Omán: Bimmah Sinkhole, Wadi Shab a Wadi Tiwi

Ománsky riál (OMR)

Typ GTyp G

Arabčina

Medzi najzaujímavejšie miesta Ománu patria určite wadi – kaňony vytesané medzi skalami, v ktorých tečú riečky s čistou vodou, jazierkami a vodopádmi. Jeden z najznámejších wadi v Ománe je Wadi Shab, ktorý je jedinečný tým, že na jeho konci sa nachádza jaskyňa s vodopádom, do ktorej sa dá vplávať.  Okrem Wadi Shab nájdeme ale na východnom pobreží Ománu južne od Muscatu množstvo ďalších krásnych a zaujímavých miest, ktoré sa oplatí navštíviť.

Wadi Shab

Mestečko Sur a výroba lodí

Našu cestu po východnom pobreží Ománu začíname v mestečku Sur skoro ráno. Sur leží 200 km južne od hlavného mesto Muscatu. Je to malebné rybárske mestečko, jedno z najstarších miest v Ománe a je známy svojimi dlhými pieskovými plážami, ale hlavne tradičnou výrobou lodí - dhow. Túto tradičnú lodenicu alebo dhow factory sme navštívili aj my.

Sur

V minulosti bol Sur významnou križovatkou obchodných ciest a centrom výroby tradičných lodiek - dhow. Dhow je všeobecný názov pre tradičné arabské plachetnice s jedným alebo dvoma sťažňami. Lode postavané v Sure v minulosti prevážali tovar po celom okolí, po východnom pobreží Afriky a až do Indie a Číny.

Počet lodí, ktoré sa tu vyrobia sa časom podstatne znížil, dnes sa tu vyrobia ročne asi 2-3 lode, ktoré sú využívané skôr pre turistov ako pre obchod. Aj keď dnes už používajú aj moderné techniky pri výrobe, stále sa využívajú aj mnohé tradičné postupy.

Jedna veľká loď sa práve stavia

Dhow factory sa nachádza v Sure po pravej strane mosta. Otvorené majú každý deň od 08:00 do 17:30 a vstupné je 1 OMR. Celá lodenica je maličká, takže si ju prejdete za pár minút.  V čase našej návštevy sa tu práve stavia jedna celkom veľká loď do ktorej sme mohli aj nakuknúť.

Vstup do lodenice

Od Dhow factory sa oplatí v Sure prejsť sa k mostu, kde sa nachádza aj prístav. Ďalej tu vidíme aj veľmi pekný fotogenický maják na druhej strane zálivu. O niečo ďalej sa nachádza pláž s bielym pieskom, ideálna na prechádzku či piknik. V Sur sa nachádza aj tradičný souq, čiže trh. Bohužiaľ v čase našej návštevy bol zatvorený.

Wadi Shab

V Sure sa zdržíme približne hodinku a potom sa už presúvame asi o 50 km severnejšie k hlavnému bodu programu dnešného dňa - Wadi Shab. Wadi Shab sa nachádza pri dedinke Tiwi a je asi najznámejšie a podľa mnohých aj najkrajšie wadi Ománu. Hlboký kaňon s tyrkysovou vodou a na jeho konci sa nachádza vodopád v jaskyni. Treba ale rátať s tým, že je veľmi obľúbené, a tak tu stretnete mnoho ďalších ľudí. Najlepšie je preto túru začať čím skôr, aby ste sa vyhli množstvu ľudí. My začíname približne o deviatej, keďže sme sa ráno presúvali a ešte sme sa zastavili v Sure. Túru k vodopádu do wadi absolvujeme ešte relatívne bez ľudí. Cestou naspäť už ale stretávame množstvo ľudí idúcich oproti.

Plavba loďkou trvá len dve minúty

Wadi Shab sa nachádza len pár metrov za zjazdom z diaľnice, takže je veľmi dobre prístupný. Priamo pred vstupom sa nachádza parkovisko pod veľkým mostom. Keď sme prišli ráno, tak tu bolo ešte dostatok voľných miest, neskôr ale už bolo úplne zaplnené a autá stáli až ďaleko na ceste. Parkovanie ako všade v Ománe je tu zadarmo.

Aby sme sa mohli vydať na túru do kaňonu, je potrebné najskôr prejsť na druhú stranu jazierka, ktoré sa tu nachádza. Prvou možnosťou je zobrať si loďku a preplaviť sa na opačný breh. Miestni na lodičkách vás veľmi radi prevezú na opačný breh za 1 OMR na osobu.  Už čakajú pri parkovisku, takže na prevoz nie je potrebné čakať. Cesta loďkou na opačný breh je kratučká, trvá asi len dve minútky. Lodičky premávajú väčšinou od ôsmej do piatej. V cene je aj prevoz späť po návrate z túry. Ak by ste nechceli platiť za prevoz, môžete jazierko aj preplávať. Voda by nemala byť hlboká a od viacerých ľudí sme počuli, že to tak aj spravili. Voda v tomto jazierku je ale celkom špinavá, tak sa nám do nej veľmi nechcelo.

