Grónsko: Narsaq a turistika v okolí

august 2022

Typ ETyp E
Typ KTyp K

Grónčina, Dánčina

Narsaq so svojimi približne 1500 obyvateľmi patrí k tým väčším mestečkám v južnom Grónsku. Dalo by sa povedať, že po Qaqortoqu je jeho takým druhým centrom. Pri príchode či už loďou alebo helikoptérou vás určite hneď zaujme množstvo ľadových krýh plávajúcich okolo, ako aj pekné mestečko zasadené na konci polostrova hneď pod vysokým kopcom. Narsaq je ideálny východiskový bod pre turistku po okolitých kopcoch s nezabudnuteľnými výhľadmi na okolie. Toto mestečko je ďalšou našou zastávkou na ceste po Grónsku. Strávime tu dve noci a čas využijeme hlavne na turistiku v okolí tohto mesta.

Aj od heliportu sú pekné výhľady na Narsaq

Okolo Narsaqu je aj dosť obrábanej pôdy, na ktorej sa nemôže kempovať

Ako sa dostať do Narsaqu?

Najbližšie medzinárodné letisko sa nachádza v Narsarsuaqu, čo je približne 60 kilometrov vzdušnou čiarou. Najjednoduchšie sa do Narsaqu dostanete, keď priletíte z Kodane do Narsarsuaqu a odtiaľ buď loďou alebo helikoptérou. My prichádzame z opačného smeru, teda z Qaqortoqu helikoptérou, no tiež sa odtiaľto dá prísť aj loďou. Lety helikoptérou prevádzkuje Air Greenland, na lodnú dopravu zasa môžete využiť Blue Ice Explorer, Disko line alebo Arctic Umiaq Line. Na prepravu po Narsaqu zasa môžete využiť taxíky, ktorých v meste chodí celkom dosť.

Ľadové kryhy doplávali až priamo do mesta

Pekné výhľady na Narsaq

Čo všetko nájdete v Narsaqu?

Oproti iným mestečkám v južnom Grónsku je Narsaq celkom veľký, a tak tu nájdete toho celkom dosť. Nachádzajú sa tu dva veľké supermarkety, v ktorých kúpite hádam všetko. Tiež sa tu nachádza banka, zaujímavé ale je, že v banke nie je bankomat. Ten nájdete v jednom zo supermarketov. Tiež sa tu nachádza niekoľko ubytovacích zariadení – hotelov, hostelov a aj nejaké reštaurácie a kaviarne – tých je niekoľko, no niektoré už nevyzerajú, že fungujú. Rovnako je tu aj policajná stanica, pošta, kostolík, nemocnica, múzeum a napríklad aj turistické informácie, no tie v čase našej návštevy nefungujú a ani nevyzerajú, že by niekedy boli otvorené.

Narsaq pod nami...

Prílet a náš prvý deň v Narsaqu

Do Narsaqu prilietame po krátkom asi desať minútovom, dalo by sa povedať, že vyhliadkovom lete z Qaqortoqu. Pri výstupe z helikoptéry si berieme našu príručnú batožinu a ukazujeme ktorá je naša odbavená batožina. Chceme si zobrať aj tú, ale zamestnanci nás stopnú, tú nám predsa vyvezie z heliportu traktor. Trochu nevýhodou príletu je, že heliport sa nachádza mimo mesto. Je to teda ešte asi kilometer a pol prechádzka. Na dnešnú noc máme rezervované ubytovanie v hosteli, no ešte cestou sa zastavujeme v obchode dokúpiť pár drobností.

