Fínsko, Estónsko, Lotyšsko

august 2015
Praha - Helsinki / Riga -Viedeň, AirBaltic - 130 eur / osoba
Letenky do Fínska/Lotyšska môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Hotel Ava Helsinki - 59 eur / 2 osoby / noc

Estónsko: + 1 hodina oproti Slovensku
Fínsko : + 1 hodina oproti Slovensku
Lotyšsko: + 1 hodina oproti Slovensku

Estónsko: Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.
Fínsko : Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.
Lotyšsko: Na návštevu postačí občiansky preukaz alebo cestovný pas.

Estónsko: Najlepší čas na návštevu Estónska je od júna do augusta, kedy sa teploty pohybujú od 18 do 30°C a mnohé festivaly sa usporiadavajú práve v tomto období. Apríl a máj a september a október sú tiež dobré na návštevu, s príjemnými teplotami a menej turistami a nižšími cenami. Počasie je tu veľmi premenlivé, takže dážď môže prísť kedykoľvek. Zimy sú chladné a vlhké s množstvom snehu a krátkymi dňami.
Fínsko : Najlepší čas na návštevu Fínska záleží od dôvodu návštevy. Ak sem idete za zimnými športmi a polárnou žiarou, tak najlepší čas na návštevu je od februára do marca, kedy je stále dosť zima s teplotami až do -20°C, ale dni sú už o niečo dlhšie ako v decembri a januári. Naopak ak do Fínska idete za spoznávaním pamiatok, turistikou alebo kajakingom, tak najlepší čas na návštevu je leto od júla do septembra. Samozrejme aj ceny sú v tomto období najvyššie.
Lotyšsko: Najlepší čas na návštevu Lotyšska je od apríla do septembra, kedy sa teploty pohybujú od 18 do 30°C. Jarné mesiace sú výborné na pozorovanie vtákov. September a október sú tiež dobré na návštevu, s príjemnými teplotami a menej turistami a nižšími cenami. Počasie je tu veľmi premenlivé, takže dážď môže prísť kedykoľvek. Zimy sú chladné a vlhké s množstvom snehu a krátkymi dňami.

Estónsko: Estónčina
Fínsko : Fínčina, Švédčina
Lotyšsko: Lotyština

Jednou z častí Európy, kam so sa chcel stále pozrieť boli pobaltské krajiny - Estónsko, Lotyšsko a Litva.  No keďže low coast letenky z nášho okolia do niektorej z týchto pobaltských krajín sa vyskytujú len veľmi zriedka, stále som túto cestu odkladal a vyčkával na nejakú vhodnú príležitosť. Ako to už býva zvykom, vždy plánujeme cesty na predĺžené víkendy, kedy je možné ušetriť dovolenku. A jeden taký víkend vždy býva na prelome augusta a septembra. Minulý rok sme ho využili na cestu do Maroka, no tento rok sme nemohli natrafiť na žiadnu akciu, ktorá by sa dala využiť presne na tento víkend. Keď už neostávalo veľa času rozhodli sme sa za rozumnú cenu kúpiť letenky s odletom z Prahy do fínskych Helsínk a návratom z lotyšskej Rigy do Viedne. Síce sme vynechali Litvu, ale zasa sa pozriem okrem Estónska a Lotyšska aj do Fínska.

Doprava

Dostať sa z Helsínk do Tallinnu je pomerne jednoduché. Premáva tu niekoľko lodných spoločností a stačí si len vybrať. Môžete stráviť na lodi napríklad celú noc a prespať v kajute alebo len preplávať a pokračovať do mesta. My sme si najprv vybrali spoločnosť Linda Line (www.lindaline.ee), ktorá nám najviac vyhovovala cenovo aj časovo. No kým sme sa rozhodli pre kúpu lístkov, lístky podstatne zdraželi. Rovnako podľa ceny a času plavby sme nakoniec vybrali spoločnosť Tallink Silja Line (www.tallinksilja.com) a kúpili týždeň pred plavbou lístky. Okrem toho premáva na tejto trase aj spoločnosť Viking Line (www.vikingline.com) a Eckero Line (www.eckeroline.fi), no v čase keď sme kupovali lístky boli tieto spoločnosti drahšie a nevyhovoval nám ani čas plavby.

Medzi Tallinom a Rigou zasa premáva niekoľko autobusových spojení, ktoré mávajú dosť často aj nízke akciové ceny. Nám najviac časovo vyhovovala spoločnosť Lux Express (www.luxexpress.eu), tak sme sa rozhodli pre túto, no na tejto trase premáva ešte napríklad aj Simple Express (www.simpleexpress.eu) alebo Ecolines (www.ecolines.net).

