Londýn 2014

Londýn (Luton) – Reykjavík (Keflavík), Easyjet - 82 eur / spiatočne / osoba
Bratislava – Londýn (Luton), Ryanair - 62 eur / osoba
Londýn (Stansted) - Brno, Ryanair - 42 eur / osoba
Letenky do Londýna môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Londýn Luton - Londýn, Easybus - 20 gbp / 4 osoby
Veľká Británia Veľká Británia
Londýn

Britská libra (GBP)

- 1 hodina oproti Slovensku

Počasie v Veľkej Británii je po celý rok mierne a vlhké. Najteplejšie je v letných meiacoch júl a august, kedy je aj najmenej zrážok. Ak sa však chcete vyhnúť davom, zvoľte radšej jarné alebo jesenné obdobie. Jar a jeseň sú väčšinou vlhké a mierne s teplotami od 5 do 20°C. Zima je chladná a vlhká s teplotami od -15°C na severe Škótska po 10°C na juhu krajiny.

Angličtina

Cestu do Londýna sme podnikli úplne neplánovane. Keď sme už mali kúpené letenky z Londýna na Island, prečo nedokúpiť letenku späť, tak aby nám ostalo ešte pár dní na prehliadku mesta? I keď ja osobne som už v Londýne bol pred pár rokmi na prázdniny, tak už som ho ako tak poznal, no celkom ma potešilo znova sa vrátiť na tie miesta, kde som už raz bol.

Komu sa podarilo dočítať dokonca predchádzajúci cestopis z Islandu tak vie, že do Londýna prilietame z Islandu. Let som úplne celý prespal, to sa mi ešte nikdy nepodarilo. Zaspal som skôr ako sme vzlietli a zobudil sa až tesne pred pristátím. Na letisku London Luton pristávame poobede a do mesta pokračujeme mikrobusom  alebo ako by som to nazval, autobusovej spoločnosti EasyBus. Už sme si mysleli, že sa ani nepovezieme, keďže autobus niekoľko minút meškal a dokonca som mal pocit, že dva pred tým naším ani neprišli. No za 4 libry a nevezmi to. Autobusy tejto spoločnosti nejazdia až na Victoria Station, kam idú ostatné autobusy, a tak vystupujeme na Baker Street a ďalej pokračujeme už metrom smer Walthamstow. V Londýne žije aj dosť  početná komunita Slovákov a aj v mojom okolí je ich pár, ktorí tam dlhšiu dobu bývajú. Tak sme ešte pred cestou oslovili jednu dobrú kamarátku a tri noci nášho pobytu trávime u nej na dome. Na dom sa dostávame až podvečer a celkom dosť unavení, a tak len dáme večeru, pri pivku trocha kecáme a už zaliezame do postele.

Najznámejšie pamiatky Londýna a Camden Town

Ak by ste si chceli prejsť všetky pamiatky Londýna zvnútra, týždeň by vám na to určite nestačil, navyše by to vyšlo poriadne draho. Vstup do každej jednej atrakcie sa pohyboval okolo 20 libier. A keďže my sme nemali ani toľko času a peňazí, rozhodli sme sa, že pamiatky si prejdeme len zvonka, Zážitok je to tak obrovský.

Na spoznanie Londýna, aspoň trochu, máme dva dni a tak ráno hneď kupujeme celodenný lístok na metro a vystupujeme na zastávke Oxford Circus. Trocha sa prejdeme po Oxford street, po jednej z najznámejších obchodných ulíc na svete. Pomalým krokom sa presúvame cez Piccadilly Circus na Trafalgar Square, ktoré je jedným z najznámejších a najrušnejších námestí v Londýne. Nachádza sa tu aj 56 metrov vysoký stĺp admirála Nelsona, ktorý vv bitke pri Trafalgari porazil Napoleona. Fotíme s veľkými sochami levov  a odtiaľ pomaly smerujeme až k Temži. Počasie nám znova vychádza, je slnečno a horúco, čo na druhej strane nie je až tak ideálne na prehliadku mesta.

