Nemecko: Čarovné jazero Königsee

Berlín

Euro (EUR)

Medzi Slovenskom a Nemeckom nie je žiadny časový posun

Návšteva Nemecka je možná celoročne, záleží od dôvodu návštevy. Pokiaľ idete spoznávať mestá, najlepší čas na návštevu je leto od júla do augusta, kedy je tu najteplejšie. Jar je tiežskvelým obdobím, teploty sú príjemné, ceny nižšie ako v lete a všetko je rozkvitnuté. Pokiaľ preferujete zimné športy, tak najlepší čas na návštevu je od decembra do marca.

Nemčina

Königsee je jazero v juhovýchodnej časti Nemecka,  v Bavorsku hneď vedľa rakúskych hraníc.  Je tretím najhlbším jazerom v Nemecku a na najhlbšom mieste má  hĺbku až 190 metrov. Jazero leží v národnom parku Berchtesgaden a jeho brehy zväčša tvoria strmé útesy. Celé jazero, ktoré je dlhé až 7 km,  svojim vzhľadom pripomína nejaký nórsky fjord. Jazero je známe svojou čistou vodou a vraj je najčistejšie jazero v Nemecku. Z tohto dôvodu od roku 1909 na jazere premávajú iba lode na elektrický pohon alebo na veslovanie.

Z Bratislavy ku Königsee

Zo Slovenska je Königsee vzdialene len 400 km , takže jeho návšteva sa dá zvládnuť aj za víkend. My sme sa pri Königsee zastavili počas našej cesty do Lichtenštajnska. Keďže Lichtenštajnsko je už z Bratislavy vzdialené vyše 700 km a túto trasu sme nechceli prejsť celú naraz, rozhodli sme sa, že si dáme približne v strede cesty prestávku a pri krásnom Königsee strávime jeden deň. Pri Königsee je ale toho toľko, že aj celý víkend by sa oplatil stráviť iba tu.

Z Bratislavy vyrážame v utorok podvečer po práci. Asi o piatej sme na čerpacej stanici pred rakúskymi hranicami, kupujeme diaľničnú známku a zisťujeme, že sme si niečo zabudli, a tak sme sa cez celé mesto vraciame opäť domov. Po tomto hodinovom zdržaní, môžeme konečne už naozaj aj vyraziť za hranice.

Pohľad na jazero Königsee od vodopádov Königsbach

Cesta vedie takmer celý čas po diaľnici smerom na Salzburg a Mníchov a len posledných pár kilometrov  ideme po miestnych cestách, takže kilometre odsýpajú celkom rýchlo.

Königsee je jedno z najnavštevovanejších miest v Nemecku a možností ubytovania je tu dosť. V okolí sa nachádza aj niekoľko kempov, my sme si vybrali Camping-Resort Allweglehen, ktorý sa nachádza asi 8 km od jazera.  Okrem miest na stanovanie a kempovanie s karavanom, tu majú aj celkom pekne vyzerajúce chatky. Do kempu sme dorazili niečo po desiatej večer, a tak si už len rýchlo staviame stan a líhame si do spacákov.

Na druhý deň vstávame skoro ráno a hneď vyrážame k jazeru.  Prístupovým bodom k jazeru a je mestečko Schönau am Königsee. Tu aj parkujeme, len pár sto metrov od brehov jazera, sa nachádza veľké parkovisko. Platí sa tu primeraná suma 5 eur na celý deň. Pozor, automaty berú len mince a kartou sa nedá platiť.

Pri prístavisku v Schönau am Königsee

Pri prístavisku v Schönau am Königsee

Vodopády v okolí Königsee

Königsee sa v poslednom čase stalo „insta“ slávnym hlavne vďaka vodopádom Königsbach, ktoré padajú zo strmých útesov až do jazera. Cestou vytvárajú niekoľko menších jazierok, v ktorých sa dá aj okúpať s úžasným výhľadom na jazero. Keď už sme raz pri Königsee, tak sa chceme pozrieť práve aj k týmto jazierkam.

K vodopádom nevedie oficiálny chodník, a tak si treba trasu naštudovať vopred. Z parkoviska sa vydávame priamo k jazeru. Hoci je ešte skoro, už tu čaká zástup ľudí na prvú loďku na plavbu po jazere.