Cestu sme rozplánovali tak, že večer o ôsmej máme prílet do Helsínk. Tu sa večer už len ubytujeme. Nasledujúci deň máme celý na spoznávanie Helsínk a večer pokračujeme loďou do Tallinnu. Po zakotvení sa presunieme do hotela. Ďalší deň máme vyhradený na spoznávanie Tallinnu. Na druhý deň hneď ráno odchádzame autobusom do Rigy. Príjazd máme pre obedom, takže nám ostáva celé popoludnie a ďalší takmer celý deň na spoznanie tohto mesta. Podvečer nasleduje už len odlet do Viedne. Na základe nášho plánu aj rezervujeme podľa možností čo najlacnejšie hotely a hostely a môžeme vyraziť.

Cesta do Helsínk

Tentokrát pre našu cestu do Prahy volíme namiesto autobusu vlak. Čas príchodu sa nám zdá prijateľnejší, aby sme rovno nemuseli utekať na letisko a mohli aspoň sadnúť na kávičku a pri autobuse bola aj väčšia pravdepodobnosť, že bude meškať. Letíme leteckou spoločnosťou Air Baltic a keďže odbavenie na letisku je spoplatnené, už doma si robíme online check-in. Máme len príručnú batožinu a po príchode na letisko smerujeme rovno na bezpečnostné kontroly. Letiská v Európskej únii pomaly zavádzajú kontrolu na prítomnosť výbušnín, kedy počítač pri skenovaní letenky náhodne vyberá cestujúcich a títo okrem klasickej bezpečnostnej kontroly smerujú aj na kontrolu, či v ich batožine nie sú stopy výbušnín. Samozrejme, že som vybratý aj na túto kontrolu, ale v poriadku  ňou prechádzam, a tak už smerujeme rovno k našej odletovej bráne. Odlietame presne na čas a cestou máme ešte hodinové medzipristátie v Rige, kde vystupujeme z lietadla, trocha sa prejdeme po letisku a už aj nastupujeme späť do toho istého lietadla, ktorým sme prileteli z Prahy. Pri vzlete z Rigy do Helsínk máme pekný výhľad na celé centrum mesta, ináč tento krátky let nie je ničím zvláštny. V Helsinkách smerujeme rovno na autobus, ktorým sa odvážame z letiska až tesne k hotelu. Je to jeden z najlacnejších ak nie najlacnejší hotel v Helsinkách a pripadá nám skôr ako robotnícka ubytovňa. Izby sú jednoduché, no čisté a na jedno prespanie úplne stačia.

Helsinki

Ráno sa vydávame za poznaním mesta. I keď to nie je najbližšie ideme z hotela pešo. A spravili sme dobre. Cestou míňame parky, jazerá, Helsinki sa nám začínajú páčiť. Postupne prichádzame až k Sibelius monumentu, pamätníku venovanému Jeanovi Sibeliusovi. Táto abstraktná socha vážiaca až 24 ton má podobu rúrok a má predstavovať Sibeliusovu hudbu. Nachádza sa tu tiež veľmi pekný park, v ktorom trocha oddychujeme. Dosť nás ale prekvapí množstvo čínskych turistov, ktorých tu zvážajú autobusy všetkých možných cestovných kancelárii.

Sibelius monument

Po parku a potom uličkami mesta smerujeme ku kostolu Temppeliaukion, nazývanému aj „Skalný kostol“, je totiž celý vybudovaný v obrovskom kuse žulovej skaly. Nahliadneme aj do vnútra a pozorujeme zvláštny moderný dizajn kostola. Nad našimi hlavami sa nachádza obrovská medená kupola. Bohužiaľ je kostol omnoho viac navštevovaný turistami ako veriacimi a vnútri je veľký ruch. Aj kvôli tomu mu podľa mňa chýba tá zvyčajná pokojná atmosféra kostolov. Ale aj napriek tomu určite stojí za návštevu.

Skalný kostol - Temppeliaukion

Ďalej pokračujeme popri Fínskom národnom múzeu a kongresovom centre Finlandia Hall do centra mesta. Kým na jednej strane centra sa nachádza rušná ulica, na opačnej je tichý park s jazerom. Chvíľu tu oddychujeme a pokračujeme ďalej po Mannerheimovej ulici do centra. Cestou míňame aj budovu parlamentu, ktorá sa ale akurát rekonštruuje, a tak je celá obalená lešením. Uličkami postupne prechádzame až k najznámejšej helsinskej pamiatke - Katedrále evanjelickej cirkvi - Tuomiokirkko. Žiarivo biela katedrála stojí na Senátnom námestí na kopčeku, ku ktorému vedie niekoľko schodov, kde oddychujú turisti. Aj my si tu na chvíľu sadáme a vychutnávame slnečné lúče. Akurát sa tu chystá akýsi koncert a pripravujú sa tu pódiá. Katedrála tvorí dominantu celého mesta a vidno ju aj z poriadnej diaľky.

