Víkend v Berlíne

január 2016
Bratislava - Berlín, Ryanair - 26 eur / spiatočne / osoba
Letenky do Berlína môžete vyhľadať/rezervovať napríklad tu.
Acama Hotel & Hostel Kreuzberg - 93 eur / 3 osoby / 2 noci
Nemecko Nemecko
Berlín

Euro (EUR)

Medzi Slovenskom a Nemeckom nie je žiadny časový posun

Návšteva Nemecka je možná celoročne, záleží od dôvodu návštevy. Pokiaľ idete spoznávať mestá, najlepší čas na návštevu je leto od júla do augusta, kedy je tu najteplejšie. Jar je tiežskvelým obdobím, teploty sú príjemné, ceny nižšie ako v lete a všetko je rozkvitnuté. Pokiaľ preferujete zimné športy, tak najlepší čas na návštevu je od decembra do marca.

Nemčina

Berlín, hlavné mesto a najväčšie mesto Nemecka, ktoré bolo dlhé desaťročia rozdelené na dve časti múrom.  Zvyšky berlínskeho múru, ktorý sa stal symbolom studenej vojny tu stoja dodnes a pripomínajú túto kapitolu dejín . Práve v Berlíne na každom kroku ožíva história. Mesto je plné pamiatok, ale aj múzeí a galérii.

Berlín sa nám podarí navštíviť vlastne až na druhý pokus. Hneď ako oznámi letecká spoločnosť Ryanair leteckú linku medzi Bratislavou a Berlínom, ktorú bude lietať denne, kupujeme za dobrú cenu letenky. Odlet do Berlína z Bratislavy je v piatok o 16:55 a návrat z Berlína v nedeľu o 15:15, tak prečo si neodskočiť na víkend do Berlína? Dokonca bez potreby dovolenky v práci. Bohužiaľ tento krát nám sled udalostí nedovoľuje vycestovať a nechávame letenky prepadnúť. Však nie sú to naše prvé letenky, ktoré nám prepadli a linku nerušia, takže keď už máme voľnejšie a znova sa nám podarí vystihnúť letenky za dobrú cenu, hneď ich kupujeme. Prípravám nevenujeme až tak veľa času, čo to sme už aj tak mali naštudované, keď sme sa chystali do Berlína prvý krát. Akurát rezervujeme hotel a naštudujeme ako sa dostať k hotelu, plus niekoľko vecí, ktoré sa tam oplatí vidieť a môžeme ísť.

V piatok smerujeme rovno z práce na letisko. Prechod cez bezpečnostné kontroly je rýchly a potom už len čakáme na náš odlet. Lietadlo ale mešká už na prílete z Berlína, a tak odlietame asi s hodinovým meškaním. Let takmer celý prespím a prebúdzam sa až pri pristávaní. Pristávame už do úplnej tmy. Po východe z lietadla do terminálu D, musíme prejsť na terminál A, kde sa rozhodneme kúpiť BerlinWelcomeCard s platnosťou na 48 hodín. V jej cene je napríklad mestská doprava, ktorú plánujeme využívať a rovnako aj doprava z letiska a na letisko. Okrem toho sú tam aj rôzne zľavy, napríklad na vstupy do múzeí a iné. Pred terminálom nastupujeme do autobusu číslo 171 a odvážame sa na stanicu U Rudow, čo je konečná stanica metra. Tu prestúpime na metro a vystupujeme až na zastávke neďaleko nášho hotela. Z hotela ešte zájdeme na neďalekú ulicu plnú obchodíkov a reštaurácií, kde si dávame večeru a pred polnocou sa vraciame späť na hotel.

Prebúdzame sa do chladného, ale pekného slnečného rána. Obloha je úplne modrá bez jediného obláčika, a tak sa pokúsime dnešný deň čo najlepšie využiť a vidieť toho čo najviac. Metrom a potom autobusom sa odvážame k Brandenburgerskej bráne (Brandenburger Tor), symbolu Berlína, čo sa ukázal ako dobrý nápad, ísť k nej hneď ráno. Nie je tu ešte toľko ľudí a môžeme si Brandenburskú bránu pekne pofotiť. Prechádzame popod bránu kúsok cez park, ktorý je za ňou až ku Budove Ríšskeho snemu (Reichstag). Vedľa sa nachádza tiež Námestie Republiky (Platz der Republik), ktorá je v lete celá zelená, ale v čase našej návštevy tu bolo všetko pokryté ľadom. Trochu sa tu prejdeme. Je odtiaľto výhľad aj na Bundeskanzleramt, kde má úrad nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Brandenburská brána

Do Budovy Ríšskeho snemu máme cez internet aj rezervovaný vstup. Keďže ale vstup je na určitý čas, tak musíme počkať, kým príde náš čas a ideme do vnútra. Vnútri nás vyváža výťah do presklenej kupoly. Je odtiaľto nádherný výhľad na mesto a z dobových fotiek sa dozvedáme ako sa budova menila v priebehu minulých storočí. Od Budovy Ríšskeho snemu sa vraciame k Brandenburskej bráne a peši prechádzame širokou ulicou Unter den Linden, ktorá je lemovaná významnými budovami. Názov Unter den Linden v preklade znamená „Pod lipami“ a je pomenovaná podľa stromov, ktoré sú vysadené pozdĺž ulice.

