Litva: Kurská Kosa

Vilnius

Euro (EUR)

Litovčina

Kurská Kosa je úzky polostrov v tvare kosy, ktorý sa nachádza na juhovýchodnom pobreží Baltského mora. Je dlhý až 98 km a široký od 0,5 km v najužšom mieste až po 4 km na najširšom mieste. Je rozdelený medzi Kaliningrad, čiže Rusko a Litvu. S pevninou je spojený  práve v Rusku a tu je aj najužší. V Litve nie je spojený s pevninou a jedinou možnosťou ako sa sem z Litvy dostať je loď. Polostrov Kurská Kosa tvorí najmä piesčitá pôda, nachádzajú sa tu dokonca aj piesočné duny, a tak sa niekedy nazýva aj Baltská Sahara.  Medzi miestnymi ale je skôr známa ako Neringa. V roku 2000 bola Kurská Kosa zapísaná aj do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO a je to jedna z najčarovnejších oblastí Litvy. Piesočné duny, borovicové lesy, pláže s bielym pieskom, pekné dedinky a vôňa údených rýb, na to všetko láka Kurská Kosa.

Farebné zdobené domčeky sú typické pre Kurskú Kosu

Ako na Kurskú Kosu

Do Litvy prilietame na letisko vo Vilniuse približne okolo jednej v noci. Keďže tu máme veľmi obmedzený čas, rozhodujeme sa, že po prílete o 01:00 v noci, nepôjdeme spať, ale rovno sa s požičaným autom presunieme na Kurskú Kosu. Z letiska vo Vilniuse je to do prístavu v Klaipede, odkiaľ premáva trajekt na Kurskú Kosu, asi 300 km a cesta by mala trvať približne 3 a pol hodinky. Cesta je dobrá a celý čas z Vilniusu do Klaipedy sa ide po diaľnici. Diaľnice sú v Litve zadarmo, takže sa nemusí kupovať žiadna známka. Naozaj nám to tak približne aj vychádza a s malou zastávkou na kávu a čaj, prichádzame do Klaipedy asi o piatej ráno.

Na Kurskú Kosu premáva takýto trajekt

V Klaipede je viac prístavov odkiaľ odchádzajú lode na Kurskú Kosu, ale treba si dať pozor, že ak máte aj auto, tak treba ísť do New Ferry Terminal. Old Ferry Terminal sa nachádza v centre Klaipedy, ale trajekt preváža len peších alebo cyklistov. Lode počas hlavnej sezóny odchádzajú pomerne často. Začínajú skoro ráno o 05:40, kedy idú približne raz za hodinu, neskôr počas dňa už raz za 20 minút. Lístok nie je potrebné kupovať dopredu, stačí prísť do prístavu a v okienku si priamo kúpite lístok. Za auto a dvoch dospelých sme platili 18 eur spiatočne. My sme prišli do prístavu asi o 05:15 a boli sme druhé auto v rade. Okrem nás išlo len pár ďalších áut. Treba ale povedať, že cez deň tu môžu byť poriadne dlhé rady na trajekt aj keď chodí často. Cestou späť sme videli autá v dlhom aj vyše kilometrovom rade, ktorý sa tiahol až na hlavnú cestu, kde museli premávku usmerňovať policajti, pretože rad áut blokoval aj križovatku. V takom prípade si počkáte na loď aj pár hodín. Preto je dobré prísť na loď čím skôr ráno. Samotná plavba loďou je kratučká a netrvá viac ako 10 minút.

Východ slnka na Kurskej Kuse

Samotná Kurská Kosa je prírodná rezervácia a platí sa sem za vstup, pokiaľ sem prichádzate autom. Ak ste pešo alebo na bicykli, vstup neplatíte. Vstupná brána sa nachádza si 5 km od prístavu. Vstup je na auto a od novembra do konca apríla sa platí 5 euro, v máji a od polky septembra do konca októbra 10 eur a od júna do 15. septembra až 30 eur. My sme za vstup neplatili vôbec. Práve v deň našej návštevy bola nejaká akcia a vstup bol v ten deň zadarmo.

Čo vidieť v Kurskej Kose

Hoci je to malé územie, tých atrakcii a zaujímavých miest je tu množstvo. Ak ste tu autom, tak je možné za deň pobehať pár hlavných atrakcii, ale v miestnych dedinkách je možnosť aj ubytovať sa, a tak tu stráviť viac času. Hlavne v lete je to môže byť fajn nápad stráviť tu viac času a okúpať sa na jednej z miestnych pláží. Medzi dedinkami premáva aj autobus, ale neskúmali sme ako často premáva, keďže sme mali auto.

Farebné domčeky sú tu všade

Našou prvou zastávkou na Kurskej Kose je pláž ani nie 2 km vzdialená od prístavu: Antrasis Smiltynės paplūdimys. Na kruhovom objazde za prístavom pokračujeme rovno a za 5 minút sme na pláži. Parkujeme a chvíľku si ešte oddýchneme v aute. Popri pobreží tu vedie cyklochodník a hneď pred nami sa dá vyjsť na vyhliadku na dunu, skadiaľ je krásny výhľad na pieskovú pláž pod nami. Miestne pláže sú tu veľmi obľúbené najmä v lete, kedy sa sem chodí kúpať aj množstvo miestnych turistov.

