Ako cez Saudskú Arábiu do Bahrajnu?

marec 2023
Saudská Arábia Saudská Arábia
Bahrajn: Manáma
Saudská Arábia: Rijád

Bahrajn: Bahrainský dinár (BHD)
Saudská Arábia: Saudsko arabský riál (SAR)

Bahrajn:
Typ GTyp G
Saudská Arábia:

Bahrajn: Arabčina
Saudská Arábia: Arabčina

Saudská Arábia a Bahrajn v minulosti patrili medzi ťažšie dostupné krajiny pre cestovateľov zo Slovenska. Saudská Arábia hlavne kvôli neexistujúcim turistickým vízam, Bahrajn zasa kvôli drahým letenkám. Všetko sa ale zmenilo, Saudská Arábia sa otvorila a získať víza už viete na počkanie vyklikaním formulára. Tým, že do Saudskej Arábie začal lietať Wizzair, aj ceny leteniek padli na minimum a aktuálne nie je problém tam letieť aj za ceny okolo 10 eur jednosmerne.

My sme návštevu Bahrajnu plánovali už dávnejšie. No hlavne vysoké ceny leteniek nás odrádzali a preto sme túto cestu vždy odsúvali. Až začiatkom roka prišiel Wizzair s cenovkou leteniek pod 10 eur do Dammamu, mesta v Saudskej Arábii, ktoré je od Bahrajnu vzdialené len pár kilometrov. Problémom bola aj dovolenka v práci, ktorej nám kvôli iným cestám už neostáva veľa. Na výlet do Bahrajnu by mal ale predĺžený víkend stačiť a víza do Saudskej Arábie sú síce drahé, ale multi-vstupové a využijeme ich ešte neskôr na návštevu tejto krajiny. Tak sa narýchlo rozhodujeme a kupujeme letenky.

Letisko v Dammame vyzerá celkom moderne

Letisko v Dammame vyzerá celkom moderne

Náš plán a itinerár

Po nákupe leteniek začíname hneď plánovať. No zisťujeme, že to nebude úplne také jednoduché, keďže o prechode medzi Saudskou Arábiou a Bahrajnom na internete veľa informácii nie je.

Do Dammamu prilietame v sobotu o šiestej večer. Prvotný plán je ešte ten večer sa presunúť do Bahrajnu. No tu narážame na problém. Autobus ide len dvakrát denne, a teda večer ho už nestíhame. Píšeme niekoľkým taxikárom, či by nás neodviezli, no ceny čo ponúkajú začínajú na 150 eurách, čo nám pre dvoch príde veľa.

Upravujeme teda plán a rozhodujeme sa, že prvú noc po prílete prespíme v Dammame. Druhý deň ráno sa presunieme autobusom do Bahrajnu. Potom máme dva dni na Bahrajn a busom sa presunieme späť do Dammamu. Tu si dáme zasa jednu noc, pozrieme niečo z mesta a v utorok večer odlietame späť domov.

Požičaným autom zo Saudskej Arábie do Bahrajnu?

Zvažujeme aj túto možnosť, no príde nám veľmi zložitá, ak vôbec možná. Všetky požičovne, čo pozeráme, majú uvedené, že turistom na požičanom aute neumožňujú opustiť Saudskú Arábiu. Niektoré majú uvedené, že iba so súhlasom a ich písomným potvrdením. Takže je to také otázne či, by nám dovolili ísť autom mimo Saudskú Arábiu. Úplne zavrhujeme túto možnosť, keď na oficiálnych Bahrajnských stránkach nachádzame informácie, že turistom na požičaných autách nie je dovolené prechádzať cez King Fahad Causeway – teda cestu a most, ktorý je medzi Saudskou Arábiou a Bahrajnom.

Pekne upravený Murjan Island

Víza do Saudskej Arábie

Víza do Saudskej Arábie aktuálne získate veľmi jednoducho. Stačí sa zaregistrovať na stránke https://visa.visitsaudi.com/, vyplniť formulár, nahrať fotku, vybrať poistenie, ktoré je tam povinné.  Jediným problémom, je celkom vysoký poplatok. Za víza platíme 534.98 SAR, čo je približne 130 eur, vrátane toho poistenia a všetkých spracovateľských poplatkov. Víza nám prišli schválené asi do pol hodiny. Výhodou týchto víz je to, že platia rok a sú viacvstupové. Teda ich využijeme aj na ďalšiu návštevu Saudskej Arábie.

Po prílete ideme hneď na imigračné. Pracovníkovi dávame pas a vytlačené víza. Zoberú nám odtlačky, dostaneme pečiatku do pasu a môžeme ísť. Víza sa dajú získať aj priamo po prílete, nie je teda nutné ani žiadať o ne dopredu.