Berlínska Katedrála

My sa zastavíme napríklad pri pamätníku obetiam vojny - Neue Wache, oproti ktorému prechádzame popri právnickej fakulte ku Katedrále svätej Hedvigy (Sankt-Hedwigs-Kathedrale), ktorá je ale bohužiaľ zavretá. Pomaly obhliadajúc všetky zaujímavosti cestou prichádzame ku Berlínskej Katedrále (Berliner Dom). Tu si kupujeme lístky a ideme pozrieť aj do vnútra, odkiaľ je z kupoly na katedrále pekný výhľad na celé mesto. Neďaleko si potom sadneme aj na obed a ochutnáme známe berlínske Currywurst - párok s karí korením – dosť zaujímavá kombinácia, ktorá neviem ako mohla niekomu napadnúť, ale nie je to najhoršie. A kúpiť si to môžete doslova na každom kroku.

Budova Ríšskeho snemu

Potom pokračujeme v prehliadke okolo známej berlínskej televíznej veže Fernsehturm a prechádzame až na námestie Alexanderplatz, ktoré je plné ľudí. Na tomto námestí sa nachádzajú tiež hodiny Weltzeituhr, v preklade svetové hodiny, ktoré ukazujú čas v niekoľkých rôznych miestach na svete. Odtiaľto sa metrom odvážame k pamätníku The East Side Gallery, čo je vlastne pozostatok berlínskeho múru, ktorý bol v roku 1990 pomaľovaný umelcami z celého sveta, ktorí chceli vyjadriť radosť a eufóriu z lepšej budúcnosti. Bohužiaľ za tých 25 rokov boli časti tejto galérie zničené vandalmi a grafity. Niektoré maľby síce znovu zreštaurovali a postavili pred ne sieť, aby sa neničili, väčšina obrazov už však nie je v najlepšom stave. Trochu sa popri múre prechádzame a zachádzame až k Mercedes-Benz Aréne.

Najznámejší obraz z East Side Gallery

Najznámejší obraz z East Side Gallery

Ďalej pokračujeme cez neďaleký most Oberbaum, za ktorým nastupujeme na  metro a odvážame sa k Checkpointu Charlie, ktorý bol najznámejší prechod cez hranice rozdeleného Berlína. Hraničný prechod spájal americkú a sovietsku časť Berlína. Po zjednotení mesta bol síce zbúraný, no po niekoľkých rokoch tu postavili na pamiatku kópiu hraničnej búdky a turisti sa tu môžu vyfotiť s mužmi prezlečenými v dobových kostýmoch. Po celodennom chodení sme už celkom aj unavení, a tak chvíľu oddychujeme pri teplom čaji. Pomaly sa už aj zotmelo, no na hotel sa nám ešte nechce a vraciame sa späť k Brandenburskej bráne, na ktorú je hádame ešte krajší pohľad za tmy, keď je vysvietená. Uličkami prechádzame na námestie Potsdamer Platz a odtiaľ ešte zájdeme pozrieť ku Pomníku zavraždeným Židom Európy, ale keďže už je poriadna tma a pamätník nie je vôbec osvetlený, veľa z neho nemáme. Tu sa rozhodneme naše dnešné poznávanie Berlína ukončiť a vraciame sa na hotel.

Na ďalší deň ráno sme znovu využili metro a odviezli sme sa do veľmi príjemnej štvrti na severozápade Berlína – Charlottenburgu. Keďže bola nedeľa ráno, všade bolo ešte ticho a kľud, na ulici bolo len pár ľudí. My sme sa vybrali k zámku Charlottenburg, ktorý tak trochu pripomína viedenský Schönbrunn. Palác Charlottenburg je najväčší palác v hlavnom meste a bol postavený ako letné sídlo pre prvú pruskú kráľovnú Sophie Charlotte, podľa ktorej je aj pomenovaný. Pri paláci sa nachádza aj veľmi pekný park, po ktorom sme sa aj my poprechádzali a pobrali sa späť na metro.

Hrad Charlotenburg

Po ceste sme sa vyfotili s niekoľkými sochami medveďov, ktoré sa nachádzajú všade po Berlíne. Metrom sa presúvame ku Pamätnému kostolu cisára Wilhelma (Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche). Pôvodný kostol pochádza z 19. storočia, ale počas druhej svetovej vojny bol zničený. Vedľa neho postavili nový moderný kostol. Z pôvodného kostola ostal protivojnový pamätník, ktorý prezývajú aj „dutý zub“, keďže z neho veľa neostalo. Nakoniec sme sa vybrali metrom k Víťaznému stĺpu (Siegelsäule), ktorý je 67 metrov vysoký a dá sa naň vyšliapať po niekoľkých stovkách schodov. Keďže čas do nášho odletu sa krátil, rýchlo sme vybehli po schodoch a z vrchu si užili pekné výhľady okolia a utekali sme dole. Metrom sme sa odviezli späť na stanicu U Rudow, kde sme si dali rýchly obed a nastúpili na autobus na letisko. Let späť má nakoniec asi dvojhodinové meškanie znova kvôli neskorému príletu lietadla z predchádzajúcej destinácie.

Pamätný kostol cisára Wilhelma nazývaný aj dutý zub

Z vrcholu tohto 67metrového víťazného stĺpu je skvelý výhľad na okolie

Z vrcholu tohto 67metrového víťazného stĺpu je skvelý výhľad na okolie

Pred naším výletom sme o Berlíne počuli veľmi veľa, nakoniec nás Berlín nenadchol, ale ani neurazil. Je jasné, že Berlín prežil aj ťažké časy a celé mesto dýcha nie až tak dávnou históriou z minulého storočia. Nachádza sa tu aj množstvo múzeí, ktoré keby sme chceli navštíviť všetky, zabralo by nám to týždeň. My sme za víkend stihli prejsť aspoň hlavné zaujímavosti. Keďže do Berlína sa dá dostať priamo z Bratislavy za lacný peniaz, stráviť aspoň jeden víkend sa určite oplatí.