Palmový háj hneď za miestom, kde nás vysadila loď

Široký vstup do wadi

Keď nás loďka vysadí na opačnom brehu, začína túra. Turistika na koniec kaňonu trvá približne 45 minút až hodinku. Odporúčame dobré topánky na túru – ide sa niekedy po skalách, niekedy medzi skalami. Takisto je dobré zobrať si sebou aj topánky do vody. Samozrejme dostatok vody, nejaké jedlo a aj opaľovací krém.

Prvé jazierka

Túra začína prechádzkou medzi krásnym palmovým hájom a neskôr chodník pokračuje vedľa malých fariem, kde miestni pestujú rôzne ovocie ako papáje alebo banány a zeleninu. Onedlho prichádzame na začiatok tyrkysových jazierok. Majú úžasnú farbu. Chodník prechádza popri nich po pravej strane a postupne sa dostávame vyššie nad jazierka. Treba si dať pozor, chodník sa môže šmýkať, ale inak je to jednoduchá túra.

Chodník najskôr vedie ponad jazierka

Výhľady sú skvelé

Za týmto úsekom chodník znovu klesá do údolia a teraz prechádzame hore dole pomedzi veľké skaly. Jazierka sa nejako v tomto úseku stratili a my prechádzame suchým údolím. Voda tu preteká len cez zavlažovacie kanály, ktoré vedú vodu dole k farmám. Chodník je tu menej jednoznačný, tak treba dávať pozor na značky namaľované na skalách, ktoré ukazujú správny smer chodníka. Výhľady na okolité steny kaňonu sú ale úžasné.

V tomto úseku je wadi suché

V tomto úseku je wadi suché

Vo wadi rastie mnoho paliem

Onedlho prichádzame k časti túry, kde sa začínajú jazierka.  Ak sa chceme dostať až na koniec wadi do jaskyne, kde sa nachádza vodopád, tak je potrebné pár jazierok preplávať a tu začína prvé z nich. Je dobré si tu nasadiť topánky do vody, zobrať foťák alebo kameru do vody a v prípade potreby aj plávaciu vestu, ak nie ste dobrý plavec. Ale hlboké úseky nie sú dlhé. Vstup do prvého jazierka je pozvoľný, ale za chvíľu je voda hlbšia a je potrebné pár metrov preplávať. Potom voda opäť klesá a pár metrov pokračujeme vo vode po členky. Toto je asi najnepríjemnejší úsek. Topánky do vody som si zabudla, tak mám poriadnu masáž chodidiel.

Začíname plávať

O chvíľku je voda po členky

O chvíľku je voda po členky

Celý čas je voda relatívne malá

Skaly sa celkom šmýkajú

Za tým je potrebné vyjsť trochu z vody a prejsť po skalách po kraji kaňona, ale skaly sa veľmi šmýkajú takže si tu treba dávať veľký pozor. Za skalami začína posledný úsek, približne 20 metrov dlhý, kde je hlboká voda a treba ho preplávať. Po asi 20 metroch to vyzerá, že kaňon končí, ale v stene sa nachádza malá štrbina, cez ktorú je možné preplávať do jaskyne. Štrbina je veľká akurát tak, že sa tam zmestí jedna hlava, takže musíte touto chodbičkou prechádzať po jednom. Ak ide niekto oproti, treba počkať kým prejde. Táto chodbička má možno 5 metrov. Voda je stále hlboká, ale dá sa pridržiavať steny jaskyne. Vo vnútri sa nachádza jaskyňa pár metrov široká, v ktorej tečie vodopád. Aj v jaskyni sa dá všade dookola pridržiavať stien.

Štrbinu do jaskyne z diaľky poriadne ani nevidno

Štrbinu do jaskyne z diaľky poriadne ani nevidno

Bližší pohľad

V jaskyni

Na vodopád je naviazané lano a dá sa po ňom vyšplhať von z jaskyne. Celý čas kým som bola v jaskyni, tu bola len jedna nemecká rodinka s deťmi a potom som už bola sama. Ako som už vyplávala von, tak oproti už plávalo množstvo ľudí.

Po lane sa dá vyšplhať von z jaskyne

Po lane sa dá vyšplhať von z jaskyne

Celá jaskyňa len pre mňa

Z jaskyne ideme tou istou trasou späť ako sme prišli. Celá túra do Wadi Shab aj s kúpaním v jaskyni nám trvá približne tri-štyri hodinky. Je to krásna túra, ktorú sa rozhodne oplatí absolvovať aj keby ste sa rozhodli neplávať až do jaskyne na koniec.