Víza do Bahrajnu pri pozemnom prechode hranicami

Víza do Bahrajnu môžete získať buď online dopredu alebo aj na hraničnom priechode. Najprv študujeme online možnosť, no tam chcú vložiť rezervácie hotela, spiatočné letenky a poplatok je vyšší ako pri visa on arrival. Nakoniec to necháme tak a rozhodneme sa riešiť víza až na priechode.

Pre istotu si pripravíme všetky potrebné dokumenty, čo máme. Vytlačíme si spiatočnú letenku z Dammamu domov, spiatočný lístok na autobus späť do Saudskej Arábie, saudské víza, rezerváciu hotela.

Nakoniec je to ale na hraniciach úplne v pohode a nič nepotrebujeme. Dostávame iba otázku, či chceme jednovstupové alebo viacvstupové víza? Odpovedáme jednovstupové, platíme poplatok 5 BHD, čo je približne 12 eur a môžeme ísť. Jednovstupové víza platia 15 dní a na tomto hraničnom priechode sa dá platiť iba platobnou kartou. Čo je výhoda, keďže bahrajnskú menu ešte nemáme a je otázne, či by sa to dalo zaplatiť eurami alebo saudskou menou.

Autobus z Dammamu do Manamy

Autobusy medzi Dammamom a Manamou, hlavným mestom Bahrajnu, prevádzkuje spoločnosť Saptco - www.saptco.com.sa. Lístky kúpite jednoducho priamo na ich stránke. Autobus ide dvakrát denne a to aktuálne o 08:30 a 17:30 z Dammamu do Manamy a o 12:00 a 22:30 späť z Manamy do Dammamu. Na stránke uvádzajú, že cesta trvá tri hodiny. No my máme cestou tam ešte zastávku v Al Khobar a na hraniciach to celkom dlho trvá, teda cesta nám zaberie až 4 hodiny. Cestou späť to ide rýchlejšie a sú to už necelé tri hodiny. Cena za spiatočný lístok je 145 SAR, teda cca 35 EUR za osobu.

Náš autobus smerom do Bahrajnu

Z letiska v Dammame do centra mesta a presuny po meste

Je vidieť, že do Saudskej Arábie sa doteraz veľa necestovalo. Nájsť len takú informáciu, či ide autobus z letiska v Dammame do centra, dá celkom zabrať. Informácie na internete sa rôznia. Zisťujeme, že autobus by mal chodiť, ale je možné ho zaplatiť iba nejakou ich kartou. Rozhodneme sa, že skúsime najprv autobus a ak by to nešlo, zavoláme si Uber alebo Careem. Letisko je od mesta celkom ďaleko. Do centra je to okolo 40 kilometrov. Teda aj cesta taxíkom vychádza na nejakých 20 a viac eur, čo sa nám zdá celkom dosť.

Po prílete teda ideme hľadať najprv autobus. V stánku, kde si kupujeme nejaké to jedlo sa pýtame zamestnancov. Ukazujú nám, že máme ísť von a doprava. Vyjdeme teda z letiska, prejdeme cez jednu cestu a vydávame sa doprava. Už z diaľky vidíme, že tam nejaké autobusy stoja. Pred autobusmi sú dvaja zamestnanci, ktorí sa nás hneď pýtajú, kam chceme ísť. Odpovedáme, že do centra mesta. Hneď nám aj predávajú lístok. Môžeme platiť kartou alebo v hotovosti. Využijeme kartu a platíme 7 SAR za oboch (asi 1,7 eur). Po nastúpení autobus hneď aj odchádza. Nakoniec to bolo celkom jednoduché.

Autobus ma dve zastávky. My ideme na konečnú k Marina Mall, čo je veľké nákupné centrum neďaleko, ktorého máme hotel.

Veľké nákupné centrum Marina Mall, ku ktorému idú autobusy z letiska

Cesta späť na letisko je trošku problém. Autobus odchádza z rovnakej zastávky, kam sme prišli, no tu nám už zamestnanci nevedia predať lístok ani za hotovosť ani kartou. Zastavujú jedného z cestujúcich a dohadujú s ním, že nám kúpi lístok on jeho kartou. Dávame mu teda 7 SAR a on nám kúpi lístky. Asi je to bežné, lebo kým čakáme na odchod autobusu, takto vybavia lístok aj ďalším cestujúcim.

Po Dammame sa pohybujeme taxíkmi. Chodí tam síce aj miestna doprava, ale dopátrať sa ktorý bus by išiel tam, kam potrebujeme, by dalo zabrať. Využívame teda Uber a Careem. Vždy pozrieme ktorý je lacnejší a ktorý skôr príde a ten si zavoláme. Väčšinou to nie je problém a aj v noci o druhej, keď prichádzame z Bahrajnu, príde taxík rýchlo. Problém to akurát je napríklad na Murjan Islande, kde nevieme zavolať žiadny taxík. Musíme prejsť pešo bližšie k mestu a tam už po nás jeden prichádza.

