Luxembursko - Luxemburg, Vianden

september 2015
Letenky do Luxemburgska môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Budapešť - Brussel, Wizzair - 5,50 eur / spiatočne / osoba
Hotel Bristol Luxembourg - 95 eur / 3 osoby / noc
Charleroi - Luxembourg, Flibco - 10 eur / spiatočne / osoba
Bratislava - Budapešť, Eurolines - 10 eur / spiatočne / osoba
Luxembursko Luxembursko
Luxemburg

Euro (EUR)

Medzi Slovenskom a Luxemburskom nie je žiadny časový posun

Najlepší čas na návštevu Luxemburska je od mája do októbra. Počasie je podobne ako vo Veľkej Británii ovplyvnené golfským prúdom, takže je celkom vlhké. Najsuchšími mesiacmi sú máj a jún, kým najteplejšie je v júli a v auguste. Zimy sú chladné s tepltoami okolo 5°C a vlhké.

Francúzština, Nemčina, Luxemburčina

Luxembursko, tento maličký štátik sa nachádza v Beneluxe vtesnaný medzi Belgicko, Francúzsko a Nemecko. Je známy nielen tým, že je to jeden z najmenších štátov v Európe, ale aj tým, že je jeden z najbohatších. Sídla si tu našli medzinárodné banky aj inštitúcie. Ale Luxemburg má čo ponúknuť aj turistom.

My sme sa rozhodli navštíviť Luxemburg potom ako sa nám podarilo objaviť lacné spiatočné letenky z Budapešti do belgického Bruselu – Charleroi. Spiatočná letenka na víkend bez potreby dovolenky v práci za 5,5 eur to nešlo nevyužiť. Odlet bol v sobotu ráno o šiestej a návrat v nedeľu o jedenástej večer. Keďže v Bruseli sme už boli, začali sme rozmýšľať ako využiť tieto lacné letenky a kam by sa dalo ísť z letiska Charleroi, tak aby to nebolo príliš ďaleko a príliš drahé, a aby sme videli niečo nové. Do úvahy pripadal francúzsky Lille alebo Luxemburg. Do obidvoch miest  premáva priama autobusová linka spoločnosti Flibco (www.flibco.com) z letiska a lístky sa dajú kúpiť už od 5 eur. Voľba napokon padla na Luxemburg a neskôr sa ukázalo, že to bolo výborné rozhodnutie.

Lístky na autobus z Charleroi do Luxemburgu sme kupovali v predstihu. Ceny sa začínajú na 5 eurách a postupne stúpajú až na 23 eur, ale dajú sa vystihnúť aj akcie typu 3+1 zadarmo. Hotel sme si taktiež rezervovali v predstihu, tento krát sme vybrali hotel Bristol, ktorý sa nachádzal len pár sto metrov od železničnej a autobusovej stanice.

Lietadlo z Budapešti do Charleroi nám odlietalo v sobotu ráno o šiestej, no my sme už v piatok večer odchádzali z Bratislavy autobusom Eurolines. Na letisko sme dorazili niečo pred polnocou pripravení stráviť noc na letisku. Pri našej poslednej ceste sme tu stretli veľa ľudí, ktorí tu prespávali a mali karimatky, spacáky, dokonca nafukovacie postele. A tak tentoraz sme sa aj my pripravili a zbalili sme si karimatky, ktoré sme si rozložili na jednej z chodieb letiska.

Ráno sme sa ešte rozospatí premiestnili cez kontroly do lietadla a dospávali sme noc. Let prebiehal celkom hladko a my sme pristáli ešte o pár minút skôr  ako sme mali na letisku v Charleroi. Autobus, na ktorý sme mali kúpený lístok odchádzal až o hodinu. Nechali sme si väčšiu časovú rezervu pre prípad, že by lietadlo meškalo, no nakoniec sme sa z letiska dostali ani nie za desať minút a stihli aj skorší autobus. Našťastie vôbec nevadilo, že lístok máme na až ďalší autobus, vodič len mávol rukou, že je to v poriadku.

Jazdu v autobuse využívame ešte na dospávanie a po necelých troch hodinách jazdy prichádzame na autobusovú stanicu v Luxemburgu. Pomaly sa už aj blíži čas obeda, a tak hneď zájdeme do jedného z neďalekých fastfoodov na obed a potom už pokračujeme za poznaním mesta.

Luxemburg

Luxemburg je malé mesto a je rozdelené údolím na dve časti novú, modernú a starú historickú časť, ktorá je zapísaná aj v zozname svetového dedičstva. Ako prvé si užijeme pohľady z mosta La Passerelle, nazývaným aj Luxemburský Viadukt, ktorým prechádzame z modernej časti do tej historickej a prichádzame až na pekné nádvorie The Judiciary City, okolo ktorého sa nachádza niekoľko budov, v ktorých sídlia luxemburské súdy a právnické kancelárie. Vnárame sa do uličiek mesta a tu prechádzame okolo Palais Grand Ducal, sídla luxemburského veľkovojvodu, hlavy štátu. Pred palácom je možné sledovať striedanie stráži a v lete keď je veľkovojvoda na dovolenke je možné navštíviť palác aj zvnútra.