V okolí mesta je veľa ľadových krýh, deň skôr ich tam vraj bolo ešte oveľa viac

V okolí mesta je veľa ľadových krýh, deň skôr ich tam vraj bolo ešte oveľa viac

S veľkými ruksakmi sme neprehliadnuteľní a hneď si nás všíma staršia pani, ktorá sa ponúkne, že nás odvezie autom. Neprotestujeme a po nastúpení nám vraví, že vlastne ona robí na recepcii nášho ubytovania. Hneď nás teda aj ubytuje, popýtame sa všetky dôležité informácie, ktoré potrebujeme vedieť, dohadujeme sa, že ďalší deň by sme si na recepcii nechali batožinu.  Pýta sa na naše plány, a potom vraví, že tam, kam chceme ísť veľa ľudí nechodí, tak si radšej zapíše naše čísla, ak by sme si ďalší deň po batožinu neprišli, bude nás hľadať.

Stačí sa prejsť okolo mestečka a môžete si nazbierať množstvo čučoriedok

Stačí sa prejsť okolo mestečka a môžete si nazbierať množstvo čučoriedok

Poobede máme ešte čas, tak sa vyberáme na prechádzku na koniec poloostrova smerom na Narsaq Point. Je pekný slnečný deň a môže byť tak 15 stupňov. Vychádzame na kopček a prichádzame k jazeru. Celkom nás zaskočí, že pri jazere je množstvo ľudí, hlavne detí a všetci sa tu kúpu. Tá voda môže mať prinajlepšom tak 10 stupňov. Pre Grónčanov bude asi pojem teplá voda znamenať niečo iné ako pre nás.

Okolo jazera pokračujeme až dole k moru, celou cestou sa kŕmime čučoriedkami, ktorých je aj tu celkom dosť a v mori potom skúšame chytať ryby, no zaujímavé je, že tu nechytíme a ani nevidíme ani jednu rybičku. Ľadové kryhy sú tu všade okolo nás, až úplne pri brehu. Na niektorých vidieť ako uviazli, keď klesla voda pri odlive, iné hlasno praskajú a rozpadajú sa na menšie.

Ďalší z výhľadov na Narsaq, tento je z vrcholu Tasiigaaq

Ďalší z výhľadov na Narsaq, tento je z vrcholu Tasiigaaq

Späť sa vraciame popri pobreží, kde by mali byť aj nejaké staré ruiny. No práve v tom mieste je tráva vysoká vyše pása, a tak nevidíme nič. Večer si dávame viac menej oddychový. Zájdeme prvý krát do jednej z reštaurácii v hoteli, kde si dávame hamburgery a potom už len na ubytovaní dobíjame všetky batérie a plánujeme nasledujúce dni.

Turistika v okolí Narsaqu

Ráno balíme všetky veci a odchádzame z hostela, ideme do hotela, kde je recepcia a kde máme dnes aj raňajky. Nechávame si teda batožinu tu, berieme iba veci, čo potrebujeme na jeden deň a vyrážame na kopec nad mesto.

Príroda okolo je veľmi pekná, nikde nestretávame nikoho

Naším plánom je dať si okruh k jazeru Taseq, ktorý by mal mať okolo dvadsať kilometrov. Vychádzame teda pomedzi kopce Tasiigaaq a Qaqqarsuaq nahor. Zo začiatku ide aj vyšľapaný chodník a nejaké značky. Už keď sme za kopcom Tasiigaaq, chodník a aj značky sa úplne strácajú a už znova ideme, len kadiaľ sa nám zdá najlepšie. Nechce sa nám obchádzať celý Qaqqarsuaq a tak sa rozhodneme, zobrať to rovno na vrchol. Aj napriek tomu, že máme v navigácii trasu ako sa ide na vrchol a aj mapy, ideme proste kolmo do hora. Už zo začiatku si myslím, že to nemôže dopadnúť dobre. A tak to aj je. V jednom mieste prichádzame už do tak strmého úseku, že už nevieme pokračovať ďalej.