Stĺp admirála Nelsona na Trafalgar Square

Slávny londýnsky Big Ben

Mostíkom pre peších prechádzame na druhú stranu rieky a pokračujeme popri London Eye a akváriu. Na tejto strane je v meste horúco a všade je viacej ľudí. Pred London Eye sú nekonečné rady ľudí, čakajúcich na lístky. A tak sa medzi nimi pomaly predierame a mostom prechádzame znova na druhú stranu Temže. Tu sa dostávame k niekoľkým zaujímavostiam Londýna ako Big Ben, Palace of Westminister, Westminister Abbey. Zaujme nás Wetminister Abbey, kde okrem toho,že tu korunavali všetkých britských panovníkov, tak tu aj prebiehali kráľovské svadby, naposledy svadba princa Williama a Kate.

Pred Westminister Abbey

Všade sa fotíme. Samozrejme, že ako správni turisti nemôžeme vynechať foto v telefónnej búdke. Odbáčame k St. James s parku, ktorým sa pomaly dostávame k Buckinghamskému Palácu, oficiálnemu sídlu britskej kráľovnej. Blízko paláca si dáme v parku malú prestávku a potom pomaly prichádzame až na zastávku metra Hyde Park Corner.

Buckinghamský palác

Ulica vedúca k Buckinghamskému palácu lemovaná britskými vlajkami

Ulica vedúca k Buckinghamskému palácu lemovaná britskými vlajkami

Stráže pred Buckinghamským palácom

Ďalším miestom, ktoré chceme v meste navštíviť je Camden Town, ktorý je známy svojimi trhmi, barmi a ako centrum rôznych alternatívnych štýlov.  Presúvame sa tam metrom, hneď si dáme u Číňana na obed zo všetkého troška a pokračujeme v prehliadke. V Camden Towne sa nám páčilo najviac. Toto miesto má podľa mňa neopakovateľnú atmosféru. Rôzne štýly obchodíkov, ľudí, jeden vedľa druhého, tak blízko a predsa taký rozdielni. Prechádzame sa tu dlhšiu chvíľu, nasávame atmosféru, potom na chvíľku sadáme na pivko.

Ulička v Camden Towne

Ulička v Camden Towne

Už sme toho prešli celkom dosť, no deň sa ešte nekončí a tak metrom pokračujeme k Tower of London, ktorý kedysi slúžil ako sídlo panovníkov. No okrem toho slúžilo aj ako mincovňa, väžnica či miesto popráv, takže má dosť bohatú históriu.  Pozrieme si pevnosť a po známej Tower Bridge prechádzame na druhú stranu rieky. Koná sa tu akési divadelné predstavenie a tak ho chvíľu sledujeme a podvečer sa presúvame do Walthamstow.

Tower of London

Greenwich a londýnske múzeá

Druhý deň sa počasie úplne zmení. Ráno je zamračené, no dúfame, že sa to časom rozťahá a vykukne slniečko, a tak si berieme iba ľahké oblečenie, čo sa neskôr ukázalo ako chyba. Znova si kupujeme denný lístok a metrom sa vezieme z Walthamstow až na stanicu Vauxhall. Tu prechádzame mostom na Millbank Pier, odkiaľ chceme pokračovať loďou po rieke. Ale nič sa tu nedeje, brána na mólo je zatvorená, a tak nevieme čo sa bude diať. Až asi 5 minút pred príchodom lode sa brána automaticky otvára a my schádzame na mólo a po chvíli nastupujeme. Bohužiaľ celodenný lístok na túto loď neplatí ale je tam aspoň zľava.  Kupujeme lístok až na Greenwich s tým, že lodička nejde priamo ale musíme raz prestúpiť. A tak si znova vychutnávame pamiatky, ktoré sme už včera videli,no tento krát z trochu inej perspektívy.