Dominanta Helsiniek - Katedrála evanjelickej cirkvi - Tuomiokirkko

Cez Market Square, kde sú práve rôzne trhy či už s jedením, oblečením alebo rôznymi suvenírmi prechádzame tentoraz ku červenému Chrámu večného spánku Panny Márie. Neďaleko sa nachádza aj most pre zamilovaných, kde si môžu pripnúť zámok.Čas obeda sa pomaly ale isto blíži a my sa vyberieme znova smerom do centra nájsť niečo pod zub. Po obede sa vraciame na Market Square, no tento krát pokračujeme smerom k Olympijskému terminálu a postupne po pobreží ďalej. Táto časť mesta sa mi páčila asi najviac, prechádzali sme sa nádherne členitým pobrežím, neďaleko vidíme niekoľko menších či väčších ostrovčekov. Na jednom z nich práve prebieha svadba. Po pobreží s malými prestávkami na oddych a nákup vlastne obchádzame celé mesto a pokračujeme až k terminálu Tallink Silja Line, kde kotví naša loď do Tallinnu. Oproti terminálu sa pristavíme pri smiešnej soche cikajúceho chlapčeka. Zrejme ho odkukali z Bruselu, no tento je niekoľkonásobne väčší.

Týmto naše poznávanie Helsínk končíme a vstupujeme do terminálu, kde si pri okienku robime check-in, dostávame lístky a po chvíli aj nastupujeme na loď. Na plavbu sa celkom teším, keďže je to najväčšia loď akou som doteraz plával a zároveň aj najdlhšia plavba.

Prístav

Loď je plná barov, reštaurácii, obchodov či už s oblečením alebo potravinami, detských kútikov a herní, takže každý si príde na svoje. My keďže nemáme vlastnú kajutu, začiatok plavby trávime na palube a sledujeme ako sa vzďaľujeme od Helsínk a od pevniny a vyplávame na šíre more. Keďže slnko pomaly zachádza za obzor a fúka celkom chladný vietor, presúvame sa do vnútra lode, kde len tak obzeráme, čo všetko je tam možné robiť a popri tom si niečo aj zajeme. Najviac ma zaskočili ľudia, ktorí robili na lodi ohromne veľké nákupy. Nakupujú plné koše a celé kartóny všetkého možného. Síce som predtým čítal, že pre Fínov je to na lodi lacnejšie, a tak tam chodia na nákupy, no netušil som, že to až v takom množstve a navyše mne to tam nejako lacné vôbec nepripadá. V Talline kotvíme už za tmy, a tak sa len presunieme na náš hostel a zaliehame do postelí.

Výhľad z lode na Helsinki

Výhľad z lode na Helsinki

Tallin

Prebúdzame sa do daždivého rána, rýchlo zájdeme po raňajky do najbližšieho obchodu, počkáme kým sa trocha vyčasí a smerujeme za poznávaním mesta. Prehliadku začíname pri veži Fat Margaret, ktorá je hneď oproti nášho hostela, kde aj vchádzame do starého mesta. Táto veža, postavená v 16. storočí má až 5 metrov hrubé steny, odkiaľ pochádza aj jej názov –Tučná Margaret. V minulosti slúžila na ochranu mesta pred nepriateľmi od mora, v súčasnosti v nej sídli Estónske námorné múzeum.

Tučná Margaret

Kúsok odtiaľ sa nachádza Kostol svätého Olafa (Oleviste kogudus), ktorý si pozeráme aj zvnútra. Kostol bol postavený v 12. storočí a vraj až do 17. storočia bola najvyššou budovou na svete. Jej vežu asi  10-krát zasiahol blesk a trikrát vyhorela a bola znovu postavená. Za poplatok 2 eurá je možné ísť aj na vrchol kostolnej veže, odkiaľ je perfektný výhľad na celé mesto. Pomaličky blúdime uličkami až sa dostávame na hlavné námestie - Tawn hall square s gotickou radnicou. Stredoveké centrum mesta, zaradené aj do svetového dedičstva UNESCO, tvoria úzke uličky s farebnými  domčekmi. Z hlavného námestia sa trocha vraciame uličkami k Ortodoxnému kostolu svätého Mikuláša  (Saint Nicholas' Orthodox Church).