My máme koncom apríla ešte celkom sviežo takto ráno, teplota je len pár stupňov nad nulou, takže o kúpaní v tomto čase nemôže byť ani reči. Ideme sa radšej zahriať na menšiu prechádzku.

Chodník na jednu z mnohých pláží

Chodník na jednu z mnohých pláží

Hill of witches

Hill of witches alebo v preklade Hora čarodejníc sa nachádza v dedinke Juodkranté, asi o 20 km ďalej. Je to jedno z naj miest, ktoré sa oplatí na polostrove navštíviť.  Táto lokalita je známa svojimi drevenými sochami, ktoré sú umiestnené v lese medzi stromami.

Rozprávkové bytosti na Hill of Witches

Sochy na Hill of Witches zobrazujú postavy a príbehy z litovského folklóru, mytológie a rozprávok. Môžeme tu nájsť rôzne postavy, ako sú čarodejnice, duchovia, draci, bosorky, trpaslíci a ďalšie mýtické bytosti. Prechádzame sa po chodníkoch cez les a obdivujeme sochy. Každá je jedinečná a krásne vyrezávaná s množstvom malých detailov. Prechádzka cez les nie je dlhá, ale závisí koľko sa zdržíte pri jednotlivých sochách. Niektoré sochy sú aj interaktívne alebo sú ako lavičky, tak si na nich môžete aj oddýchnuť. My sme sa tu zdržali približne hodinku, kým sme si prešli a pofotili všetky sochy.

Môžete si tu aj oddýchnuť

Ďalšie rozprávkové postavičky

Pozorovateľňa volaviek - Juodkrantė Colony of Grey Herons

Našťastie sme sa prechádzkou aj zahriali a môžeme pokračovať ďalej v skúmaní Kurskej Kosy. Ďalšia zastávka sa nachádza hneď za dedinkou Juodkranté. A je to pozorovateľňa volaviek popolavých. Možno to na prvé počutie znie nudne, ale toto bola tiež jedna z najlepších zastávok na Kurskej Kuse. Pozorovateľňa je tak trochu zašitá a veľmi ju nevidno z hlavnej cesty. Treba odbočiť na poľnú cestu a prejsť pár metrov, potom sa dá zaparkovať priamo pod vyhliadkou. Už ako vystúpime z auta počujeme škrekot stoviek a stoviek volaviek a kormoránov. Je to niečo neskutočné koľko vtákov tu lieta priamo nad našimi hlavami. Všetky majú v zobákoch nejaké steblá, z ktorých si stavajú hniezda v stromoch.

Vyschnutý les a množstvo volaviek

Vyschnutý les a množstvo volaviek

Ale nie sú to len vtáky, ktoré sa tu dajú vidieť. Po pár minútach zbadáme v lese pod nami pár losov aj s malým losíčaťom ako sa pasú  na stráni. Neskutočné, hodnú chvíľu ich tu pozorujeme kým nezájdu za kopček.

Jeden z losov, ktorého sme videli pri pozorovateľni

Jeden z losov, ktorého sme videli pri pozorovateľni

Ani nie o kilometer ďalej je ďalšia menšia vyhliadka. Vedie k nej drevený chodník a je odtiaľto pekný výhľad na okolité kopce a lesy.

O niečo ďalej sa nachádzajú prvé pieskové duny  Grey Dunes. Ak sa však chcete po dunách prejsť, tak sa sem platí ešte zvlášť vstupné 5 eur. Na Kurskej kuse je tých dún viac, my sme neskôr navštívili tie za Nidou, takže tieto duny sme vynechali.

Na Kurskej Kose sa striedajú piesočné duny s lesmi

Na Kurskej Kose sa striedajú piesočné duny s lesmi

Pieskové duny sa nachádzajú vo viacerých častiach Kurskej Kosy

Nida

Naše ďalšie kroky smerujú do dedinky Nida. Nida je malá rybárska dedinka na Kurskej Kose a je hlavným turistickým centrom celého polostrova. Je známa svojimi tradičnými drevenými domčekmi, piesočnými dunami a super atmosférou. Je tu množstvo zaujímavostí, ubytovaní, menších hotelov, chát a apartmánov, ale aj kaviarní a reštaurácii.

Našou prvou zastávkou v Nide je Múzeum Thomasa Manna. Známy nemecký spisovateľ sem prišiel v roku 1929 na dovolenku a Nida ho tak uchvátila, že si tu hneď zaobstaral domček a počas nasledujúcich rokov tu pravidelne trávil leto. Potom však ako Hitler prevzal moc v Nemecku, Mann sa odsťahoval z Nemecka a do Nidy sa už nikdy nevrátil. V jeho dome však dnes nájdeme malé múzeum venované spisovateľovi a z okolia domčeka sú veľmi pekné výhľady.

