Prichádzame k jazeru, je bezvetrie tak jeho hladina je ako zrkadlo, no vyzerá, že je dosť hlboké

Prichádzame k jazeru, je bezvetrie, tak jeho hladina je ako zrkadlo, no vyzerá, že je dosť hlboké

Na konci údolia už chodník začína stúpať a my po chvíľke prichádzame k jazeru. Dáme si kratšiu prestávku a užívame výhľady. Potom pokračujeme chodníkom po ľavej strane tesne nad jazerom. Obídeme ho až na jeho koniec a pokračujeme v stúpaní hore do sedla.

Od jazera pomaly stúpame hore do sedla

Keď sa dostaneme na vrchol, na druhej strane už uvidíme UFO

Pohľad so sedla späť na trasu, ktorú sme prešli od jazera

Počas celej túry prechádzate popri malých potôčikoch, v ktorých je pitná voda. Nie je teda potrebné nosiť so sebou veľké zásoby vody. Počas celého stúpania až do sedla si môžete vodu nabrať.  My si potom naberáme a berieme aj vodu k UFU, keďže pri UFE už žiadny potôčik netečie. No len nejakých 200 – 300 metrov do neho je menšie jazero. Pozor si treba dať aj na to, že počas celej túry a ani pri samotnom UFE nie je žiadny signál. Ak by sa niečo stalo, určite sa nikam nedovoláte. Je teda dobré na cesty do Grónska, hlavne ak idete mimo usadlostí, zvážiť, či si zobrať satelitný telefón. Tiež treba myslieť na to, že počasie sa môže rýchlo meniť a zobrať si dostatočné množstvo oblečenia, nepremokavé oblečenie, kvalitnú obuv a tak ďalej. Výbavu akú si nosíme do Grónska my, sme spísali v článku z našej prvej cesty.

Prvé pohľady na UFO v diaľke

Prvé pohľady na UFO v diaľke

Pomaly sa blížime

Po príchode do sedla už v diaľke vidíme pred nami UFO. A ešte nás čaká klesanie k nemu. Môže sa zdať, že je to už blízko, no aj tak je to ešte jeden a pol kilometra.  Tie už ale nie sú nijako zložité. Akurát v jednej časti prechádzame cez bažiny, tak si treba dať pozor.

UFO

Takto to vyzerá vnútri

A takéto sú výhľady cez okná

A takéto sú výhľady cez okná

K UFU prichádzame okolo tretej. Celý čas sme mali zamračené počasie, no nepršalo a ani nefúkalo nejako silno.  Dnes si dávame už len oddych, prejdeme sa po okolí, užívame si výhľady, ktoré sú oveľa krajšie podvečer, keď sa vyjasní a vidíme celý fjord pod nami a všetky vysoké hory po okolí. Pri UFE sme sami a cestou sem nestretávame nikoho. Cestou späť stretneme jednu turistku. Máme so sebou aj stan, ale keďže sme tu iba my, rozhodneme sa spať v UFE.

Keď sa vyčasí, máme nádherné výhľady na celý fjord Kangerluarsuk Tulleq

Konečne modrá obloha

Ďalší z výhľadov na fjord Kangerluarsuk Tulleq

Ďalší z výhľadov na fjord Kangerluarsuk Tulleq

Opačná strana fjordu Kangerluarsuk Tulleq

Vnútri UFA nič nie je, len akési prične. Treba si teda doniesť karimatky, spacák a všetko potrebné na spanie. Večer si ešte užívame západ slnka a potom zaliehame do spacákov. Nad ránom ale prichádza víchrica. Silný vietor vydáva vnútri UFA rôzne divné zvuky a celé UFO sa kýva zo strany na stranu. Niekedy máme pocit, že s ním rovno aj odletíme. No aspoň nám dovnútra nefučí. Robíme si raňajky a chvíľu ešte čakáme, či vietor neustane. No keď neustáva a pred desiatou začína aj trocha pršať, rozhodujeme sa, že je čas ísť.

Keď odchádzame, oblaky sú úplne nízko

Vietor našťastie fučí len od fjordu, a tak keď po jeden a pol kilometri prechádzame cez sedlo na druhú stranu, už máme bezvetrie a pomaly sa rovnakou cestou ako sme prišli vraciame späť do Sisimiutu.