Cestou vo Wadi Shab

Wadi Tiwi

Len o pár kilometrov ďalej od Wadi Shab sa nachádza ďalšie wadi – Wadi Tiwi, ktoré je ale veľmi odlišné od Wadi Shab. Wadi Tiwi je široké údolie, do ktorého dokonca vedie asfaltová cesta, ležia v ňom dedinky a políčka s datľovníkmi. Dá sa sem dostať autom, ale odporúča sa auto 4x4. Cesta je síce asfaltová, ale mimoriadne úzka a neskôr aj strmá. Celé wadi je dlhé 9 km a na jeho konci sa nachádzajú jazierka s vodopádmi. Ak si netrúfate až na koniec wadi s obyčajným autom, dá sa prejsť aspoň kúsok z wadi a prejsť aspoň nad dedinku, skadiaľ sú pekné výhľady do údolia. Ak budete pokračovať až úplne koniec cesty, tak dorazíte na malé parkovisko, skadiaľ je to asi 10 minút dole schodmi k jazierkam s vodopádmi.

Fotogenické miesta na začiatku Wadi Tiwi

Vo Wadi Tiwi nájdeme aj domčeky, farmy a dedinku

Vo Wadi Tiwi nájdeme aj domčeky, farmy a dedinku

Bimmah Sinkhole

Bimmah Sinkhole je asi najkrajším miestom na kúpanie v Ománe. Nachádza sa asi 30 km severne od Wadi Shab a je to jedno z must-see miest v Ománe. Toto jazierko s tyrkysovou vodou podľa legendy vytvoril meteorit, ktorý tu narazil do zeme a vyhĺbil tak kráter.  V skutočnosti je to jaskyňa medzi vápencovými skalami, ktorej vrch sa zrútil a vytvorilo sa v ňom jazierko.

Okolo jaskyne sa nachádza park, vstup je obmedzený v otváracích časoch a je zadarmo. Hneď pri vstupe sa nachádzajú záchody a prezliekacie kabínky. Chodník vedie cez pekne upravený park s mnohými miestami na piknik až k jaskyni, kam sa dostaneme po niekoľkých desiatkach schodov.

Pri Bimmah Sinkhole sme asi okolo druhej poobede. Čakali sme tu oveľa viac ľudí, našťastie ich tu bolo len zopár. Voda v jaskyni je krásne čistá a osviežujúca. Plávajú tu malé rybičky, ktoré keď si ponoríte nohy do vody, vám okamžite začnú ozobkávať suchú kožu.  Niektorí turisti len prídu a vyfotia si jazierko, ale je to úplne super miesto na relax, plávanie či šnorchlovanie a nakoniec tu trávime takmer hodinku.

Kúpanie v Bimmah Sinkhole

Kúpanie v Bimmah Sinkhole

Tiwi a okolité pláže

Pozdĺž celého pobrežia od Wadi Shab až po Bimmah Sinkhole nájdeme množstvo krásnych pláží. Niektoré sú pieskové, iné kamienkové. Najznámejšia je asi Fins beach, ale tých malých skrytých pláží je tu omnoho viac. Tieto pláže sú ideálne aj na kempovanie. Ak budete mať šťastie, tak sa tu dajú vidieť aj korytnačky.

My sme mali na tento deň rezervované ubytovanie Wadi Shab Guest house, ktoré sa nachádza len pár metrov od mora a blízko dedinky Tiwi a kaňona Wadi Shab. Poobede po návšteve Bimmah Sinkhole sme sa teda išli rovno ubytovať, zobrali si šnorchle a išli na pláž pred hotelom. Boli ale príliš veľké vlny a more príliš zamútené na to aby sa dalo šnorchlovať.  Tak sme si aspoň trochu zaplávali.

Kamienková pláž pri našom hoteli v Tiwi

Tiwi je inak maličká dedinka len s pár domčekmi. Na výber sú tu dve reštaurácie a pár guest housov. Ale je to dobrá poloha na ubytovanie. Pozor si treba dať, že sa tu nenachádza ani benzínová pumpa. Najbližšia je vzdialená asi 30 kilometrov neďaleko Bimmah Sinkhole.

Na druhý deň ráno sme sa opäť vrátili na pláž pri hoteli a tentoraz sme mali o dosť lepšie podmienky na šnorchlovanie, lebo more bolo oveľa pokojnejšie ako predchádzajúci deň. A mali sme aj trochu šťastie na korytnačky. Pár sme ich zbadali už z brehu, neskôr keď sme plávali, tak sa vynárali len pár metro od nás. Na foťák sme ich ale bohužiaľ nestihli zachytiť.

Jedna z pláží blízko Tiwi

Jedna z pláží blízko Tiwi

Východné pobrežie Ománu od Muscatu až po Sur je jedna z najkrajších častí Ománu. Je tu tak veľa krásnych miest, niekoľko wadi a krásne pláže. Určite sa oplatí zvoľniť trochu tempo a vyhradiť sa na túto oblasť aj viac dní, prípadne si dať deň oddych na jednej z miestnych pláží.  Ak ste ale časovo obmedzení, tak sa dajú hlavné zaujímavosti prejsť aj za jeden deň.