Pohľad na najznámejší mrakodrap v Londýne – The Shard

Pohľad na najznámejší mrakodrap v Londýne – The Shard

Hneď ako vystúpime z lode, uvidíme komplex Old Royal Naval College,  architektonický komplex budov zapísaný aj do zoznamu UNESCO. Tu vchádzame najprv do malého, ale veľmi zaujímavého múzea a potom si prechádzame niektoré z budov, ako napríklad Painted Hall, kde sa nakrúcalo aj mnoho filmov.  Celé dopoludnie trávime v areáli a v Greenwichskom parku. Celkovo ma však Greenwich dosť sklamal. Možno preto, že som si predtým vôbec nepozrel ako to tam vyzerá, a tak som očakával niečo úplne iné. Do Royal Observatory, kde je označený nultý poludník sa platil 7 libier vstup ,čo sa mi zdalo veľa a tak som sa ani neodfotil s nultým poludníkom.

V Old Royal Naval College

Pohľad na Old Royal Naval College z Observatory

Začalo nám trocha mrholiť, a tak opúšťame park a vlakom a metrom sa presúvame na stanicu South Kensington. Výhodou v Londýne je, že sa tu dá nájsť niekoľko pekných múzeí, do ktorých je voľný vstup. Keď som bol pred pár rokmi v Londýne, tak som si ich všetky prešiel, no teraz máme ešte jedno poobedie čas, a tak si vyberáme Natural History Museum. Múzeum je tak veľké, že podľa mňa by na prejdenie celého nestačil ani celý deň, a tak si vyberáme časti, ktoré nás najviac zaujímajú. Po záverečnej sa metrom presúvame na Notting Hill, kde sa prejdeme uličkami známymi z rovnomenného filmu. Vyskúšame si ešte jazdu poschodovým autobusom, ochutnáme Fish and Chips a prechádzame sa až na Oxford Street, odkiaľ už smerujeme na dom a po polnoci do postele.

Nultý poludník v Londýnskom Greenwichi

Nultý poludník v Londýnskom Greenwichi

Ráno o ôsmej už odlietame z letiska Stansted do Brna. Najprv sme plánovali, že strávime noc na letisku, ale potom sme radšej pekne prespali v posteli a skoro ráno sa presunuli autom na letisko. Pravdu povediac, keď sme už boli na Islande do Londýna sa nikomu vôbec nechcelo. No nakoniec bol veľmi príjemným prekvapením. Bol som veľmi rád, že som sa tam znova dostal a bol to fajn pocit vrátiť sa po niekoľkých rokoch na rovnaké miesta a trochu si pospomínať. Za tie dva dni sme toho stihli viac než dosť, a tak sme sa domov znova dostali úplne unavení, ale plní nových zážitkov a inšpirácii.

Tipy na záver:

• Londýn má niekoľko letísk, ktoré sa nachádzajú bližšie či ďalej od centra – Luton, Gatwick, Stansted, Heathrow a City. Z letiska Luton sa nám osvedčil Easybus, ktorý premáva do centra Londýna na Baker Street a bol približne o polku lacnejší ako autobusy ostatných spoločností. Navyše premáva aj zo Stanstedu či Gatwicku,
  • Výmena stráží pred Buckinghamským palácom sa koná iba v určité časy aj to nie každý deň, preto ak ju chcete vidieť skontrolujte si, či sa v čase vašej návštevy bude konať  na tejto stránke https://changing-guard.com/dates-buckingham-palace.html
  • Mnoho londýnskych múzeí je úplne zadarmo. Pokiaľ by ste si ich chceli prejsť všetky celé zabralo by to polroka, a tak si vyberte časti, ktoré vás zaujmú najviac a prejdite si tie
  • Ak chcete navštíviť niektoré platené atrakcie, kúpte si lístok radšej online dopredu. Ušetríte pár drobných a vyhnete sa čakaniu v dlhých frontách
  • Jedinou možnosťou ako navštíviť zadarmo Westminister Abbey a St. Paul’s Catherdal je navštíviť ju v časoch omše, počet miest je však obmedzený.