Pomaly stúpame vyššie a vyššie, ale zlým smerom

Pomaly stúpame vyššie a vyššie, ale zlým smerom

Pohybujeme sa po napadaných kameňoch, ktoré sa nám pod nohami zosúvajú nadol. Nad nami je už len holá skala. Skúšame to ešte doprava alebo doľava, ale nejde to ani tam. Rozhodneme sa teda vrátiť späť dole pod kopec, no keď sa pozrieme nadol, už ani tam nie je úplne jasné ako sme sa sem dostali. Nič iné nám ale neostáva, a tak pomaly klesáme späť. Až do miesta, kde podľa navigácie by sme mali byť na chodníku. Žiadny tu síce nie je, no už sa dá pokračovať ďalej, a tak celý kopec obchádzame až sa vyštveráme na hrebeň. Z hrebeňa máme veľmi pekné výhľady na okolie. Vybehneme po hrebeni ešte na ďalší kopec, ale keďže sme dosť času stratili tým, že sme išli zlou trasou a čas už pokročil, rozhodneme sa neísť až k jazeru Taseq, ale spraviť len menší okruh pomedzi hory Talut a Tasiigaaq.

Výhľady z hrebeňa na jednu stranu

Výhľady z hrebeňa na jednu stranu

A ešte výhľady na druhú stranu

A ešte výhľady na druhú stranu

Po hrebeni vybehneme ešte na najbližší kopček

Z hrebeňa je v diaľke vidieť aj grónsky ľadovec

Z hrebeňa je v diaľke vidieť aj grónsky ľadovec

Pomaly zostupujeme späť z hrebeňa, cestou nás ešte zdržiavajú čučoriedky, ktoré sú všade, a tak ich stále musíme oberať. Potom si sadáme na neskorší obed, užívame si nádherné počasie a pekné výhľady. Zaujímavé, že sme celkom ďaleko od mora, no stále počujeme praskajúce ľadovce. Po okolí sa motáme v podstate celý deň od skorého rána až do večera, no nestretáme tu ani jedného človeka. Ani turistu ani žiadneho miestneho.

Ďalší z pohľadov po okolí

Ďalší z pohľadov po okolí

Na niektorých miestach prechádzame aj cez snehové polia

Postupne schádzame až dole k rieke. Chceme skúsiť chytiť nejakú rybu na večeru, a tak ideme k moru, no voda je tu veľmi plytká. Ale zasa sú tu nádherné výhľady na množstvo ľadových krýh v mori. Keď to nejde v mori, skúšame chytať v riečke a nakoniec sme celkom úspešní. Chytáme niekoľko sivoňov, a tak môže byť na večeru grilovačka.

Množstvo ľadových krýh

A ďalšie ľadové kryhy

A ďalšie ľadové kryhy

Pekná malá riečka, ktorá sa ukáže byť dobrým miestom na rybačku

Cestou do hotela pre našu batožinu sa ešte zastavujeme kúpiť jednorazový gril a nejaké to pivko, berieme z recepcie hotela našu batožinu a oznamujeme, že sme sa šťastne vrátili a nemusia nás hľadať. Prechádzame na kopec smerom ku koncu poloostrova, kde sme sa včera boli prejsť a vyhliadli si pekné miesto na kempovanie. Ďalej sa nám už nechce, keďže ďalší deň odchádzame loďou z Narsaqu a museli by sme sa potom zbytočne vracať. Pri západe slnka si ugrilujeme náš úlovok, potom staviame stan s pekným výhľadom na celé mestečko a zaliezame do spacákov.

Kempujeme s výhľadom na Narsaq, ďalej nejdeme, keďže ďalší deň musíme do prístavu

Kempujeme s výhľadom na Narsaq, ďalej nejdeme, keďže ďalší deň musíme do prístavu

Ďalšie možnosti na turistiku v okolí Narsaqu

Okrem tejto túry, ktorú sme išli my, sa dá v Narsaqu podniknúť viacero iných. Na kopec Qaqqarsuaq, na ktorý sme chceli ísť aj my, ide aj značený chodník priamo z mesta. Je to síce dosť strmé a idete kolmo na kopec, ale viete, že tam vyjdete a nemusíte obchádzať celý kopec ako sme to spravili my. Nabudúce by sme už išli tadiaľ.