Výhľad na Luxemburg a kostol St. Jean du Grund

Palác Luxemburského Veľkovojvodu

Prechádzame na námestie Place Guillaume II, ktoré sa nachádza v strede historickej štvrti Ville Haute. Práve tu prebieha nejaká akcia, hrá tu hudba a po námestí sú rozostavané rôzne stánky. Ďalej sa túlame po okolí, sú tu pekné námestíčka a zaujímavé zákutia. Až popri kostole Svätého Michala (Saint Michael's Church) prichádzame do miest, kde sa nachádzajú podzemné jaskyne, tzv. kasematy. V minulosti tento skalný mys poskytoval Luxemburgu prirodzenú ochranu pred nepriateľmi. Obyvatelia túto prirodzenú ochranu ešte vylepšili a postavili mnohé opevnenia a podzemné chodby až sa Luxemburg stal takým opevneným mestom, že sa nazýval aj „Gibraltár severu“. Podzemné  chodby majú 23 kilometrov a poslúžili aj  počas druhej svetovej vojny , kedy sa tu pred leteckými útokmi ukývalo až 35 000 ľudí.

Platíme vstupné 4 eurá a vstupujeme aj do vnútra podzemných chodieb. I keď sa to z hora veľmi nezdá podzemná spleť chodbičiek je celkom rozsiahla a občas sa v tmavých chodbách aj trocha strácame a potom znova hľadáme cestu späť, ale najmä si užívame výhľady. Z chodieb ale rovnako aj z cesty nad nimi je pekný výhľad do údolia, v ktorom tečie riečka a nachádza sa tu pekný park a kostol St Jean du Grund.

Podzemné jaskyne, tzv. kasematy

Keď sa nám podarí vymotať zo spletí chodbičiek, prechádzame sa po uličke Chemin de la Corniche, prezývaným aj „najkrajším balkónom Európy“. Schádzame dole do parku a prechádzame ho krížom popri rieke Alzette až sa výťahom znova vyvážame hore na nádvorie The Judiciary City. Znova mierime smerom do mesta, ale tento krát odbáčame smerom ku katedrále Notre-Dame, kde je pochovaný aj český kráľ Ján Luxemburský a ďalej až ku Monumentu Gelle Fra, odkiaľ je aj pekný výhľad na protiľahlé nové mesto. Odtiaľto sa znova vnárame do spleti uličiek mesta, kde sa nachádza množstvo obchodov, trhy pešia zóna atď. Podvečer sa už vyberáme smerom k nášmu hotelu, no cestou ešte zájdeme do jednej z reštaurácii na chutnú večeru a na hoteli už len plánujeme nasledujúci deň.

Rieka Alzette v centre Luxemburgu

Vianden

Luxembursko by sa dalo aj nazvať krajinou zámkov. Na to, že to je tak maličká krajina majú veľké množstvo všelijakých hradov a zámkov. My sa nasledujúci deň rozhodneme navštíviť zámok Vianden, ktorý sa nachádza v rovnomennom mestečku neďaleko nemeckých hraníc. V Luxemburgu na vlakovej stanici, ktorá je pár krokov od nášho hotela kupujeme lístky a nasadáme do vlaku skoro ráno.

Vezieme sa do mestečka Ettelbruck, kde prestupujeme na autobus do Viandenu. Prestup je jednoduchý, keďže autobus ide priamo od železničnej stanice. Cesta z Luxemburgu do Viandenu nám trvá niečo menej ako hodinu. Z mestečka Vianden je možné ísť na zámok lanovkou, ktorá ale ešte v čase nášho príchodu nepremáva, a tak prechádzame mestečkom a mierime na kopec k zámku peši. Na zámok je rovnako pekný výhľad z takmer celého mestečka a rovnako aj zo zámku sú pekné výhľady na okolie. Zámok Vianden bol postavený v 11. storočí a bohužiaľ v 19. storočí z neho zostali len ruiny, potom ako bol predaný miestnemu mešťanovi a ten rozpredával hrad kúsok po kúsku, najskôr nábytok, neskôr okná a kamene.. Rekonštrukcie sa dočkal len v roku 1977 a v súčasnosti vyzerá rozprávkovo krásne.

Hrad Vianden vyzerá ako z rozprávky

Naše kroky ďalej smerujú k hornej stanici lanovky, ktorá je na kopci oproti zámku a je odtiaľ znova pekný výhľad. Späť do mestečka sa vraciame tiež peši, no tento krát volíme inú cestu, nie cez mestečko ale cez les. Rovnako autobusom a potom vlakom sa aj vraciame do Luxemburgu. Tu ešte zájdeme na neskorší obed, kúpime niečo na večeru a znova autobusom Flibco sa vraciame na letisko Brussel Charleroi. Na letisko prichádzame na čas, približne dve a pol hodiny pred odletom. Prechádzame bezpečnostnými kontrolami a rovnako na čas aj odlietame smer Budapešť. V Budapešti znova zakempujeme na letisku, keďže po jedenástej večer už nie je možné sa dostať do Bratislavy.

Mestečko Vianden s hradom v pozadí

Táto cesta bola náročná z toho dôvodu, že bolo potrebné dva krát prespať na letisku čo nie je vôbec pohodlné. I keď by bolo možné zobrať si hotel čo najbližšie pri letisku, no povedali sme si, že to zoberieme ako za študentských čias a aj ušetríme. Výlet sa nám nakoniec vydaril, páčil a ten víkend sa nám podarilo využiť na sto percent.