Múzeum Thomasa Manna v Nide

Od Múzea Thomasa Manna pomaly prechádzame do centra Nidy. Pre Nidu sú charakteristické farebné a rôzne ozdobené drevené domčeky. Vyzerá to tu ako v rozprávke. Kupujeme si kávu a len sa prechádzame uličkami a nábrežím.

Krásne zdobené domčeky v Nide

Krásne zdobené domčeky v Nide

Prechádzku v Nide nemožno vynechať

Prechádzku v Nide nemožno vynechať

Malé etnografické múzeum v Nide

Prechádzame centrom popri cintoríne a malom kostolíku až k malému prístavu, odkiaľ sa môžete vybrať aj na výlet loďkou. Aj v Nide sa nachádzajú piesočné duny, hneď za mestom. A najväčšia z nich sa nazýva Parnidžio kopa. Dostanete sa sem prechádzkou z mesta popri pobreží a potom po schodoch alebo sa sem môžete priviezť aj autom a krátkou prechádzkou z parkoviska. Na vrchu je vyhliadka a sú tu krásne výhľady na duny a okolie. Nachádzajú sa tu aj obrovské slnečné hodiny, ktoré okrem hodín ukazujú aj mesiac.

Veľké slnečné hodiny

Pieskové duny pri Nide

Časť za pieskovými dunami patrí už Rusku

Ďalším zaujímavým miestom v Nide je maják. Nachádza sa na kopci a z Nidy sa sem dá prísť len pešo veľmi príjemnou asi 15 minútovou prechádzkou cez les. Ak nájdete maják otvorený, tak je možné po zaplatení vstupného vyjsť po schodoch až na jeho vrch, odkiaľ je vidno celú Nidu a Kurskú Kosu.

Maják v Nide

Maják v Nide

Keďže sa blíži čas obeda pomaly sa vraciame späť do centra, kde sa už rozbieha nejaká miestna slávnosť. Sú tu rôzne stánky s jedlom, v strede je už zapálená veľká vatra, kde sa bude niečo piecť a vo vetre povievajú šarkany. V stánku si kupujeme vynikajúcu rybaciu polievku a palacinky. Čo sa tu ale ešte oplatí kúpiť sú rôzne druhy údených rýb, ktoré tu predávajú na každom kroku.

Slávnosť a trhy v Nide

Slávnosť a trhy v Nide

Už sa pečú prvé ryby

Vecekrugo kopa

Po obede opúšťame Nidu a vraciame sa späť smerom do prístavu. Po ceste si ale ešte dávame niekoľko zastávok. Prvou z nich je Vecekrugo kopa, čo je s výškou 67,2 m.n.m. najvyššia duna Kurskej Kose. Väčšinou si pod dunou predstavujeme iba čistý piesok, na tejto dune však dokonca rastú stromy. Parkujeme pri ceste a na vrchol duny vedie turistický chodník dlhý asi 1,5 km. Okrem turistického chodníka tu vedie aj cyklistický chodník, ktorými je popretkávaný celý ostrov. Kľudne si môžete túru či cyklotúru predĺžiť aj o ďalšiu zaujímavú dunu – Preilos Kalnas alebo si spraviť okruh z dedinky Preila. Na vrchole sa nachádza pekná vyhliadka, z ktorej sú super výhľady na okolie.

Pláže tu nájdeme na každom kroku, ale jedna pekná sa nachádza priamo oproti trase na Vecekrugo kopa, takže keď sa vrátime z duny k autu, pozrieme sa ešte na pláž.

Vyhliadka na dune Vecekrugo kopa

Nekonečné pláže na Kurskej Kose

Garsų gaudyklė – Sound Catcher

Ďalšia krátka prechádzka na ktorú sa vydávame sa nachádza neďaleko zálivu Amber bay, asi 2 kilometre za dedinkou Juodkranté. Táto prechádzka vedie k ďalšej zaujímavosti – veľkému drevenému megafónu. Táto trasa nie je veľmi známa, a tak nám aj chvíľu trvá nájsť začiatok trasy. K megafónu je to približne 1,5 kilometrová prechádzka krásnym lesom. Na jej konci nachádzame drevený megafón, ktorý má vraj zosilniť zvuky lesa, ak sa doň započúvate cez úzku stranu megafónu. Neviem či sme počuli hlasnejšie zvuky, každopádne je to veľmi pekné miesto na prechádzku.

Sound catcher

Cestou spať na trajekt sa ešte zastavíme na vyhliadkovej plošine, kde si užijeme posledné výhľady už aj na mesto Klaipeda a vydávame sa na trajekt. Máme opäť celkom šťastie, lebo pred nami sú len dve autá a tak čakáme asi len desať minút a môžeme nastupovať. Na druhej strane ale čaká obrovský rad áut na prejazd na Kurskú Kosu.

Z poslednej vyhliadky už vidno prístav v Klaipede

Z poslednej vyhliadky už vidno prístav v Klaipede

Kurská Kosa je jedným z najzaujímavejších a najkrajších miest v Litve. Či už sa tu zastavíte len na jeden deň alebo dlhšie, Neringa Vás určite očarí tak ako aj nás.