Výhľad na jazero z vyhliadky Malerwinkel

Výhľad na jazero z vyhliadky Malerwinkel

Od jazera sa vydávame na ľavo po turistickom chodníku k vyhliadke Malerwinkel, čo v preklade znamená Maliarov kútik. Cesta od jazera po túto vyhliadku je celkom príjemná prechádzka lesom. Chodník je široký a cesta ku Malerwinkel netrvá viac ako 15 minút. Od Malerwinkel je naozaj veľmi pekný výhľad na jazero a zazrieme prvýkrát aj vodopády, ku ktorým smerujeme. Je výhodou, že je ešte skoro a takmer nikoho na chodníku a ani na vyhliadke nestretávame.

Od vyhliadky Malerwinkel chodník pokračuje na ďalší vyhliadkový bod Rabenwand. Chodník zabáča viac do lesa a pomaly stúpame vyššie nad jazero. Asi po pol hodine prichádzame na vyhliadku Rabenwand, kde oficiálny chodník končí. Je tu lavička a opäť nádherný výhľad na jazero.  Za vyhliadkou je chodník zatarasený drevom a tabuľa upozorňuje na nebezpečia – šmykľavý chodník a kúpanie vo vodopáde.

Vyhliadka Rabenwand

Prekračujem zátarasu a aj pár ďalších pováľaných stromov a pokračujeme po chodníku. Chodník je úzky a na mnohých miestach šmykľavý, takže si treba dávať pozor. Určite je treba pevné turistické topánky a zídu sa aj paličky. Na šľapky to určite nie je, ale v správnej obuvi je chodník viac menej bezproblémový.

Úzky lesný chodník, ktorý vedie k vodopádom popod skalné steny

Úzky lesný chodník, ktorý vedie k vodopádom popod skalné steny

Cestička je jasná až po jedno miesto, kde sa chodník rozdvojuje. Vyberáme sa po pravej strane, ale keď pomaly klesáme nižšie a nižšie je nám jasné, že sme sa vybrali zlým smerom. Po asi desiatich minútach však už počujeme hukot vodopádu. Zisťujeme, že sme presne v strede obrovského vodopádu, teda vôbec nie tam, kde chceme byť.

Len o pár metrov nižšie však je vyzerá byť veľmi pekné miesto s jazierkom, a keď už sme teda tu, tak sa ideme pozrieť dole. Je tu naozaj krásne. Výhľad na jazero je odtiaľto zhora ničím nerušený a máme výhľad zdola na takmer celý vodopád, ktorý padá z niekoľko desiatok metrovej výšky.

Najskôr vychádzame na úplne zlom mieste, presne uprostred vodopádu

Prechádzame o pár metrov nižšie a z tadiaľto vidno veľkú časť vodopádu, padajúceho nad nami

Prechádzame o pár metrov nižšie a z tadiaľto vidno veľkú časť vodopádu, padajúceho nad nami

Keď sa vyfotíme, vraciame sa naspäť chodníkom. Podľa appky vidíme, že sme len pár metrov pod pravým chodníkom, ktorý vedie na vrchol vodopádu, a tak sa štveráme po strmých svahoch vyššie. A naozaj za chvíľu sme už na tom správnom chodníku a je to len pár minút k jazierku na vrchole vodopádu.

Výhľad trošku kazí strom, ktorý sa tu vyvrátil do horného jazierka, ale inak to tu vyzerá parádne. Kúpať sa však v tomto jazierku neodvažujeme, vyzerá to celkom nebezpečne.

Jazierka na kúpanie.  Pod tým dolným sa nachádza vodopád z predchádzajúcej fotky

Jazierka na kúpanie.  Pod tým dolným sa nachádza vodopád z predchádzajúcej fotky

Asi o sto metrov ďalej sa nachádza ešte jeden, povedala by som, že ešte krajší vodopád. Ešte kúsok pokračujeme chodníkom vyššie a vidíme, že vodopády a jazierka pokračujú ešte vyššie a vyššie. Trávime tu hodnú chvíľku, len tak oddychujeme, a medzitým začína prichádzať čoraz viac ľudí. Takže to určite nie je už nejaké tajné miesto, práve naopak je dosť navštevované.

Zadný vodopád

Pomaly sa vraciame späť najskôr k Rabenwandu a potom k vyhliadke Malerwinkel. Kým ráno tu nik nebol, teraz je to tam doslova plné ľudí. Od vyhliadky Malerwinkel sa ešte rozhodneme zájsť dole k jazeru. Popri chodníku je niekoľko miest s dobrým prístupom do vody, a tak tu trochu oddychujeme.