Výhľad na Tallin z Kostola sv.Olafa

Výhľad na Tallin z Kostola sv. Olafa

Cez peknú bránu v opevnení - Viru gates, staré mesto nachvíľu opúšťame a obzrieme si Estónsku národnú operu, ktorá je neďaleko. Postupne ako sa presúvame na Námestie slobody, kde sa nachádza Kostol sv. Jána - EELK Tallinna Jaani kogudus, ale aj známy kríž -The War of Independence Victory venovaný všetkým zraneným a zabitým behom estónskej vojny o nezávislosť medzi rokmi 1918 a 1920. Míňame aj zaujímavú budovu školy, ktorá je postavená akoby na strome. Z Námestia slobody pokračujeme hlavnou ulicou k ďalšiemu kostolu  Kaarli kirik, odkiaľ sa znovu vrátime do starého mesta k asi najkrajšej katedrále v Tallinne: Chrámu svätého Alexandra Nevského. I keď sa jedna jeho časť akurát v čase našej návštevy rekonštruuje aj tak sa nám tento chrám veľmi páči a určite stojí za návštevu. Hneď oproti sa nachádza hrad Toompea aj so známou vežou Pikk Hermann. Míňame aj ďalšiu vežu – Tallinn ich má hneď niekoľko s výstižným názvom  Kiek in de Kök. Názov veže (kuknutie do kuchyne) dostalo vraj kvôli tomu, že z veže bolo vidieť do kuchýň v domoch dole v meste. V okolí je množstvo pekných uličiek a zákutí, a tak sa tam oplatí aj trocha len tak potúlať. Je tam aj niekoľko vyhliadok na mesto, no už žiadna sa nám nepáčila tak ako výhľad z kostola svätého Olafa. Túlaním po meste strácame pojem o čase a až keď sa ozvali naše žalúdky schádzame do starého mesta, kde sadáme na obed.

Chrám svätého Alexandra Nevského

Času nám ostáva do večera ešte dosť a aj sa nám pekne vyčasilo, a keďže na nasledujúcu noc máme rezervovaný hotel ďalej od centra až pri autobusovej stanici, rozhodneme sa cestou ešte trocha prejsť a pozrieť do Kadrioru parku. Park je veľmi pekný a priestranný. Nachádza sa tu veľa plôch upravených kvetinami, fontány, japonská záhrada ale aj Kadriorg Palace. Na okraji sa nachádza ešte Russalka Memorial, ku ktorej sa prejdeme a za ňou sa nachádza celkom pekná pláž a more. Teplota mora tu na kúpanie asi dostačuje málokedy, no i tak je tu pekné prostredie a ľudia ho využívajú na prechádzky a oddych. Odtiaľto prechádzame znova cez park a už smerujeme pomaly na hotel. Cestou sa ešte zastavíme na autobusovej stanici, ktorá je neďaleko hotela (teda skôr to vyzerá ako študentský internát nie ako hotel) v potravinách ešte kupujeme niečo na raňajky a po dlhom dni už len oddychujeme na izbe.

Uličky starého Tallinu

Riga

Vstávame skoro, keďže náš autobus do Rigy odchádza už o 7:00 aspoň, že to na autobusovú stanicu nemáme ďaleko. A čaká nás niečo viac ako štvorhodinová cesta, takže v autobuse môžeme ešte dospávať. Aspoň nám cesta rýchlejšie ubieha. Do Rigy prichádzame podľa plánu niečo pred obedom. Vystupujeme pri hoteli Radisson a ako na prvú sa rozhodneme ísť pozrieť na ulicu Alberta iela, na ktorej sa nachádza množstvo veľmi pekných budov postavených v štýle Art Nouveau, ktorým je Riga známa. Skoro tretina všetkých budov je totižto postavená práve v tomto štýle. Kto sa zaujíma o architektúru, tu si príde určite príde na svoje. V okolí si dáme aj chutný obed. Cestou späť do starého mesta prechádzame okolo Art Academy of Latvia a k ako prvej smerujeme ku Chrámu Kristovho narodenia , ktorá je veľmi pekná, akurát sa veľmi ťažko fotí, keďže v parku, ktorý sa rozlieha okolo je množstvo stromov.

