Kde sú najkrajšie pláže v Európe? Predsa na Cypre.

október 2011
Bratislava - Larnaca, Czech Airlines - 50 eur / spiatočne / osoba
Letenky na Cyprus môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Hotel Senator - 288 eur / 7 nocí / 2 osoby
Larnaca - Ayia Napa, bus - 3 eur
Cyprus Cyprus
Nikózia

Euro (EUR)

+ 1 hodina oproti Slovensku

Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas. Na prechod do Severocyperskej tureckej republiky Vám taktiež postačí občiansky preukaz.

Teplé a slnečné počasie na Cypre trvá väčšinou od apríla do októbra. Teploty v júli a v auguste môžu vystúpiť až na 40 °C, preto vhodnejšie obdobie na návštevu sú máj až jún a september až október. Zimy sú väčšinou chladné a daždivé.

Gréčtina, Turečtina

Cyprus je jedným z najkrajších ostrovov Stredozemného mora. S nádhernými plážami a krásne čistým morom tvorí ideálnu destináciu na letnú dovolenku. A nielen letnú. Cyprus má totižto až 300 slnečných dní v roku a sezóna tu trvá od apríla do konca októbra. My sme navštívili Cyprus začiatkom októbra a teploty sa pohybovali okolo 30 stupňov. Preto, ak si chce niekto predĺžiť leto a pritom nechce chodiť ďaleko, Cyprus je ideálny.

Na Cyprus sa dá pohodlne dostať či už cez cestovné kancelárie, ktoré ponúkajú množstvo zájazdov alebo je možné individuálne letieť z blízkej Viedne alebo Budapešti, odkiaľ lietajú mnohé letecké spoločnosti. Cena letenky sa bežne pohybuje od 100 eur za jednosmernú letenku,  no pri vystihnutí nejakej akcie sa dá aj lacnejšie. My sme mali tentokrát trocha šťastia, keďže Czech Airlines začiatkom leta otvoril niekoľko nových liniek z Bratislavy a medzi nimi bola aj linka na Cyprus. Pri príležitosti otvorenia týchto liniek usporiadal súťaž „Leťte si po letenky“, do ktorej sme sa zapojili aj my a nakoniec sme vyhrali 4 letenky. Mohli sme si vybrať zo 6 destinácii, kam sme mohli letieť, ale keďže do ostatných destinácií, ktoré boli na výber sa dá dostať celkom lacno, tak sme sa po krátkom zvažovaní rozhodli pre Cyprus.

Ubytovanie na Cypre

Potom ako sme sa dozvedeli, že sme vyhrali, sme začali plánovať cestu. Pôvodne sme mali v pláne, že 3 dni zostaneme v Ayia Napa a ďalšie 3 dni strávime v Limassole, a tak sme začali vyberať ubytovanie. Najprv sme vybrali hotely  Napa Prince v Ayia Napa a  Blue Crane v Limassole. Ale tu sa vyskytol problém, ktorý sa nám počas našich ciest ešte nestal. Všetky hotely na Cypre mali problém s mojou kreditnou kartou. Hotel v Ayia Napa nám zakrátko po rezervovaní odpísal, že našu kreditnú kartu neakceptuje, preto sme rezervovali iný hotel- Hotel Senator. Pár dní pred odletom nám tiež napísali, že majú akési problémy s kreditkou, tak sme rezerváciu konzultovali cez emaily priamo s hotelom a nakoniec sme sa dohodli, že nám rezerváciu podržia aj bez kreditnej karty.

Cesta do Ayia Napa

Ale pekne po poriadku. Let na Cyprus do Larnaky trvá skoro 3 hodiny a počas letu sme dostali aj občerstvenie, cestou tam  večeru a cestou naspäť raňajky. Jedinou nevýhodou letov s Czech Airlines bol čas príletu a odletu. Do Larnaky sme odlietali o 20:30 a v Larnake lietadlo pristálo približne o 00:30, kým naspäť do Bratislavy odlietalo o 3:30 ráno, čo pre nás znamenalo dve noci  strávené na letisku. Spanie na letisku nebol problém, keďže tam bolo dosť stoličiek, ktoré ale mali opierky na ruky, takže sme si na ne nemohli ľahnúť. Vyriešili sme to hraním kariet až do rána. Na letisku bola otvorená do rána aj reštaurácia a obchod a takisto sme neboli jediní, ktorí tam takto trávili noc.