Čo v Saudskej Arábii očakávať?

V Saudskej Arábii ešte vidieť, že nie je úplne zvyknutá na to, že tam chodia turisti. Každý s kým sa rozprávame si myslí, že tam pracujeme. Keď im povieme, že nie, že sme sem prišli len na výlet, sú celkom prekvapení. Napríklad jednému taxikárovi keď povieme, že sme tu na výlete, reaguje, že sme hostia Saudskej Arábie a ani nechce aby sme mu zaplatili. Ani keď mu chceme zaplatiť, si peniaze nevezme.

Často sme nachádzali informácie, že napríklad neubytujú nezosobášené páry v spoločnej izbe. Pri niektorých hoteloch to mali aj napísané. My sme vyberali hotel podľa recenzií a vôbec s týmto problém nebol. Špeciálnou kategóriou budú asi ženy. Domáce chodia takmer všetky úplne zahalené, no povinné to nie je. Priateľka má dlhé nohavice a dlhý rukáv, ale inak je oblečená normálne ako doma a tiež si nezahaľuje vlasy. Nikde to problém nie je. Keďže ale je ešte aj blondína, niekedy na ňu ľudia celkom pozerajú. Častejšie ale ženy ako muži. Často sa nám tiež stáva, že všetci hovoria na mňa. Napríklad sme na recepcii hotela, stojíme vedľa seba, ale recepčný si nevypýta doklady od priateľky, ale obráti sa na mňa a povie:„Môžem dostať jej doklady?“.

V Bahrajne sa už s takýmito situáciami nestretávame, tam sú už na turistov aj na cudzincov, ktorí tam žijú viacej zvyknutí.

V Dammame ale aj v Bahrajne sa cítime tak trochu ako v USA, široké bulváre, takmer všetci majú veľké, hlavne americké autá a aj rôzne fast-foody takmer na každom kroku. Tým ale podobnosti končia.

Široké cesty v Dammame sú doobeda takmer prázdne. Večer sú ale zápchy bežné.

Široké cesty v Dammame sú doobeda takmer prázdne. Večer sú ale zápchy bežné.

Prechod zo Saudskej Arábie do Bahrajnu

Autobus nám odchádza o 08:30, a tak si ešte na hoteli dáme raňajky, čo sme si včera kúpili a potom voláme taxík na autobusovú stanicu Saptco, ktorá sa tiež nachádza neďaleko Marina Mall. Sme tu necelú hodinu pred odchodom. Pred stanicou nám taxikári ponúkajú aj odvoz do Bahrajnu, ale my už máme lístky a je otázne koľko by to stálo. Pri prepážke ukazujeme lístok a pýtame sa či ešte niečo potrebujeme. A posielajú nás iba odovzdať batožinu. My ale žiadnu nemáme, máme len malé ruksačiky. Na stanici je aj malý stánok, kde sa dá kúpiť niečo na zjedenie a pár obchodíkov. Keď zakričia Bahrajn, tak ideme smerom  k autobusu. Pred nástupom je ešte kontrola lístkov, pozrú, či máme aj pas a môžeme nastúpiť.

Autobus je poloprázdny, je v ňom približne tak 15 ľudí, nebol by teda problém kúpiť lístok aj priamo na stanici. Cestou sa dávame do reči s jedným Nemcom a Indom, ktorí idú s nami. Nemec podniká a pracuje popri cestovaní a chce navštíviť všetky krajiny sveta, tak už je dlhšie na cestách. Ind zas pracuje v Dubaji a cestuje po blízkych krajinách. Išiel tu 18 hodín autobusom z Dubaja.

V autobuse na prvých dvoch radoch môžu sedieť len ženy alebo rodiny, a tak šofér vždy posiela preč, ak si tam sadne nejaký chlap. Odchádzame presne na čas, no ešte zastavíme v Al Khobar, kde pristúpia asi dvaja ľudia.  Ako prechádzame po moste medzi Saudskou Arábiou a Bahrajnom v mori dokonca zazrieme aj veľryby. Potom už smerujeme na hranice. Šofér síce veľmi po anglicky nevie, no pri všetkom nás inštruuje, čo máme robiť a kam máme ísť. Procedúry sú celkom krátke, ale musíme vždy čakať, kým sa vybavia všetci. Tak to celkom dlho trvá.

Najprv ideme na imigračnú Saudskej Arábie, tam dostávame výstupnú pečiatku. Potom sa presunieme na imigračnú Bahrajnu, kde si kupujeme víza. Nakoniec ešte prechádzame cez skener všetkej batožiny. Po necelých štyroch hodinách prichádzame do Bahrajnu a môžeme ho začať spoznávať.