Možnosťou je ísť aj okruh k jazeru Taseq, čo sme plánovali aj my, no treba rátať, že je to celkom dlhá túra. Nejde tam žiadny chodník, tak si treba dávať pozor. Ak by sme tam ešte niekedy išli, vyšli by sme z mesta na kopec Qaqqarsuaq a odtiaľ by sme pokračovali po hrebeni ďalej.

Tadiaľto by sme museli po hrebeni pokračovať, keby sme chceli dôjsť k jazeru Taseq

Tadiaľto by sme museli po hrebeni pokračovať, keby sme chceli dôjsť k jazeru Taseq

Za Narsaqom sa nachádzajú tiež staré bane, ku ktorým sa chodí na túru. Priamo z mesta je to dosť dlhá túra, ale určitú časť ide prašná cesta, kde sa dá zobrať si taxík a tak si to skrátiť aby ste to v pohode stihli behom jedného dňa. V okolí tejto bane, je aj niekoľko ďalších kopcov, na ktoré sa dá ísť a v tejto oblasti môžete naraziť aj nejaké tie zaujímavé kamene.

Údolie, ktorým sa dostanete napríklad k baniam

Údolie, ktorým sa dostanete napríklad k baniam

Možnosťou je ísť z Narsaqu aj diaľkovú túru, ktorá vedie cez farmu Silissit do Qassiarsuku má asi 55 kilometrov a dá sa ňou pokračovať aj ďalej až do Narsarsuaqu. Toto je ale celkom ťažká túra, keďže idete až do výšky takmer 900 metrov a prechádzate cez vysoké hory. Pár informácií sme o tejto túre zisťovali aj my, no dostávali sme napríklad také odpovede, že prejsť by sa to malo dať bez problémov, ale tento rok tadiaľ ešte nikto nešiel. Teda nebude to také jednoduché.  V polovičke túry sa nachádza aj jedna chatka a prespať sa dá aj na farme v Silissite a potom v Qassiarsuku. Inak tu ale nič nie je, teda musíte si stan, jedlo a všetko potrebné na tých pár dní, čo to pôjdete niesť so sebou. Ak by niekto pokračoval z Qassiarsuku až do Narsarsuaq, musí sa pripraviť, že bude potrebné prebrodiť veľké rieky. V čase keď sme tam my a keď sme plánovali ísť tuto túru, prichádza presne na tie štyri dni zlé počasie a v horách nie je vidieť ani na pár metrov. Nakoniec bolo dobré, že sme sa ju rozhodli neabsolvovať. Možno sa to podarí, niekedy nabudúce.

Cez tieto a ďalšie hory by sme museli prejsť, keby sme chceli ísť pešo do Qassiarsuku

Cez tieto a ďalšie hory by sme museli prejsť, keby sme chceli ísť pešo do Qassiarsuku

Posledný deň v Narsaqu

Naša loď odchádza až pred obedom, zájdeme teda ešte do supermarketu a z bankomatu vyberáme nejakú hotovosť. Tá čo sme mali už dochádza a inde už bankomat nebude, tak pre istotu. Kúpime ešte pečivo a prejdeme sa po meste. Máme chvíľu čas, tak rozmýšľame, že by sme si sadli na kávu, no nenachádzame nič otvorené. Bohužiaľ predpovede sa nemýlia a začína pršať. Ideme teda do prístavu, kde pod strieškou počkáme na našu loď do Itillequ. Tá prichádza asi s polhodinovým meškaním. Štyridsaťminútová plavba je úplne bez problémov, loďka je krytá, tak sa aspoň chvíľu zohrejeme a vysušíme, aby sme mohli pokračovať ďalej.

Ľadové kryhy a v pozadí prístav v Narsaqu

Ľadové kryhy a v pozadí prístav v Narsaqu

Posledný pohľad na more plné krýh z kopca Tasiigaaq

Posledný pohľad na more plné krýh z kopca Tasiigaaq