Ráno sme sa chceli presunúť autobusom do Larnaky na krátku obhliadku mesta, ale keďže bola nedeľa, prvý autobus odchádzal až 10:20, preto sme sa rozhodli pre taxík, ktorý nás vyšiel 15 eur. Taxík nás vyložil na zastávke na hlavnej promenáde, skade sme sa mali presunúť do Ayia Napy. Niektorí z nás to hneď využili, okúpali sa a vybláznili sa vo vode. Pláž v Larnake nie je najkrajšiana ostrove, navyše ráno o ôsmej bolo ešte dosť čerstvo, preto my ostatní sme s tým kúpaním ešte počkali a radšej sme sa len poprechádzali a spravili pár fotiek. Po raňajkách v McDonalde sme sa presunuli na autobusovú zastávku, odkiaľ nám mal ísť autobus. Našťastie milý zmrzlinár nám včas povedal, že cesta je uzavretá a musíme prejsť na ďalšiu zastávku. Single lístok na autobus do Ayia Napa nás vyšiel 3 eurá i keď taxikár nám tvrdil, že bude stáť 7, a že nás tam radšej odvezie. Našťastie sme mu neuverili a nepodarilo sa mu na nás zarobiť.

Larnaka

Cestou sme si v autobuse chvíľu pospali a po vystúpení sa nám Ayia Napa hneď zapáčila. Pustili sme sa do hľadania hotela. Najprv sa nám trochu nedarilo zorientovať a zistili sme, že sme ako zvyčajne vystúpili asi o zastávku skôr ako sme mali. A tak sme radšej vbehli do najbližšieho obchodíku a poprosili predavačku o pomoc. Predavačka ochotne vybehla a začala nám vysvetľovať najprv v angličtine ako sa dostaneme k hotelu, no po chvíľke sme zistili, že to je taktiež Slovenka a býva neďaleko od nášho hotela, a tak bolo vysvetľovanie o niečo jednoduchšie. Po inštrukciách sme už hotel jednoducho našli. Hotel Senator bol pekný, novučký a bol tam milý personál. Po príchode sme sa ešte rozhodovali ako to bude s naším presunom do Limassolu, keďže od spolucestujúcich v lietadle sme sa dozvedeli, že v Limassole je veľký prístav a Ayia Napa je na dovolenku a kúpanie oveľa lepšia. Do hotela sme prišli o niečo skôr ako nás mohli ubytovať, tak sme ešte chvíľu čakali na recepcii kým upracú izby. Počas čakania sme na internete zistili, že našu rezerváciu hotel v Limassole kvôli kreditnej karte zrušil. A tak nám to prišlo aj trochu vhod a hneď sme sa na recepcii dohodli,  že celý týždeň strávime v tomto hoteli v Ayia Napa, v ktorom nás dvojlôžková izba vyšla na 288 eur na týždeň.

Pláže v Ayia Napa

Hneď v prvý deň sme sa po ubytovaní vybrali na pláž. Rovno sme zamierili na jednu z najznámejších Nissi beach. Pláží je v Ayia Napa niekoľko a jedna je krajšia ako druhá. Nissi beach je veľmi pekná, ale nám sa páčila asi najmenej aj kvôli tomu, že tam bola dosť malá voda, a ak si chcel niekto zaplávať, musel sa dlho brodiť. Voda bola na všetkých plážach úplne priezračná a príjemne teplá. Nie nadarmo sa vraví, že najčistejšie more je v Chorvátsku a na Cypre.

Nissi Beach

My sme chceli toho vidieť a navštíviť čo najviac, a tak sme sa ďalšie dni vybrali stále na nejakú inú pláž, a keď sa nám nepáčilo, tak sme sa presunuli po pobreží ďalej. Výhodou bolo, že po celom pobreží v Ayia Napa viedla cestička, a tak sa dalo jednoducho prechádzať z jednej pláže na druhú. Počas nášho pobytu sme ich takto prešli asi všetky, vždy keď sme si mysleli, že sme objavili asi tú najlepšiu a najkrajšiu, za rohom sa objavila ďalšia ešte lepšia.  Veľmi sa nám páčila napríklad pláž Glyki Nero, na ktorej kraji sú rôzne skaly, malé jaskyne a útesy, kde sa dá aj skákať do vody. Ďalšou peknou plážou je Vatia Gonia, ktorá sa zarezáva hlboko do vnútrozemia. Ayia Napa má aj ďalšie atraktivity, okrem pláží sú to najmä vodné jaskyne a nočný život, keďže Ayia Napa má množstvo nočných barov a klubov.

Pláž Glyki Nero

Útesy za plážou Glyki Nero

Ceny sú na Cypre o dosť vyššie ako u nás. Kebab tu stál okolo 5 eur a poriadny obed aj s nejakým nápojom sme si mohli dopriať od 15 eur, ale ani táto cena nás neodradila a ochutnali sme aj nejaké morské špeciality. Aj keď večeru sme si stále varili na hoteli, čo nás vyšlo lacnejšie. A užili sme si pri tom aj dosť zábavy. Ceny potravín sa líšili v rôznych obchodoch, najlacnejšie sa dalo nakúpiť v tých najväčších. Ceny rôznych adrenalínových športov na pláži boli tiež veľmi vysoké a najvyššie boli na Nissi beach. 15 minút na vodnom skútri stálo 45 eur. Ayia Napa bola plná klubov a barov, ktoré podvečer začali ožívať a napĺňať sa ľuďmi, a tak sme aj my párkrát zašli zabaviť sa.