Vodopád pri brehu jazera

Napokon sa rozhodujeme, že sa ideme pozrieť ešte ďalej k miestu, kde vodopád steká až do jazera. Na niektorých miestach je chodník pozdĺž brehu jazera naozaj zaujímavý. Preskakujeme kamene po jazere a v jednom úseku sú natiahnuté oceľové laná, ktorých sa pridŕžame. Je to celkom zábavné, ale krátke. Hneď sme totižto pri vodopáde, kde je samozrejme ďalšie pekné jazierko a ďalej už voda steká po potoku do jazera. Sú tu aj veľmi pekné malé pláže, kde sa na chvíľu osviežujeme v ľadovej vode.

Väčšinu pobrežia jazera tvoria skaly, ale je tu aj niekoľko takýchto malých plážičiek

Plavba po jazere Königsee

Okrem vodopádov jazero a jeho okolie ponúka množstvo iných aktivít .Jednou z možností je previesť sa po jazere loďkou. Po jazere premávajú elektrické lode a za zhruba 20 eur na osobu Vás prevezú na druhý koniec jazera. Prvá zastávka počas plavby je pri Kostolíku sv. Bartolomeja. Odtiaľto vedie chodník k Ľadovej kaplnke, ktorá sa nachádza asi hodinu pešo od Kostolíka a je to veľmi zaujímavá ľadová kupola ponad rieku. Na druhej strane jazera je zastávka Salet, odkiaľ sa dá krátkou prechádzkou dostať k druhému menšiemu jazierku – Obersee. Loďky premávajú pomerne často, ale hlavne počas leta, je dobré si lístky rezervovať dopredu cez internet.

Takisto v Schönau si môžete požičať aj menšiu loďkou na veslovanie a pomocou nej objaviť nejaké menšie pláže na pobreží.

Okrem toho sa môžete dať napríklad vyviezť lanovkou na vrch Jenner a užiť si výhľad na jazero z výšky alebo si napríklad vyskúšať nejakú tú ferratu.

Loďky premávajú po jazere celkom často

Kaňon Wimbachklamm

Len pár kilometrov od Königsee sa nachádzajú dve pekné tiesňavy s ďalšími vodopádmi a kaskádami: Wimbachklamm a Almbachklamm. My sme sa rozhodli, že navštívime ešte Wimbachklamm, keďže sme ju mali po ceste do nášho ďalšieho cieľa.

Rovno pod Wimbachklammom je veľké parkovisko, kde sa opäť platí lístok v automatoch. Jediná možnosť je kúpiť si celodenný lístok za 5 eur, čo už sa nám zdá na polhodinovú návštevu trochu veľa. Navyše pol hodinu hľadám automat na rozmenenie bankoviek, lebo taktiež sa tu dá platiť len mincami, kým ho nakoniec nájdem pri záchodoch.

Wimbachklamm

Aby sme sa dostali k samotnému kaňonu, musíme vyjsť krátkym, ale strmým kopčekom a zaplatiť vstupné 2,50 eur na osobu. Konečne vstupujeme do kaňonu na drevené mostíky. Výhľady na vodopády sú veľmi pekné, striedajú sa tu jemné vodopády, ktoré ako záclona padajú z výšky a s neuveriteľnou silou vody, ktorá sa ženie po spodku tiesňavy. Kaňon je ale dosť krátky, celý ho prechádzame za približne 15 minút.

Oplatí sa teda jeho návšteva? V Slovinsku sme síce videli už krajšie a dlhšie kaňony, ale napriek tomu krátka návšteva Wimbachklammu, ak ho máte po ceste sa určite oplatí a spestrí deň.

Závojové vodopády

Berchtesgaden – Orlie hniezdo

Oblasť Königsee je okrem iného známa aj tým, že tu mal na vrchole hory Kehlstein svoje horské sídlo Hitler. Sídlo sa nazývalo Orlie hniezdo nie nadarmo, nachádza sa na vrchole hory, odkiaľ je krásny výhľad na okolie. Na vrchol k Orliemu hniezdu sa dostanete buď pešo, približne za dve hodiny alebo autobusom. Cesta na vrchol je pre osobné autá uzavretá. V čase našej návštevy však kvôli koronavírusu a rekonštrukcii bolo zavreté aj celé Orlie hniezdo a ani autobusy nepremávali. Preto sme sa nakoniec rozhodli jeho návštevu tentoraz vynechať, možno nabudúce.

Okolie Königsee toho ponúka naozaj toľko veľa, a je tu tak krásne, že by som sa tu ešte vrátila aj na dlhšie, ale aj táto krátka návšteva stála za to.