V Dammame si dáme prechádzku po promenáde

V Dammame si dáme prechádzku po promenáde

Platenie a peniaze v Bahrajne a Saudskej Arábii

V Saudskej Arábii sa platí saudským rialom (SAR) v Bahrajne zasa bahrajnským dinárom (BHD). V hoteloch platíme bez problémov kartou. Rovnako aj za taxíky cez aplikácie Uber a Careem nie je problém platiť kartou ale aj v hotovosti. Hotovosť si vyberáme v Dammame na letisku a potom aj pri príchode do Bahrajnu a na platenie za jedlo využívame tú. No na platenie vstupov do múzeí a aj vo väčšine reštaurácií nie je problém aj kartou. Pri odľahlejších oblastiach na trhoch by som sa na to ale nespoliehal a mal pri sebe radšej hotovosť.

Kedy sa vybrať do Bahrajnu alebo Saudskej Arábie?

Najlepším obdobím na návštevu je naša zima, kedy tam sú príjemnejšie teploty pre nás. My cestujeme v marci a povedal by som, že to bolo ideálne. Na Slovensku bola zima, ale tam sme mali príjemných 30 až 32 stupňov cez deň a aj večer alebo ráno to bolo v pohode na tričko. V lete budú teploty extrémne vysoké aj nad 40 stupňov, tak to nie je veľmi vhodné obdobie. Termín si treba premyslieť aj v prípade, že by ste chceli ísť v období moslimského sviatku ramadán. Cestovať sa síce vtedy bez problémov dá, no niektoré múzeá a inštitúcie môžu byť zatvorené alebo mať iné otváracie hodiny. Zatvorené sú reštaurácie a počas dňa sa nemôže jesť ani piť. Teda môže to byť obmedzujúce.

Murjan Island

Čo sme stihli v Dammame?

Okrem Bahrajnu, ktorý bol hlavným cieľom tejto našej cesty a čo všetko v ňom vidieť zhrnieme v samostatnom článku, sme mali aj jeden voľný deň v Dammame. Hľadali sme, ako by sme tento deň využili, no v samotnom meste a ani v jeho veľmi blízkom okolí toho veľa nie je. Preto sa aj odporúča, ak chcete navštíviť a precestovať Saudskú Arábiu, letieť radšej do Rijádu alebo Džiddy. Tak sme si tento deň nechali len na krátku prehliadku mesta. Z hotela si berieme taxík a nechávame sa odviesť na Murjan Island, čo je taký malý polostrov. Sme tu v doobedných hodinách, tak tu nikto nie je. Sami si ho len prejdeme dookola. Je tu niekoľko altánkov, kam chodia miestni na pikniky, preliezky pre deti, na parkovisku sú aj stánky s občerstvením, ale aktuálne sú všetky zatvorené. Prostredie je tu ale celkom pekné, je to tu také upravené, akurát dnes celkom silno fúka vietor.

Altánky na piknik na Murjan Island

Chceme si zavolať taxík, no Uber ani Careem nám nikoho, kto by po nás sme prišiel nevie nájsť. Prejdeme sa teda pešo smerom k mestu a na začiatku mesta skúsime znova. Našťastie sa už niekto nájde, a tak sa nechávame odviesť k obchodnému centru Marina Mall. Nadchodom ponad cestu prechádzame na Dammam Corniche, čo je akási pekná upravená promenáda s upraveným trávnikom a palmami okolo mora. Dáme si tu dlhšiu prechádzku, po ktorej sa vrátime do Marina Mall. Sú už dve hodiny poobede, ale nákupné centrum je úplne prázdne. Aj otvorených prevádzok je minimum. V jednej z tých, čo sú už otvorené, si dávame obed a čerstvý ovocný džús. Po obede už ideme na zastávku a autobusom späť na letisko.

Ak by sme mali trochu viac ako pol dňa v Dammame, tak v jeho okolí sa dá nájsť ešte pár zaujímostí. Neďaleko sa nachádza napríklad hrad Tarout Castle v rovnomennom mestečkou Tarout. Trochu ďalej nás zaujalo mestečko Al Hofuf, kde je viacero zaujímavostí, ale najmä Al Qarah Mountain, ktorý vyzerá veľmi zaujímavo. Ale je to už na dlhšie ako jednodňový výlet.

Výhľad na Dammam Corniche

Hlavným cieľom tejto cesty, bolo spoznať Bahrajn a absolvovať aj tento prechod medzi Saudskou Arábiou a Bahrajnom. Však niekedy je aj cesta samostatným cieľom. Na Bahrajn predĺžený víkend úplne stačí. No rozhodli sme sa spísať aj tieto informácie, keďže Saudská Arábia doteraz nebola toľko navštevovaná, a teda veľa informácií ešte nie je dostupných. Saudskú Arábiu si nechávame ešte na dlhšiu návštevu, kde spoznáme aj jej krásy.