Pláž Vatia Gonia

Hlavné mesto Nikózia

Počas nášho pobytu sme si spravili dva výlety. Prvý bol výlet s autobusom do Nikózie, ktorý sa takmer neuskutočnil, lebo sme nemohli nájsť zastávku autobusu, odkiaľ mal náš autobus odchádzať a ani nám nikto nevedel poradiť, kde by to mohlo byť. Po pol hodine čakania sme sa rozhodli, že odchádzame. A tak sme sa ešte prešli po cestičke, kúpili nanuky a cestou sme zbadali náš autobus, zamávali sme naň a on nám našťastie zastal. Spiatočný lístok do Nikózie stál 7 eur.

Nikózia je posledným hlavným mestom, ktoré stále zostáva rozdelené. Delí ho tzv. Zelená línia na  grécku a tureckú časť.  Pokiaľ chcete v Nikózii môžete prejsť cez zelenú líniu a pozrieť si aj tureckú časť mesta. V Nikózii sme blúdili celé doobedie, no napriek tomu tam toho nie je veľa čo vidieť alebo aspoň my sme na nič čo by nás nejako veľmi zaujalo nenarazili. Hlavne sme sa prechádzali po uličkách v starom meste, nasávali miestnu atmosféru a pozorovali bežný život naokolo.

Uličky hlavného mesta Nikózia

Varosha  - mesto duchov

Druhý výlet už bol oveľa lepší, a to bol výlet s loďou do mesta duchov Varosha.  Varosha bola v 60-tych rokoch jedným z najmodernejších letovísk nielen na Cypre.  Zlom prišiel  v roku 1974 po invázií Turkov a mesto bolo v priebehu hodiny celé vyľudnené.  Miestni grécki obyvatelia, ktorí si mysleli, že sa po pár dňoch budú môcť vrátiť do svojich domovov si zobrali so sebou len to najnutnejšie a všeto  majetok nechali tak ako bolo. Varosha je dodnes opustené, sídlia tu iba tureckí vojenské jednotky, ani mierové sily OSN, tu nemajú voľný prístup.

Varosha, mesto duchov v diaľke

My sme mesto videli  iba z diaľky, keďže Turecko túto časť Cypru stále okupuje a lode sa tam nemôžu priblížiť, ale ak prídete po súši z tureckej strany, tak je možné priblížiť sa k nemu na pár metrov. Päťhodinový výlet nás vyšiel 20 eur, v ktorom bol zarátaný už aj obed, ktorý bol veľmi chutný. Loď sa viackrát zastavila pri jaskyniach, útesoch na krásnych miestach, kde sme mohli plávať, šnorchlovať alebo skákať z lode a po krátkej prestávke sme pokračovali v plavbe ďalej. Oboplávali sme aj najjužnejší bod ostrova Cape Greco s neskutočne modrou vodu.

Cape Greco

Zastávka pri morských jaskyniach

Rozlúčka s Cyprom

Po niekoľkých dňoch kúpania a relaxovania na pláži nadišiel náš posledný deň na Cypre. Z izieb sme sa museli vysťahovať do 12:00, ale lietadlo nám letelo až v noci, preto sme batožinu nechali na recepcii a išli sme sa ešte okúpať. Poobede sa však zamračilo a začalo pršať, tak nám nezostalo nič iné, len čakať na hoteli do večera. Spoznali sme tu aj pár Slovákov, ktorí tu pracujú a jeden z nich nás dokonca odviezol na letisko. Na letisku sme  zase čakali na náš nočný odlet. A po skoro trojhodinovom lete sme pristáli v Bratislave, kde bolo o 20 stupňov menej ako na Cypre.

Čo dodať na záver? Bola to úžasná dovolenka, ktorou sme si  o pár dní predĺžili leto. Cyprus je nádherný ostrov, na ktorého spoznanie jedna dovolenka nestačí, a tak sme sa naň napokon o pár rokov vrátili, tentoraz do letoviska Paphos.

Tipy na záver:

• Cyprus je celkom veľký ostrov, preto rátajte s tým, že všetky zaujímavosti za týždeň nestihnete navštíviť. Najlepšie je vybrať si určitú oblasť, či už východnú, západnú alebo severnú.
  • Najväčšie letoviská na ostrove sú Paphos, Larnaca a Ayia Napa. Najkrajšie pláže z týchto troch miest sú jednoznačne v Ayia Napa.
  • Autobusová doprava je lacná a spája hlavné miesta na ostrove.
  • Ak sa rozhodnete pre požičanie auta na Cypre nezabudnite, že sa tu jazdí na ľavej strane.
  • Pokiaľ sa chcete pozrieť do Severného Cypru, môžete tam prejsť cez peší prechod v Nikózií, inak je lepšie ísť tam požičaným autom (vopred sa treba dohodnúť s požičovňou, či môžete s požičaným autom prejsť do Severného Cypru), lebo k ostatným  hraničným prechodom verejná doprava veľmi nechodí.