Chrám Kristovho narodenia

Od katedrály, ktorá sa nám veľmi páči a oplatí sa ju vidieť, smerujeme popri Monumente slobody  k budove Národnej opery, kde si chvíľu oddýchneme a len tak sledujeme množstvo ľudí prechádzajúcich sa po parku. Neďaleko tečie kanál, po ktorom premávajú malé lodičky s turistami. Vyzerá to tu veľmi pekne. Po oddychu už  naše kroky smerujú do uličiek starého mesta, kde najprv zamierime k Prašnej veži (Pulvertornis) - zaujímavej budove, v ktorej sa nachádza Múzeum Vojny (The Latvian War museum). Budovu tvorí kruhová veža skoro celá obrastená brečtanom. Zvyšok dňa už trávime len v uličkách starého mesta, ktoré je zapísané aj v zozname kultúrneho dedičstva. Prechádzame najprv na malé námestie Livu Laukums, kde vidíme známy Cat's House, pomenovaný podľa mačky na streche. Neďaleko stojí aj zaujímavá skupina 3 budov, nazývaná aj „Tratia bratia“, kde znovu obdivujeme peknú architektúru.

Pulvertornis -Prašná veža – nie je veľmi prašná, zeto je celá obrastená brečtanom

Pulvertornis -Prašná veža

Nevynechávame ani ďalšie pamiatky  ako Katedrálu svätého Jakuba, a menší, ale tiež pekný Riga Virgin of Anguish Roman Catholic Church. Dostávame sa aj ku Riga Pils, kde sídli lotyšský prezident. Schádzame až ku rieke Daugava, kde je socha Great Kristapsa. Podľa legendy tento obor žil na brehu rieky Daugava. Jeden večer počul z druhej strany rieky plakať dieťa a vybral sa poňho aj keď prejsť cez rieku bolo veľmi ťažké. Dieťa nakoniec zachránil a preniesol cez rieku a uložil do postele. Ráno však našiel namiesto dieťaťa kopu peňazí, ktorú nakoniec použil na výstavbu Rigy. Našu prehliadku ukončujeme na veľmi peknom a asi aj najznámejšom Radničnom námestí – Ratslaukums. Tu sa nachádza aj tzv. Dom čiernych hláv, asi najkrajšia budova v Rige, kde sa kedysi schádzali nemeckí obchodníci. Vedľa sa nachádza aj Kostol svätého Petra, z ktorého by mal byť pekný výhľad na mesto. Bohužiaľ je však kostol zatvorený.  Deň sa pomaly kráti a my sa vyberáme už smerom na náš hostel.

Ratslaukums – najznámejšie námestie v Rige

Prebúdzame sa do daždivého rána. Dážď neprestáva a nám neostáva nič iné len vytiahnuť dáždnik, odubytovať sa a pobrať sa do mesta aj takto. Od hostela sa najskôr vydávame k Akadémii vied (The Academy of Sciences), na ktorej by mala byť aj vyhliadka na mesto, no vyhliadka bohužiaľ nie je otvorená a otázne je aj, či by sme z nej niečo videli, keďže stále prší. V pláne máme navštíviť ešte jeden veľmi pekný ortodoxný kostolík. Cestou k nemu sa zastavujeme v obchodnom centre. Prestáva trocha pršať, a tak prechádzame peši cez most Akmens tilts ponad rieku Daugava. Hneď ako prechádzame cez most spustí sa poriadna búrka, takže cesta nie je vôbec príjemná, navyše musíme prebehnúť cez niekoľko hlavných ciest, kde nie sú žiadne prechody. Aspoňže po chvíli kostolík nachádzame. Asi nepatrí medzi turistické atrakcie, keďže nebol ani vyznačený v žiadnej mape a samozrejme, že sme pri ňom jediní turisti. No kostolík je veľmi pekný a nakoniec sme radi, že sme sa k nemu vydali a aj ho našli, až na tu búrku, ktorá nás chytila cestou. Späť do mesta už ideme radšej autobusom. Keďže koniec nášho výletu a čas nášho odletu do Viedne sa blíži, dáme si obed a potom už nájdeme len autobusovú zastávku odkiaľ premávajú autobusy na letisko a nastupujeme na prvý, ktorý prichádza. Poobede už vykukne aj slniečko a tak máme príjemný let a podvečer už pristávame vo Viedni.

Holy Trinity Church

Pobaltie sa nám veľmi páčilo, akurát nás mrzí, že neostal čas navštíviť ešte Litvu a Vilnius, ale zasa máme aspoň dôvod ešte sa tam vrátiť. Príjemne nás prekvapili napríklad Helsinki, o ktorých sme čítali, že nie sú veľmi pekné mesto, no nám sa páčilo najmä množstvo parkov a zelene, ktoré tam je a čistota v tomto meste. Ale najviac na nás aj tak zapôsobil Tallinn so svojím stredovekým centrom mesta, peknou architektúrou a príjemnou atmosférou.